Auteur Topic: verbruiktopic  (gelezen 26294 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: verbruiktopic
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:10:57 »
Ik heb deze oefening vroeger een aantal keer gedaan. Met een digitale verbruiksmeter zie je onmiddellijk je verbruik omlaag gaan, het scheelt al gauw 25%. Dit is handig wanneer je eens heel diep in je reserve zit. Wanneer je achter een vrachtwagen gaat rijden kan je vermoedelijk het volgende tankstation nog halen. Ik heb dit al eens nodig gehad. Je moet wel relatief dicht bij de vrachtwagen rijden om er echt winst uit te halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:25:07 »
Is het niet gewoon zo simpel dat je minder verbruikt achter een vrachtwagen omdat je minder luchtweerstand hebt?
De lucht buigt (noodgedwongen) om de vrachtwagen heen waardoor jouw auto minder frontale weerstand heeft en dus het verbruik lager ligt.
Bij normaal rijden, vooral met hogere snelheid, is het immers zo dat de motor voor een positieve versnelling zorgt terwijl de wind voor een negatieve versnelling zorgt. De resulterende kracht is de netto versnelling en die wordt groter als de negatieve versnelling kleiner wordt dus.

Simpel gezegd: de vrachtwagen vangt de wind voor jou op.

Inderdaad en  zo maken oa. wielrenners daar ook gebruik van in groep maar vadertje staat heeft daar weer een middeltje op gevonden om daar munt uit te slaan onder het mom van verkeersveiligheid. (ineens nog maar een beetje die vervelende vrachtwagenchauffeurs mee pesten ook :-X :'()

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:35:30 »
Citaat
De lucht buigt (noodgedwongen) om de vrachtwagen heen waardoor jouw auto minder frontale weerstand heeft en dus het verbruik lager ligt.

Klopt ! Moest de vrachtwagen nu een snelheid halen die hoog genoeg is, zou de resulterende onderdruk aan zijn achterzijde je wagen tegen de vrachtwagen aan trekken !  ;D

Citaat
Bij normaal rijden, vooral met hogere snelheid, is het immers zo dat de motor voor een positieve versnelling zorgt terwijl de wind voor een negatieve versnelling zorgt.

"Wind" in het referentiekader van jou wagen, luchtweerstand/wrijving is neutraler. Het kan ook zijn dat "wind" van achter je komt (vooral ´rukwinden´  :)) en je daardoor tóch een ´positieve´ versnelling bekomt.

Citaat
Of duwt de lucht voor je neus weg  :D

Citaat
Artikel 18.1:  en 18.2

Thanx Bertje. Toch gek hoe weinig we (lees: ik) weten van de reglemeteringen van de andere weggebruikers...

Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 16:43:57 »
Citaat

Klopt ! Moest de vrachtwagen nu een snelheid halen die hoog genoeg is, zou de resulterende onderdruk aan zijn achterzijde je wagen tegen de vrachtwagen aan trekken ! ;D

Citaat
Bij normaal rijden, vooral met hogere snelheid, is het immers zo dat de motor voor een positieve versnelling zorgt terwijl de wind voor een negatieve versnelling zorgt.

"Wind" in het referentiekader van jou wagen, luchtweerstand/wrijving is neutraler. Het kan ook zijn dat "wind" van achter je komt (vooral ´rukwinden´ :)) en je daardoor tóch een ´positieve´ versnelling bekomt.

Citaat
Of duwt de lucht voor je neus weg :D

Citaat
Artikel 18.1: en 18.2

Thanx Bertje. Toch gek hoe weinig we (lees: ik) weten van de reglemeteringen van de andere weggebruikers...

;D ;D ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #49 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 18:57:34 »
Citaat van: JC
Je moet wel relatief dicht bij de vrachtwagen rijden om er echt winst uit te halen.

Juist. En het probleem is dat, als je onder die vrachtwagen terechtkomt, dat meestal nogal wat hoofdpijn oplevert.

Hadden we het er hier elders niet over dat niet snelheid op zichzelf, maar in combinatie met onvoldoende afstand houden tot ongevallen leidt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 10 augustus 2006 - 19:47:27 »
Dat is dan ook de reden dat ik het niet meer doe. Die lage snelheid leidt dikwijls ook voor verstrooidheid, wat het nog erger maakt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 18 augustus 2006 - 23:58:51 »
Net terug van een deugddoende vakantie.  3.700 km gebold in 13 dagen (ja, we hebben ook nog geluierd  ;D).  Gemiddeld verbruik gedurende die 3.700 km : 5,1 liter/100 km, met 2 inzittenden en vakantiebagage.  8)  Door Duitsland geblazen op een zondag, veel bergwegen genomen in Italië, in Frankrijk trage (zuinige) regenkilometers aan 110 km/u, veel fileverkeer in Italië... en dan gewoon zo'n verbruik kunnen optekenen is echt een opsteker.  Bijna volgetankt in Ventimiglia, om dan via Marseille, Dijon, Nancy, Metz met dezelfde tank in Luxemburg te geraken, goedkoop te tanken en te zien dat je er met een paar keer "herklikken" just 51 liter in krijgt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 09:21:34 »
Net terug van een deugddoende vakantie.  3.700 km gebold in 13 dagen (ja, we hebben ook nog geluierd  ;D).  Gemiddeld verbruik gedurende die 3.700 km : 5,1 liter/100 km, met 2 inzittenden en vakantiebagage.  8)  Door Duitsland geblazen op een zondag, veel bergwegen genomen in Italië, in Frankrijk trage (zuinige) regenkilometers aan 110 km/u, veel fileverkeer in Italië... en dan gewoon zo'n verbruik kunnen optekenen is echt een opsteker.  Bijna volgetankt in Ventimiglia, om dan via Marseille, Dijon, Nancy, Metz met dezelfde tank in Luxemburg te geraken, goedkoop te tanken en te zien dat je er met een paar keer "herklikken" just 51 liter in krijgt.

Hé, welcome back in town, Peter!  ;)

5,1 liter op 100 km, dat is inderdaad wel een prachtig verbruik!

Dat "herklikken" is niet echt aan te raden; als het pistool afslaat, mag je ophouden. Doe je de tank te vol, dan kan ze via het luchttoevoerpijpje overstromen in een bocht of als de wagen in de zon staat.

Een uitzondering was mijn Jaguar XJ. Hij had een tank van 80 liter. Als er ongeveer 60 liter in was, sloeg het pistool af, en moest ik bijna als met een druppelteller verder tanken om te vermijden dat het pistool zou afslaan. 10 minuten voor een tankbeurt was dan ook niet ongewoon.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #53 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 10:02:05 »
Dat "herklikken" is niet echt aan te raden; als het pistool afslaat, mag je ophouden. Doe je de tank te vol, dan kan ze via het luchttoevoerpijpje overstromen in een bocht of als de wagen in de zon staat.

Normaalgezien doe ik dat idd ook niet, maar aangezien het goedkope Luxemburgse diesel was, maakte ik een uitzondering  ;D  We klagen hier in België soms wel eens over de dieselprijs (terecht), maar in andere landen is't nog duurder.  Duitsland is iets duurder, Frankrijk nog een extraatje erbij en vooral Italië heeft er erg van.  (Oostenrijk is wél goedkoop)  In Italië heb ik prijzen van diesel gezien van 1,38 euro/liter en 1,60 voor benzine.  't Is niet te verwonderen dat het daar vol zuinige en veelal nieuwe scooters rijdt. (de geringe parkeermogelijkheid zal er ook wel iets mee te maken hebben  ;))

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #54 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 11:22:40 »
Mijn evanda heeft een tank van 65 l, maar het pistool klikt al af bij een dikke 50 l. Met voorzichtig verder te tanken krijg ik er makkelijk nog 10 l bij. De prijs van de brandstof in inderdaad absurd duur aan het worden. Mijn auto blijft dan ook meer binnen als vroeger, gezien mijn milieubewuste ingesteldheid geeft dit zo toch nog enige voldoening.
Het is inderdaad niet fijn om aan de pomp tot 100 € voor een volle tank te moeten betalen. Gezien ik relatief weinig km doe is een lpg-installatie geen goede investering, anders zat die er al lang in. LPG is trouwens milieuvriendelijker dan benzine (als je een goede installatie hebt).

Offline bibi585

• Meer dan expert
Re: Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land
« Reactie #55 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 18:37:27 »
Citaat van: Gazet van Antwerpen

07/08 Leuvense wagen op zonne-energie toert door ons land

De wagen op zonne-energie waarmee studenten van de Leuvense hogeschool Groep T vorig najaar deelnamen aan de World Solar Challenge in Australië, is maandagmorgen gestart aan een tour van duizend kilometer door België om aan te tonen dat zonne-energie ook in België mogelijkheden biedt.

De tour doet samen met een tentoonstelling verschillende locaties aan en eindigt op 19 augustus op de dijk van Blankenberge.

Volgende week zaterdag dus.
Kzal eens moeten gaan kijken want is vlakbij hier.

Net terug thuis maar helaas.
Stond dus niet op de dijk maar aan het station  :-\ en reeds om 14.00u deze midag blijkbaar.
Toen ik rond 15.00u vertrok naar een afspraak heb ik hem zien staan in de verte en toen ik terugkwam ben ik nog vlug eens gaan kijken maar die was helaas al weg.  :'(

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #56 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 18:47:05 »

Normaalgezien doe ik dat idd ook niet, maar aangezien het goedkope Luxemburgse diesel was, maakte ik een uitzondering  ;D  We klagen hier in België soms wel eens over de dieselprijs (terecht), maar in andere landen is't nog duurder.  Duitsland is iets duurder, Frankrijk nog een extraatje erbij en vooral Italië heeft er erg van.  (Oostenrijk is wél goedkoop)  In Italië heb ik prijzen van diesel gezien van 1,38 euro/liter en 1,60 voor benzine.  't Is niet te verwonderen dat het daar vol zuinige en veelal nieuwe scooters rijdt. (de geringe parkeermogelijkheid zal er ook wel iets mee te maken hebben  ;))

Te vol is inderdaad niet aan te raden maar als ik in Luxemburg tank dan doe ik dat wel gezien ik nog een paar uur rijden voor de boeg heb op een betrekkelijk rechte weg en de tank de kans niet krijgt om over te lopen.
Zomer en winter maak ik ook een onderscheid.

P.S.: In Spanje zijn de prijzen vergelijkbaar met die in Luxemburg maar is wel een stukje rijden om effe te gaan voltanken.  ;D ;D ;D >:(

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #57 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 22:20:58 »
Te vol is inderdaad niet aan te raden maar als ik in Luxemburg tank dan doe ik dat wel gezien ik nog een paar uur rijden voor de boeg heb op een betrekkelijk rechte weg en de tank de kans niet krijgt om over te lopen.

En dan kan je ook nog enkele mensen plezier doen met sigaretten mee te brengen (3,60 Euro i.p.v. 4,70 Euro in België voor een pakje van 25 gewone sigaretten).  ;)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #58 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 23:08:26 »
Zeg Jozef, geen slechte adviezen geven hé.  :-\
We willen niet hebben dat de mensen nog meer gaan roken. ;)

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #59 Gepost op: zaterdag 19 augustus 2006 - 23:38:52 »
En dan kan je ook nog enkele mensen plezier doen met sigaretten mee te brengen (3,60 Euro i.p.v. 4,70 Euro in België voor een pakje van 25 gewone sigaretten).  ;)

;) Tis tijd dat we nog eens een verwenweekendje Luxemburg boeken, tis weeral een tijdje geleden. Met de truck gaat nie meer want ik rij nimeer.  :'( ;D