Auteur Topic: Werkplaatskosten  (gelezen 4264 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Werkplaatskosten
« Gepost op: dinsdag 31 mei 2016 - 16:08:43 »
Door de modulaire bouwwijze van moderne wagens swingen de werkplaatskosten niet zelden de pan uit.

Een auto wordt afgekeurd bij de technische keuring omdat de elektrische hoogteverstelling van de schijnwerpers niet werkt. De garagehouder bevestigt dat zo een motortje ongeveer 30 Euro kost, doch dat bij dit type wagen de hele schijnwerper moet vervangen worden, wat 700 Euro kost.

Een oude Audi 100 en een moderne Renault komen beide in de werkplaats voor het vervangen van een gloeilamp in de schijnwerper. Bij de oude Audi 100 duurt het 5 minuten en kost het ongeveer 5 Euro. Bij de moderne Renault moet de voorbumper gedemonteerd worden en de schijnwerper uitgebouwd worden, wat een half uur duurt en ongeveer 57 Euro kost.

Een Mercedes A-klasse heeft een defecte luchtdebietmeter. Dat onderdeel kost normaal 200 Euro, maar bij deze wagen moet de hele stuureenheid vervangen worden waarin het onderdeel ingebouwd is, en dat komt op 1.100 Euro.

Een andere wagen heeft een defecte waterpomp. Dat kost normaal ongeveer 50 Euro. Maar bij deze wagen moet de motor uitgebouwd worden, zodat de kosten oplopen tot 800 Euro.

In Motorwelt van juni 2016: een LED-strook van de rechter DRL-verlichting is defekt. De komplete schijnwerper moet vervangen worden: 1.082,39 Euro. Amper drie weken later doet hetzelfde defect zich voor met de linker DRL-verlichting: weer 1.082,39 Euro.

Wie kan dat betalen? Hoeveel auto's die voor de rest nog in goed staat zijn, gaan opgegeven worden omdat de herstellingskosten hoger zijn dan de restwaarde?

Komt daarbij dat je hoe langer hoe minder zelf kunt doen. Er is hoe langer hoe meer speciaal gereedschap nodig om aan een auto te werken, en je hebt de diagnosesoftware van de fabrikant nodig. Die kan je bijvoorbeeld bij VW niet voor een Golf kopen, je moet de software voor alle VW-modellen kopen. En die kost ca. 4.000 Euro per jaar. De software maakt een verbinding van jouw PC met de server bij VW, en als deze merkt dat de software niet meer geldig is, kan je hem weggooien.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Werkplaatskosten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 31 mei 2016 - 16:51:24 »
Schandalig! Maffia!
Simpele herstellingen en onderhoud zou iedereen zelf moeten kunnen doen, als je dat wil. Zeker een lampje vervangen.

1. Men (Europese Commissie) zou autoconstructeurs moeten verplichten om auto's te bouwen waarbij kleine herstellingen mogelijk moeten zijn voor de meeste gebruikers.

2. Men zou autoconstructeurs moeten verplichten om auto's te bouwen waarbij het vervangen van een onderdeel geen hoge kosten met zich meebrengt.

3. Software en updates voor iedereen gratis toegankelijk.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 mei 2016 - 16:53:00 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 31 mei 2016 - 17:55:07 »
Eigenlijk het genre praktijken zoals met je wasmachine, droogkast, ijskast ....   , maar dan in een iets duurdere variant zeker ?

Als er kosten aan komen, is dat ook gewoonlijk uitgerekend wanneer ze nét niet meer in garantie zijn.  En de uitleg van de mekanieker laat zich dan doorgaans raden: "Madammeke, dat gaat zodanig veel kosten, dat ge u al beter een nieuwe aanschaft".
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 31 mei 2016 - 21:51:51 »
Wegwerpmaatschapij  :( ! foei !
Maar met mijn perfect rijdend 13 jarig jong dieseltje mag ik volgend jaar Antwerpen niet meer binnen.
Wat vervuilt het meest? Een nieuwe produceren of mijn perfect rijdend 13 jarig jong bakske oprijden?
En wat kost het meest? Een nieuwe auto kopen waar je zelfs geen lamp kunt aan vervangen of mijn perfect rijdend 13 jarig jong bakske waar ik zelf mijn lamp vervang?

Zoals Bert reeds aanhaalde is dit fenomeen niet enkel in de auto-industrie merkbaar.

Zou dit fenomeen mede de reden kunnen zijn dat de koopkracht bij de gemiddelde bevolking er op achteruit gaat?
Als je elke 4 à 5 jaar alle machines moet vervangen of zware kosten hebt, schiet er nog weinig geld over om te genieten van leuke dingen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 mei 2016 - 21:59:41 door de rijprof »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 16:53:55 »
Schandalig! Maffia!
Simpele herstellingen en onderhoud zou iedereen zelf moeten kunnen doen, als je dat wil. Zeker een lampje vervangen.

Inderdaad. En hoewel ze er geld mee verdienen, zijn vele garagehouders er niet gelukkig mee dat ze hun klanten telkens weer moeten vertellen dat een herstelling zoveel gaat kosten.

Enkele jaren geleden had ik wat krassen op de zijkant van de achterbumper van mijn Volvo S60. De dealer zei me: "Als ik het moet herstellen volgens de richtlijnen van Volvo, wordt het een nieuwe achterbumper, en dat kost 2.900 Euro (!). Maar als U ermee akkoord gaat, kan ik die bumper perfect herstellen voor 900 Euro." De keuze was vlug gemaakt, en de bumper was achteraf inderdaad in perfecte staat.

Het heeft met een moderne wagen geen zin meer om reservelampjes mee te nemen, zelfs Touring Wegenhulp kan er ter plaatse niets meer mee aanvangen.

De Europese Unie heeft de autoconstructeurs moeten verplichten om de diagnosesoftware beschikbaar te stellen, anders konden de niet-merkgebondene werkplaatsen sluiten. Maar begin maar eens om nog maar voor een tiental merken ieder jaar die software te betalen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 16:57:20 »
Eigenlijk het genre praktijken zoals met je wasmachine, droogkast, ijskast ....   , maar dan in een iets duurdere variant zeker ?

Over wasmachines heb ik onlangs een documentaire gezien.

Toen ik jong was, moest een wasmachine uiterlijk na 5 jaar hersteld worden, en kon je er niet langer dan 10 jaar mee doen. Enkele maanden geleden hebben we onze wasmachine weggedaan; ze was 18 jaar oud en diende nooit hersteld te worden.

Zo kon het voor de constructeurs niet verder gaan. Nu worden er in wasmachines zogenaamde "Bruchstellen" ingebouwd: zwakke plekken die voor een herstelling en eventueel voor een voortijdige vervanging moeten zorgen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 17:08:42 »
Maar met mijn perfect rijdend 13 jarig jong dieseltje mag ik volgend jaar Antwerpen niet meer binnen.

Ik ook niet met mijn amper 2 jaar oude BMW, want zijn Duits kenteken komt niet voor in de gegevensbank van de DIV. Ik zou hem eerst moeten aanmelden, doch niemand weet hoe dat moet gebeuren.

Citaat
En wat kost het meest? Een nieuwe auto kopen waar je zelfs geen lamp kunt aan vervangen of mijn perfect rijdend 13 jarig jong bakske waar ik zelf mijn lamp vervang?

De chef van een autowerkplaats heeft mij eens gezegd: "Zolang het koetswerk nog goed is, is het financieel interessanter om verder te rijden met de wagen." Een wagen van 13 jaar verliest vrijwel geen waarde meer, maar je kunt er best nog vele jaren plezier van hebben. En het is irriterend als je toevallig kort na elkaar enkele herstellingen moet laten uitvoeren, doch zolang het niet om carrosseriewerk gaat, kan dat aan een 13 jaar oude wagen nooit zoveel kosten als het waardeverlies tijdens de eerste jaren van een nieuwe wagen. Je hebt dan wel de allerlaatste elektronische snufjes niet, maar die heeft een mens niet nodig om gelukkig te zijn. Trouwens, mijn BMW is amper 2 jaar oud, en zelfs goedkope nieuwe wagens hebben intussen weeral meer snufjes dan mijn BMW.

Citaat
Zou dit fenomeen mede de reden kunnen zijn dat de koopkracht bij de gemiddelde bevolking er op achteruit gaat?
Als je elke 4 à 5 jaar alle machines moet vervangen of zware kosten hebt, schiet er nog weinig geld over om te genieten van leuke dingen.

Het zal er ongetwijfeld een invloed op hebben, als je ziet dat bijvoorbeeld sommige autoherstellingen nu tot tien maal meer kosten dan ze zouden kosten als de fabrikant er, zoals vroeger, rekening mee zouden dat een lampje al eens moet vervangen worden.

De LEDs zouden veel langer meegaan dan de wagen. Ja, dat zal wel: de auto waarover ik schreef, was amper 7 jaar oud. Hetzelfde boerenbedrog als met de spaarlampen, die toch ook zo lang zouden meegaan.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 18:40:14 »
Citaat
Nu worden er in wasmachines zogenaamde "Bruchstellen" ingebouwd: zwakke plekken die voor een herstelling en eventueel voor een voortijdige vervanging moeten zorgen.
Dat zou ook zo zijn met printers. Crimineel en allesbehalve milieuvriendelijk, dit soort praktijken. Wordt daar niets tegen gedaan?
Citaat
Een wagen van 13 jaar verliest vrijwel geen waarde meer, maar je kunt er best nog vele jaren plezier van hebben.
Kost mij niets aan afschrijving en, ... hout vasthouden, tot hiertoe geen zware kosten gehad, enkel onderhoud.

Misschien moet het systeem veranderen waarbij je materiële zaken zoals een auto, een wasmachine, een printer, enz.  huurt met volledige garantie en als iets stuk gaat wordt het onderdeel vervangen of krijg je een nieuwe.
Of een soort garantieverzekering. Bestaat dit zelfs niet?
Maar ja, niet iedereen is even zorgzaam, dus dat zal niet werken.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 18:46:56 »
Mijn bak is ook 13 jaar , ik koop bewust oude wagens omdat ik de afschrijving van een nieuwe niet over mijn hart krijg, nieuwwaarde was ca. 40000€  verleden jaar gekocht voor net geen 3000€ rekening gehouden met achterstallig onderhoud heb ik er nog eens 3000€ bovenop gedaan. Ik rij wel met een full option, een exclusive, roestvrij uit Zuid Frankrijk...  ik mag a-pen nog wel binnen.  Pas nog de airco laten vullen, Citroën Zandhoven zet op de factuur steeds de gebreken die ze ook hebben opgemerkt, nu 1 van de 2 stoplichten rechts defect, doe ik zelf weet hij ook, stabilisatorstokjes  vooraan ook, zulke zaken doe ik nog wel maar geen zin om uren aan de dagelijkse te willen werken geef ik de garage ook wat werk, riemen Enzo vervangen.

Tijd dat de voorbumper eraf moet voor een lampje, die tijd zijn we bijna gepasseerd, ook voor het waterpompje ,  tenzij je een V6 hebt natuurlijk maar dan weet je dat deuitbouw van het blok richting 1500€ en meer kost.

Voor mij is aan een auto werken geen Rocket Science maar ben wel blij dat sommige er niet kunnen aan werken, pas nog de vraag gekregen wat hij moest doen voor zijn servo terug werkend te krijgen, ik zeg olieniveau nakijken, hij zegt het is ene zonder olie want in dat potje zit geen olie, zulke mensen zouden jullie zelf zaken willen laten doen?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 21:36:29 »
Citaat
pas nog de vraag gekregen wat hij moest doen voor zijn servo terug werkend te krijgen, ik zeg olieniveau nakijken, hij zegt het is ene zonder olie want in dat potje zit geen olie, zulke mensen zouden jullie zelf zaken willen laten doen?
Neen, bepaalde werken laat je door vakmensen doen. Maar een lampje, zekering, ruitenwissers, e.d.  vervangen zou toch, behalve de super onhandigen, iedereen zelf moeten kunnen doen. Dit heeft trouwens ook met veiligheid te maken, wat één van de doelstellingen is van dit forum.
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 juni 2016 - 21:40:08 door de rijprof »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 21:58:40 »
Denk dat de vloeistofniveau's nakijken wel door iedereen moet kunnen maar als ze nog niet weten dat ze een handleiding van de wagen hebben (Bij een Berlingo hangt die onder de zitting van de bestuurdersstoel) ja wat ga je die mensen dan iets uitleggen.
Als ik iemand help met moeilijkere dingen, hun stap voor stap zeg wat ze moeten uitbouwen en waar ze het goed en goedkoop kunnen laten repareren dan krijg je de vraag of ik er aandelen heb, dan spreken we over 1/3 van de nieuwprijs, verbeterd tegen origineel en de werkuren doen ze zelf, ja het mag niets kosten.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 22:18:11 »
Citaat
Nu worden er in wasmachines zogenaamde "Bruchstellen" ingebouwd: zwakke plekken die voor een herstelling en eventueel voor een voortijdige vervanging moeten zorgen.
Dat zou ook zo zijn met printers.

Inderdaad. Waarbij dan nog komt dat printers eigenlijk relatief goedkoop geworden zijn, doch je al snel meer dan de prijs van de printer uitgegeven hebt aan inkt.

Citaat
Misschien moet het systeem veranderen waarbij je materiële zaken zoals een auto, een wasmachine, een printer, enz.  huurt met volledige garantie en als iets stuk gaat wordt het onderdeel vervangen of krijg je een nieuwe.
Of een soort garantieverzekering. Bestaat dit zelfs niet?
Maar ja, niet iedereen is even zorgzaam, dus dat zal niet werken.

Er bestaan inderdaad contracten waarin alle onderhoud en herstellingen gedurende een bepaald aantal kilometers begrepen zijn. Ze worden wel duurder naarmate de auto ouder wordt en meer kilometers afgelegd heeft.

Maar zoals je zegt, is niet iedereen even zorgzaam. Het komt er dus op neer dat de zorgzamen bijbetalen voor diegenen die niet zorgzaam zijn. Met andere woorden: jij en ik scheuren er onze broek aan.

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 01 juni 2016 - 22:54:02 »
Kan er niet gedacht worden aan een soort vrijstellingssysteem, zoals met verzekeringen, waarbij je voor een herstelling een deel zelf betaalt. Dat zou de minder zorgzamen kunnen aansporen om wat zorgzamer te zijn.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 02 juni 2016 - 18:22:12 »
Kan er niet gedacht worden aan een soort vrijstellingssysteem, zoals met verzekeringen, waarbij je voor een herstelling een deel zelf betaalt. Dat zou de minder zorgzamen kunnen aansporen om wat zorgzamer te zijn.

Dan nog. Je weet dat, als je alleen maar met een Jaguar wil rijden, je er drie moet kopen, want de tweede raakt al defekt vooraleer ze de eerste hebben kunnen herstellen. De wisselstukken zijn vreselijk duur, en vele herstellingen vergen heel wat meer werkuren dan bij een andere wagen. Sowieso gaan alle verzekeringsnemers mee betalen voor het deel van de herstellingskosten die uitgekeerd worden voor die Jaguars, welke meer in de garage van de dealer staan dan thuis. De man met de drie Jaguars ligt niet wakker van het deel dat hij zelf moet betalen, voor hem is 1.000 Euro minder dan 10 Euro voor ons.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 02 juni 2016 - 21:32:42 »

Hmm .... betekent dat dan ook, dat ik zou moeten betalen voor een duidelijke productiefout ?

Met mijn vorige wagen, een Citroën Berlingo, heb ik lange tijd last gehad met de centrale vergrendeling.  Mee naar de garage gegaan, waar ze de sleutels gehercodeerd hebben.  Noppes.  Terug naar de garage, nieuwe sleutels gekregen.  Nog steeds noppes.

Ik had de garagist er al herhaaldelijk op gewezen, dat het probleem zich eigenlijk alleen maar stelde wanneer ik de koffer opende en sloot.  ttz: een enkele keer wel, een andere keer weer niet.  De garagist wou mij maar niet geloven dat er een probleem zou zijn met het slot van mijn koffer.  Ik heb toen van de garagist geëist dat hij het slot zou openmaken en zou kijken naar het slotje van het kofferdeksel.  Om van mijn gezaag af te zijn, vees hij uiteindelijk dat slotje open, met een airtje van "allé, wie is er hier nu de garagist ?  Ik zal 't toch wel weten, zeker ?  Maar allé, omdat gij 't zijt ...".  Enfin, hij zei dat natuurlijk niet letterlijk, maar het stond zowat te lezen op z'n gezicht.  Guess what: inwendig zat er een stuk dikke tape rond een pin gewikkeld.  En die zorgde er af en toe voor dat het slotje niet sloot, waardoor uiteindelijk ook de centrale vergrendeling blokkeerde.  Tape verwijderd .... probleem was toch wel definitief opgelost, zekers.

Zou ik in jouw systeem van vrijstellingen dan zelfs maar deels hebben moeten betalen voor deze kemels ?  Te weten : tape die daar niet hoort te zitten, een garagist die onnodig mijn sleutels hercodeert, onnodig nieuwe sleutels bestelt, enz. ....     Eerlijk: I hope not. 
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 juni 2016 - 21:35:37 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone