En als je terug naar de essentie wil. Ik heb je gevraagd hoe lang je een leerling de kans wil geven om te blijven rondtoeren met een voorlopig rijbewijs zonder dat hij ook maar iets heeft moeten bewijzen.
De leerling heeft toch bewezen dat hij geslaagd is voor theorie. Heeft een vlijtige leerling dan méér bewezen ?
Alleszins toch op zijn praktijkexamen waarvoor hij zich voorbereid heeft toen hij houder was van een voorlopig rijbewijs.
Misschien kun je de hele vrije rijopleiding in vraag stellen, want buiten theorie is er niets dat ze moeten bewijzen om in de praktijk te mogen rondtoeren.
Neen. Ik ben de éérste om te stellen dat de overheid beide systemen (met de rijschool / thuis) in hun volle waarde moet erkenen.
Van mijn part onbeperkt, zoals het bij Landuyt was en binnenkort met Weyts, mits theorie opnieuw en minimum 6 uur rijschool.
We zijn NU al het énige land waar het behalen van een voorlopig rijbewijs zo laagdrempelig is. Jarenlang, zelfs onbeperkt, iemand de kans geven te blijven rondtoeren zonder dat men ooit iets moeten bewijzen ? Neen, ik pas er voor.
Een voorlopig rijbewijs zou dan max. 18 maand geldig zijn waarbij ik veronderstel dat men dan ook het theorie-examen opnieuw moet doen, maar dat is nog niet helemaal duidelijk.
Afwachten wat de uiteindelijke tekst wordt, zeker ? Ik ben alleen bang dat Ben Zwets iemand is die tamelijk autoritair een beslissing neemt, zonder dat hij zich deftig laat informeren door mensen op het terrein zoals bvb. goca, rijscholen, ....
De huidige regeling (3 jaar wachten) is veel te streng.
Drie jaar kan mss té lang zijn. Maar onbeperkt kwistig een voorlopig rijbewijs laten hernieuwen, is véél te soepel en werkt alleen maar uitstellertjes-gedrag in de hand. Een voorlopig rijbewijs moet dienen waarvoor het bedoeld is: namelijk deftig leren rijden in de voorbereiding op een praktijkexamen. Neem dat element weg, en je staat toe dat de jongere met een potentieel moordwapen blijft rondtoeren zonder dat hij de moeite doet er deftig mee te leren omgaan. Noem me gerust een boeman, maar dat noem ik levensgevaarlijk.
En ja, mensen nemen al eens een verkeerde beslissing, veelal uit onwetendheid, onderschatting, denken dat 3 jaar een zee van tijd is, onverwachtse wendingen, tegenvallers, familietoestanden, angst, andere prioriteiten, buitenland, geld, tegenslag, ziekte, ontgoocheling, demotivatie, geen zin meer in dit hectische verkeer, ongeluk gehad, auto die het begeeft, thuis een automaat, stress, minder talent, enz...
Geen zin meer in het hectische verkeer, maar wél met een voorlopig rijbewijs de baan op willen ?
Andere prioriteiten, drie jaar lang ?
familietoestanden ? drie jaar lang ? En gaan die familietoestanden na die drie jaar ineens veranderen ?
Naar het buitenland trekken, waarom dan toch al een voorlopig rijbewijs behalen ? (tamelijk ondoordacht, vind je zelf niet ?)
angst ? Denk je dat die jongere dan ineens géén angst meer gaat hebben als hij een nieuw voorlopig rijbewijs behaalt ?
Een auto die het begeeft, en het moet drie jaar duren eer er een andere auto in het gezin is ?
En gaat diezelfde leerling ineens minder stress hebben, beter gemotiveerd zijn, of méér talent als je hem opnieuw drie jaar lang carte blanche geeft ?
Nog zo'n drogreden. Thuis een automaat. Ja, en wat dan nog ?
Sorry, maar zelfs thuis alvast oefenen met een automaat kan prima. Laat mij autorijden héél ruw weg genomen in twéé grote luiken opsplitsen. Enerzijds de bediening van het voertuig. Anderzijds de verkeersdeelname in de ruimst mogelijke betekenis van het woord. En die twee dingen moet je combineren, en een gezond evenwicht tussen beide zoeken. Ja, qua bediening van het voertuig is de leerling tijdelijk (te) beperkt. Hij moet slechts twee ipv drie pedalen bedienen, en geen versnellingspook met 5 versnellingen. En examen afleggen met een automaat is eerder af te raden, wegens de code 78 op het rijbewijs. Maar kijk 's naar dat tweede luik. De verkeersdeelname, blijft met een automaat krek hetzelfde. De wegcode blijft hetzelfde. De leerling moet evenveel regels, verkeerstekens, bevelen van bevoegde personen etc. correct respecteren en met evenveel medeweggebruikers, verkeerssituaties, weersomstandigheden etc. rekening houden. De maneuvers dan ? Ook hier: rekening houden en voorrang verlenen aan medeweggebruikers blijft hetzelfde. Tijdig en correct bekendmaken, blijft hetzelfde. De nodige stuurbewegingen blijven hetzelfde, stuurfoutjes moeten op dezelfde manier gecorrigeerd worden. De lengte en breedte van het voertuig inschatten: géén verschil. Wat houdt iemand dan
-bij gebreke aan een handgeschakeld voertuig- tegen om meanwhile alvast te oefenen met een automaat ?
Ik heb dat hier trouwens recent nog aangeraden aan iemand in vriendenkring. Gescheiden ouders. Met de firmawagen van pa, kon de zoon niet oefenen. En het autootje van ma, was een automaat. Ma wilde de automaat verkopen om een handgeschakeld autootje in de plaats te kopen, zodat de zoon kon leren rijden. Maar ik zag ook al van mijlenver aankomen dat dat wat aansleepte (ma heeft 't niet écht breed). Misschien ben ik een tegendraadse dwarskop. Maar ik adviseerde hen om er korte metten mee te maken en toch al met die automaat de baan op te gaan en alvast goed te oefenen. Tegen de tijd dat er dan eindelijk een handgeschakeld voertuig was, was het ff wennen aan de nieuwe auto en de bediening ervan. Dat moest idd. even weer wat bijgeschaafd worden, maar dat was zeker geen onoverkomelijke zaak. De verkeersdeelname zat al op een aardig goed niveau, en de maneuvers waren een eitje. Amper 1 maand na de aanschaf van het handgeschakelde voertuig, is de zoon op examen gegaan en geslaagd. Ging prima: de zoon had veelvuldig geoefend. Enkele rijlessen in de rijschool
(en nadien nog enkele uurtjes ter opfrissing handmatig schakelen). Een opleiding met minstens drie verschillende wagens: eentje in de rijschool, een automaat thuis, en naderhand een handgeschakeld voertuig thuis. De zoon heeft net daardoor zelfs méér voeling met autorijden dan velen die enkel handgeschakeld oefenen in hun rij-opleiding. Ik ben er zelfs zeker van, dat hij ook een aardige slaagkans zou hebben gehad moest hij enkel in de rijschool handgeschakeld gereden hebben. Moest ik er niet achter gezeten hebben, dan lag dat voorlopig rijbewijs nu onder een dikke laag stof te wachten tot het vervallen was.