Auteur Topic: Biggeruggetjes langs de rijbaan...  (gelezen 4509 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #30 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 03:06:35 »
Nog eens, blijkbaar begrijp jij geen vergevingsgezinde wegen.

Hoe ver wil je daarmee gaan, Michel? Wil je al de bomen langsheen de wegen vervangen door matrassen?

Je kunt nooit alle fouten opvangen, en zelfs een deel ervan opvangen kost al enorm veel geld.

Wie zijn die bestuurders welke op een verkeerd gedeelte van de weg of ernaast terechtkomen? Op een uitzonderlijke menselijke fout met pech en lieden met zelfmoordplannen in het verkeer na, gaat het meestal om mensen die het niet alleen niet zo nauw nemen met hun eigen veiligheid, maar ook niet met die van hun medemensen-weggebruikers.

Een vrouw die vooraan in een wagen als passagier met haar kind op de schoot zit, moet mij niet proberen wijs te maken dat ze van haar kind houdt, want dan boor ik haar medogenloos de grond in. En als dat kind bij een aanrijding het leven verliest, moet men mij niet komen vertellen dat die moeder daardoor al zwaar genoeg gestraft is, doch moet men dat mens en de bestuurder die dat toegestaan heeft, minstens voor 30 jaar achter de tralies steken.

Het probleem van bestuurders die het niet zo nauw nemen met de veiligheid, los je niet op met bij gunstige weersomstandigheden op een verlaten autosnelweg bestuurders te flitsen die er tegen 130 km/h rijden. Integendeel, zo overtuig je die mensen er alleen maar meer van dat het geenszins om de veiligheid gaat, doch enkel om gelegaliseerde diefstal.

Men dient bestuurders op te sporen die werkelijk hinder en gevaar in het verkeer opleveren, onder meer door al dan niet met anonieme politievoertuigen de desbetreffende overtredingen vast te stellen, en door de invoering van een rijbewijs met punten om de onbeleerbaren eruit te halen.

Men dient eerstgenoemde bestuurders op betere gedachten proberen te brengen met betalende verplichte seminaries in plaats van met boetegelden. Als dat niet lukt, dient men hen tijdelijk of definitief het besturen van een voertuig te ontzeggen, teneinde ze te beschermen tegen zichzelf en anderen te beschermen, want er zijn nu eenmaal mensen die psychisch niet geschikt zijn om aan het verkeer deel te nemen met een voertuig.

Wat doet men met oudere mensen die dement worden? De vrederechter verklaart ze onbekwaam om zelf nog om hun goederen en hun persoon te beheren. Wat dringt zich bijgevolg op voor bestuurders die niet kunnen en/of willen veilig rijden? Juist: onbekwaam verklaren om een voertuig te besturen.

Het moderne wegverkeer stelt aan zijn deelnemers lichamelijke, psychische en technische eisen die dermate complex zijn, dat het normaal is dat niet om het even wie die een rijbewijs kan behalen, er kan aan voldoen. De historische fout is geweest om ervan uit te gaan dat, behalve de blinden, iedereen met een auto kan rijden.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #31 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 10:51:56 »
Nog eens, blijkbaar begrijp jij geen vergevingsgezinde wegen.

Hoe ver wil je daarmee gaan, Michel? Wil je al de bomen langsheen de wegen vervangen door matrassen?

Zoals de aanbevelingen van bvb de SWOV-studie op de wegen waar het goedkoop mogelijk is, en waar men zelfs geld uitspaart.

Maar ik maak me geen illusies ik ben al tevreden als men geen extra jonge bomen aanplant naast vlotte wegen -buiten de bebouwde kom- en dat gespaarde geld investeert in bvb gescheiden fietspaden en betere wegen.

Ik ben ook al tevreden als men die massa´s verlichtingspalen niet zet langs vlotte wegen - buiten de bebouwde kom - en opteert voor goede-reflecterende rijbaanbelijning en reflecterende paaltjes, in bochten staan die reflecterende paaltjes korter bijeen en bij verrassende bochten chevronpijlen, dit geeft ook veel minder lichtbevuiling buiten de bbk. BE kan zich daar zeker een vb nemen aan menige Duitse deelstaat, en natuurlijk aan UK, Zweden, Denemarken enz... (uit mijn rij-ervaring)  ;)

Bij het naderen naar de bbk (de laatste honderd meters bvb) kan men de rand voorzien van zachte lage hagen of laag onderhoudsvriendelijk struikgewas om een tunneleffect te creëren. Tesamen met beginnende verlichting (ipv reflectorpaaltjes) geeft dat een extra proportie naar zelfverklarende wegen.
Bij ons in Limburg ken ik bvb hernieuwde deels-lintbebouwde wegen -limiet 70 kmh- waar meerdere kilometers steeds lage hagen gebruikt worden als extra  "afscheiding" van het gescheiden fietspad,   Vb Reppelerweg die je 4 km kan volgen tot Bocholt dan zie je het verschil tussen oude en nieuwe aanleg adhv de googleview foto´s van 2009, ondertussen is quasi de volledige Reppelerweg gerenoveerd, en je weet dat Limburg de armste provincie in Vlaanderen is.  ;)

Citaat
Je kunt nooit alle fouten opvangen, en zelfs een deel ervan opvangen kost al enorm veel geld.
En wat brengen "de baten" op?

Men spaart in de meeste gevallen veel geld door geen stommiteiten te doen of aan te leggen (je moest eens weten wat - deels onwettige - verkeersplateaus kosten en de hernieuwing en afbraak ervan... je valt ervan achterover, 100.000 € voor een plateau is gewoontjes... en 50.000 € voor het af te breken ook...) Middeneilanden aanleg en afbraak zullen niet veel minder kosten... en tientallen biggeruggetjes aan ene kant in de bocht... ?

Natuurlijk kan men nooit "alle fouten opvangen" dat spreekt voor zich alhoewel ernaar streven zeker geen kwaad kan: https://en.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero  (in 8 dagen Zweden heb ik wel voorbeelden gezien van autowegen waar ik me toch vragen bij stel, ik denk daar ook aan de motorrijders, maar het zal wel het beste veiligheid/€-compromis zijn denk ik maar).

Ik hoef hier toch geen foto´s te plaatsen -meestal- uit buurlanden of buitenland om dat aan te tonen?

Citaat
Het moderne wegverkeer stelt aan zijn deelnemers lichamelijke, psychische en technische eisen die dermate complex zijn, dat het normaal is dat niet om het even wie die een rijbewijs kan behalen, er kan aan voldoen. De historische fout is geweest om ervan uit te gaan dat, behalve de blinden, iedereen met een auto kan rijden.

Idd, in het vlieg- en treinverkeer tracht men steeds met alle technische en infrastructurele middelen de menselijke fouten -en de gevolgen ervan- te minimaliseren. Nu trachten de landen -die deelnemen aan Vision Zero- dat ook te doen met hun weginfrastuctuur, kosten-baten zie Wiki-link of ook: http://www.visionzeroinitiative.com/

Ik vraag me al jarenlang af waarom al die inspanningen van de autoindustrie hun voertuigen actief en passief veiliger te maken als een simpele zijdelingse impact op een boompje of paaltje bij 30-50 kmh een mens al doodt naargelang auto, en ja ondanks zijairbags en veiligheidskooi. Het probleem is dat de Jan-modaal-moraal-met het belerend-vingertje-nooit-verder denkend als hun neus-lang dan veralgemend zegt " maar ze moeten het maar leren-er niet tegen te rijden-"  en nooit aan alle situaties-bestuurders-passagiers wil denken die totaal onschuldig op zo´n dodelijk obstakel eindigen door fouten van andere mensen of gewoonweg door onvoorziene-ongelukkige omstandigheden en ook slechte infrastructuur.
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2016 - 12:30:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #32 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 12:35:56 »
In België ben ik er nog niet zo zeker van of de minimum zijafstand van 1 meter zal gerespecteerd worden.
Die 1 meter geldt trouwens ook voor de fietser zelf tov voetgangers (Art 40.7), wie weet stappen die voetgangers dan wat later in hun auto en rijden zo zoals die fietsers hem even voordien rakelings passeerden...
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2016 - 12:38:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #33 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 17:53:34 »
in het vlieg- en treinverkeer tracht men steeds met alle technische en infrastructurele middelen de menselijke fouten -en de gevolgen ervan- te minimaliseren.

De autofabrikanten hebben al vele jaren ettelijke miljarden geïnvesteerd in auto's die alsmaar meer actieve en passieve veiligheid bieden. En het einddoel is niet meer ver af: zelfrijdende auto's.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #34 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 17:55:41 »
Die 1 meter geldt trouwens ook voor de fietser zelf tov voetgangers (Art 40.7), wie weet stappen die voetgangers dan wat later in hun auto en rijden zo zoals die fietsers hem even voordien rakelings passeerden...

Inderdaad, typisch Belgisch: op een fout van een andere weggebruiker reageren met dezelfde fout. Zeer bevorderlijk voor een sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer. Meestal komt het in een minimum van tijd tot een escalatie van agressie.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #35 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 19:44:50 »
Die 1 meter geldt trouwens ook voor de fietser zelf tov voetgangers (Art 40.7), wie weet stappen die voetgangers dan wat later in hun auto en rijden zo zoals die fietsers hem even voordien rakelings passeerden...

Inderdaad, typisch Belgisch: op een fout van een andere weggebruiker reageren met dezelfde fout. Zeer bevorderlijk voor een sociaal, hoffelijk, vlot en veilig wegverkeer. Meestal komt het in een minimum van tijd tot een escalatie van agressie.

Tja, de relatief jonge (brom)fietser van vandaag kan enkele jaren later meestal autobestuurder zijn...

Maar in bepaalde steden zoals Gent en Antwerpen (2015) hebben ze wel het licht gezien... :
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150831_01842069

De nieuwe verkeersveiligheidscampagne van de stad Antwerpen focust dit jaar erg sterk op voetgangers en fietsers. Volgens het stadsbestuur gebeuren er ook met hen steeds zwaardere ongevallen. Burgemeester Bart De Wever (N-VA) licht deze keuze toe.
Volgens Antwerps burgemeester Bart De Wever is het tijd dat fietsers en voetgangers ook hun verantwoordelijkheid opnemen in het verkeer. ‘Meer fietsers in het verkeer is een goede zaak, maar het betekent ook meer conflicten en ergernissen, ook onderling. Ook de aard van ongevallen wordt ernstiger.’

De Wever wil een mentaliteitswijziging en verwijst daarbij naar de eerdere Graag Traag-campagne. ‘Die was er expliciet voor automobilisten en was zeer succesvol. Deze campagne richt zich tot iedereen. Wij menen dat dat nodig is, gezien de ongevallenstatistieken en hetgeen van beneden opborrelt.’

Citaat
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/ook-roekeloze-fietsers-geviseerd-a2374179/
Opmerkelijk is dat de fietsers een flinke veeg uit de pan krijgen in het plan van het stadsbestuur.

"De leeftijdsgroep van 25 tot 34 jaar, die veel fietst, staat op nummer één qua ongevallen", zegt Johan Vermant, de woordvoerder van burgemeester Bart De Wever (N-VA). "Niet onlogisch: de jongste jaren daalt het aantal auto's in de stad, terwijl de fiets terrein wint. In de ogen van de fietsers wordt de stad dus autoluwer, waardoor ze makkelijker de verkeersregels aan hun laars lappen. Ze negeren het rode licht, rijden op de stoep en geven geen voorrang. Nòg een element is de snelheid: de elektrische fiets is populair én meer pendelaars rijden met een koersfiets."

Citaat
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/609-fietsers-beboet-in-een-maand-a2499807/
ANTWERPEN 23/10/2015 - 04u17
VIJF KEER ZOVEEL BEKEURINGEN ALS EEN JAAR GELEDEN

Gent anno 2010:
http://www.nieuwsblad.be/cnt/mt31fgvj
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2016 - 19:54:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 735
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 01:23:08 »
Citaat
Wie kiest om op een weg waar auto's rijden, met een tweewieler te rijden, weet uiteindelijk dat hij vrijwel geen passieve veiligheid heeft, en hij daardoor meestal enorm meer kans loopt om zwaargekwetst te geraken of te overlijden bij een ongeval.
Soms heb je niet veel keuze of je moet enorm veel kilometers rondrijden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 14:54:27 »
Citaat
Wie kiest om op een weg waar auto's rijden, met een tweewieler te rijden, weet uiteindelijk dat hij vrijwel geen passieve veiligheid heeft, en hij daardoor meestal enorm meer kans loopt om zwaargekwetst te geraken of te overlijden bij een ongeval.
Soms heb je niet veel keuze of je moet enorm veel kilometers rondrijden.

Fiets in de wagen of op de aanhanger, en gaan fietsen waar het leuk en veilig is.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 735
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 09 augustus 2016 - 23:26:00 »
Citaat
Fiets in de wagen of op de aanhanger, en gaan fietsen waar het leuk en veilig is.
Maar sommige mensen hebben geen auto of rijbewijs en zijn genoodzaakt om te fietsen naar school, werk of om boodschappen te doen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #39 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 15:11:52 »
Maar sommige mensen hebben geen auto of rijbewijs en zijn genoodzaakt om te fietsen naar school, werk of om boodschappen te doen.

Hoeveel zijn er dat? Op 1 augustus 2015 waren er in België 5.623.579 personenwagens en 465.786 motorrijwielen.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #40 Gepost op: woensdag 10 augustus 2016 - 16:10:34 »
Citaat
Fiets in de wagen of op de aanhanger, en gaan fietsen waar het leuk en veilig is.
Maar sommige mensen hebben geen auto of rijbewijs en zijn genoodzaakt om te fietsen naar school, werk of om boodschappen te doen.
Men kan ook passagier van een auto, bus, taxi, moto, trein, ... enz... zijn allemaal zonder rijbewijs.

Er zijn nog veel andere dingen vooraleer men de fiets -ook voor verdere afstanden- moet nemen.

Ik heb familie die hebben geen auto of fiets of enig vervoermiddel. Veel senioren op een appartement in een wat grotere stad leven zo en zijn tevreden met hun mobiliteit. De meeste senioren hebben in hun jeugd graag gefietst, maar tijden en prioriteiten veranderen.

Die op het land wonen kopen dikwijls een electrische fiets, echt fietsen is dat ook niet meer...
Ik ken mensen die minder dan 5000 km/jaar rijden met hun (enige) auto.
Sommige hebben geen eigen auto maar doen aan autodelen enz...
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/verkeer/autodelen
« Laatst bewerkt op: woensdag 10 augustus 2016 - 16:22:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 735
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 09:49:05 »
Ik vind dat je afdwaalt van de essentie.
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar die kosten meer geld en als iemand kiest om te fietsen, moet dat zo veilig mogelijk kunnen.
Op snelle wegen, liefst een afgescheiden fietspad. Autobestuurders moeten dan maar wat voorzichtiger rijden zodat ze niet tegen die biggenruggetjes botsen. Tegen een gewone boordsteen botsen is toch ook niet wenselijk.
Moeten dan alle boordstenen weg?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 17:44:28 »
Ik vind dat je afdwaalt van de essentie.
Natuurlijk zijn er alternatieven, maar die kosten meer geld en als iemand kiest om te fietsen, moet dat zo veilig mogelijk kunnen.
Op snelle wegen, liefst een afgescheiden fietspad. Autobestuurders moeten dan maar wat voorzichtiger rijden zodat ze niet tegen die biggenruggetjes botsen. Tegen een gewone boordsteen botsen is toch ook niet wenselijk.
Moeten dan alle boordstenen weg?
Aha "ze moeten dan maar", was alles maar zo simpel niet ?

Heel zelden botst iemand vrijwillig tegen iets, maar je kunt wel het risico op een ongeval door de onvoorspelbaarheid van een weg buiten de bebouwde kom verhogen.
(waar je dus geen plots wegmeubilair zoals biggeruggetjes aan een klein stukje rijbaanrand buiten de bebouwde kom verwacht)

De verbindingsweg van Berlaar naar Herenthout buiten de bebouwde kom is ca 6 km lang, heen en terug 12 km, dit met een viertal flauwe bochten en enkele kruispunten, plots (en ook´s nachts, slecht zicht enz...) ligt in één enkele van die bochten énkel aan de binnenkant over een lengte van 200 m biggeruggetjes tussen fietspad en rijbaan. 200 m op 12 km tweerichtingsfietspad. Nut?  (voor zover ik snel nog eens gecontroleerd heb op googleview)

Je dwaalt dus af van de vergevingsgezindheid (en de studies over vergevingsgezinde-zelfverkarende wegen) en steekt de schuld op de (soms onschuldige) slachtoffers, je lijkt steeds te focussen op enkelvoudige ongevallen waar niemand anders in betrokken raakt.

De topicstarter is nochtans heel andere koek waar onschuldige slachtoffers vallen in een ander voertuig (2 doden en 2 zwaargewonden), en ook in het eigen voertuig kan men passagiers hebben (maar bij het ongeval was die "schuldige bestuurder" - die ook overleed -  maar alleen).

Ook met het menselijk falen lijk je amper rekening te houden:
Citaat
Momenteel is 90% van de auto-ongelukken te wijten aan menselijk falen

Je blijkt ook inconsequent te zijn met andere topics.
Want je moet rekening houden met minder begaafde bestuurders en daar de norm op vastleggen.

Citaat
Op snelle wegen, liefst een afgescheiden fietspad, ...

Moeten dan alle boordstenen weg?

Ik heb ook liefst een afgescheiden fietspad, maar als men geen afgescheiden fietspad kan aanleggen moeten daar dan overal biggeruggetjes komen?
Liggen er dan boordstenen buiten de bebouwde kom waar zelden een voetganger komt?

Citaat
Tegen een gewone boordsteen botsen is toch ook niet wenselijk.
Moeten dan alle boordstenen weg?

Eenderwaartegen botsen is niet wenselijk, moet dan alles-waartegen-men-kan-botsen weg?   ::)
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2016 - 18:38:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 11.886
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
    • Haus Mittenwald
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 18:56:37 »
als iemand kiest om te fietsen, moet dat zo veilig mogelijk kunnen.

Dan stel ik voor dat we, om de daartoe vereiste infrastructuur te financieren, opnieuw de taksplaten voor fietsen invoeren. Maar dan niet voor ongeveer 40 BEF per jaar zoals destijds, doch voor ca. 400 Euro per jaar.
"Die Teilnahme am Straßenverkehr erfordert ständige Vorsicht und gegenseitige Rücksicht." (Duitse StVO §1 (1))

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 11 augustus 2016 - 20:00:20 »
Blijkbaar dienen biggeruggen (voor parkings) en schampblokken ook voor wat anders...

Ik heb hier nog een pdf medeondertekend door een bekende van dit forum, Marc Annemans.
Deze brief werd naar de Vlaamse Minister van Mobiliteit gestuurd, en ook het positief antwoord (24.06.2003) is te vinden in de pdf. Ze gaan die ondingen niet meer plaatsen omdat er zeker betere alternatieven zijn. De argumentering betreft niet alleen motorrijders maar alle voertuigen.

Citaat
INLEIDING

Motorrijders zijn kwetsbare weggebruikers. In 2001 stierven 147 motorrijders en raakten er 824 zwaar gewond in het Belgische verkeer1

Met een totaal aan 293.630 ingeschreven motorfietsen, zorgt dit voor bijna 5 doden op 10.000, samen met de zwaar gewonden 3 op 1000 ingeschreven voertuigen. In 1980 bedroeg dit aantal (doden en zwaar gewonden samen) nog bijna 13 op 1000 voertuigen. We hebben dus al een lange weg afgelegd op gebied van verkeersveiligheid, maar 971 slachtoffers per jaar zijn er nog steeds 971 te veel.
De Motorcycle Action Group vzw (M.A.G.)2  heeft als één van haar belangrijkste doelstellingen het verhogen van de verkeersveiligheid voor motorrijders. M.A.G. doet hiervoor een aantal voorstellen op gebied van wetgeving, opleiding en infrastructuur. Een antislipverf voor wegmarkeringen, een degelijke en goedkopere rijopleiding, de verlaging van het BTW-tarief voor beschermende kledij, het zijn stuk voor stuk voorstellen die mensenlevens kunnen redden.

Drie zeer belangrijke onderwerpen zijn de zogenaamde “schampblokken”, “piramideblokken en “biggenruggen” (verder genaamd “Blokken”). Deze voorwerpen zijn bestemd om ervoor te zorgen dat weggebruikers (auto’s en vrachtwagens) de berm niet beschadigen door de bocht af te korten.

Er zijn echter groepen van weggebruikers voor wie de blokken bij een ongeval ergere letsels en een verhoogde kans op een dodelijke afloop betekenen: fietsers, bromfietsrijders en motorrijders.
Deze weggebruikers zijn immers niet omgeven en enigszins beschermd door zijn voertuig en bijgevolg is het vaak de bestuurder die rechtstreeks in aanraking komt met een blok, die door zijn bouw onvermijdelijk ernstige verwondingen veroorzaken.

Het gevaar in de constructie van de schamp- en piramideblokkenblokken die we langs de Belgische wegen zien, is duidelijk: de driehoekige vorm met scherpe kanten en een scherpe uitstekende punt, de hoogte van de blok zelf, hun nabijheid bij de rijweg, … Mochten deze blokken speciaal ontworpen zijn als een dodelijk wapen voor motorrijders, zouden ze er waarschijnlijk net hetzelfde uitzien als nu.



De vraag is natuurlijk of er betere, motorvriendelijke bermbeschermingen bestaan. M.A.G. deed, met medewerking van het gemeentebestuur van Merelbeke onderzoek naar de bestaande alternatieven. Dit dossier bevat een uitgebreid overzicht van alle gevonden oplossingen.

Berekenen wat de kostprijs is van een dode of zwaar gewonde motorrijder en dit vergelijken met de kostprijs van het vervangen of aanpassen van de schampblokken, vinden wij wat te luguber als argument. We hebben die berekening dan ook niet in dit dossier opgenomen, maar het geeft wel stof tot nadenken.


Wij hopen dat iemand dit probleem onderkent, en de bevoegdheid heeft om aan de bestaande situatie in België iets te veranderen.
We hopen met dit dossier te overtuigen van de noodzaak en de dringendheid van dit onderwerp.

Eric Daniels
Medewerker M.A.G.-Pac
M.A.G. Belgium v.z.w.
______________

Marc Annemans
Verantwoordelijke verkeersveiligheid
M.A.G. Belgium v.z.w

http://www.mag.be/files/schampblokken-biggenruggen.pdf

page 12-17 van de pdf, ook met enkele foto´s van ongevallen..., ik citeer enkele essentiële blz over biggeruggen...

BIGGENRUGGEN

Biggenruggen worden aangewend met als doel om eveneens zachte bermen te beschermen.

Op verschillende plaatslocaties merken we dat zij voor andere doeleinden in gebruik worden genomen.
Op die wijze bieden ze eerder nadelen dan voordelen. Namelijk wanneer ze worden aangebracht als scheidingslijn tussen rijbaan en fietspad.


Biggenruggen hebben in het verleden en oog recentelijk aanleiding gegeven tot zware verkeersongevallen. Zelfs met dodelijke afloop.
Dit soort ongevallen treedt gewoonlijk op na een stuurfout of een kleine onoplettendheid van een bestuurder waarbij het voertuig in aanraking komt met een biggenrug. Vervolgens een stoot kreeg, wat noopt tot een nieuwe stuurreactie in de andere zin. Meestal krijgt men dus een zigzag stuurbeweging vanwege de bestuurder en een zigzagbeweging van de wagen, die uiteindelijk resulteert in zijdelings wegschuiven van de baan.

Bij onoplettendheid doen zulke ongevallen zich uiteraard ook voor op rechte weg. Gevolgd door een bruuske stuurcorrectie vanwege de bestuurder, die de wagen overstuurt. Zulke ongevallen zijn gewoonlijk ernstig omdat het voertuig meestal met de zijkant voorwaarts gekeerd van de baan schuift, op het baanvak terechtkomt van het tegenovergesteld richtingsverkeer, en hierbij een zware aanrijding tot stand komt.

Ook als gevolg van een uitwijkmanoeuvre om alsnog een aanrijding te vermijden met een voertuig uit het tegenovergesteld richtingsverkeer, kan men in contact komen met een biggenrug, met als gevolg zoals beschreven.
In de meeste gevallen zijn zulke omstandigheden van ongevallen voor motorrijders dodelijk. Enerzijds door het ontbreken van een beschermde kooi, anderzijds een biggenrug voor hen geen enkele mogelijkheid biedt tot enige stuurcorrecties.

In die zin werd onze afdeling verkeersveiligheid al geconfronteerd met zulke omstandigheden van aanrijdingen.

Waarvan onderstaande foto-opnamen. [... page 13 ]


page 14

Het is voor ons zelfs een aanbeveling op te merken dat de CD&V van de Stad 2320 Hoogstraten deze scheidingsobstakels in 2002 beschreef als onveilige onderwerpen. Volgens diezelfde partij zouden de biggenruggen onvoldoende opvallen bij duisternis en waren ze meermaals oorzaak van verkeersongevallen.

Het Schepencollege van de Stad 2320 Hoogstraten steunde in 2003 zelfs een petitie hetwelk ondertekend werd door 635 buurbewoners van de Sint Lenaartseweg. In de petitie werd met grote aandrang gevraagd om de biggenruggen tussen rijbaan en fietspad te verwijderen. De ondertekenaars vonden de obstakels “levensgevaarlijk” voor autobestuurders maar ook voor fietsers.

Het schepencollege steunde de spontane handtekeningenactie van deze groep mensen en zond op haar beurt een brief aan de Minister van Verkeer. In hun schrijven werd verwezen naar de talrijke ongevallen, waarin vermeld, sommigen met dodelijke afloop.
De afdeling verkeersveiligheid van de Motorcycle Action Group vzw werd eveneens geconfronteerd met een dodelijke aanrijding te Zandhoven waarvan de biggenruggen aan de basis lagen tot het ongeval. In dezelfde omstandigheden zoals aanvankelijk beschreven in de omstandigheden van zulke ongevallen.

Waarvan onderstaande foto opnamen van het ongeval te Zandhoven.  [ 2 foto´s]

Opmerkelijk vast te stellen, wanneer er zelfs door buurtbewoners en een Schepencollege spraak is van levensgevaarlijke biggenruggen dewelke als scheidingslijn zijn opgesteld tussen rijbaan en fietspad, motorrijders deze dienen aan te treffen in het midden van de rijbaan.
Deze toestand situeert zich in de Stad 9200 Dendermonde. Betreft een rijbaan verdeeld in twee rijstroken, gescheiden door een doorlopende witte lijn. Eén rij vak in elke rijrichting. Op deze lijn werden biggenruggen aangebracht dewelke van hoogte lager zijn dan de gekende standaard biggenruggen en nog minder opvallend zichtbaar vanwege hun zwarte kleur. Het hoeft geen betoog welke gevolgen kunnen voortspruiten indien een motorrijder een uitwijkmanoeuvre dient uit te voeren.

page 15

Met de verzwarende omstandigheid dat in de onmiddellijke omgeving een school is gevestigd.
We verwijzen naar onderstaande foto opnamen van de situatie te 9200 Dendermonde.
[foto´s]
Ook op de N118, de verbindingsweg tussen de gemeente Retie en Geel, werden biggenruggen van een andere soort aangetroffen.
Ook de plaatsing van deze biggenruggen zijn in een andere ligging aan te treffen.

[16]
Bij nazicht kon onze afdeling verkeersveiligheid ook bandensporen aantreffen op één der biggenruggen. [2 foto´s]

Een inwoner uit 2110 Wijnegem, de heer Eduard Van Hoofstadt, wonende aan de Kasteellei, werd het slachtoffer van een biggenrug geplaatst aan de Turnhoutsebaan van dezelfde gemeente. Hierover verscheen een persbericht in Gazet van Antwerpen op 22 januari 2004.
Waarbij de inwoner klacht indiende voor de verwondingen die hij opliep door biggenruggen.

[page 17]

WETGEVING.
Onderstaand een overzicht van de wetgeving en rechtspraak die betrekking heeft op de
Schamp- en piramideblokken.

Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van
het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. (B.S. 09.12.1975)

Art. 7 : algemene gedragsregels voor de weggebruikers.
Art. 7.1. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen of
stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij
door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

RECHTSPRAAK.
Vredegerecht Verviers, 17/12/1990, Verkeersrecht 1992, blz. 52.
Degene die op een deel van de openbare weg, al is het aan de kant, een blok in steen plaatst die daar werkelijk een hindernis kan vormen, maakt de openbare weg gebrekkig in de zin van art. 1384 B.W. en begaat aldus een fout.

Rechtspraak (Nederland)
Bron; verkeersrecht.
Verkeersrecht 2003, 156
Hof Den Bosch, 19 februari 2003
Aansprakelijkheid wegbeheerder voor ongeval bij ’biggenruggen’. Waarschuwingsplicht.
Bromfietser rijdt bij laaghangende zon en nat wegdek tegen een zogenaamde biggenrug op.
Dit is een verkeersremmende maatregel bestaande uit een witte betonnen band die opsteekt uit
het wegdek. De rechtbank had reeds geoordeeld dat deze biggenruggen op zichzelf gezien
reeds een verkeersgevaarlijke situatie opleveren waarvoor de wegbeheerder op voldoende
wijze dient te attenderen.
Hof: Wegbeheerder heeft niet voldaan aan zijn waarschuwingsplicht omdat de borden
’verkeerssituatie gewijzigd’ niet specifiek genoeg zijn voor het gevaar. Dat de biggenruggen
op zichzelf genomen zichtbaar zijn doet aan een en ander niet af aangezien ook voor op
zichzelf zichtbare obstakels een adequate waarschuwing op zijn plaats is. Wel eigen schuld
van het slachtoffer (25%) vanwege onvoldoende oplettendheid.

[.... oplossingen ---  alternatieven  ---    ]

22 Conclusie


verder bevestiging email en postief antwoord op de klacht, dit via-via bevoegde ambtenaar Afdelingshoofd Verkeerskunde..., uiteindelijk getekend door de Vlaamse Minister van Mobiliteit.


 - - - - - - - - - - - -                      -----------------------   --- - - - -


Ik vermoed dat de gemeente in de topicstarter een overschot aan biggeruggen had voor bepaalde parkeerplaatsen aan te leggen (waar men dus tegen kan rijden voor te parkeren), en die dan maar ergens in één bocht ingeplant had buiten de bebouwde kom.

Effect afscheiding fietspad 0/10, risicoverhogend en ongevalgevolgverhogend 9 op 10.   >:D
« Laatst bewerkt op: donderdag 11 augustus 2016 - 20:59:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I