Dat art 16.2bis is weer zo'n typisch Belgisch artikel. De laatste jaren zijn er van dat soort helaas te veel geschreven. Het probleem met dit artikel is dat het moeilijk controleerbaar is. Dan zeker die 20 km/u snelheidsverschil is moeilijk te controleren. Bovendien kan je van een motorrijder niet verlangen dat hij de snelheid van de auto's links en rechts van hem perfect kan inschatten en dan nog eens constant zijn snelheid zo aan te passen dat deze max. 20 km/u sneller is.
Ook als ik in de staart van een file beland, dan ga ik niet op mijn snelheidsmeter letten. Ik vertraag natuurlijk mee met de file en zal op een bepaald moment kiezen om tussen de file te rijden. Dit doe ik volledig op het gevoel en ik blijf constant het verkeer rondom mij inschatten. Vanaf het moment dat het filefilteren begint zet ik ook nog eens de 4 knipperlichten aan. Ik weet dat dit niet is toegestaan! Ik merk echter duidelijk het verschil, als de knipperlichten aanstaan zien de bestuurders mij merkelijk beter. Voor mijn veiligheid gebruik ik ze dus wel. Bovendien behoort het aansteken van de 4 knipperlichten tot een vaste gewoonte. Het is voor mij de mentale knop, vanaf nu ga ik tussen de file. Als het verkeer vlot genoeg rijdt om terug mee te rijden gaan die knipperlichten ook direct terug uit.
Een artikel maken om het file-filteren te legaliseren is op zich zeer goed. Het spaart levens van motorrijders, er is onderzoek in de VS waaruit dat duidelijk blijkt. Het artikel had echter anders moeten opgesteld zijn. Die snelheidslimieten zijn onzin! Het is niet de snelheid die het filefilteren gevaarlijk maakt, het is roekeloos rijgedrag en daar bestaan andere artikels voor.
Samen met dit artikel zou men ook een artikel moeten invoeren (zoals bv. in Oostenrijk) waardoor de meest linkse file uiterst links moet rijden en de op één na meest linkse file uiterst rechts. Dit creëert een doorgang voor de hulpdiensten en voor de motorijders!