Zeg Bibi. Is het eigenlijk verantwoord als jij in GB rijdt of een Engelse vrachtwagenchauffeur in Europa rijdt? Het lijkt me toch wel wat misverstanden geven af en toe als je ineens aan de andere kant van de weg moet rijden. In jouw geval is het een automatisme om bij het afslaan de rechterstrook te gebruiken. Als je ineens in GB rijdt en je let eventjes niet op dan volg je gewoon dat automatisme.
Ik denk dat het tot de vaardigheden van een vrachtwagenbestuurder voor internationaal transport behoort om zich te kunnen aanpassen aan de verkeerswetgeving van de landen waar hij rijdt. Als beroepschauffeur heb je tegenover de Politie immers niet het excuus van "Ik wist het niet, ik ben maar een toerist".
Het probleem is dat de Britse Politie dat systeem van linksrijden maar niet uitgelegd krijgt aan de toeristen.
De politieagent zegt "The left side is the right side", en hij bedoelt "de linker kant is de correcte kant", maar de toerist verstaat "de linker kant is de rechter kant".
De politieagent zegt "The right side is the wrong side", en hij bedoelt "de rechter kant is de verkeerde kant", maar de toerist verstaat "de correcte kant is de verkeerde kant".
Zo zie je maar, BBB, hoe moeilijk Engels wel is voor een duidelijke communicatie.