Daarmee kan m'n werkgever élke handeling nauwgezet opvolgen
Gruwelijk, Big Brother is watching you.
Tgoh, 't kan nog erger zelle. Elke zuivelfabriek hier, hangt vol camera's. Ze doen maar, ik heb niks te verbergen.
Aan boord hebben wij ook een transics-computer, die gebruikt wordt om mijn loon te berekenen en te comuniceren met den bureau. Before someone starts: dat laatste doe ik uitsluitend als ik ergens aan de kant sta. Bvb: tijdens het opzuigen van melk. De werkgever kan exact zien waar ik mij bevind, en welk traject ik genomen heb. Zo kreeg een collega van mij ooit een brief, dat de werkgever het onverantwoord achtte dat twee boeren in dezelfde straat niet achtereenvolgens geladen werden. Er zat 8 km tussen, en op weg van de 1e naar de andere, werd nog een andere leveraar opgehaald. Tsja, en dàt nam onze overste niet. Kostte teveel tijd, brandstof etc. De collega belde hem meteen op, met de mededeling dat de camion vooralsnog niet kan varen. Nog snapte de overste de hint niet.
"Euh, kijk 's op uw scherm. Ziet u dat blauwe streepje daar tussen die twee boeren ? Da's wel een kanaal van 60 meter breed .....".
Rijtijd wordt automatisch geregistreerd van zodra ik ga rijden. Zodra ik in de camion de pto activeer, registreert hij pto tijd, en zuigen van zodra de melkpomp geactiveerd wordt. Ja, de werkgever ziet exact hoelang ik erover doe om m'n melkslang af te rollen, aan te kopelen en te zuigen. Tijdens het zuigen, kan m'n werkgever zien met welk debiet de pomp zuigt. En zodra de tank leeg is, registreert de transics opnieuw pto tijd. Ik krijg bvb 4 minuten pto tijd. Elke minuut die ik erover ga, is "niet-toegestane" tijd, die afgetrokken wordt (tenzij ik kan motiveren waarom).
De overige activiteiten, moet ik manueel kiezen. Bvb: "producten laden", "reinigen", enz. Voor bestellingen te laden, krijg ik maximaal 15 minuten. Voor de reiniging krijg ik maximaal 1 uur. Elke minuut die ik er langer over doe, wordt afgetrokken .... En wees maar zeker, dat het bij de meeste beroepschauffeurs niet anders zal zijn. Laat jonge kandidaat-chauffeurs zich dus vooral niet teveel illusies maken: er is méér controle op je doen en laten dan je zou denken.