Auteur Topic: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!  (gelezen 2507 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Gepost op: vrijdag 01 juli 2016 - 13:30:34 »
Citaat van: GVA
Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/test-elektrische-wegen-zweden?utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home

Jawel, elektrisch, maar dan wel zonder batterijen, opladen en beperkt rijbereik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 14:49:03 »
Bovenleidingen zijn fragiel, het sleepstuk van zo'n stroomafnemer moet in hele goede toestand zijn. Bij spoorvoertuigen zit je op een vaste positie ten opzichte van de rijdraad, met wegvoertuigen is dat variabel. De trolleys van trolleybussen lieten door hun systeem voldoende zijwaartse verplaatsing toe. Ik ben nieuwsgierig naar de resultaten van de proef en tegelijk ook een beetje sceptisch.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 15:38:07 »
Citaat van: GVA
Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/test-elektrische-wegen-zweden?utm_medium=content&utm_source=gva&utm_campaign=home

Jawel, elektrisch, maar dan wel zonder batterijen, opladen en beperkt rijbereik.

Ik vind draadloos bijladen onderweg een veel betere oplossing naar de toekomst. En ja dat zou ook al rijdend kunnen gaan, en dan spreekt niemand meer van "rijbereik". Want E-auto´s gaan dan netto maar heel weinig verbruiken als ze langs die E-routes rijden en bij elke mogelijkheid navenant bijgeladen worden.

vb van doorbraak: http://phys.org/news/2015-03-japan-space-scientists-wireless-energy.html

nu denkt men al aan de praktijk:
Citaat
http://horizon-magazine.eu/article/electric-roads-charge-your-car-you-drive_en.html

Electric roads to charge your car as you drive
28 June 2016

Plugging your electric car into a charging station could become a thing of the past as researchers are developing electric roads that can charge your car while waiting at a traffic light or even on the move.

It’s part of a series of projects looking at improving the infrastructure for electric vehicles to encourage people to invest in electric transport and reduce emissions.

One of the obstacles to the popularity of electric vehicles is so-called range anxiety – the worry about how far you can travel before your battery runs out. Wireless charging could change all that.

‘Going to wireless charging, either stationary or dynamic, then you forget all the problems with range,’ said Dr Angelos Amditis, at the Institute of Communication and Computer Systems in Athens, Greece.

Dr Amditis coordinates the EU-funded FABRIC project, which is looking into the feasibility of wireless, or inductive, charging for electric vehicles.

This works by having a cable or charging hub buried in the asphalt, and a coil on the underside of the vehicle. When the vehicle is in the vicinity of the charging hub, it wirelessly connects and begins to charge.

So-called static charging is done when your car is parked, for example in your garage overnight. Stationary charging is done in short bursts, for example at traffic lights or tolls, while dynamic charging keeps your car fully powered while it is on the move via induction loops under the road surface.

The most advanced method is when you are really driving, for example on the highway,’ said Dr Amditis. ‘One of the lanes is equipped, and then when you are travelling you are getting some charging.’

FABRIC researchers are coming up with a plan to define which solutions are most suitable in which circumstances. For example, stationary charging may be suitable to use in cities whereas dynamic makes more sense on highways.

However, both stationary and dynamic charging have technical challenges to overcome before they get to market, according to Axel Barkow from the EU-funded UNPLUGGED project, not least that more development needs to be done on fast-charging batteries.

There are still scenarios where you will need a cable. Nowadays, when we talk about fast charging or ultra-fast charging, there is not a technology in sight which might be wireless.’

Voor het heel snel of ultrasnel extra bij te laden (tijdens een rustpauze die men sowieso neemt) zal er in afzienbare tijd een dekkend DC-laadstations-netwerk zijn, met wslk nog zwaardere DC-laders van meer dan 150 kWh, die specifiek voor Tesla nu al  (120-#145 kWh bruto?) bijna heeft:

vb. Duitse overheid heeft dat al voorzien ergens 2017, en dat zal Europese standaard worden, al die toekomstige E-auto´s van Europese constructeurs moeten tenslotte ergens kunnen snelladen (zie ook: http://www.slam-projekt.de/investoren.php )
Citaat
http://www.slam-projekt.de/projektinhalte.php



Projektinhalte

SLAM ist ein Forschungsprojekt, das durch Mittel des BMWi gefördert wird. Die Grundlage für die Forschungsinhalte bilden dabei die Daten aus den Säulen des Forschungs-Schnellladenetzes sowie die Daten der Ladesäulen, die dem Projekt SLAM assoziiert werden.

Schnellladestationen

Das erklärte Ziel von SLAM ist es, bis 2017 deutschlandweit 600 DC-Schnellladestationen verfügbar zu machen. Dabei sollen sukzessive die Metropolregionen und Verbindungsachsen abgedeckt werden. Die Infrastruktur wird von vorneherein so geplant, dass sie auch über die Projektlaufzeit hinaus wirtschaftlich und technisch tragfähig betrieben werden kann. Um dieses Ziel bestmöglich sicherzustellen, wird jede durch das Projekt errichtete Säule im Vorfeld hinsichtlich der Standards, wie technische Details, Standort und Geschäftsmodell, genau geprüft und der Aufbau der Säulen zentral durch die Projektpartner koordiniert. In diesem Zusammenhang ist insbesondere darauf hinzuweisen, dass SLAM als europaweit erstes Forschungsprojekt die Weiterentwicklung von CCS zu Ladeleistungen über 150 kW beinhaltet und bei den Zuschussbedingungen für private Investoren entsprechend berücksichtigt.
[...]
Daten und Fakten

Das Forschungsvorhaben SLAM hat ein Volumen von 20,7 Millionen €. Das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi) fördert das Projekt mit 16,4 Millionen €. Im Rahmen des Projekts sollen innerhalb der vereinbarten Laufzeit vom 01.01.2014 bis zum 31.08.2017 Geschäftsmodelle für den Betrieb von Schnellladesäulen in Metropolen und entlang der verbindenden Achsen untersucht werden und die Ergebnisse anschließend anhand eines CCS-Forschungs-Schnellladenetzes validiert werden. Alle Ladesäulen funktionieren nach dem europäischen Standard CCS (Combined Charging System). Auf die Einführung dieses Standards haben sich die im europäischen Verband der Automobilhersteller ACEA organisierten Unternehmen geeinigt. Spätestens ab 2018 ist CCS für die Ladeinfrastruktur verpflichtend.
Bis Mitte 2017 ist geplant, deutschlandweit bis zu # 600 CCS-Schnellladesäulen verfügbar zu machen. 200 davon sollen von privaten Investoren aufgestellt und können vom BMWi bezuschusst werden. 200 weitere Säulen werden ohne Fördergelder von Konsortialpartnern errichtet. Weitere 200 Säulen sollen aus anderen Projekten zu SLAM assoziiert werden.
600 zware E-stations voor Duitsland is al redelijk veel want elk laadstation zal x-DC-laadpalen hebben ?? , naja het tweede deel van de tekst spreekt plots van # 600 CCS-snellaadzuilen dat is al een heel pak minder maar toch al een serieus begin.
vergelijk Tesla heeft vandaag 685 Superchargerstations met 4.201 Superchargers (of >6 laadpalen gemiddeld per laadstation) wereldwijd, **ondertussen wslk +700, waarvan +250 in Europa : ** http://supercharge.info/
Maar gaat dat cijfer tegen einde 2018 minstens verdubbelen (komst model 3)

Duitsland heeft momenteel 59 TeslaSuc´s à gemiddeld 8 laadpalen is dat 472 laadpalen à 120-130 kW:
https://www.tesla.com/nl_BE/findus/list/superchargers/Germany?redirect=no
# Tesla Suc upgrade naar 145 kWh, bruto wslk ?: https://electrek.co/2016/07/20/tesla-supercharger-capacity-increase-145-kw/

Vandaag laadt een bescheidene Golf E aan een DC-CCS-lader-50 kW in ~ 30 minuten op, aan een +150 kW DC lader zal dat in minder dan 10 minuten kunnen gaan indien de auto daarvoor voorzien gaat worden, dat komt al in de buurt van een tankbeurt.

Ik lees ook al laadzuilen van 350 kW in de optimistische toekomst:
150 kW: http://insideevs.com/audi-bmw-daimler-porsche-volkswagen-others-part-150-kw-charin-ccs-fast-charge-initiative/
langzaam naar 350 kW: http://insideevs.com/abb-joins-charin-150-kw-charging-coming-soon-350-kw-targeted-future/

The Combined Charging System – up to 350 kW


Citaat
„Wer einmal elektrisch gefahren ist, der ist für alle Zeiten für den Verbrenner verloren.“
Dr. Stefan Niemand, Leiter Produktplanung der AUDI AG

„Die Mobilität, wie wir sie heute praktizieren, ist nicht zukunftsfähig.“
Horst Köhler, deutscher Bundespräsident 2010

„Wer in der Automobilindustrie jetzt nicht energisch auf Elektromobilität setzt, der wird schon bald nicht mehr wettbewerbsfähig sein!“
Dr. Norbert Röttgen, Bundesumweltminister 2010

„If your hate could be turned into electricity, it would light up the whole world.“
Nikola Tesla, legendärer Erfinder
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 17:56:43 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 18:24:06 »
Bovenleidingen zijn fragiel, het sleepstuk van zo'n stroomafnemer moet in hele goede toestand zijn.

Bij spoorvoertuigen hebben de stroomafnemers contact met de bovenleiding via een horizontale staaf, en de bovenleidingen worden in zig-zag aangelegd, zodat er voortdurend een ander gedeelte van de stroomafnemer contact mee heeft en aldus de slijtage verspreid wordt over quasi de hele breedte van de stroomafnemer.

Trolleybussen hebben in principe geen elektrisch contact met sporen, daarom hebben ze twee stroomafnemers.

Omdat trolleybussen bijvoorbeeld aan hun haltes zijwaarts moeten kunnen uitwijken ten opzichte van de bovenleidingen, kunnen hier geen stroomafnemers zoals bij een spoorvoertuig gebruikt worden. De stroomafnemers hebben met een kabelschoen contact met de bovenleidingen, en kunnen naar links of naar rechts zwenken als de trolleybus zijwaarts uitwijkt.

Een dergelijke kabelschoen hadden vroeger ook de trams in Brussel. Geregeld sprong er een stroomafnemer van de bovenleiding. De bestuurder riep dan naar de ontvanger, die achteraan zat: "Jef, de flèche is af".

Als de trolleybus een straat inreed waar ook een tram doorreed, dan was daar maar één bovenleiding. De ontvanger moest dan uitstappen om één van de stroomafnemers neer te halen en hem te vervangen door een ketting die door een tramspoor sleepte.

Was de bestuurder een verkeerde straat ingereden, dan kon de trolleybus nog ongeveer 500 meter op haar batterij rijden.

Qua bussen rijden er alvast in Salzburg alleen maar trolleybussen. Geruisloos en geen uitlaatgassen. Ik heb er nog nooit een stroomafnemer van de bovenleiding zien springen. Ze kunnen ongelooflijk ver naar opzij uitwijken zonder dat de stroomafnemers contact met de bovenleidingen verliezen, en ze kunnen bovendien vlot mee in het verkeer.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 18:34:22 »
tijdens een rustpauze die men sowieso neemt

Een beetje eerlijk blijven, Michel: een rustpauze die men sowieso zou moeten nemen, doch de overgrote meerderheid van de bestuurders sowieso niet neemt.

Je zou moeten weten hoeveel toeristen (pardon, vakantiegangers) er hier toekomen na een reis van 1.000 km of meer en slechts één keer vijf minuutjes gestopt zijn om bij te tanken, en daar zijn ze dan ook nog fier op.

Bestuurders die je niet kunt overtuigen van de noodzaak om tijdig een voldoend lange rustpauze in te lassen, zien dan ook de verplichte stops van heel wat meer dan vijf minuten met een elektrische wagen als een nadeel.

En koerierdiensten, die alles in seconden uitrekenen, zullen er al helemaal niet willen van weten. Vandaag kwam er hier bij ons een koerier meerdere zware pakken afleveren: aan de straatrand. Ik vroeg hem of hij niet even onze oprit wilde oprijden, en toonde hem een briefje van 10 Euro. "Neen, sorry, geen tijd, ik heb al vertraging".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 18:44:05 »
tijdens een rustpauze die men sowieso neemt

Een beetje eerlijk blijven, Michel: een rustpauze die men sowieso zou moeten nemen, doch de #overgrote meerderheid van de bestuurders sowieso niet neemt.
zou moeten, idd. Bron#?

Citaat
Je zou moeten weten hoeveel toeristen (pardon, vakantiegangers) er hier toekomen na een reis van 1.000 km of meer en slechts één keer vijf minuutjes gestopt zijn om bij te tanken, en daar zijn ze dan ook nog fier op.
Ik denk dat dat statistisch eerder een minderheid is, maar ik kan me vergissen**.
Ik kom -of kwam- nochtans regelmatig eens op snelwegrestaurants en op snelwegparkings, die lijken me heel goed bezocht.
(de laatste jaren rij ik wel liever even van de snelweg af om daar te tanken en een rustpauze te nemen (beterkoop))

**ff googlen mag:
Citaat
http://www.bivv.be/nl/bivv/nieuws-pers/vakantie-uittocht-meer-dan-8-op-de-10-belgen-stopt-onderweg-om-te-rusten/

Tijdens een lange autorit stopt 82% van de Belgen om te rusten. Dat is beduidend meer dan in andere Europese landen. Toch stoppen Belgische chauffeurs gemiddeld pas na 2 uur en 54 minuten rijden, terwijl wordt aangeraden om iedere 2 uur even de benen te strekken. Dat blijkt uit onderzoek van de Fondation Vinci Autoroutes in 11 Europese landen. Met de vakantie in aantocht, geeft het BIVV graag enkele praktische tips mee om iedereen veilig op zijn bestemming te krijgen.

Rusten, een Belgische gewoonte

Meer dan 8 op 10 Belgen (81%) zegt later te gaan slapen of vroeger op te staan dan gewoonlijk voor ze op reis vertrekken. Dat is meer dan onze Nederlandse (71%) en Duitse (78%) buren. De Belgen zijn daarentegen grote fans van een rustpauze onderweg: 82% stopt om even te rusten tegenover gemiddeld 56% in de andere Europese landen. Een goede zaak, want in juli en augustus is vermoeidheid de oorzaak van 1 op de 3 ongevallen op de Franse autosnelwegen. Het enige minpunt: Belgische chauffeurs stoppen gemiddeld pas na 2.54 uur ononderbroken rijden. Dat is langer dan de aanbevolen twee uur. De Nederlanders en de Fransen (allebei 2.48 uur) zijn iets gedisciplineerder. De Duitse bestuurders echter rijden zowat een uur langer (3.42 uur) onafgebroken.

Citaat
Bestuurders die je niet kunt overtuigen van de noodzaak om tijdig een voldoend lange rustpauze in te lassen, zien dan ook de verplichte stops van heel wat meer dan vijf minuten met een elektrische wagen als een nadeel.
Die kopen dan maar een fossiele wagen met grote tank, veiliger zal de snelweg dan zeker niet worden...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:03:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:05:44 »
tijdens een rustpauze die men sowieso neemt

Een beetje eerlijk blijven, Michel: een rustpauze die men sowieso zou moeten nemen, doch de #overgrote meerderheid van de bestuurders sowieso niet neemt.
zou moeten, idd.

Bron#?

Mijn echtgenote, die hier meerdere jaren als receptioniste in drie hotels gewerkt heeft.

Citaat
Citaat
Tijdens een lange autorit stopt 82% van de Belgen om te rusten.

Hoe lang? Ik stop gemiddeld 20 minuten. Geregeld komt er een andere wagen na mij toe, doch is al lang voor mij weer weg. En rusten? Neen, plassen en weer weg.

Citaat
Citaat
De Duitse bestuurders echter rijden zowat een uur langer (3.42 uur) onafgebroken.

Voilà. En laat er nu toevallig wat meer Duitse dan Belgische bestuurders zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:27:12 »
Hoe lang? Ik stop gemiddeld 20 minuten. Geregeld komt er een andere wagen na mij toe, doch is al lang voor mij weer weg. En rusten? Neen, plassen en weer weg.

De link is duidelijk genoeg Jozef, de (grote) meerderheid van de bestuurders neemt een rustpauze "om te rusten", dus om de 2,5 à 3,5 uur rijden tijdens lange vakantieritten, dat is dus niet enkel om even snel bij te tanken. En de Belgen (82%) doen het gemiddeld meer als andere Europeanen.

Ook plas alleen kan soms redelijk lang duren, vraag maar eens aan mijn vrouw die soms meer dan een kwartier moet aanschuiven in de rij...
(ook een van de redenen waarom ik die snelwegstations mijdt, je wint er niets mee -zelfs geen tijd-, integendeel zelfs).

Citaat
Voilà. En laat er nu toevallig wat meer Duitse dan Belgische bestuurders zijn.
Maar ook die nemen een echte rustpauze volgens het onderzoek.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:33:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 20:18:23 »
Volgende week rij ik nog eens naar La Rochelle, eerste stop is vaste stek Asserville, croissant en ne koffie, 2é stop iets langer na Orleans, koffietje en dan mag ineens mijn vrouw overnemen maar voor hetzelfde geld stoppen we een keer meer.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 21:18:35 »
De link is duidelijk genoeg Jozef, de (grote) meerderheid van de bestuurders neemt een rustpauze "om te rusten", dus om de 2,5 à 3,5 uur rijden tijdens lange vakantieritten, dat is dus niet enkel om even snel bij te tanken

OK Michel, dan zullen die duizenden vakantiegangers waar mijn vrouw mee gesproken heeft, allemaal gelogen hebben.

Citaat
Ook plas alleen kan soms redelijk lang duren, vraag maar eens aan mijn vrouw die soms meer dan een kwartier moet aanschuiven in de rij...

En dat noem jij "rusten"!
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Verrassend: de toekomst volgens de Zweden!
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 21:48:47 »
OK Michel, dan zullen die duizenden vakantiegangers waar mijn vrouw mee gesproken heeft, allemaal gelogen hebben.
Dat zegt jij.

Ik gaf maar een link van een onderzoek:
Citaat
Dat blijkt uit onderzoek van de Fondation Vinci Autoroutes in 11 Europese landen
http://fondation.vinci-autoroutes.com/

ik heb zelfs een korte pdf: http://fondation.vinci-autoroutes.com/fr/system/files/pdf/2016/03/cp_barometre_europe_uk_1.pdf page 4 van 5
met methode van onderzoek:
Citaat
Method:
For this overview of European driving habits, Ipsos* carried out an Internet survey
between 1 February and 7 March 2016, on a sample of over 13,600 Europeans including
3,613 French, 1,002 Germans, 1,001 Belgians, 1,001 Spanish, 1,002 British, 1,003 Italians,
1,001 Swedes, 1,001 Poles, 1,001 Dutch, 1,005 Slovaks and 1,004 Greeks.
The quota method was used to ensure the representativeness of each national sample.
* https://nl.wikipedia.org/wiki/Ipsos

en een wat langere:
http://fondation.vinci-autoroutes.com/fr/system/files/pdf/2016/03/fva_-_barometre_europeen_de_la_conduite_responsable_2016.pdf page 46.
wie zoekt die vindt alle cijfers, de mensen rusten zelfs meer dan enkele jaren geleden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 22:05:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I