Waar ik toch moeite mee heb :
Weyts maakt tot slot komaf met de wachttijd van 3 jaar. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren - kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen.
Weyts schrapt nu die wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen.
Ik zie het geregeld genoeg gebeuren, en met mij véél collega-lesgevers.
Tijdens élke theorie-cursus, en élke cursus "rijbewijs op school", leg ik (en vziw alle collega's binnen onze rijschool) er de stevig de nadruk op, wat de gevolgen zijn als het voorlopig rijbewijs verloopt. Maar wat gebeurt er in de praktijk ? 36 Maanden later, kloppen aardig wat leerlingen aan bij een rijschool want het voorlopig rijbewijs is vervallen. Hoe dat kan ? Pa en ma zien dat wel zitten, om hun zoon of dochter theorie te laten volgen op school. Dat was volledig gratis, theorie-examen incluis. Nu kost het hen 20 euro, doch effectieve kostprijs slechts 5 euro. Wie géén ROS volgt, moet immers 15 euro betalen om een theorie-examen af te leggen. Spijts onze nadrukkelijke waarschuwing, leggen de leerlingen examen af op school. Wanneer zij slagen, krijgen ze een folder mee van GOCA, waarin nogmaals een nadrukkelijke waarschuwing vermeld staat over de gevolgen van een verlopen voorlopig rijbewijs. En TOCH .... hollen ze massaal naar het gemeentehuis om rap-rap een voorlopig rijbewijs af te halen. Want ach, 36 maanden zal wel volstaan, zeker ?
En vervolgens ? Tsjaa .... deftig leren autorijden, staat niet écht bovenaan het prioriteiten-lijstje van de leerling. Een student, heeft vaak verdomd véél geld over voor de laatste peperdure smartphones, tablets, enz. Ook het lidgeld van hun studenclub, en een jaarlijkse
(al even dure) skivakantie met het studentenkot, mag niet ontbreken. De vrije tijd wordt opgevuld met uitgaan tot in de kleine uurtjes, en/of een sportclub
(lidgeld, en vaak dure benodigdheden incluis). Een rijbewijs is dan nog niet écht nodig. Met hun gammele fiets of het openbaar vervoer, komt de student ook wel op z'n bestemming. Dus neen, de student heeft nu géén tijd, noch geld om deftig te leren autorijden. Tegen de tijd dat hij afstudeert, begint de student na te denken over een job. Een verwachting van menig werkgever, is het bezit van een rijbewijs. Dus haalt de leerling zijn voorlopig rijbewijs van onder een dikke laag stof uit de kast. Oepsie, dat ding gaat nu toch wel héél binnenkort vervallen (of IS al vervallen), zeker ?
Verspreid over gans Vlaanderen, hollen er zo dagelijks tientallen leerlingen in allerijl naar een rijschool met de vraag om liefst tegen eergisteren nog rap-rap wat uurtjes rijles én praktijkexamen te boeken. Neen, ik overdrijf zeker niet met dat aantal. Als ik op een welbepaalde site de woorden
"voorlopig rijbewijs vervallen" intik, geeft de zoekmachine mij géén hits omdat die woorden te vaak voorkomen. Mogelijks kan die zoekmachine technisch nog verbeterd worden, maar toch. Het geeft toch ergens aan, dat het aantal topics over dit onderwerp intussen gigantisch groot is, en nog altijd blijven er hierover vragen terugkomen. In plaats van deftig te leren autorijden (thuis met begeleider, of via de rijschool), wil de leerling slechts 1 ding: dat rijbewijs behalen.
En ergens begrijp ik dat allemaal niet. De leerlingen zijn vooraf
duidelijk gewaarschuwd, tot twee maal toe zelfs. Als zij dat voorlopig rijbewijs desondanks aanvragen, gaan ze daarmee een vooraf
duidelijk gekend engagement met de overheid aan. De overheid geeft hen de gelegenheid om op de openbare weg te oefenen met hun eigen auto, ter voorbereiding op een succesvol praktijkexamen. De overheid legt wederkerig enige beperkende maatregelen op, én stelt enigszins paal en perk aan uitstellertjes-gedrag. Het kan immers niet de bedoeling zijn om àl te lichtzinnig voorlopige rijbewijzen te blijven uitreiken zodat leerlingen schier eindeloos zouden kunnen blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs, zonder ooit een praktijkexamen af te leggen.
Dat laatste zou nu terug geschroefd worden. En ik vrees dat we daar de verkeersveiligheid niet écht mee gaan bevorderen. Hooguit 6 uurtjes rijles, zouden al volstaan om opnieuw een voorlopig rijbewijs te kunnen aanvragen waarmee opnieuw mààndenlang rondgetoerd kan worden vooraleer er een praktijkexamen afgelegd zal worden. Een ideale voedingsbodem voor uitstellertjes-gedrag, vrees ik.
Voor mij, zou de visie duidelijker moeten zijn. Namelijk: het moet voor iedereen financieel haalbaar zijn om een voorlopig rijbewijs te behalen en praktijkexamen af te leggen. Maar het is de bedoeling dat je daarmee grondig gaat oefenen, en deftig leert autorijden om binnen een vooraf vastgelegde termijn te kunnen slagen in een praktijkexamen. Kortom: je krijgt daartoe een eerlijke kans, maar grijp die kans én leer veilig autorijden ! En die visie mis ik. Er is immers zo goed als geen stok meer achter de deur om uitstellertjes-gedrag in te perken ....