Auteur Topic: Biggeruggetjes langs de rijbaan...  (gelezen 22454 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 23:59:06 »
Citaat
Ja, als er plaats en geld is: een gescheiden fietspad achter een haag
En als er geen plaats is?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 00:14:10 »
Citaat
Ja, als er plaats en geld is: een gescheiden fietspad achter een haag
En als er geen plaats is?

Dan toch zéker geen "oplossing" die een stuurfout genadeloos afstraft doordat ze kan resulteren in een afschuwelijk ongeval.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #77 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 00:35:32 »
Simpel... de ontwerprichtlijnen respecteren:

Citaat
HOOFDSTUK 4 - ONTWERPRICHTLIJNEN VOOR FIETSVOORZIENINGEN (VERSIE 2014)

4.1.5
Afscherming van fietspaden

Bij een aanliggend eenrichtingsfietspad voorziet men het best aan de linkerzijde een zekere veiligheidsmarge
tegenover de rijbaan (minstens 25 cm, boordsteen inbegrepen). Door deze marge ook
zoveel mogelijk befietsbaar te maken
creëert men bovendien voor fietsers een uitwijkmogelijkheid bij
kruisings- en inhaalbewegingen
, wat echter niet mag beschouwd worden als een uitnodiging om het
fietspad zelf te versmallen. Men dient er immers rekening mee te houden dat fietsers steeds een
zekere veiligheidsafstand bewaren tegenover bijvoorbeeld een verhoogde rand, een haag of gevel.
De dimensionering van fietspaden moet rekening houden met deze schuwafstand, omdat dit de effectieve
breedte van het fietspad vermindert.

Voor een kwalitatief fietspad zijn dit de gangbare schuwafstanden :
− 25 cm tot een tussenberm of rand met hoogteverschil van maximum 7 cm
− 50 cm tot een rand met hoogteverschil van meer dan 7 cm
− 50 cm tot vaste voorwerpen zoals bomen, borden, geparkeerde wagens…
 (aanbevolen 75 cm)
− 100 cm tot een gesloten wand.
[....]

En nee ik ga er deze keer geen tekeninkje bijzetten. En ook geen bron want die heb ik al gegeven.

Me dunkt dat varkensruggen op - een minimum 25 cm afscheiding (zoals draadstarter)- helemaal NIET befietsbaar zijn, en dus ook GEEN veilige uitwijkmogelijkheid bieden, ook het fietspad wordt daardoor onnodig versmald.
Zoals ik al eerder stelde:

- En als ik dat fietspad zo zie met die gevaarlijke biggeruggetjes aan ene kant dan denk ik ook aan fietsers/bromfiets die langs mekaar willen rijden of  vooral fietsers/bromfietsers die mekaar willen inhalen. Door die biggeruggetjes is het "fietsberijdbaar deel" ook plots pakweg 30 % smaller...

Statistisch is een *val van een fietser en daardoor/daarna dodelijk aangereden worden 2e belangrijkste ongevalfactor bij fietsers (40 geregistreerde doden 2003-2007), dit na voorrangsnegatie, controleverlies door de fietser is 4e belangrijke factor doodsoorzaak (gewogen cijfers). Bron onderzoek BIVV 2003-2007 page 77, Tabel 28, ook grafiek 38 geeft het weer:

Tabel 28: Aantal fietsers en aantal opponenten waarvoor een bepaalde gedragsfactor is vastgesteld (2003-2007)

Fietsers                      |    Opponenten van fietsers
Alle slachtoffers Doden  |  Alle slachtoffers Doden
Niets ingevuld: 27162 230 | 27340 304
Rijdt door rood licht: 280 11 | 130 4
Verleent geen voorrang 4119 103  |  9790  61
Overschrijdt een doorlopende witte streep 48 1  | 73 2
Haalt verkeerd in 204 2  | 386 8
Uitwijkingsmanoeuvre 927 10 |  845 17
Niet reglementaire plaats op de rijbaan 2634 24 | 1255 13
Controleverlies over het stuur 1754 22  |  737 19
Houdt geen afstand 523 2  |  1343 12
Val 5406 40 |   859  1

Themarapport fietsers 2000-2007

Ook 2009 was er ook zo´n studie (link werkt niet meer), toen vielen er 12 doden specifiek volgens definitie 56, bron:
Citaat
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,4099.msg46896.html#msg46896
- Val van de fietser  56*  - 12 doden  - - -   verwijzing 56*
Citaat
56* Dit fietsongeval moet begrepen worden als een ongeval waarbij de fietser ten val kwam alvorens hij werd aangereden en niet als een ongeval waarbij de fietser tijdens het ongeval het evenwicht verloor.

Wat baten kaars, kleur, en bril.  ::) :P

vb 56*
Citaat
http://nieuws.vtm.be/binnenland/36636-fietser-22-valt-en-wordt-aangereden-door-bus

31/01/2013 - 20:41
In Heule, een deelgemeente van Kortrijk, is een fietser van 22 om het leven gekomen. De jongen viel met zijn fiets en belandde onder de wielen van de bus. Hij was op slag dood. Het ongeval gebeurde iets na 17u op de Kortrijksestraat. Een jongeman van 22 kwam om een nog onduidelijke reden ten val met zijn fiets. Net op dat moment kwam de bus aangereden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 01:13:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #78 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 14:32:38 »
Dan toch zéker geen "oplossing" die een stuurfout genadeloos afstraft doordat ze kan resulteren in een afschuwelijk ongeval.

Een bedenking: Ik stel toch vast dat de straatbeschildering die de rijstroken of het fietspad aangeven, voor de meeste bestuurders weinig meer betekenen dan dat er gedroogde verf op straat ligt.
Vooral in bochten wordt er bijna door iedereen (gedeeltelijk) over fietspad, middenstreep (al dan niet doorlopend), voorsorteringsstrook, verdrijvingsvlakken en dergelijke gereden.
Spreek je dan nog van stuurfout, of van slechte rijattitude? Dat biggeruggetjes hierdoor een gevaar vormen is juist, maar de grond van het probleem zit toch in de bijna vanzelfsprekende nonchalance bij een groot deel van de bestuurders.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #79 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 18:40:29 »
Een bedenking: Ik stel toch vast dat de straatbeschildering die de rijstroken of het fietspad aangeven, voor de meeste bestuurders weinig meer betekenen dan dat er gedroogde verf op straat ligt.
Vooral in bochten wordt er bijna door iedereen (gedeeltelijk) over fietspad, middenstreep (al dan niet doorlopend), voorsorteringsstrook, verdrijvingsvlakken en dergelijke gereden.
Spreek je dan nog van stuurfout, of van slechte rijattitude? Dat biggeruggetjes hierdoor een gevaar vormen is juist, maar de grond van het probleem zit toch in de bijna vanzelfsprekende nonchalance bij een groot deel van de bestuurders.

En hoe is die nonchalance er gekomen? Juist: door het geklungel van de overheid, die wegmarkeringen verkeerd aanlegt (neen, mijn auto kan niet ter plaatse draaien, hij moet een bocht kunnen beschrijven), niet onderhoudt zodat ze vooral bij regen nog amper zichtbaar zijn, en het dan ook nog aangewezen gevonden heeft om gedeelten van de weg te markeren met een markering die geen enkele betekenis heeft (zoals "fietssuggestiestroken").
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #80 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 18:56:20 »
Ik zie hier ook genoeg witte lijnen, zelfs binnenkant bocht waar het gras helemaal over de witte lijnen begint te kruipen, daar rijden ze dan toch niet over....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #81 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:14:08 »
En hoe is die nonchalance er gekomen? Juist: door het geklungel van de overheid, die wegmarkeringen verkeerd aanlegt (neen, mijn auto kan niet ter plaatse draaien, hij moet een bocht kunnen beschrijven), niet onderhoudt zodat ze vooral bij regen nog amper zichtbaar zijn, en het dan ook nog aangewezen gevonden heeft om gedeelten van de weg te markeren met een markering die geen enkele betekenis heeft (zoals "fietssuggestiestroken").
Idd, en het blijft niet bij wegmarkeringen alleen, ook bij de harde infrastructuur vergeet men wel eens het zwaar vervoer of de wagen met ahw...

En dit zelfs bij een Gewestweg (N73)
Citaat
http://www.hbvl.be/cnt/aid1443671/nieuwe-rotonde-te-smal-voor-vrachtwagens

Nieuwe rotonde in Bree te smal voor vrachtwagens
29/08/2013

Bij de heraanleg van de Peerderbaan werden niet alleen vrijliggende fietspaden aangelegd, er kwamen ook enkele rotondes en wegversmallingen. Het kruispunt van de Peerderbaan met de Voortbemdenstraat werd afgesloten. Om het industrieterrein Peerderbaan te bereiken, moet je nu wel via de Toekomststraat rijden. De rotonde die daar aangelegd werd, blijkt nu echter veel te klein. Dat is niet alleen een probleem voor de vele vrachtwagens die van en naar het industrieterrein moeten, maar ook voor veel particulieren die in het stedelijk containerpark op het industrieterrein met een grote aanhangwagen tuinafval of puin willen gaan lossen.

Ik ken nog enkele plaatsen waar het zwaar vervoer telkens over het middeneiland-fietspad-stoep moet rijden om een kruispunt te nemen...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 19:36:27 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #82 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 20:05:15 »
Die foto van in Bree, met de dieplader neem ik dat eiland zeker voor de helft mee.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #83 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 20:23:30 »
Die foto van in Bree, met de dieplader neem ik dat eiland zeker voor de helft mee.

Je rijdt op de Bosschelweg en je moet daar links en verder naar de plaats rijden waar dat autootje staat en dan nog eens links afdraaien...:
https://www.google.be/maps/@51.1912464,5.5151359,3a,44.5y,31.36h,69.94t/data=!3m6!1e1!3m4!1sZ2tE-rkJtZLUZ_tQt5aAoA!2e0!7i13312!8i6656?hl=de


aja de rijbaan is daar ca. 2,7 m breed (incl goot) ook in de korte bocht net voor 1e kp. Je moogt ook de volle witte lijn niet overschrijden.  ;D

zo kom je aangereden:
1. + 100 m
https://www.google.be/maps/@51.1905431,5.5149924,3a,19.2y,10.33h,82.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYUNXlNA93wiIS1Z_EFL5BQ!2e0!7i13312!8i6656?hl=de
2. 50 m
 https://www.google.be/maps/@51.1909926,5.5150119,3a,35.6y,25.58h,77.53t/data=!3m6!1e1!3m4!1s9EJEm-YxK9bU8jdBjS_DdA!2e0!7i13312!8i6656?hl=de
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 20:46:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 21:43:14 »
Dat is daar op de Bosschelweg dus al zeker over de witte lijn rijden om het fietspad niet mee te pakken, verder gaan die kruispunten geen probleem opleveren maar verwacht wel niet dat ik netjes in het juiste voorsorteervak ga staan.
We komen daar in de streek regelmatig, Brouwerij Martens site kaulille, dat is daar rechtover steken, Kettingbrugweg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #85 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 22:24:19 »
Dat is daar op de Bosschelweg dus al zeker over de witte lijn rijden om het fietspad niet mee te pakken, verder gaan die kruispunten geen probleem opleveren maar verwacht wel niet dat ik netjes in het juiste voorsorteervak ga staan.
Dat is het net, want daar is meestal altijd verkeer dus om toch niet eeuwig te blijven staan, moet je quasi alle kanten-stoepen en lijnen serieus overschrijden, ik had al een paar maal een vrachtwagen voor me... (en die wisten precies wat ze moesten doen)

Citaat
We komen daar in de streek regelmatig, Brouwerij Martens site kaulille, dat is daar rechtover steken, Kettingbrugweg.
Idd
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 22:26:17 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 766
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #86 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 00:16:19 »
Citaat van: Bert
Dan toch zéker geen "oplossing" die een stuurfout genadeloos afstraft doordat ze kan resulteren in een afschuwelijk ongeval.
Akkoord, maar er moeten toch alternatieven zijn waarbij de scheiding tussen auto's en fietsers veilig is.

Punt is dat op snelle wegen men best een afgescheiden fietspad voorziet. Hoe dat moet gebeuren, laat ik in het midden.
Biggenruggetjes blijken niet ideaal en kunnen tot ongevallen leiden bij zowel auto- als (brom-)fietsbestuurder.
Maar er moeten alternatieven zijn die niet meer geld kosten.

Ribbelmarkeringen, zachte, licht verhoogde boorden, iets in een soort composiet plastiek, een fietssuggestiestrook van 1,75 m breed of andere ideeën ?
« Laatst bewerkt op: zondag 21 augustus 2016 - 00:14:32 door de rijprof »

Offline diane

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 500
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #87 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 00:44:56 »
Met verwijzing naar een dossier dd. van 2003 nav onze ongevalsonderzoeken. Te zeggen, 13 jaar later...

http://www.mag.be/files/schampblokken-biggenruggen.pdf

De talrijke vergaderingen, het schrijven uitgaande de Minister van Mobiliteit, de aangereikte bewijsvoeringen...Tot op heden resulteerde dit in luchtbellen.

En...elke wegbeheerder kreeg een brochure ter beschikking voor verticaal klassement zoals jaren later blijkt.

http://webshop.bivv.be/frontend/files/products/pdf/4cbfc73656cec0e16bb0abd370affa1b/aandacht-voor-motorrijders-weginfrastructuur.pdf

« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 augustus 2016 - 00:50:53 door diane »
Wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #88 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 12:32:16 »
Een bedenking: Ik stel toch vast dat de straatbeschildering die de rijstroken of het fietspad aangeven, voor de meeste bestuurders weinig meer betekenen dan dat er gedroogde verf op straat ligt.
Vooral in bochten wordt er bijna door iedereen (gedeeltelijk) over fietspad, middenstreep (al dan niet doorlopend), voorsorteringsstrook, verdrijvingsvlakken en dergelijke gereden.
Spreek je dan nog van stuurfout, of van slechte rijattitude? Dat biggeruggetjes hierdoor een gevaar vormen is juist, maar de grond van het probleem zit toch in de bijna vanzelfsprekende nonchalance bij een groot deel van de bestuurders.

En hoe is die nonchalance er gekomen? Juist: door het geklungel van de overheid, die wegmarkeringen verkeerd aanlegt (neen, mijn auto kan niet ter plaatse draaien, hij moet een bocht kunnen beschrijven), niet onderhoudt zodat ze vooral bij regen nog amper zichtbaar zijn, en het dan ook nog aangewezen gevonden heeft om gedeelten van de weg te markeren met een markering die geen enkele betekenis heeft (zoals "fietssuggestiestroken").

Dat doelmatigheid en haalbaarheid van wegmarkeringen vaak veel te wensen overlaat is inderdaad een feit, maar mij zet het toch niet aan om onverantwoord te rijden. Het verschijnsel van het nonchalante(re) rijgedrag vindt je niet alleen hier. Waar, bijvoorbeeld,  Duitsland vroeger het schoolvoorbeeld was van gedisciplineerd rijgedrag, en Frankrijk juist het tegenovergestelde, stel ik in beide landen een stevige evolutie vast. Achteruitgang in Duitsland en beterschap in Frankrijk, beide landen waar ik toch al tientallen jaren regelmatig kom.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 20 augustus 2016 - 14:11:31 door e49Memling »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Biggeruggetjes langs de rijbaan...
« Reactie #89 Gepost op: zaterdag 20 augustus 2016 - 14:23:38 »
Achteruitgang in Duitsland en beterschap in Frankrijk, beide landen waar ik toch al tientallen jaren regelmatig kom.

Daar moet ik jou gelijk in geven.

In Duitsland heeft dat onder meer te maken met de hereniging. Je ziet dat onder meer aan de bussen van het openbaar vervoer. Wij hebben hier in Bayern te weinig werkkrachten. De helft van de buschauffeurs komen nu uit het voormalige Oost-Duitsland, en die kun je er zo uithalen, die hebben een totaal andere mentaliteit.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."