Auteur Topic: Biggeruggetjes langs de rijbaan...  (gelezen 20599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 23:08:34 »
Citaat van: Jo
Die 90 is volgend jaar opgelost, dan is het 70
Dat is ronduit belachelijk, 70 in Vlaanderen, 90 in Wallonië.
Is dat dan Europese uniformiteit? Hoe gaan buitenlanders er nog wegwijs in geraken en waar ligt de taalgrens juist?
Is het daarvoor dat we veel belastingsgeld betalen aan de EU?
En denk je dat autobestuurders daardoor gaan rijden met een aangepaste snelheid?
Absolute snelheidsbeperkingen zijn op zich al belachelijk, want elke weg is anders, op verschillende tijdstippen en naargelang drukte en weersomstandigheden.
Alles in vakjes steken is toch zo gemakkelijk en flits ook goed geld naar de staatskas.

Maar goed, ik wijk af van het onderwerp.
Wie kent er een haalbaar, betaalbaar alternatief voor een afgescheiden fietspad?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 04 augustus 2016 - 23:57:35 »
Wie kent er een haalbaar, betaalbaar alternatief voor een afgescheiden fietspad?
Geen fietspad.  ;D
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 09:18:49 »
Citaat
Geen fietspad.  ;D
Dus nog minder mensen met de (E-)fiets. Maar je gaat wel scherp veroordelen over vervuilende diesels...(?)

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 09:21:19 »
Het is een kwestie van ingesteldheid. Ik heb veel met de koersfiets gereden, ook in het buitenland. Eens je buiten NL en B komt worden fietspaden zeldzaam. Ik had er geen problemen mee om op een weg zonder fietspad te rijden. Neem gewoon je plek op de weg en ga niet bang op het randje rijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 11:51:03 »
Citaat van: Jo
Die 90 is volgend jaar opgelost, dan is het 70
Dat is ronduit belachelijk, 70 in Vlaanderen, 90 in Wallonië.
Is dat dan Europese uniformiteit?

België heeft zich nog nooit veel aangetrokken van de EU. Het is dan ook geen toeval dat het land om de haverklap een veroordeling oploopt voor het Europees Hof in Straatsburg.

Citaat
Hoe gaan buitenlanders er nog wegwijs in geraken en waar ligt de taalgrens juist?

De taalgrens ligt waar die borden "Welkom in Vlaanderen" en "Bienvenue en Wallonie" staan. Op de E40 bijvoorbeeld, tussen Brussel en Luik, rijdt je meerdere keren over de taalgrens.

Buitenlanders hebben daar natuurlijk geen weet van. Ik weet dat ik vanaf oktober 2016 mijn Duitse kentekenplaat kan laten registreren, want anders mag ik vanaf februari 2017 de lage emissiezone in Antwerpen niet meer inrijden met mijn amper 2 jaar oude BMW. Maar hoeveel buitenlanders gaan dat weten?

Citaat
Absolute snelheidsbeperkingen zijn op zich al belachelijk, want elke weg is anders, op verschillende tijdstippen en naargelang drukte en weersomstandigheden.
Alles in vakjes steken is toch zo gemakkelijk en flits ook goed geld naar de staatskas.

Daarom vind ik het een ongepaste belediging om mensen die alleen maar sneller dan toegestaan gereden hebben, ervan te beschuldigen dat ze te snel gereden hebben, laagvliegers zijn, enz.

Te snel rijden, dus sneller dan veilig, kun je dikwijls ook zonder de maximum toegestane snelheid te overschrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 11:55:49 »
Citaat
Geen fietspad.  ;D
Dus nog minder mensen met de (E-)fiets. Maar je gaat wel scherp veroordelen over vervuilende diesels...(?)

Als ik Michel goed begrepen heb en je laat de fiets laat staan voor de wagen, dan moet dat een Tesla zijn, of in het slechtste geval een wagen met een benzinemotor, maar in geen geval nog een diesel.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 11:58:38 »
Het is een kwestie van ingesteldheid. Ik heb veel met de koersfiets gereden, ook in het buitenland. Eens je buiten NL en B komt worden fietspaden zeldzaam. Ik had er geen problemen mee om op een weg zonder fietspad te rijden. Neem gewoon je plek op de weg en ga niet bang op het randje rijden.

Op de Duitse Bundesstraßen waar 100 km/h toegestaan is, ligt er rechts van de doorlopende witte streep die de rand van de rijbaan aangeeft, meestal nog 2 meter asfalt. Die strook wordt gebruikt door fietsers en langzaam vervoer (zoals landbouwtractoren), en eventueel als pechstrook.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 22:25:32 »
Citaat
Ik had er geen problemen mee om op een weg zonder fietspad te rijden. Neem gewoon je plek op de weg en ga niet bang op het randje rijden.
In Duitsland, Frankrijk of richting Santiago de Compostella kom je zelden fietsers tegen op een snelle, grote wegen.
Als je er per toeval eentje tegenkomt, is dat zo uitzonderlijk dat autobestuurders wat onwennig met een extra grote zijafstand er voorbij rijden.
In België ben ik er nog niet zo zeker van of de minimum zijafstand van 1 meter zal gerespecteerd worden.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 05 augustus 2016 - 23:29:26 »
Citaat
Geen fietspad.  ;D
Dus nog minder mensen met de (E-)fiets. Maar je gaat wel scherp veroordelen over vervuilende diesels...(?)

Als ik Michel goed begrepen heb en je laat de fiets laat staan voor de wagen, dan moet dat een Tesla zijn, of in het slechtste geval een wagen met een benzinemotor, maar in geen geval nog een diesel.
Ik denk toch ook met mijn laatste diesel te rijden
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2016 - 16:43:59 »
Ik denk toch ook met mijn laatste diesel te rijden

Mijn Mercedes Diesel is nog maar 33 jaar oud. Nog veel te jong om weg te doen, hij stijgt elk jaar nog in waarde. En van zodra hij 40 jaar is, mag ik ermee in de lage emissiezone in Antwerpen voor halve prijs.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2016 - 23:06:20 »
Op snelle wegen pleit ik toch voor een afgescheiden fietspad. Mensen moeten maar eens leren om naast de biggenruggetjes te sturen in plaats van er tegen te rijden.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 06 augustus 2016 - 23:40:04 »
Op snelle wegen pleit ik toch voor een afgescheiden fietspad. Mensen moeten maar eens leren om naast de biggenruggetjes te sturen in plaats van er tegen te rijden.

Vroeger, lager er ook van die biggenruggetjes langs de baan Brecht-Hoogstraten.  Sinds enkele jaren, is er aan weerszijden echter een fietspad achter de bomen aangelegd.  De biggenruggetjes verdwenen.  De énigen die zich dat totnogtoe beklaagd hebben, zijn de bandencentrale in het industrieterrein De Kluis en enkele garagisten .....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #27 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 00:26:46 »
Citaat
Geen fietspad.  ;D
Dus nog minder mensen met de (E-)fiets. Maar je gaat wel scherp veroordelen over vervuilende diesels...(?)
Was ironisch bedoelt. Daarom die  ;D

Als Limburger fiets ik toch regelmatig in ons fietsparadijs dan fietst ik in de regel amper op typische fietspaden...
(want die liggen meestal langs de "diesel"wegen, en fietsen langs giftige wegen kan men geen paradijs noemen hé)

http://www.toerismelimburg.be/nl/fietsen
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2016 - 01:03:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #28 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 00:30:23 »
Op snelle wegen pleit ik toch voor een afgescheiden fietspad. Mensen moeten maar eens leren om naast de biggenruggetjes te sturen in plaats van er tegen te rijden.
Nog eens, blijkbaar begrijp jij geen vergevingsgezinde wegen.

Afgescheiden fietspaden is mooi en veiliger maar niet overal legt men ze aan (of het gaat helemaal niet), daarom is er nog altijd geen reden alle weggebruikers (incl. fietsers)  in gevaar te brengen door risicoverhogend wegmeubilair.

Mss begrijp je deze ironie:
Ik stel dan voor biggeruggetjes midden op het fiets-voetpad te leggen zodat de voetgangers beschermd worden tegen de aanstormende (brom)fietsers.  ::)



Pleit je nu voor afgescheiden voetpaden?  ;)

Bepaalde fietsers blijken heel weinig respect te hebben voor voetgangers, zelfs in een voetgangerszone niet.
Gent denkt zelfs aan no-gozones voor fietsers:
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gent/binnenkort-no-gozones-voor-fietsers-a2529379/

Fietsers moeten eens leren op een veilige afstand en met matige snelheid langs voetgangers te rijden en niet ertegen, [ironie] mss zijn naast biggeruggetjes dan ook nog ribbelstroken wenselijk op fietspaden. En middeneilanden op brede fietspaden met schampblokken, en af en toe eens een fietsdrempel [/ironie]
« Laatst bewerkt op: zondag 07 augustus 2016 - 01:09:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #29 Gepost op: zondag 07 augustus 2016 - 02:15:06 »
Op snelle wegen pleit ik toch voor een afgescheiden fietspad. Mensen moeten maar eens leren om naast de biggenruggetjes te sturen in plaats van er tegen te rijden.

Wat zijn "snelle" wegen? Ik heb het ooit opgezocht: als een wagen een voetganger of een fietser aanrijdt, heeft het slachtoffer vrijwel geen overlevingskans meer van zodra de aanrijding met een snelheid van 60 km/h gebeurt.

Ik vind dat men geen infrastructuur mag aanbrengen die het verkeer hindert, het brandstofverbruik met bijbehorende milieuvervuiling verhoogt, en de gevolgen van een stuurfout dramatisch verergert. Maar men moet nu ook weer niet de bomen langsheen de wegen gaan vervangen door matrassen.

Wie kiest om op een weg waar auto's rijden, met een tweewieler te rijden, weet uiteindelijk dat hij vrijwel geen passieve veiligheid heeft, en hij daardoor meestal enorm meer kans loopt om zwaargekwetst te geraken of te overlijden bij een ongeval.

Een tip voor de fietsers die dat risico niet willen lopen: http://www.gamber.net/cyclebel/
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."