Auteur Topic: Biggeruggetjes langs de rijbaan...  (gelezen 22479 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Gepost op: zondag 31 juli 2016 - 12:43:14 »
3 doden en 2 zwaargewonden, hopelijk onderzoekt men ook of die biggeruggetjes er iets mee te maken kunnen hebben.
(die beginnen en eindigen binnenkant bocht)

Op enkele biggeruggetjes kan men de rubber nog zien (Googleview nemen), ook het eerste biggeruggetje dat net bij het begin van de bocht begint:

verder in de bocht zijn nog enkele biggeruggetjes zwart van het rubber:

inzoombaar Googleview

Citaat
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/videozone/nieuws/binnenland/1.2725995
3 doden en 2 zwaargewonden bij ongeval in Itegem

In Itegem zijn twee wagens in een bocht frontaal op elkaar gereden. In één auto zaten vier mensen, sommigen zaten een tijdje gekneld. De andere auto met alleen de bestuurder belandde in een bos naast de weg. Wim Allaerts, van de politiezone Heist, geeft meer uitleg.

Frontaal ongeval in een bocht een van de twee auto´s week van zijn rijspoor af... in de binnenkant van de bocht liggen de ruggetjes (en neen het is geen parking...)

Googlemaps, het moet deze rechtse bocht zijn, in deze richting (volgens video deredactie), namelijk Gevelsesteenweg vlak bij een T-kp Bevelsesteenweg in de bocht gelegen, ook bord 70 kmh is te zien.


https://www.google.be/maps/@51.1209011,4.6964496,3a,24.8y,212.16h,86.29t/data=!3m7!1e1!3m5!1sJuSveOPL3x6-OgSlEpYLBQ!2e0!5s20130801T000000!7i13312!8i6656?hl=de

De bestuurder die van zijn rijvak afweek had de biggeruggetjes aan de rechterzijde of binnenkant bocht (de bestuurder kwam dus van Herenthout).

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2817552/2016/07/31/Drie-doden-twee-zwaargewonden-bij-zwaar-verkeersongeval-in-Itegem.dhtml

VIDEO In Itegem, een deelgemeente van Heist-op-den-Berg, zijn afgelopen nacht drie doden gevallen bij een zwaar verkeersongeval. Dat zegt de Mechelse afdeling van het parket van Antwerpen. Twee andere betrokkenen raakten zwaargewond. Ook in het West-Vlaamse Markegem is vanochtend een jongeman om het leven gekomen.
In Itegem ging het om een frontale aanrijding tussen twee wagens, vermoedelijk was één van beide voertuigen om een nog onbekende reden van zijn rijbaan afgeweken.

De aanrijding gebeurde rond middernacht in een flauwe bocht op de Gestelsesteenweg, niet ver van de plaats waar eerder deze week ook al een 83-jarige fietser om het leven kwam toen hij werd aangereden tijdens het oversteken. In de betrokken wagens zaten respectievelijk één en vier personen. De bestuurder van de eerste wagen en twee inzittenden van de tweede overleefden de klap niet, de twee anderen zaten gekneld en werden na hun bevrijding zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis.

Het parket stuurde een verkeersdeskundige ter plaatse om de precieze oorzaak van het ongeval te achterhalen. De eerste vaststellingen wijzen uit dat de bestuurder die alleen in zijn voertuig zat, een twintiger uit Berlaar die vanuit Herenthout kwam aangereden, aan hoge snelheid de controle over zijn wagen verloor en dat een tegenligger hem niet meer kon vermijden. Of de jongeman gedronken had, wordt nog onderzocht.
Wat is hoge snelheid relatief gezien en hoe hebben ze dat daar kunnen meten?
Ik neem aan dat als men zo´n biggeruggetje -dat op ~20 cm van de rijbaanrand ligt- raakt dat dan elke snelheid te hoog kan zijn om de controle over het stuur even te verliezen... en na overcorrectie of wie weet slip kan men nog eens op zo´n biggeruggetje knallen. En ik dacht dat de wegen vergevingsgezind# moesten zijn...   :-\ :-X

Natuurlijk geen woord over die plots opduikende (deels zwarte) biggeruggetjes in de binnenkant van die bocht, bedenk ook dat het ongeval ´s nachts gebeurde...  (er staan verlichtingspalen op die plaats (voor zover ze helpen...) maar zo te zien in de video was er blijkbaar geen licht meer aan om die tijd)


#
Citaat
Hoofdstuk 3 Vergevingsgezinde wegen – uitgangsprincipes

0: Zorg voor een zelfverklarend wegontwerp/beeld

1: Houd er rekening mee dat weggebruikers toch fouten maken of dat voertuigen pech kunnen krijgen waardoor weggebruikers in problemen kunnen raken
2: Geef hen de kans die problemen recht te zetten:
   - zorg voor een redresseerstrook.

3: Zorg ervoor dat ze niet afgestraft worden voor die problemen door:
   - een zone zonder obstakels te voorzien :
       o verwijder alle onnodige obstakels;
       o verplaats obstakels buiten de stopstrook.
   - als dat niet kan, maak de resterende obstakels binnen de stopstrook botsvriendelijk.
   - als ook dat niet kan, scherm de resterende nietbotsvriendelijke obstakels af met aangepaste constructies.

http://docs.wegenenverkeer.be/Vademecums/Vademecum%20Vergevingsgezinde%20wegen.pdf  pagina 11

Citaat
http://www.nieuws.be/nieuws/VERKEER-Zinloze_vluchtheuvel_oorzaak_dubbel_dodelijk_motorongeval_Gistel_45b24fa6.aspx

VERKEER - Zinloze vluchtheuvel oorzaak dubbel dodelijk motorongeval Gistel.
[...]
Reactie: Vluchtheuvels , asverschuivingen ,verkeersdrempels , bloembakken , biggeruggen enz.. al deze hindernissen vormen een gevaar op de weg . Eén seconde onoplettendheid is voldoende. En bij dergelijke aanrijding maak je als motorrijder geen kans.
  :-X
« Laatst bewerkt op: zondag 31 juli 2016 - 13:33:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 31 juli 2016 - 14:16:44 »
Biggeruggetjes hebben in het verleden al voor heel wat zware ongevallen gezorgd.

Daar komen de andere hindernissen bij die in het bericht van Michel staan. Naast de hinder en het gevaar die ze voor de weggebruikers opleveren, zorgen ze ook voor verlies van kostbare tijd waar mensenlevens kunnen van afhangen voor politie, brandweer en ambulances.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016 - 08:30:06 »
Welk alternatief is er om een afscheiding met het fietspad te maken?

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016 - 14:44:36 »
Welk alternatief is er om een afscheiding met het fietspad te maken?

Ik zie er zo direct geen. Want een vaste hindernis kaatst het voertuig bij een aanrijding naar de tegenliggers.

Maar waarom moet er een afscheiding met het fietspad zijn? Waarom maaien autobestuurders fietsers van het fietspad en gestrande bestuurders van de pechstrook, en knallen ze tegen de bomen langsheen de weg? Waarom blijven ze niet op de rijbaan rijden?

Stuur die gasten eens naar hier. Dan rijden ze langs de ene kant van de weg tegen een rotswand of tuimelen ze langs de andere kant van de weg 100 m dieper, en is het probleem ineens opgelost.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 02 augustus 2016 - 22:17:42 »
Citaat van: Jozef
waarom moet er een afscheiding met het fietspad zijn?
Hoeveel fietsers zijn er al weggemaaid op een onbeschermd fietspad? Als 2 auto tegen elkaar botsen, is de kans dat ze overleven nog reëel. Een fietser die aan hoge snelheid wordt weggemaaid maakt veel minder overlevingskans.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 08:50:37 »
Citaat van: Jozef
waarom moet er een afscheiding met het fietspad zijn?
Hoeveel fietsers zijn er al weggemaaid op een onbeschermd fietspad? Als 2 auto tegen elkaar botsen, is de kans dat ze overleven nog reëel. Een fietser die aan hoge snelheid wordt weggemaaid maakt veel minder overlevingskans.

Wat die auto's betreft, hangt het ervan af. Zelfs met de huidige beperking tot 70 km/h op de Vlaamse gewestwegen geef ik de inzittenden van een Fiat 500 niet veel overlevingskans als ze frontaal tegen mijn SUV botsen en we beiden tegen 70 km/h rijden.

Maar er zijn niet alleen wagens en fietsers op de weg. Net als de fietsers, hebben ook motorrijders en voetgangers vrijwel geen bescherming bij een aanrijding. Aan het andere uiteinden staan de vrachtwagens en bussen.

Wat moeten we dan doen? In elke rijrichting

- een rijstrook voor zware voertuigen, met dikke betonnen muren afgescheiden van de tegengestelde rijrichting en van
- een rijstrook voor lichtere voertuigen, met een betonnen muur afgescheiden van
- een rijstrook voor motorijders, met een betonnen muur afgescheiden van
- een strook voor ruiters en de boer die met zijn koe op stap gaat, met een muur afgescheiden van
- een fietspad, met een klein muurtje afgescheiden van
- het trottoir, en natuurlijk nog
- een strook voor de prioritaire voertuigen?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 15:37:16 »
Welk alternatief is er om een afscheiding met het fietspad te maken?
Biggeruggetjes als "afscheiding" met het fietspad? Aan wat denk je dan? Een 1 meter hoge betonwand ofzo?

Waarom biggeruggetjes? (die namelijk gemaakt zijn voor *parkeerplaatsen)

Ik leen even *de foto:


Als je die weg bekijkt liggen er (gelukkig) maar aan ene kant biggeruggetjes aan het fietspad, net daar waar binnenkant bocht verloopt:



Wat met het "zwaar én licht verkeer" dat bij het minste foutje (meestal in slechtere omstandigheden) zo´n biggeruggetje even raakt en door controleverlies (ook bij 70 kmh en langzamer) fietsers-bromfietsers-motorrijders-andere wagens-enz... op fietspaden of rijbaan niet meer kan ontwijken?

- Er vielen 3 doden en 2 zwaargewonden door "om een nog onbekende reden van zijn rijbaan afgeweken" en het zou me niet verrassen moest er een oorzakelijk verband zijn met die biggeruggetjes.

- En als ik dat fietspad zo zie met die gevaarlijke biggeruggetjes aan ene kant dan denk ik ook aan fietsers/bromfiets die langs mekaar willen rijden of  vooral fietsers/bromfietsers die mekaar willen inhalen. Door die biggeruggetjes is het "fietsberijdbaar deel" ook plots pakweg 30 % smaller...

Statistisch is een *val van een fietser en daardoor/daarna dodelijk aangereden worden 2e belangrijkste ongevalfactor bij fietsers (40 geregistreerde doden 2003-2007), dit na voorrangsnegatie, controleverlies door de fietser is 4e belangrijke factor doodsoorzaak (gewogen cijfers). Bron onderzoek BIVV 2003-2007 page 77, Tabel 28, ook grafiek 38 geeft het weer:
Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)
Fietsers                      |    Opponenten van fietsers
Alle slachtoffers Doden |  Alle slachtoffers Doden
Niets ingevuld: 27162 230 | 27340 304
Rijdt door rood licht: 280 11 | 130 4
Verleent geen voorrang 4119 103  |  9790  61
Overschrijdt een doorlopende witte streep 48 1  | 73 2
Haalt verkeerd in 204 2  | 386 8
Uitwijkingsmanoeuvre 927 10 |  845 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan 2634 24 | 1255 13
Controleverlies over het stuur 1754 22  |  737 19
Houdt geen afstand 523 2  |  1343 12
Val 5406 40 |   859  1

Themarapport fietsers 2000-2007

Ook 2009 was er ook zo´n studie (link werkt niet meer), toen vielen er 12 doden specifiek volgens definitie 56, bron:
Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4099.msg46896.html#msg46896
- Val van de fietser  56*  - 12 doden  - - -   verwijzing 56*
Citaat
56* Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.

Zegt jou vergevingsgezinde (fiets)wegen dan echt niets?
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 augustus 2016 - 19:22:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 19:14:47 »
Het zijn ondingen, de straat hier achter liggen er ook zo'n.
Nog erger zijn de schampblokken.
Maar eerlijk is eerlijk ben daar in Itegem pas nog een aantal keren geweest met een trekker met dieplader, ik zie niet in waarom die blokken vol rubber hangen, ik kon er toch deftig langs.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 19:53:35 »
Het zijn ondingen, de straat hier achter liggen er ook zo'n.
Nog erger zijn de schampblokken.
Maar eerlijk is eerlijk ben daar in Itegem pas nog een aantal keren geweest met een trekker met dieplader, ik zie niet in waarom die blokken vol rubber hangen, ik kon er toch deftig langs.
Niet iedereen rijdt zo topfit zoals Jo.  ;)


In Nederland doen ze daar # diepteonderzoek over welke factoren bij bvb bermongevallen een rol spelen, dus echt van de weg geraken of veel erger dan eventjes buiten de rijbaangmarkering rijden en op biggeruggetjes of schampblokken enz... "knallen"... die natuurlijk ook tot bermongevallen kunnen leiden of nog ergere soms op een tegenligger of andere weggebruikers, dan is het wel geen bermongeval...

Citaat
Wat zijn de oorzaken van bermongevallen?

Grofweg zijn er twee typen bermongevallen te onderscheiden: de 'controleerbare' en de 'oncontroleerbare' bermongevallen. 'Controleerbare' incidenten ontstaan bijvoorbeeld wanneer een bestuurder afgeleid of vermoeid is en daardoor uit koers raakt. Het voertuig overschrijdt daarbij de
kantstreep en belandt gedeeltelijk in de berm. Als de berm veilig is ingericht, biedt deze de mogelijkheid om het voertuig op een gecontroleerde manier uit de berm te sturen. Daarvoor is vooral van belang dat de berm direct langs de rijbaan draagkrachtig is, en dat de overgang tussen berm en
rijbaan vlak is. Is dat niet het geval, dan is de kans groot dat het incident eindigt in een ongeval.
'Oncontroleerbare' bermongevallen gebeuren voornamelijk in bochten, bij hoge snelheid of wanneer de bestuurder onder invloed is van alcohol en/of drugs. Het zijn in de meeste gevallen daadwerkelijke ongevallen, waarbij een voertuig volledig over de kantstreep de berm in schiet. Maatregelen om een
bestuurder te waarschuwen dat het voertuig over de kantstreep is gegaan, hebben in deze gevallen over het algemeen geen effect.
Eenmaal in de berm is de kans groot dat de auto over de kop slaat (vooral bij een slappe berm), een obstakel raakt of in een sloot belandt.

De SWOV heeft in de periode 2010-2011 # twee diepteonderzoeken uitgevoerd om meer zicht te krijgen op de oorzaken en gevolgen van bermongevallen (Davidse, 2011; Davidse et al., 2011). Verschillende ´ongevalsfactoren’ bleken bij te hebben gedragen aan deze oorzaken en gevolgen.
De meest voorkomende ‘mensgerelateerde’ ongevalsfactoren zijn:
afleiding van de rijtaak (28%),
vermoeidheid (14%),
alcohol (13%)
en een (voor de omstandigheden) te hoge rijsnelheid (23%).


De meest voorkomende weggerelateerde factoren betreffen kenmerken die het van de weg raken hadden moeten voorkomen: te smalle of ontbreken van redresseerstroken (10%) en semiverharding (12%). Een te smalle obstakelvrije zone (het wegkenmerk dat de ernst van de afloop van een bermongeval moet beperken) is met 42% veruit de belangrijkste ongevalsfactor bij bermongevallen. Ook de herkenbaarheid en voorspelbaarheid van de weg is belangrijk (zie ook de SWOV-factsheet Herkenbare vormgeving van wegen). Een onverwachte en onaangekondigde scherpe bocht kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat de bestuurder een te hoge snelheid aanhoudt, waardoor hij van de weg kan raken. Uit het diepteonderzoek bleek één op de zeven bermongevallen te gebeuren in of kort na een bocht waarvan de boogstraal te krap is, de obstakelvrije zone te smal is, en ook de bebording en bebakening niet voldoet (Louwerse et al., 2012).

SWOV-Factsheet     page 3                    © SWOV, Leidschendam, maart 2013
http://www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Factsheet_Wegbermen.pdf
Biggeruggetjes en schampblokken buiten de bebouwde kom bestaan daar blijkbaar niet om het ongevalsrisico te verhogen...  ;D

Citaat
Bermongevallen

Samenvatting
In Nederland vallen een derde van alle verkeersdoden en een zesde van alle ernstig verkeersgewonden bij een bermongeval. Bermongevallen lopen relatief ernstig af, met één dode per vijf ernstige ongevallen; dit is twee keer zo hoog als gemiddeld in Nederland. Ernstige bermongevallen gebeuren vaak in een bocht, en de meeste worden geregistreerd op 80km/uur-wegen. Maatregelen die kunnen voorkomen dat men in de berm belandt, zijn een juist en voorspelbaar wegontwerp, en een vergevingsgezinde inrichting met geprofileerde kantmarkering, redresseerstroken en semiverharde bermen. Op voertuiggebied blijkt vooral Elektronische Stabiliteitscontrole effectief.
Wanneer men toch in de berm belandt, kunnen voldoende brede obstakelvrije zones een botsing met obstakels voorkomen. Als dat niet mogelijk is moeten de obstakels afgeschermd worden. Ook gericht op vergevingsgezinde wegbermen zijn audits en inspecties, de toekenning van veiligheidsscores aan provinciale wegen en bermen, en de ontwikkeling van ongevallenmodellen voor dit type wegen, die moeten helpen bij het kiezen en prioriteren van maatregelen.

Schampblokken? Zoals in Kasterlee?

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20131104_00823665   :'(
« Laatst bewerkt op: woensdag 03 augustus 2016 - 20:33:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 23:11:20 »
Mooi voorbeeld.
We hebben hier ook een voorbeeld, gelukkig wel zonder schampblokken,  nutteloos gevaarlijk, de eerste jaren knalde er wekelijks een paar auto's op, toen zijn de paaltjes verdwenen, het eiland bleef https://www.google.be/maps/place/51°12'02.0%22N+4°35'54.0%22E/@51.2004889,4.5983189,21z/data=!3m1!1e3
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 03 augustus 2016 - 23:15:55 »
Het lijkt mij duidelijk dat jullie weinig fietsen. Probeer eens het gevoel te beschrijven als je fietst op een onbeschermd fietspad vlak naast de rijbaan waar 70 of 90 wordt gereden? Zelfs aan 50 in druk verkeer razen sommige autobestuurders op enkele centimeters naast je linkerschouder en snijden je de pas af bij het afslaan. Openen hun deur zonder kijken en parkeren dubbel te pas en te onpas. Ik denk dat je snel voorstander zal worden van een afgescheiden fietspad.
Hoe dat moet gebeuren, wil ik best in vraag stellen, maar dat het zeer wenselijk is, betwijfel ik allerminst.

Eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer dat men steeds meer regeltjes, snelheidsbeperkingen, infrastructuuraanpassingen uitvaardigt omdat een minderheid onbekwame, onverantwoorde bestuurders teveel ongelukken veroorzaken.
De betere, verantwoorde bestuurders moeten dan maar die overdreven infrastructuuraanpassingen en belachelijke snelheidsbeperkingen aanvaarden omwille van enkelingen die zelfs niet in staat zijn om hun voertuig in hun rijstrook te houden.

Biggenruggetjes zijn misschien niet ideaal (beter dan niets) maar er moet een beter alternatief te vinden zijn.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 01:36:27 »
Die 90 is volgend jaar opgelost, dan is het 70 met uitzonderlijk nog 90, rara maar denk dat dat uitgestorven gaat worden.
Als 70 dan nog te snel is dan moet er maar 50 ingevoerd worden.
Dan de fietser zelf, nu aangepast maar altijd levensgevaarlijk geweest de Vaartkaai in Merksem als voorbeeld, wel je moet dat niet volgen als het echt te gevaarlijk is en de overheid geen stappen onderneemt....
Biggenruggen zijn de oplossing niet, om Itegem weer aan te halen daar moeten ze maar onteigenen om een deftig fietspad aan te leggen, soms duurt dat jaren maar het kan wel, Schilde -'S Gravenwezel bvb., nog niet over de volle lengte maar al veel beter dan het ooit was.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 16:29:25 »
Zelfs aan 50 in druk verkeer razen sommige autobestuurders op enkele centimeters naast je linkerschouder en snijden je de pas af bij het afslaan.

Voilà. En dat zijn autobestuurders bij wie zelfs een boete van 5.000 Euro niet helpt, dat zou een jaar bak en 5 jaar rijverbod moeten zijn.

Hier in Duitsland zijn vele boetes heel wat lager dan in België. Maar probeer hier eens een fietser met een auto voorbij te rijden met minder dan 1,50 meter afstand (bij slecht wegdek is zelfs min. 2 meter afstand verplicht). Als hij een getuige heeft (een achteropkomende andere fietser bijvoorbeeld) en hij legt klacht neer, wil ik niet in je schoenen staan.

En ja: we moeten dan soms 5 minuten achter een fietser blijven vooraleer we hem kunnen inhalen. Maar een fietser rakelings voorbijrijden? De dag dat dat me overkomt, lever ik mijn rijbewijs in.

Citaat
Openen hun deur zonder kijken

Vreemd toch dat ze dat meestal niet doen als er een auto aangereden komt.

Citaat
Eigenlijk komt het steeds op hetzelfde neer dat men steeds meer regeltjes, snelheidsbeperkingen, infrastructuuraanpassingen uitvaardigt omdat een minderheid onbekwame, onverantwoorde bestuurders teveel ongelukken veroorzaken.
De betere, verantwoorde bestuurders moeten dan maar die overdreven infrastructuuraanpassingen en belachelijke snelheidsbeperkingen aanvaarden omwille van enkelingen die zelfs niet in staat zijn om hun voertuig in hun rijstrook te houden.

Dat is inderdaad het hele droevige verhaal van het wegverkeer.

Maar een ander aspect is dat het dikwijls die fietsers zijn welke steen en been klagen over het gedrag van automobilisten die, zodra ze in hun wagen kruipen, ook fietsers in gevaar brengen en steen en been klagen over die roekeloze fietsers.

Citaat
Biggenruggetjes zijn misschien niet ideaal (beter dan niets) maar er moet een beter alternatief te vinden zijn.

Juist. Diegenen die niet willen of kunnen rijden waar ze moeten: uit het verkeer. De anderen zullen zich dan wel snel aanpassen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 18:58:56 »
Mooi voorbeeld.
We hebben hier ook een voorbeeld, gelukkig wel zonder schampblokken,  nutteloos gevaarlijk, de eerste jaren knalde er wekelijks een paar auto's op, toen zijn de paaltjes verdwenen, het eiland bleef https://www.google.be/maps/place/51°12'02.0%22N+4°35'54.0%22E/@51.2004889,4.5983189,21z/data=!3m1!1e3
Wegmeubilair om het ongevalrisico te verhogen...  zoals biggeruggetjes.
« Laatst bewerkt op: donderdag 04 augustus 2016 - 19:00:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 20:28:18 »

Citaat
Openen hun deur zonder kijken

Vreemd toch dat ze dat meestal niet doen als er een auto aangereden komt.

o doen ze wel, zelfs nog stommer, komen ze aan hun auto staan ze ter hoogte van hun achterbumper, kijken ze of er iets aan komt gereden of ze veilig naast hun wagen kunnen lopen, als het geen vrachtwagen of een bus is die eraan komt generen ze zich niet om toch door te lopen en hun deur voor je neus open te gooien.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien