Auteur Topic: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit  (gelezen 9450 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Gepost op: woensdag 27 juli 2016 - 23:44:34 »
http://www.knack.be/nieuws/belgie/zo-ziet-het-nieuwe-rijexamen-eruit/article-normal-729939.html?utm_source=Newsletter-18/07/2016&utm_medium=Email&utm_campaign=Newsletter-RNBAVUKN&M_BT=183623168979

Citaat
Het praktijkexamen wordt ook uitgebreid met een nieuwe gevaarherkenningstest in het examencentrum. Deze computertest zal nagaan of kandidaat-bestuurders de weg goed kunnen lezen en de verschillende gevaren tijdig kunnen herkennen en correct kunnen inschatten.
Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe realistisch zijn die tests?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 juli 2016 - 09:05:33 »
Dergelijke vragen staan in Duitsland al vele jaren tussen de zuivere theorievragen.

In Duitsland is het examen moeilijker, omdat er met meerkeuzevragen gewerkt wordt. Als er van 5 mogelijke antwoorden bijvoorbeeld 2 correct zijn, heb je de vraag slechts correct beantwoord als je die twee antwoorden (en slechts die twee) aangekruist hebt.

De vragen over gevarenherkenning lijken mij zeer realistisch te zijn. De meest gemaakte fout is dat er één of meer gevaren niet herkend worden.

Ik ben ervan overtuigd dat deze vragen waardevol zijn, omdat ze concreet ingaan op defensief rijgedrag.

Kijk bijvoorbeeld eens voor een vragenlijst op http://fahrschule.freenet.de/ en kies onderaan categorie B. Klik de juiste antwoorden aan en klik dan op "Weiter".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 juli 2016 - 23:37:48 »
Bedankt, ik bekijk het zodra ik wat tijd vind.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 13:22:09 »
Waar ik toch moeite mee heb :

Citaat
Weyts maakt tot slot komaf met de wachttijd van 3 jaar. Wie na het behalen van het theoretisch rijbewijs 3 jaar wacht met het afleggen van het praktijkexamen - zoals veel studenten doen tijdens hun studiejaren - kan vandaag alleen na nog eens 3 jaren een nieuw voorlopig rijbewijs aanvragen.

Weyts schrapt nu die wachttijd. Wie het voorlopig rijbewijs laat vervallen, zal na het volgen van zes uur rijschool meteen een nieuw voorlopig rijbewijs kunnen aanvragen.

Ik zie het geregeld genoeg gebeuren, en met mij véél collega-lesgevers.

Tijdens élke theorie-cursus, en élke cursus "rijbewijs op school", leg ik (en vziw alle collega's binnen onze rijschool) er de stevig de nadruk op, wat de gevolgen zijn als het voorlopig rijbewijs verloopt.  Maar wat gebeurt er in de praktijk ?  36 Maanden later, kloppen aardig wat leerlingen aan bij een rijschool want het voorlopig rijbewijs is vervallen.  Hoe dat kan ?  Pa en ma zien dat wel zitten, om hun zoon of dochter theorie te laten volgen op school.  Dat was volledig gratis, theorie-examen incluis.  Nu kost het hen 20 euro, doch effectieve kostprijs slechts 5 euro.  Wie géén ROS volgt, moet immers 15 euro betalen om een theorie-examen af te leggen.  Spijts onze nadrukkelijke waarschuwing, leggen de leerlingen examen af op school.  Wanneer zij slagen, krijgen ze een folder mee van GOCA, waarin nogmaals een nadrukkelijke waarschuwing vermeld staat over de gevolgen van een verlopen voorlopig rijbewijs.  En TOCH .... hollen ze massaal naar het gemeentehuis om rap-rap een voorlopig rijbewijs af te halen.    Want ach, 36 maanden zal wel volstaan, zeker ?

En vervolgens ?  Tsjaa .... deftig leren autorijden, staat niet écht bovenaan het prioriteiten-lijstje van de leerling.  Een student, heeft vaak verdomd véél geld over voor de laatste peperdure smartphones, tablets, enz.  Ook het lidgeld van hun studenclub, en een jaarlijkse (al even dure) skivakantie met het studentenkot, mag niet ontbreken.  De vrije tijd wordt opgevuld met uitgaan tot in de kleine uurtjes, en/of een sportclub (lidgeld, en vaak dure benodigdheden incluis).  Een rijbewijs is dan nog niet écht nodig.  Met hun gammele fiets of het openbaar vervoer, komt de student ook wel op z'n bestemming.  Dus neen, de student heeft nu géén tijd, noch geld om deftig te leren autorijden.  Tegen de tijd dat hij afstudeert, begint de student na te denken over een job.  Een verwachting van menig werkgever, is het bezit van een rijbewijs.  Dus haalt de leerling zijn voorlopig rijbewijs van onder een dikke laag stof uit de kast.  Oepsie, dat ding gaat nu toch wel héél binnenkort vervallen (of IS al vervallen), zeker ? 

Verspreid over gans Vlaanderen, hollen er zo dagelijks tientallen leerlingen in allerijl naar een rijschool met de vraag om liefst tegen eergisteren nog rap-rap wat uurtjes rijles én praktijkexamen te boeken.  Neen, ik overdrijf zeker niet met dat aantal.  Als ik op een welbepaalde site de woorden "voorlopig rijbewijs vervallen" intik, geeft de zoekmachine mij géén hits omdat die woorden te vaak voorkomen.  Mogelijks kan die zoekmachine technisch nog verbeterd worden, maar toch.  Het geeft toch ergens aan, dat het aantal topics over dit onderwerp intussen gigantisch groot is, en nog altijd blijven er hierover vragen terugkomen.  In plaats van deftig te leren autorijden (thuis met begeleider, of via de rijschool), wil de leerling slechts 1 ding: dat rijbewijs behalen.

En ergens begrijp ik dat allemaal niet.  De leerlingen zijn vooraf duidelijk gewaarschuwd, tot twee maal toe zelfs.  Als zij dat voorlopig rijbewijs desondanks aanvragen, gaan ze daarmee een vooraf duidelijk gekend engagement met de overheid aan.  De overheid geeft hen de gelegenheid om op de openbare weg te oefenen met hun eigen auto, ter voorbereiding op een succesvol praktijkexamen.  De overheid legt wederkerig enige beperkende maatregelen op, én stelt enigszins paal en perk aan uitstellertjes-gedrag.  Het kan immers niet de bedoeling zijn om àl te lichtzinnig voorlopige rijbewijzen te blijven uitreiken zodat leerlingen schier eindeloos zouden kunnen blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs, zonder ooit een praktijkexamen af te leggen. 

Dat laatste zou nu terug geschroefd worden.  En ik vrees dat we daar de verkeersveiligheid niet écht mee gaan bevorderen.  Hooguit 6 uurtjes rijles, zouden al volstaan om opnieuw een voorlopig rijbewijs te kunnen aanvragen waarmee opnieuw mààndenlang rondgetoerd kan worden vooraleer er een praktijkexamen afgelegd zal worden.  Een ideale voedingsbodem voor uitstellertjes-gedrag, vrees ik.

Voor mij, zou de visie duidelijker moeten zijn.  Namelijk: het moet voor iedereen financieel haalbaar zijn om een voorlopig rijbewijs te behalen en praktijkexamen af te leggen.  Maar het is de bedoeling dat je daarmee grondig gaat oefenen, en deftig leert autorijden om binnen een vooraf vastgelegde termijn te kunnen slagen in een praktijkexamen.  Kortom: je krijgt daartoe een eerlijke kans, maar grijp die kans én leer veilig autorijden !  En die visie mis ik.  Er is immers zo goed als geen stok meer achter de deur om uitstellertjes-gedrag in te perken ....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 09 augustus 2016 - 13:53:44 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 22:55:06 »
Bert,
Ik ervaar dikwijls dat leerlingen enthousiast met hun theorie beginnen en slagen en dan minder goede ervaringen beleven als pa of ma hun wil leren rijden.
Vaak zijn leerlingen doodsbang, geven dat niet openlijk toe, vinden rijden niet zo leuk met pa of ma en zoeken allerlei uitvluchten om niet te moeten rijden of pa of ma heeft geen tijd en zijn bovendien erg ongeduldig dat zoon of dochter zo traag vooruitgang maakt.
Daardoor komt vaak het uitstel + allerlei andere activiteiten en studies die jongeren hebben.

Velen wisten niet dat deze regel zou ingevoerd worden en dachten: "Dat rijbewijs doe ik later wel".
Plots wordt de 3-jaar-wachttijd-regel ingevoerd en geldt dan meteen voor iedereen zonder overgangsmaatregel.
Waar het voorheen te soepel was is het nu te streng.

Er moet een stok achter de deur zitten om niet eeuwig het voorlopig rijbewijs te blijven verlengen maar anderzijds mag er ook geen te grote belemmering zijn voor wie wat lang heeft uitgesteld alsnog zijn/haar rijbewijs te halen als dit de jobkansen en persoonlijke ontplooiing verhoogt.

Persoonlijk vond ik de oude regeling nog zo slecht niet want zoveel % op het totaal die uitstelden was dat nu ook weer niet.
En wat was er mis met eens opnieuw te beginnen? Die mensen zullen wel hun redenen hebben waarom ze het uitgesteld hebben.
Verdient niet iedereen een 2de kans?
Alle VRB beperken naar 18 maand zal misschien ook een stimulans zijn om er werk van te maken en als het niet lukt, moet een 2de kans relatief eenvoudig en zonder te hoge kosten mogelijk zijn.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 11:07:00 »
Bert,
Ik ervaar dikwijls dat leerlingen enthousiast met hun theorie beginnen en slagen en dan minder goede ervaringen beleven als pa of ma hun wil leren rijden.
Vaak zijn leerlingen doodsbang, geven dat niet openlijk toe, vinden rijden niet zo leuk met pa of ma en zoeken allerlei uitvluchten om niet te moeten rijden of pa of ma heeft geen tijd en zijn bovendien erg ongeduldig dat zoon of dochter zo traag vooruitgang maakt.
Daardoor komt vaak het uitstel + allerlei andere activiteiten en studies die jongeren hebben.

En zo ontstaat dus dat fameuze uitstellertjes-gedrag.  Leerlingen moeten begrijpen dat ze een eerlijke, betaalbare kans krijgen om een rijbewijs te behalen.  Voor de alles bij elkaar vele duizenden euro's die ze met sprekend gemak besteden aan de allernieuwste smartphones, tablets, peperdure sportvakanties met de kameraden, kunnen ze makkelijk aardig wat rijlessen boeken om hen veilig op weg te helpen.  Het kan al volstaan, dat de leerling gedurende 1 jaartje de juiste prioriteiten stelt, zowel qua tijdsbesteding als qua budget.  Enkele maanden tot pakweg een jaartje op tijd en uur het bedje opzoeken ipv tot in de vroege uurtjes uitgaan.  Nog 1 jaartje langer met je smartphone en tablet, en de leerling is al aardig op weg.  Prioriteiten stellen noemt men dat.  Het kan geenszins de bedoeling zijn dat leerlingen té gemakkelijk aan een nieuw vrb kunnen geraken, zodat ze blijven rondtoeren zonder ooit praktijkexamen af te leggen.  Daarmee dien je de verkeersveiligheid allerminst.

Velen wisten niet dat deze regel zou ingevoerd worden en dachten: "Dat rijbewijs doe ik later wel".
Plots wordt de 3-jaar-wachttijd-regel ingevoerd en geldt dan meteen voor iedereen zonder overgangsmaatregel.
Waar het voorheen te soepel was is het nu te streng.

Akkoord dat destijds velen het niet wisten.  Men had bij de invoering van die maatregel kunnen voorzien in een overgangsmaatregel voor diegenen die al een voorlopig rijbewijs bezaten.  En dat heeft men inderdaad verzuimd, met voor sommigen akelige gevolgen. 

Maar diegenen die vandaag de dag zichzelf in de miserie werken door hun vrb te laten vervallen, wisten het wél.    Ik heb er al genoeg zien terugkomen aan wie ik een ROS gegeven heb en die ik duidelijk gewaarschuwd heb over de gevolgen van een vrb dat z'n geldigheid verliest.  Een waarschuwing die ze ook nog 's konden lezen in de brochure die ze ontvingen na welslagen in hun theorie-examen.  Het afhalen van een vrb, houdt dus een vooraf duidelijk gekend engagement in.  Desondanks toch rap-rap naar het gemeentehuis gespurt om toch maar dat vrb te behalen. 

Persoonlijk vond ik de oude regeling nog zo slecht niet want zoveel % op het totaal die uitstelden was dat nu ook weer niet.

Stel het aub niet voor, alsof het slechts enkelingen betreft.  Tik op een forum waaraan jij ook meewerkt maar eens de woorden "voorlopig rijbewijs vervallen" in.  De zoekfunctie geeft je géén hits omdat die woorden té vaak voorkomen.  Dus ook vandaag de dag, wordt er nog te vaak een voorlopig rijbewijs afgehaald met het idee "bwa, ik doe het later wel".  En later .... wordt dan té laat.  Dat is evenwel niet omdat het systeem te streng is, doch omdat de leerling niet de juiste prioriteiten gesteld heeft gedurende een periode van minstens 1,5 jaar tot 4,5 jaar.

En wat was er mis met eens opnieuw te beginnen? Die mensen zullen wel hun redenen hebben waarom ze het uitgesteld hebben.

Dat kàn .... als er tijdig geswitched wordt van type voorlopig rijbewijs .....

Verdient niet iedereen een 2de kans ?

Ja, iedereen verdient een 2de kans.  Die bestaat in het huidige systeem erin, dat een leerling nog kan switchen van type vrb.  Tenminste, als hij dat doet voor z'n huidige vrb vervallen is.  Dat maakt dat de leerling 36 maanden + 18 maanden = 54 maanden.  Ofte zomaar eventjes 4,5 jaar waarin de leerling met de auto kan oefenen zonder praktijkexamen te hebben afgelegd.  Als dàn pas -ondanks vooraf duidelijk gekende waarschuwingen- het kwartje valt .... oeps m'n vrb gaat vervallen .... dan is dat wel euh .... rijkelijk laat.  Vind je niet ?  Ja, het oefenen met pa kan mss wat tegenvallen.  Maar 1,5 jaar à 3 jaar (afhankelijk van het type vrb), tot zelfs 4,5 jaar (mits het handigheidje om tijdig te switchen), om dààr achter te komen en het nodige te doen, dat moet toch ruimschoots volstaan, zeker ?

Alle VRB beperken naar 18 maand zal misschien ook een stimulans zijn om er werk van te maken en als het niet lukt, moet een 2de kans relatief eenvoudig en zonder te hoge kosten mogelijk zijn.

Hoeveel kansen wil je zo geven ?  Hoe makkelijk moet het zijn om zonder praktijkexamen af te leggen opnieuw aan een voorlopig rijbewijs te geraken, waarmee opnieuw 1,5 jaar à 3 jaar mee geoefend kan worden ?

« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 11:26:03 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:00:59 »
Wat ik bedoel met prioriteiten stellen ?  Ik geef hieronder even mee, hoe ik het aanpakte.

Op m'n 18e, had ik al snel mijn rijbewijs.  Het overgrote gedeelte zélf bekostigd, wat velen trouwens niet eens geloofden.  Nochtans, kreeg ik zéker niet méér zakgeld dan de meeste van m'n kameraden.  Hoe ik dat deed ?

- de meeste leeftijdsgenoten rookten (en sommigen nog niet te min ook ni), ik niet.  (no offense naar rokers, maar tel de prijs op jaarbasis van je sigaretjes 's op ?)
- ik had géén doc martens, palladium (of hoe heetten ze ook weer ?), gewone schoenen volstonden, en ook de millet-jas was niet aan mij besteed.  Ne simpele frak volstond ook wel
- uitgaan, deed ik niet.  Kon ik later ook nog wel.  Reken 's uit, hoeveel velen van m'n leeftijdsgenoten wekelijks uitgaven aan inkom discotheek, drank, ....
- in plaats van tot een kot in de nacht uit te gaan, ging ik zaterdag overdag tweedehandswagens poetsen om een centje bij te verdienen
- op mijn 16e, haalde ik géén rijbewijs voor de bromfiets.  Vond ik weggesmeten geld.  Een jaar later, begon ik al aan mijn leervergunning voor de auto
- Ik moest ook géén bromfiets aankopen, onderhouden, "tunen", verzekeren, ....   

==> Reken 's op jaarbasis uit, wat ik kon sparen in vergelijking met veel leeftijdsgenoten ?  Dat geld ging in een spaarpot, en voor m'n 18e verjaardag vroeg ik geen dure gadgets, maar had ik liever dat ze mee bijlegden voor het behalen van m'n rijbewijs.

Tijdsbesteding dan ?  Ik ging niet elke week 2x tot een kot in de nacht uit, maar ging zaterdag overdag auto's poetsen.  Zondag was dan bestemd voor m'n huiswerk, en tussendoor oefenen, net als geregeld op een weekavond, of een woensdagnamiddag.  En ja, de problemen van leren rijden met pa en ma, ken ik als geen ander.  Pa had een blitz-loopbaan gemaakt en was keihard.  Geduld om me te leren rijden, had hij sowieso niet.  Ma had iets meer geduld, maar het was bij haar toen al ruim 15 jaar geleden dat ze nog met een auto gereden had.  De reden was simpel: pa had een firmawagen waarmee alleen hij mocht rijden.  Een tweede autootje werd pas aangeschaft toen wij leerden autorijden.  Daarom was ik al van m'n 16e aan 't sparen om rijlessen te bekostigen.  Als begeleiders had ik m'n ma, en m'n grootvader die nog in het Engelse leger had leren rijden, en altijd een prima chauffeur was.  Om bij te schaven, reed een gepensioneerd instructeur af en toe mee.  Toegegeven: dat 1e kleine jaartje was maar saai.  Ik was niet mee met de allerlaatste nieuwe mode-trends en een blits brommerke om aan te meisjesschool mee op te scheppen, had ik al evenmin.  Maar .... op m'n 18e, had ik wél m'n rijbewijs op zak.

En op m'n 19e, had ik al m'n eerste autootje volledig zélf aangeschaft.  Ook hier waren sommigen jaloers op.  Tsja mannen, ik neem 's morgens m'n boterhammen mee van thuis en drink koffie van de werkgever.  Jullie roken (sommigen tot 2 pakjes per dag), gaan liever elke dag snacks eten met een hoop frisdrank erbij en gaan élk weekend uit.  Ik ben daar ook niet jaloers op, en spendeer m'n centjes liever aan een degelijke occasiewagen.  Mag dat ?

Begrijp je wat ik bedoel met "prioriteiten stellen" ?  Als de jongere vindt "ach, dat rijbewijs haal ik later wel", wel laat hij dan gewoon slim zijn en nog géén voorlopig rijbewijs behalen.  Wil hij een voorlopig rijbewijs behalen, dan kan hij dat.  Maar dan is het wél de bedoeling dat hij werk maakt van zijn rij-opleiding ipv te blijven uitstellen, om dan vervolgens al té gemakkelijk opnieuw aan een voorlopig rijbewijs te geraken. 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 19:03:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 augustus 2016 - 23:52:20 »
Dat is het net, prioriteiten stellen. Een rijbewijs is voor vele studenten niet direct een prioriteit, tot ze het plots nodig hebben.
Dan nog vind ik dat je na verval eenvoudig opnieuw moet kunnen beginnen. Ik zie daar geen probleem in.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 augustus 2016 - 23:55:18 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 augustus 2016 - 00:33:39 »
Laat ik het even omdraaien.  Wat zou er kunnen gebeuren als de overheid het voortaan té gemakkelijk maakt om opnieuw aan een voorlopig rijbewijs te geraken ?  Waarom zou die jongere nog moeite doen om het deftig te leren, zolang de beperkende voorwaarden van het voorlopig rijbewijs geen onoverkomelijk obstakel vormen ?  In het slechtste geval, behaalt de jongere gewoon opnieuw een volgend voorlopig rijbewijs.  Toch ?

En juist dàt, zou een érg fout signaal zijn.  Een voorlopig rijbewijs is een instrument die een jongere kan behalen met het oog zich voor te bereiden op het praktijkexamen.  Een termijn tot 4,5 jaar moet daartoe ruimschoots volstaan.  Het kan niet de bedoeling zijn dat die jongere schier eindeloos opnieuw een voorlopig rijbewijs kan blijven aanvragen in plaats van deftig te leren autorijden.  Enerzijds mag het niet de bedoeling zijn dat een rij-opleiding enkel nog voor de happy few is, en jongeren van minder rijke ouders uit de boot vallen.  Anderzijds mag het hernieuwen van een voorlopig rijbewijs volgens mij niet àl te lichtzinnig gebeuren.  Je houdt als overheid volgens mij best érgens een stok achter de deur.  De jongere moet snappen dat hij kansen krijgt, maar dat die kansen niet eeuwig blijven komen.  De jongere moet er dus wat voor doen: zich inzetten, en deftig leren rijden teneinde te slagen in het praktijkexamen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2016 - 09:18:04 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 augustus 2016 - 22:51:11 »
Net geen 4,5 jaar als je het handig speelt en 20 uur rijles volgt (36 +18 m) Niet iedereen kan dat betalen.
Bij de nieuwe rijopleiding worden alle voorlopige rijbewijzen 18 maand.
Na verval: 6 uur rijschool en je kan opnieuw beginnen. Dit lijkt mij best OK.

Citaat van: Bert
Het kan niet de bedoeling zijn dat die jongere schier eindeloos opnieuw een voorlopig rijbewijs kan blijven aanvragen in plaats van deftig te leren autorijden.
Al beginnen ze 10 keer opnieuw, so what. Dat is toch geen probleem.
Welk probleem zie jij daar in?

Ik vind dat je het niet te moeilijk moet maken om opnieuw te beginnen voor die jongeren die van alles en nog wat rond hun oren hebben buiten het leren autorijden.
Misschien ga je er anders over denken als Hanne hogere studies gaat doen, een jaartje Erasmus in het buitenland en een thesis moet afwerken.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 augustus 2016 - 23:19:05 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 08:34:15 »
Net geen 4,5 jaar als je het handig speelt en 20 uur rijles volgt (36 +18 m) Niet iedereen kan dat betalen.

Neen, da's waar.  Geld voor een rij-opleiding is er niet.  Massa's geld voor een jaarlijkse dure sportvakantie, en snel verouderende gadgets zoals tablets, smartphones etc. is er gewoonlijk wél.  En éénmaal in bezit van een auto, is er niet zelden een pak geld om er een boenke-boenke karreke van te maken. 

Deftig leren autorijden, vindt men dan weer te duur.  Zelden staat men echter stil bij de kostprijs van het niet deftig willen leren, en desondanks met een auto de baan op te gaan.  Om nog maar te zwijgen van het menselijke leed die er met ongevallen vaak gepaard gaan.

Bij de nieuwe rijopleiding worden alle voorlopige rijbewijzen 18 maand.
Na verval: 6 uur rijschool en je kan opnieuw beginnen. Dit lijkt mij best OK.

Mij gaat 't er vooral om, dat je best een stok achter de deur houdt om er voor te zorgen dat de jongere een vrb aanziet als een middel om te leren autorijden en zich voor te bereiden op zijn praktijkexamen. 

Citaat van: Bert
Het kan niet de bedoeling zijn dat die jongere schier eindeloos opnieuw een voorlopig rijbewijs kan blijven aanvragen in plaats van deftig te leren autorijden.
Al beginnen ze 10 keer opnieuw, so what. Dat is toch geen probleem.
Welk probleem zie jij daar in ?

Euh .... mijn bezwaar heb ik hierboven zonet uitgelegd .... Ik heb het speciaal voor jou in het vet + blauw gezet.

Als je het té gemakkelijk maakt om opnieuw een voorlopig rijbewijs te behalen, is het gevaar reël dat jongeren uitstellertjesgedrag vertonen en wegvluchten van het praktijkexamen.  In plaats van dan deftig te willen leren autorijden, en iets te bewijzen op een praktijkexamen hernieuwen ze dan simpelweg hun voorlopig rijbewijs.  Daarmee dien je de verkeersveiligheid allerminst.


Ik vind dat je het niet te moeilijk moet maken om opnieuw te beginnen voor die jongeren die van alles en nog wat rond hun oren hebben buiten het leren autorijden.


Een rij-opleiding moet niet per sé ingewikkeld of moeilijk zijn.  't Gaat erom, dat jongeren een bewuste keuze zouden maken vooraleer ze een vrb rijbewijs gaan afhalen.

Die jongere moet van mij niet meteen zijn ROS volgen, om meteen daarna naar het gemeentehuis te hollen en zijn vrb af te halen éh.  Hij is bij de start van de ROS er duidelijk op gewezen wat er gebeurt als zijn vrb vervalt.  Dezélfde info, kan hij nogmaals herlezen in de infobrochure die hij meekrijgt zodra hij slaagt in het theorie-examen.  Gelieve de dingen dan ook niet voor te stellen alsof de jongere niet wist wat hem te wachten stond.

Citaat van: Bert
Toch simpel ?  Wil of moet de jongere het leren autorijden nog even uitstellen, dan wacht hij ook nog met het afhalen van dat voorlopig rijbewijs.

Misschien ga je er anders over denken als Hanne hogere studies gaat doen, een jaartje Erasmus in het buitenland en een thesis moet afwerken.

Neen, zeker niet.  Dan krijgt ze van mij te horen, dat ze dat allemaal mag doen.  Is een rijbewijs dan nog niet opportuun (of tijdsgebrek), dan haalt ze gewoon haar voorlopig pas later af.  Maar als ze het voorlopig rijbewijs afhaalt, zal dat een bewuste keuze moeten zijn.  Dat ding dient niet om rap-rap af te halen, om het daarna 4,5 jaar in de schuif te laten liggen.

Datzelfde heb ik trouwens NU al mijn petekind en haar broer (een tweeling) ook goed ingepeperd.  Hun tijdsbesteding bepalen ze zélf, maar 't wél de bedoeling dat ze éérst goed nadenken vooraleer  ze naar het gemeentehuis hollen om een vrb af te halen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2016 - 09:31:05 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 13:04:30 »
De rijopleidingen van BE zijn nog altijd bij de goedkoopste in Europa, ondanks duurdere lesuren tov de buurlanden (bvb D).

Het is ongelooflijk hoe BE een gejank-staat geworden is, al mag dat naar veralgemende "bompapraat" klinken, die indruk krijg ik hier...


( et pour les Flamands la même chose )
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2016 - 13:08:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 23:01:46 »
Citaat van: Bert
...is het gevaar reël dat jongeren uitstellertjesgedrag vertonen en wegvluchten van het praktijkexamen.
Ik heb niets tegen uitstellersgedrag. Waarschijnlijk zijn daar redenen voor, die je soms niet op voorhand kunt incalculeren.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 17 augustus 2016 - 12:53:45 »
Citaat van: Bert
...is het gevaar reël dat jongeren uitstellertjesgedrag vertonen en wegvluchten van het praktijkexamen.
Ik heb niets tegen uitstellersgedrag. Waarschijnlijk zijn daar redenen voor, die je soms niet op voorhand kunt incalculeren.

Jongeren die wegvluchten van het praktijkexamen .... ipv er zich deftig op te willen voorbereiden (versta: deftig willen leren rijden).  Het is jouw volste recht om dat best OK te vinden, ik pas er voor.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 17 augustus 2016 - 23:22:57 »
Citaat
Jongeren die wegvluchten van het praktijkexamen .... ipv er zich deftig op te willen voorbereiden (versta: deftig willen leren rijden).
Ze zijn meestal niet klaar voor het praktijkexamen omdat ze, door allerlei omstandigheden, te weinig geoefend hebben. Juist daarom dat ze op een later tijdstip 'deftig willen leren rijden'.