Auteur Topic: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit  (gelezen 9464 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 12:31:51 »
En zoals men zegt: van uitstel komt afstel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 20:14:01 »
Citaat
Jongeren die wegvluchten van het praktijkexamen .... ipv er zich deftig op te willen voorbereiden (versta: deftig willen leren rijden).
Ze zijn meestal niet klaar voor het praktijkexamen omdat ze, door allerlei omstandigheden, te weinig geoefend hebben. Juist daarom dat ze op een later tijdstip 'deftig willen leren rijden'.

Deftig willen leren rijden ?  Zich door een praktijkexamen spartelen, bedoel je .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 23:42:26 »
Bert, waarom toon je zo weinig begrip voor mensen die door allerlei omstandigheden geen tijd hebben gevonden om 'deftig te leren rijden' en dat dan uitstellen naar een latere periode?
Ik denk dat je eens wat meer met die jongeren moet praten om hun redenen te kennen. Ik heb er al zoveel gekend met hun verhaal en redenen en ik heb daar begrip voor. Meestal is dat zeer gegrond en werden gedwongen tot uitstel.

Dus waarom niet opnieuw beginnen? Dat mag toch geen probleem zijn. Landuyt had het, volgens mij, nog niet zo slecht bezien.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 00:30:34 »
Bert, waarom toon je zo weinig begrip voor mensen die door allerlei omstandigheden geen tijd hebben gevonden om 'deftig te leren rijden' en dat dan uitstellen naar een latere periode?

M'n beste, ik heb daar wél begrip voor.  Maar het zou al helpen als je ook eens zou lezen wat ik schrijf.

Ik denk dat je eens wat meer met die jongeren moet praten om hun redenen te kennen. Ik heb er al zoveel gekend met hun verhaal en redenen en ik heb daar begrip voor. Meestal is dat zeer gegrond en werden gedwongen tot uitstel.

Ofschoon ik jou hoegenaamd géén verantwoording verschuldigd ben, toch ff dit.  Ik kom genoeg in contact met jongeren.  Niet enkel beroepshalve, trouwens.  Ik weet ook waarom er redenen zijn, die maken dat het behalen van een rijbewijs nog niet meteen een prioriteit is, of zelfs nog niet meteen mogelijk is.  Maar tegelijk weet ik ook, dat in véél van die verhalen de oplossing héél simpel kan zijn.  Haal gewoon nog géén voorlopig rijbewijs af, als je er niet zeker van bent dat je je daarna binnen afzienbare tijd kan toeleggen op deftig leren autorijden in de aanloop naar je praktijkexamen.  Niet te snel naar het gemeentehuis hollen, is de boodschap.

Ja, in die zin is héél dat ROS verhaal een vergiftigd geschenk.  Was het vroeger gratis, dan kost het nu 20 euro (werkelijke kostprijs is eigenlijk 5 euro, want 15 euro examenretributie is inbegrepen).  Pa en ma horen het gratis-gewauwel, en zetten hun zoon/dochter aan om die cursus te volgen, en theorie-examen af te leggen.  Want zeg nu zelf: voor die 5 euro werkelijke kostprijs, kunde ni sukkelen.   En vervolgens hollen de jongeren -in weerwil van we met hand en tand verduidelijkt hebben- toch meteen naar het gemeentehuis om alvast dat voorlopig rijbewijs af te halen.  Want ach, 36 maanden .... we hebben nog wel ff tijd om een auto te kopen enz.  Maar de tijd begint te tikken als een bom ....  En na een periode van maar liefst drie jaar (mits tijdig wisselen tot zelfs 4,5 jaar !!!) valt het kwartje dat er nog zo'n papiertje ergens in de schuif ligt, onder een dikke laag stof.  Noem me gerust een boeman, maar ik vind dat wel rijkelijk laat.

Dus waarom niet opnieuw beginnen? Dat mag toch geen probleem zijn. Landuyt had het, volgens mij, nog niet zo slecht bezien.

Ik heb je mijn bezwaren en argumenten al meermaals gegeven.  Ik ga mezelf niet blijven quoten, sorry.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:10:38 »
Bert, waarom toon je zo weinig begrip voor mensen die door allerlei omstandigheden geen tijd hebben gevonden om 'deftig te leren rijden' en dat dan uitstellen naar een latere periode?

Een dag telt voor iedereen gemiddeld 24 uur. Ik vrees dat het dikwijls geen kwestie is van tijd, doch van priori-teit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 23:44:37 »
Citaat van: Jozef
Een dag telt voor iedereen gemiddeld 24 uur. Ik vrees dat het dikwijls geen kwestie is van tijd, doch van priori-teit.
Zeer juist! En daar bij komen nog de onvoorziene omstandigheden.

Citaat
Maar het zou al helpen als je ook eens zou lezen wat ik schrijf.
en
Ofschoon ik jou hoegenaamd géén verantwoording verschuldigd ben, toch ff dit.
Ik lees wat je schrijft maar wanneer ik een andere mening heb, hoef je niet bitsig te worden als ik jouw mening niet deel.

Citaat
M'n beste, ik heb daar wél begrip voor.
Naar wat ik lees over wat je schrijft, blijkt daar weinig uit. Waar toon je begrip voor jongeren die door allerlei omstandigheden het leren auto rijden hebben moeten uitstellen?

Veronderstel dat je piano wilt leren spelen en je gaat naar de muziekschool. Door omstandigheden en andere drukke bezigheden moet je afhaken. Moet je dan ook eerst 3 jaar wachten om opnieuw te mogen beginnen?

Waarom mogen jongeren, als ze er geen zin meer in hebben (prioriteit) of door onvoorziene omstandigheden volgens jou niet gewoon opnieuw beginnen, als de tijd rijp is? Ik snap niet waar jij een probleem in ziet...
Het regeltje van 3 jaar wachttijd na verval, is gewoon absurd!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 23:47:08 door de rijprof »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 01:06:11 »
Citaat van: Jozef
Een dag telt voor iedereen gemiddeld 24 uur. Ik vrees dat het dikwijls geen kwestie is van tijd, doch van priori-teit.
Zeer juist! En daar bij komen nog de onvoorziene omstandigheden.

Daarom dat je je planning zó moet maken, dat je minstens 20% van de tijd als reserve hebt.

Citaat
Veronderstel dat je piano wilt leren spelen en je gaat naar de muziekschool. Door omstandigheden en andere drukke bezigheden moet je afhaken. Moet je dan ook eerst 3 jaar wachten om opnieuw te mogen beginnen?

Even ter zijde: als je wil leren zingen of een muziekinstrument bespelen, is naar een muziekschool gaan het slechtste wat je kunt doen. Uit een muziekschool is nog nooit een Tina Turner gekomen, want zó mag je daar niet zingen, ze willen er geen "power voice". En met een instrument leer je er alleen maar noten spelen, geen muziek. Isaac Stern, één van de grootste violisten uit de 20ste eeuw, zei dat het grootste misdrijf dat een muzikant kan plegen erin bestaat om noten in plaats van muziek te spelen. Leer eerst naar het gehoor en - het belangrijkste - met gevoel spelen, en leer dan later eventueel noten als hulpmiddel. Als je begint met noten te spelen, is het extreem moeilijk om daarna muziek met gevoel te leren spelen.

Vroeger mocht je in de muziekscholen pas met een instrument beginnen als je al minstens één jaar notenleer gevolgd had. Nu mag je meteen met een instrument beginnen, maar je bent wel verplicht tevens notenleer te volgen. Terloops: je kan er nu ook accordeon leren spelen, doch enkel een knoppenaccordeon, geen accordeon met toetsen. Vroeger kon dat niet, omdat een accordeon beschouwd werd als een minderwaardig instrument van de straatmuzikant.

Stel dat je tegen het einde van het eerste schooljaar, zo begin juni, net voor de eindexamens, moet afhaken voor 4 maanden. Moet je daarna dan 3 jaar wachten om te mogen terugkomen? Neen, je mag in oktober terugkomen (doch alleen maar begin oktober, als de school het aantal leerlingen nog niet heeft moeten doorgeven, zodat ze geen subsidie verliest). Maar: je gaat wel het eerste jaar notenleer moeten herbeginnen. Je verliest dus 1 jaar.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 08:07:06 »
Ik lees wat je schrijft maar wanneer ik een andere mening heb, hoef je niet bitsig te worden als ik jouw mening niet deel.

Ik word niet bitsig omdat je een andere mening hebt.  Dat jij evenwel meent te weten hoe vaak/weinig ik met jongeren omga, en mij 's eventjes gaat vertellen wat ik zou moeten doen/laten, pik ik niet.

Citaat
M'n beste, ik heb daar wél begrip voor.
Naar wat ik lees over wat je schrijft, blijkt daar weinig uit. Waar toon je begrip voor jongeren die door allerlei omstandigheden het leren auto rijden hebben moeten uitstellen ?

Blijkbaar wil het er maar niet in ....

Natuurlijk heb ik wél begrip voor het feit dat jongeren nog niet meteen in de gelegenheid zijn om te leren rijden.  Ja, ze mogen van mij hun geld liever spenderen aan snel verouderende gadgets ipv aan een rij-opleiding.  Ja, ze mogen gerust studeren, en hun vrije tijd besteden in een sportvereniging, jeugdclub of uitgaan tot in de vroege uurtjes.  Maar in die omstandigheden, is het gewoon niet opportuun om al meteen naar het gemeentehuis te hollen en alvast een voorlopig rijbewijs af te halen dat dan toch in de schuif belandt.  Simpele keuzes maken, dus.  Is dat nu écht ZO moeilijk om te snappen ?  En als er dan toch 1tje afgehaald wordt, dan moet een periode van 3 tot 4,5 jaar toch wel ruimschoots volstaan om er 's ein-de-lijk werk van te maken en te slagen in een praktijkexamen, zekers ?

Dus ja, ik kan begrijpen dat pa en ma het schromelijk onderschatten wat het inhoudt om hun zoon of dochter te leren rijden.  Dat het thuis niet meteen vlot.  Whatever.   Maar bij mijn weten, telt een alfabet 26 letters.  Dus als plan A niet werkt, there still are 25 letters to go.    Een termijn van 3 jaar (met een handigheidje tot zelfs 4,5 jaar !!) moet toch ruimschoots kunnen volstaan om dààr achter te komen, en op zoek te gaan naar een alternatief zekers ?  Even rondhoren bij familie, vrienden wier zoon/dochter leerde rijden, websites bezoeken van rijscholen, of zelfs rijbegeleiders, hoeft heus niet zo lang te duren.  Waar een wil is, is een weg.

Kortom, als jij de zaken even wil gaan voorstellen alsof iemand die het 3 tot zelfs 4,5 jaar heeft laten liggen géén faire kans gekregen zou hebben .... I respectfully disagree zenne.  Of zoals ze bij ons plegen te zeggen: "zwaanst na ni éh".  Laat ik de vraag even omdraaien.  Hoe lang mag een kandidaat van jou blijven rondhossen met een potentieel moordwapen dmv een voorlopig rijbewijs, vooraleer hij ook maar iets moet gaan bewijzen tijdens een examen ?  Hoe lang ?  Zeg het eens: hoe lang, vooraleer je meent dat hij een redelijke, eerlijke (2de?) kans gekregen heeft ?

Ik blijf erbij.  Té gemakkelijk hernieuwen van een voorlopig rijbewijs, is voor mij een dikke no go.  De jongere (en met hem ook z'n ouders) zou op 1 of andere manier een stimulans moeten krijgen om er werk van te maken.  Zij het dat hij in familiekring, vriendenkring iemand met méér geduld zoekt, zij het dat hij toch investeert in enkele uren rij-opleiding om (letterlijk en figuurlijk) terug op weg geholpen te worden.  Lijkt me nog altijd beter dan die jongere té gemakkelijk opnieuw aan een vrb te helpen waarmee hij vervolgens wél deelneemt aan het verkeer, doch opnieuw met te weinig stimulansen om zich grondig voor te bereiden op een praktijkexamen.

Veronderstel dat je piano wilt leren spelen en je gaat naar de muziekschool. Door omstandigheden en andere drukke bezigheden moet je afhaken. Moet je dan ook eerst 3 jaar wachten om opnieuw te mogen beginnen ?

Met alle respect, maarreuhm de gevolgen van vals zingen of verkeerde noten spelen lijken mij nét iets minder gruwelijk te zijn dan hetgeen we de maandagochtend zoal te lezen krijgen onder de rubriek 101.

Waarom mogen jongeren, als ze er geen zin meer in hebben (prioriteit) of door onvoorziene omstandigheden volgens jou niet gewoon opnieuw beginnen, als de tijd rijp is? Ik snap niet waar jij een probleem in ziet...

In case you missed it, ze nemen deel aan het verkeer.  Als je geen stok achter de deur houdt, riskeer je oneigenlijk gebruik van het voorlopig rijbewijs.   Ze krijgen té gemakkelijk opnieuw een voorlopig rijbewijs zonder ook maar iets te moeten bewijzen.  Maar meanwhile geef je hen wél de kans om jarenlang (af en toe ?) rond te toeren met een potentieel moordwapen, mogelijks (voorlopig) zonder de intentie te hebben om er deftig mee te leren rijden.  "Want ach, dat praktijkexamen kan later ook nog wel.  En desnoods haal ik wel opnieuw een voorlopig rijbewijs."

Jij mag dat OK vinden, dat is je goede recht.  Maar ik heb daar een bezwaar tegen, ja.  Zo dien je de verkeersveiligheid allerminst.  Laat een voorlopig rijbewijs alstublieft in de éérste plaats dienen waartoe het zou moeten dienen: namelijk om deftig te leren rijden.  Dat ding dient niet om in de schuif te belanden, noch louter om af en toe verplaatsingen met de auto mogelijk te maken zonder écht de intentie te hebben zich te willen voorbereiden op een praktijkexamen.

En tot slot ..... wil ik je graag even verwijzen naar volgende posting:

http://www.gratisrijbewijsonline-forum.be/viewtopic.php?f=8&t=21934&p=97330&hilit=3+jaar#p97330

Citaat van: GRO
Al wat nu bekend is staat vind je in de link bovenaan.

Als je vorig VR vervallen is, moet jij normaal 3 jaar wachten, tenzij:
a. .... jij nog valt onder het oude oude systeem.
b. .... of er een nieuwe overgangsmaatregel komt. Daarover is nog niets beslist.

Citaat
maar door geen datum te vinden voor het examen was mijn voorlopig rijbewijs vervallen)
???
Drie jaar tijd en geen datum gevonden?

Foei Eugeen, géén begrip voor een jongere die zijn vrb heeft laten vervallen ?  Tjt, tjt, tjt .....
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 augustus 2016 - 11:28:50 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #23 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 00:06:51 »
Citaat
Ik word niet bitsig omdat je een andere mening hebt.  Dat jij evenwel meent te weten hoe vaak/weinig ik met jongeren omga, en mij 's eventjes gaat vertellen wat ik zou moeten doen/laten, pik ik niet.

Ik heb nooit beweerd dat ik meen te weten hoe vaak/weinig jij met jongeren omgaat. Mij geeft het in ieder geval de indruk dat je niet veel verhalen hebt gehoord van mensen met een vervallen rijbewijs, daarom dat ik je eerder de raad of tip gaf om hun verhaal te aanhoren.
Bij jou schiet dat meteen in het verkeerde keelgat, hetgeen niet mijn bedoeling was.

Maar jij mag gerust schrijven:
Citaat
Blijkbaar wil het er maar niet in ....
Nogal beledigend, vind je niet?
Citaat
Is dat nu écht ZO moeilijk om te snappen ?
Wat een dommerik ben ik toch.
Citaat
In case you missed it
Gewoon omdat ik een andere mening heb.

Terug naar de essentie:
Citaat
Maar meanwhile geef je hen wél de kans om jarenlang (af en toe ?) rond te toeren met een potentieel moordwapen
Wat is het verschil met een leerling-bestuurder die veel uren met dat moordwapen rondrijdt en zijn examen afwerkt binnen de 3 jaar
of
een leerling-bestuurder die heel weinig uren rondrijdt met dat moordwapen en na 3 jaar zijn examen nog niet doet?

Qua verkeersveiligheid zou ik eerder denken dat per gereden tijd dat een leerling-bestuurder rijdt, risico's inhoudt.
Ik vind dat geen argument.
Citaat
In case you missed it, ze nemen deel aan het verkeer.
Net niet, want ze rijden niet of nauwelijks.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #24 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 09:34:10 »
Citaat
Ik word niet bitsig omdat je een andere mening hebt.  Dat jij evenwel meent te weten hoe vaak/weinig ik met jongeren omga, en mij 's eventjes gaat vertellen wat ik zou moeten doen/laten, pik ik niet.

Ik heb nooit beweerd dat ik meen te weten hoe vaak/weinig jij met jongeren omgaat. Mij geeft het in ieder geval de indruk dat je niet veel verhalen hebt gehoord van mensen met een vervallen rijbewijs, daarom dat ik je eerder de raad of tip gaf om hun verhaal te aanhoren.
Bij jou schiet dat meteen in het verkeerde keelgat, hetgeen niet mijn bedoeling was.

Verhalen genoeg, redenen genoeg.  Maar in 99,9 procent van de gevallen had de oplossing heel simpel kunnen zijn.  Gewoon nog niet meteen naar gemeentehuis hollen zolang je je niet voldoende kan concentreren op de voorbereiding van je praktijkexamen.  En ga pas naar het gemeentehuis als dat een bewuste keuze is.  Heb ik een autootje waarmee ik kan oefenen ?  Heb ik er tijd voor om te oefenen ?  Heb ik thuis een geschikte begeleider, of iemand in de vriendenkring die me tips kan geven ?  Heb ik nog een plan B, plan C in geval het mijn ouders thuis (aanvankelijk) niet genoeg wil vlotten ?  Kan ik het bijvoorbeeld opbrengen om een jaartje langer vol te houden met m'n ipod, ipad, tablet, of dit jaar 's een minder dure vakantie te doen in geval ik toch nog enkele uurtjes rijles zou nodig hebben ?  Mss moet ik dit jaar niet nadenken wat opa en oma me zouden kunnen geven voor m'n verjaardag, m'n nieuwjaar, ....  Dit jaar heb ik inspiratie genoeg.  Die enveloppe(s) die ik dit jaar van hen krijg, kunnen mee in een spaarpotje gestoken worden voor eventuele rijlessen of andere kosten die ik moet maken voor m'n praktijkexamen.

nog geen auto waarmee geoefend kan worden ==> maar toch al een voorlopig rijbewijs afgehaald
geen tijd wegens allerhande redenen ==> maar toch al een voorlopig rijbewijs afgehaald
nog geen budget (allerhande snel verouderende gadgets en dure vakanties met kameraden vind ik nog belangrijker) ==> maar toch al een voorlopig rijbewijs afgehaald
enz.

Maar jij mag gerust schrijven:
Citaat
Blijkbaar wil het er maar niet in ....
Nogal beledigend, vind je niet ?

Neen, want hetgeen ik schrijf wil er maar niet in.
 
Citaat
Is dat nu écht ZO moeilijk om te snappen ?
Wat een dommerik ben ik toch.

Ik heb jou geen dommerik genoemd.  Je moet me geen woorden in de mond leggen.

Citaat
In case you missed it
Gewoon omdat ik een andere mening heb.


Neen, omdat je onmiskenbaar de indruk geeft dat je bepaalde dingen cruciale elementen over 't hoofd ziet.

Terug naar de essentie:
Citaat
Maar meanwhile geef je hen wél de kans om jarenlang (af en toe ?) rond te toeren met een potentieel moordwapen
Wat is het verschil met een leerling-bestuurder die veel uren met dat moordwapen rondrijdt en zijn examen afwerkt binnen de 3 jaar
of
een leerling-bestuurder die heel weinig uren rondrijdt met dat moordwapen en na 3 jaar zijn examen nog niet doet ?

Dat de éérste op z'n minst de moeite doet om het deftig te leren en zich voor te bereiden op zijn praktijkexamen.  De éérste beseft ten volle de gevolgen van het vooraf duidelijk gekende engagement dat hij aangegaan is op het moment dat hij z'n voorlopig rijbewijs behaald heeft, en doet er de nodige inspanningen voor.  De twééde laat de zaak aanmodderen.

Qua verkeersveiligheid zou ik eerder denken dat per gereden tijd dat een leerling-bestuurder rijdt, risico's inhoudt.
Ik vind dat geen argument.
Citaat
In case you missed it, ze nemen deel aan het verkeer.
Net niet, want ze rijden niet of nauwelijks.

De keren dàt ze rijden zijn net daardoor quasi zeker bijzonder gevaarlijk.  Ze hebben géén verkeersgeheugen opgebouwd door het weinige aantal kilometers dat ze rijden.  Door de tijd die er vervlogen is tussen hun theorie-examen, is er van die theorie al véél vervaagd.  En er wordt véél minder belang gehecht aan het deftig willen leren rijden, dat praktijkexamen kan nog wel ff wachten en desnoods hollen we gewoon terug naar het gemeentehuis om opnieuw een voorlopig rijbewijs te behalen.

En als je terug naar de essentie wil.  Ik heb je gevraagd hoe lang je een leerling de kans wil geven om te blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs zonder dat hij ook maar iets heeft moeten bewijzen.  Antwoord 's ?  Hoe lang ?

« Laatst bewerkt op: zondag 21 augustus 2016 - 09:37:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #25 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 11:43:41 »
Citaat
En als je terug naar de essentie wil.  Ik heb je gevraagd hoe lang je een leerling de kans wil geven om te blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs zonder dat hij ook maar iets heeft moeten bewijzen.
De leerling heeft toch bewezen dat hij geslaagd is voor theorie. Heeft een vlijtige leerling dan méér bewezen?
Misschien kun je de hele vrije rijopleiding in vraag stellen, want buiten theorie is er niets dat ze moeten bewijzen om in de praktijk te mogen rondtoeren.
Citaat
De keren dàt ze rijden zijn net daardoor quasi zeker bijzonder gevaarlijk.  Ze hebben géén verkeersgeheugen opgebouwd door het weinige aantal kilometers dat ze rijden.  Door de tijd die er vervlogen is tussen hun theorie-examen, is er van die theorie al véél vervaagd.
Daar heb je wel een punt, maar de éérste keren is voor iedereen gevaarlijker.
Citaat
Antwoord 's ?  Hoe lang ?
Van mijn part onbeperkt, zoals het bij Landuyt was en binnenkort met Weyts, mits theorie opnieuw en minimum 6 uur rijschool.
Een voorlopig rijbewijs zou dan max. 18 maand geldig zijn waarbij ik veronderstel dat men dan ook het theorie-examen opnieuw moet doen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

De huidige regeling (3 jaar wachten) is veel te streng.

En ja, mensen nemen al eens een verkeerde beslissing, veelal uit onwetendheid, onderschatting, denken dat 3 jaar een zee van tijd is, onverwachtse wendingen, tegenvallers, familietoestanden, angst, andere prioriteiten, buitenland, geld, tegenslag, ziekte, ontgoocheling, demotivatie, geen zin meer in dit hectische verkeer, ongeluk gehad, auto die het begeeft, thuis een automaat, stress, minder talent, enz...

Moeten ze daarvoor 3 jaar worden afgestraft? Is dit geen tralies voor hun ontplooiingskansen en job?
Ik vind niet dat de overheid kansen mag ontnemen om opnieuw te mogen beginnen, als de tijd er rijp voor is.
« Laatst bewerkt op: zondag 21 augustus 2016 - 11:50:32 door de rijprof »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #26 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 12:52:40 »
Citaat
En als je terug naar de essentie wil.  Ik heb je gevraagd hoe lang je een leerling de kans wil geven om te blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs zonder dat hij ook maar iets heeft moeten bewijzen.
De leerling heeft toch bewezen dat hij geslaagd is voor theorie. Heeft een vlijtige leerling dan méér bewezen ?

Alleszins toch op zijn praktijkexamen waarvoor hij zich voorbereid heeft toen hij houder was van een voorlopig rijbewijs.

Misschien kun je de hele vrije rijopleiding in vraag stellen, want buiten theorie is er niets dat ze moeten bewijzen om in de praktijk te mogen rondtoeren.

Neen.  Ik ben de éérste om te stellen dat de overheid beide systemen (met de rijschool / thuis) in hun volle waarde moet erkenen.

Van mijn part onbeperkt, zoals het bij Landuyt was en binnenkort met Weyts, mits theorie opnieuw en minimum 6 uur rijschool.

We zijn NU al het énige land waar het behalen van een voorlopig rijbewijs zo laagdrempelig is.  Jarenlang, zelfs onbeperkt, iemand de kans geven te blijven rondtoeren zonder dat men ooit iets moeten bewijzen ?  Neen, ik pas er voor. 

Een voorlopig rijbewijs zou dan max. 18 maand geldig zijn waarbij ik veronderstel dat men dan ook het theorie-examen opnieuw moet doen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.

Afwachten wat de uiteindelijke tekst wordt, zeker ?  Ik ben alleen bang dat Ben Zwets iemand is die tamelijk autoritair een beslissing neemt, zonder dat hij zich deftig laat informeren door mensen op het terrein zoals bvb. goca, rijscholen, ....

De huidige regeling (3 jaar wachten) is veel te streng.

Drie jaar kan mss té lang zijn.  Maar onbeperkt kwistig een voorlopig rijbewijs laten hernieuwen, is véél te soepel en werkt alleen maar uitstellertjes-gedrag in de hand.  Een voorlopig rijbewijs moet dienen waarvoor het bedoeld is: namelijk deftig leren rijden in de voorbereiding op een praktijkexamen.  Neem dat element weg, en je staat toe dat de jongere met een potentieel moordwapen blijft rondtoeren zonder dat hij de moeite doet er deftig mee te leren omgaan.  Noem me gerust een boeman, maar dat noem ik levensgevaarlijk.

En ja, mensen nemen al eens een verkeerde beslissing, veelal uit onwetendheid, onderschatting, denken dat 3 jaar een zee van tijd is, onverwachtse wendingen, tegenvallers, familietoestanden, angst, andere prioriteiten, buitenland, geld, tegenslag, ziekte, ontgoocheling, demotivatie, geen zin meer in dit hectische verkeer, ongeluk gehad, auto die het begeeft, thuis een automaat, stress, minder talent, enz...

Geen zin meer in het hectische verkeer, maar wél met een voorlopig rijbewijs de baan op willen ? 
Andere prioriteiten, drie jaar lang ?
familietoestanden ?  drie jaar lang ?  En gaan die familietoestanden na die drie jaar ineens veranderen ?
Naar het buitenland trekken, waarom dan toch al een voorlopig rijbewijs behalen ?  (tamelijk ondoordacht, vind je zelf niet ?)
angst ?  Denk je dat die jongere dan ineens géén angst meer gaat hebben als hij een nieuw voorlopig rijbewijs behaalt ?
Een auto die het begeeft, en het moet drie jaar duren eer er een andere auto in het gezin is ?
En gaat diezelfde leerling ineens minder stress hebben, beter gemotiveerd zijn, of méér talent als je hem opnieuw drie jaar lang carte blanche geeft ?

Nog zo'n drogreden.  Thuis een automaat.  Ja, en wat dan nog ? 
Sorry, maar zelfs thuis alvast oefenen met een automaat kan prima.  Laat mij autorijden héél ruw weg genomen in twéé grote luiken opsplitsen.  Enerzijds de bediening van het voertuig.  Anderzijds de verkeersdeelname in de ruimst mogelijke betekenis van het woord.  En die twee dingen moet je combineren, en een gezond evenwicht tussen beide zoeken.  Ja, qua bediening van het voertuig is de leerling tijdelijk (te) beperkt.  Hij moet slechts twee ipv drie pedalen bedienen, en geen versnellingspook met 5 versnellingen.  En examen afleggen met een automaat is eerder af te raden, wegens de code 78 op het rijbewijs.  Maar kijk 's naar dat tweede luik.  De verkeersdeelname, blijft met een automaat krek hetzelfde.  De wegcode blijft hetzelfde.  De leerling moet evenveel regels, verkeerstekens, bevelen van bevoegde personen etc. correct respecteren en met evenveel medeweggebruikers, verkeerssituaties, weersomstandigheden etc. rekening houden.  De maneuvers dan ?  Ook hier: rekening houden en voorrang verlenen aan medeweggebruikers blijft hetzelfde.  Tijdig en correct bekendmaken, blijft hetzelfde.  De nodige stuurbewegingen blijven hetzelfde, stuurfoutjes moeten op dezelfde manier gecorrigeerd worden.  De lengte en breedte van het voertuig inschatten: géén verschil.  Wat houdt iemand dan -bij gebreke aan een handgeschakeld voertuig- tegen om meanwhile alvast te oefenen met een automaat ?

Ik heb dat hier trouwens recent nog aangeraden aan iemand in vriendenkring.  Gescheiden ouders.  Met de firmawagen van pa, kon de zoon niet oefenen.  En het autootje van ma, was een automaat.  Ma wilde de automaat verkopen om een handgeschakeld autootje in de plaats te kopen, zodat de zoon kon leren rijden.  Maar ik zag ook al van mijlenver aankomen dat dat wat aansleepte (ma heeft 't niet écht breed).  Misschien ben ik een tegendraadse dwarskop.  Maar ik adviseerde hen om er korte metten mee te maken en toch al met die automaat de baan op te gaan en alvast goed te oefenen.  Tegen de tijd dat er dan eindelijk een handgeschakeld voertuig was, was het ff wennen aan de nieuwe auto en de bediening ervan.  Dat moest idd. even weer wat bijgeschaafd worden, maar dat was zeker geen onoverkomelijke zaak.  De verkeersdeelname zat al op een aardig goed niveau, en de maneuvers waren een eitje.  Amper 1 maand na de aanschaf van het handgeschakelde voertuig, is de zoon op examen gegaan en geslaagd.  Ging prima: de zoon had veelvuldig geoefend.  Enkele rijlessen in de rijschool (en nadien nog enkele uurtjes ter opfrissing handmatig schakelen).  Een opleiding met minstens drie verschillende wagens: eentje in de rijschool, een automaat thuis, en naderhand een handgeschakeld voertuig thuis.  De zoon heeft net daardoor zelfs méér voeling met autorijden dan velen die enkel handgeschakeld oefenen in hun rij-opleiding.  Ik ben er zelfs zeker van, dat hij ook een aardige slaagkans zou hebben gehad moest hij enkel in de rijschool handgeschakeld gereden hebben. Moest ik er niet achter gezeten hebben, dan lag dat voorlopig rijbewijs nu onder een dikke laag stof te wachten tot het vervallen was.
 
« Laatst bewerkt op: zondag 21 augustus 2016 - 13:36:38 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #27 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 14:16:53 »
Ik heb mij zelfs al dikwijls afgevraagd of het niet beter zou zijn om eerst met een automaat te leren rijden, zodat je alvast niet meteen moet leren sturen, op het verkeer letten en schakelen. Als je dan achteraf verder gaat met een handgeschakelde, heb je toch al enigszins het verkeer en het sturen onder de knie.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #28 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 19:22:14 »
Ooit zullen handgeschakelde auto´s enkel oldtimers zijn.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Zo ziet het nieuwe rijexamen eruit
« Reactie #29 Gepost op: zondag 21 augustus 2016 - 21:09:13 »
Ooit zullen handgeschakelde auto´s enkel oldtimers zijn.

Dat hadden ze voor mijn part al lang mogen zijn. Zij die tegen een automaat zijn, zijn meestal diegenen die barslecht schakelen en koppelen. Ik ken zelfs een gebrevetteerde rijschoolinstructeur die problemen heeft met vertrekken met een handgeschakelde (gelukkig alleen in bergop).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."