Auteur Topic: lange afstand met een Tesla Model S  (gelezen 12378 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #45 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 17:11:38 »
Gewoon afkoppelen van het net. Steek voldoende PV panelen, zorg voor batterijopslag en een andere vorm van opwekking. De gas-ketel met stirling motor en/of backup diesel generator en je zal in de praktijk niet zonder vallen.
De overheid weet niet hoeveel je gebruikt en waarvoor je het gebruikt. Als ze éénmaal via slimme meters weten dat je een auto aan het laden bent zullen ze hier wel 'voorwaarden' aan verbinden. Via eigen opwekking zie ik dat nog niet direct gebeuren.
Bovendien zou ik de elektriciteitsbevoorrading van Belziek absoluut niet vertrouwen. Vandaag was een goed voorbeeld. Er wordt ongeveer 1/3 van de elektriciteit ingevoerd (zo'n 3000 MW). Wat als je je wagen wil laden op een moment van schaarste? Wat wanneer er een wijk/dorp wordt afgekoppeld? Zelfs als je dit overdag overkomt kan je toch niet laden via de standaard PV installaties!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #46 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 17:23:24 »
Volgens overheidscijfers deden het meer dan 15.000 huishoudens in Duitsland, wslk vandaag nog veel meer:
Citaat
https://www.welt.de/finanzen/immobilien/article142050130/So-machen-Sie-Ihre-Fotovoltaik-Anlage-profitabel.html

Eigenverbrauch kann auf 80 Prozent steigen

Doch jedenfalls steht mit einem Batteriespeicher der eigene Solarstrom auch abends und nachts zur Verfügung. Der Eigenverbrauch kann auf 80 Prozent und mehr gesteigert werden, sagt Carsten Körnig, Hauptgeschäftsführer des Bundesverbandes Solarwirtschaft in Berlin. Nach Angaben des Bundesverbandes verfügen bereits mehr als 15.000 deutsche Haushalte über einen solchen Speicher. „Im vergangenen Jahr wuchs die Speicher-Nachfrage um 30 Prozent, gleichzeitig sind die Kosten um ein Viertel gesunken“, sagt Körnig. Ein Batteriespeicher mit einer Nennkapazität von fünf Kilowattstunden kostet inklusive Installation zwischen 6000 und 10.000 Euro netto.

Sowohl der Autohersteller Daimler als auch der Elektroauto-Pionier Tesla drängen derzeit ins Geschäft mit stationären Energiespeichern für zu Hause. Die ersten Batterien von Daimler sollen im Frühsommer auf den Markt kommen, sagt der Entwicklungsleiter der Elektrik bei Mercedes-Benz Cars, Harald Kröger. [...]
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #47 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 19:32:34 »
Kan men hier enkel van dromen:
in Zweden komt de staat voor 60% tussen in de aankoopprijs van een powerwall:

http://teslamag.de/news/schweden-kauf-einer-powerwall-2-vom-staat-subventioniert-10810

Zweden wil naar 50 % groene stroom tegen 2020:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Sweden
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #48 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 22:45:47 »
Hier staat alvast een prijs voor Australische package deal: http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/

Toch niet zo goedkoop. Het dak op zich zal misschien wel goedkoper kunnen zijn, maar de totaaloplossing zeker niet... :-(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #49 Gepost op: dinsdag 29 november 2016 - 23:09:41 »
Hier staat alvast een prijs voor Australische package deal: http://www.teslarati.com/powerwall-2-show-tesla-well-ahead-competitors/

Toch niet zo goedkoop. Het dak op zich zal misschien wel goedkoper kunnen zijn, maar de totaaloplossing zeker niet... :-(

In Zweden 7100 € incl installatiekosten (powerwall 2.0 incl omvormer), wel zonder zonnedak.
In USA $ 6500 idem van een lezersreactie die vind de AUS-prijs ook duur...
Citaat
https://cleantechnica.com/2016/11/13/tesla-powerwall-2-price-disrupting-market-real/

Greg Hudson  George • 16 days ago
I have already been quoted AU$11k installed. (Wired into my existing solar array).

eveee  Greg Hudson • 14 days ago
Hi Greg, G'day. That's $8,250 US. The US price with installation is estimated to be $6,500. Wondering about the details. For example, does it do backup? Was a separate circuit for lights and lower power loads wired for backup? Are there some VATs or taxes added?
The US price with installation is estimated to be $6,500.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 29 november 2016 - 23:30:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 08:15:32 »
De Australische package bevat wel een 3kW dak. Dat scheelt al in kostprijs. Maar dan nog is 3kW niet bijzonder veel. We zouden al zeker moeten weten wat de Wp is per m² voor het dak. En dat dan vergelijken met standaard zonnepanelen.
Volgens Elon zouden ze een efficiëntie moeten hebben van 22-24%, wat bijzonder hoog is in vergelijking met andere zonnepanelen. Maar als ze per m² maar 120Wp leveren, dan brengt het ook niet op. Mijn huidige panelen zijn 315 Wp per paneel, dus ongeveer 193Wp per m². En intussen zijn er al panelen van 345Wp.

Ik lobby gewoon dat Tesla het bij mij gratis komt installeren als demo woning ;-)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 12:03:56 »
Gewoon afkoppelen van het net. Steek voldoende PV panelen, zorg voor batterijopslag en een andere vorm van opwekking. De gas-ketel met stirling motor en/of backup diesel generator en je zal in de praktijk niet zonder vallen.
De overheid weet niet hoeveel je gebruikt en waarvoor je het gebruikt. Als ze éénmaal via slimme meters weten dat je een auto aan het laden bent zullen ze hier wel 'voorwaarden' aan verbinden. Via eigen opwekking zie ik dat nog niet direct gebeuren.
Bovendien zou ik de elektriciteitsbevoorrading van Belziek absoluut niet vertrouwen. Vandaag was een goed voorbeeld. Er wordt ongeveer 1/3 van de elektriciteit ingevoerd (zo'n 3000 MW). Wat als je je wagen wil laden op een moment van schaarste? Wat wanneer er een wijk/dorp wordt afgekoppeld? Zelfs als je dit overdag overkomt kan je toch niet laden via de standaard PV installaties!
In 2015 was het 3 keer prijs (zeer koud, weinig wind en zon), dat bepaalde grote stroomafnemers hun stroom moesten beperken, ttz quasi lam gelegd...
Dit gebeurt ook preventief, dus al bij een dreiging aan stroomtekort. Maar ze gaan eerst bij de grote stroomverbruikers.

Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/31822/Dossier-Stroomtekort/article/detail/2493366/2015/10/17/Zes-bedrijven-lam-door-tekort-aan-stroom.dhtml
17/10/15
Zes bedrijven lam door tekort aan stroom

Donderdag heeft een stroomtekort gedreigd. Stroomnetbeheerder Elia heeft daarom aan zes bedrijven gevraagd om tijdelijk een deel van hun productie stil te leggen of te verminderen, om stroomverbruik te verminderen. Het is de derde keer dit jaar dat zoiets gebeurt.
Elia heeft met een aantal bedrijven een contract lopen waarbij ze hen minder verbruik kunnen vragen. Die bedrijven krijgen daar dan een vergoeding voor.

"Nauwelijks wind- en zonne-energie, gecombineerd met het feit dat het vrij koud is voor de tijd van het jaar, heeft ertoe geleid dat in verhouding tot de vraag naar elektriciteit het aanbod beperkt was", zegt Kathleen Iwens van Elia aan VRT. Daarom zijn er reserves aangesproken. "Eén daarvan is het terugschroeven van de levering aan bepaalde grootverbruikers. Het gaat daarbij om contracten die op voorhand zijn vastgelegd, en die hebben wij inderdaad geactiveerd."
2015 was ook het jaar van enkele #stilgelegde kernreactoren... BE moest dubbel zoveel stroom importeren:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150227_01551870

ELIA (Belgische tak van Europees hoogspanningsnet) is er aan bezig dat stroomimport vlotter kan verlopen... ze rekenen ook ermee dat andere landen meer produceren?

Ook interessant, naast de commerciele stroom in-/export heb je nog de fysieke stromen op het Europees net:
http://www.elia.be/nl/grid-data/interconnecties/fysieke-stromen-grenzen

De bevoorradingstoekomst door zeer zware laadpalen (zoals CCS-standaard Europa 150 kW en meer) moet dus internationaal uitgewerkt worden om terug wat on topic te zijn. Bvb Duitsland voorziet al 600 werkende CCS-laadpunten in 2017:
Citaat
http://www.slam-projekt.de/datenfakten.php

Daten und Fakten

Das Forschungsvorhaben SLAM hat ein Volumen von 20,7 Millionen €. Das Bundesministerium für Wirtschaft und Energie (BMWi) fördert das Projekt mit 16,4 Millionen €. Im Rahmen des Projekts sollen innerhalb der vereinbarten Laufzeit vom 01.01.2014 bis zum 31.08.2017 Geschäftsmodelle für den Betrieb von Schnellladesäulen in Metropolen und entlang der verbindenden Achsen untersucht werden und die Ergebnisse anschließend anhand eines CCS-Forschungs-Schnellladenetzes validiert werden. Alle Ladesäulen funktionieren nach dem europäischen Standard CCS (Combined Charging System). Auf die Einführung dieses Standards haben sich die im europäischen Verband der Automobilhersteller ACEA organisierten Unternehmen geeinigt. Spätestens ab 2018 ist CCS für die Ladeinfrastruktur verpflichtend.
Bis Mitte 2017 ist geplant, deutschlandweit bis zu 600 CCS-Schnellladesäulen verfügbar zu machen. 200 davon sollen von privaten Investoren aufgestellt und können vom BMWi bezuschusst werden. 200 weitere Säulen werden ohne Fördergelder von Konsortialpartnern errichtet. Weitere 200 Säulen sollen aus anderen Projekten zu SLAM assoziiert werden.
Laadvoorzieningen gaat immers veel sneller als men in de 20 eeuw tankstations aanlegde...
Langs de snelweg zullen die CCS-laadinfra kunnen gebruik maken van de fossiele infra die er al ligt.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 november 2016 - 12:17:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 13:26:17 »
Ik heb het hier al eens vermeld. Als elk gezin één e-wagen neemt dan betekent dat in Belziek een verdubbeling van het verbruik van de huishoudens. Gezien huishoudens slechts 20% van de elektriciteit consumeren betekent dit op nationale schaal een toename van het stroomverbruik van 20%. Zelfs binnen 10 jaar zie ik niet in elk gezin een e-wagen. Het is dus praktisch haalbaar!

Je zal inderdaad een gebruik hebben van snelle laders, bv. langs de snelwegen. Maar ga er ook vanuit dat de meeste auto's niet meer gaan tanken. Ze worden elke avond thuis volledig opgeladen. De kans dat ze overdag gaan laden is laag.

"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 11:01:39 »
Ik heb het hier al eens vermeld. Als elk gezin één e-wagen neemt dan betekent dat in Belziek een verdubbeling van het verbruik van de huishoudens. Gezien huishoudens slechts 20% van de elektriciteit consumeren betekent dit op nationale schaal een toename van het stroomverbruik van 20%. Zelfs binnen 10 jaar zie ik niet in elk gezin een e-wagen. Het is dus praktisch haalbaar!

Je zal inderdaad een gebruik hebben van snelle laders, bv. langs de snelwegen. Maar ga er ook vanuit dat de meeste auto's niet meer gaan tanken. Ze worden elke avond thuis volledig opgeladen. De kans dat ze overdag gaan laden is laag.

Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 11:07:50 »
Dan moet je ook rekenen dat de productie van elektriciteit naar boven moet. En wat is de kostprijs van een nieuwe kerncentrale, waterkrachtcentrale, x aantal windmolens etc? Het valt niet gewoon weg, maar wordt (gedeeltelijk) vervangen door andere kosten

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 12:02:09 »
Dan moet je ook rekenen dat de productie van elektriciteit naar boven moet. En wat is de kostprijs van een nieuwe kerncentrale, waterkrachtcentrale, x aantal windmolens etc? Het valt niet gewoon weg, maar wordt (gedeeltelijk) vervangen door andere kosten
BE moest sowieso eens aan een moderne kerncentrale denken...
En het wordt ook eens tijd aan geothermie te denken (Kempen).

Uiteraard gaat Belgie ook serieus besparen aan import van aardolie...
En de winst qua luchtkwaliteit gaat zeker ook significant zijn. Ook aan onderhoud van gebouwen enz...
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 december 2016 - 12:11:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #56 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 18:05:00 »
Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?

Raffinaderijen zullen er blijven, want die produceren heel wat meer dan alleen maar brandstoffen voor motorvoertuigen.

En tankstations? Ach ja, die motor van de pomp, die om de zoveel tijd bij een debiet van 30 liter per minuut voor personenwagens even 2 minuten draait om hem vol te tanken met 60 liter, zodat de wagen weer 1.000 km kan afleggen, daarvoor zijn er ongetwijfeld alleen al in België een tiental elektriciteitscentrales nodig. Want als er aan het tankstation meer is dan pompen, en behalve dan het bord met de brandstofprijzen dat 's avonds verlicht wordt, is dat enkel een shop welke met tanken alleen maar te maken heeft dat je daar kunt gaan betalen.

Ik vergat nog de luchtdrukcompressor, zodat ook Tesla rijders er als parasieten die geen fossiele brandstof tanken, hun bandendruk kunnen controleren. Shell heeft in Duitsland al 120 tankstations waar het controleren van de bandendruk 1 Euro kost. Daar gaat het gratis standje "Luft - Wasser" voor de Hollanders.

http://www.focus.de/auto/ratgeber/kosten/mineraloel-riese-weitet-pilotprojekt-aus-bei-shell-kostet-jetzt-sogar-die-luft-geld_aid_900214.html
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: lange afstand met een Tesla Model S
« Reactie #57 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 19:07:58 »
Wat zou het gespaarde stroomverbruik zijn van de raffinaderijen en fossiele tankstations moest elk gezin de electrische wagen als hoofdwagen gebruiken?

Ik heb iets veel duidelijkers dan mijn vraag gevonden.

Want raffinaderijen voor benzine-diesel-... blijken toch grote stroomverslinders van de industrie, zeker per afgelegde kms waarvoor hun eindproduct vooral dient (en personenwagens hebben daar het grootste aandeel aan, bij wegvervoer toch).

Per liter benzine/diesel dat een raffinaderij produceert heeft men namelijk 1,5 à 1,8 kWh stroom nodig.

Voor een fossiele personenwagen die 7 liter/100 km verbruikt is dat dus 10,5 à 12,6 kWh extra stroom per 100 km.
Dat is quasi de helft van het verbruik van een zware Tesla, of zelfs bijna het verbruik van en kleine-E-wagen.
Of bij zware wagen die 11 liter/100 km verbruikt quasi 16 à 20 kWh/100 km extra.

M.a.w voor een E-voertuigenpark is de extra stroombehoefte nog minder dan ik al dacht.  :)

Bronnen en refertes:
Citaat
http://e-auto.tv/woher-kommt-der-strom.html
Wie viel Strom verbrauchen eigentlich Raffinerien?

Eine einfache Beantwortung dieser Frage ist schwer möglich, da die benötigten Daten kaum zu erhalten sind. Aber es gibt dokumentierte Beispiele im Netz aus glaubwürdig erscheinenden Quellen (Robert Llewellyn mit Fully Charged, Jack Rickard mit EVTV.me „Friday Shows“, 2005: Jahresstromverbrauch von Raffinerien weltweit: http://www.nationmaster.com/country-info/stats/Energy/Electricity/Consumption-by-petroleum-refineries  ).

Daraus ergibt sich in Kurzform: Pro erzeugtem Liter Benzin müssen in der Raffinerie 1,5 bis 1,8 kWh Strom eingesetzt werden. Ein durchschnittliches Verbrennungsfahrzeug mit 7 Litern/100 km benötigt somit indirekt zusätzlich 10,5 – 12,5 kWh/100 km Strom. Das ist fast schon der Gesamtverbrauch eines kleinen Elektroautos.

Zu Ende gedacht: Egal, wie viele Elektroautos einen Verbrenner ersetzen, der gesamte Strombedarf steigt damit nur noch marginal. Denn aus eigenen Erfahrungen liegt der reale Verbrauch eines E-Autos lediglich bei 13-18 kWh/100 km.


Nog bronnen;
http://www.elektroauto-zoe.de/sprit-braucht-strom/
Citaat
http://gatewayev.org/how-much-electricity-is-used-refine-a-gallon-of-gasoline  (waar naar verdere refertes vewezen wordt)
How much electricity is used refine a gallon of Gasoline? -video added!
The short answer: 6 kilowatt hours. [...] (gallon = 3,78 liter)
[...]
The documents referenced herein are publicly available, as follows:
Wang, M. (2008), “Estimation of Energy Efficiencies of U.S. Petroleum Refineries,” Center for Transportation Research, Argonne National Laboratory, www.transportation.anl.gov/modeling_simulation/GREET/pdfs/energy_eff_petroleum_refineries-03-08.pdf

Davis, S., Susan W. Diegel, and Robert G. Boundy (2009), Transportation Energy Data Book, edition 28, National Transportation Research Center, Oak Ridge National Laboratory, cta.ornl.gov/data/

NAS (2009), Hidden Costs of Energy: Unpriced Consequences of Energy Production and Use, The National Academies Press, www.nap.edu/openbook.php?record_id=12794&page=1

Dit is ook een Duits forum opgevallen:
Citaat
http://www.goingelectric.de/forum/allgemeine-themen/5-642-000-000-kwh-t5043.html

5.642.000.000 kWh
Beitragvon JuergenII » Mi 14. Mai 2014, 05:30
5.642.000.000 kWh Das ist genau die Summe, die die Britische Petro-Industrie in 2005 (seitdem werden die Zahlen nicht mehr veröffentlicht) zum raffinieren ihrer Produkte benötigt hat.
Oder anders ausgedrückt: Diese Strommenge würde alleine ausreichen um 20 Millionen EV' zu laden, die damit 20 Trillionen Meilen fahren könnten.

Daarom dat de Duitse wikipedia (over de electrische auto en hun nodige stroom) dat ook uitdrukkelijk vermelde in een betreffende zin:
Citaat
https://de.wikipedia.org/wiki/Elektroauto#Energiebedarf:_Anteil_am_Gesamtstromverbrauch

Energiebedarf: Anteil am Gesamtstromverbrauch
2006 verbrauchte der gesamte deutsche Personenverkehr auf der Straße 488 TWh Primärenergie.[209] Wegen der Wirkungsgradverluste beim Verbrennungsmotor entspricht dies etwa einer Elektroenergiemenge von rund 163 TWh für eine vollständige Elektrifizierung des Pkw-Parks. Im Vergleich dazu betrug die gesamte Bruttostromerzeugung 2009 in Deutschland 597 TWh.[210] Ohne Leitungs- und weitere Verteilverluste zu berücksichtigen, müsste die Stromerzeugung um etwa 27 % gesteigert werden. Dabei wird aber noch nicht berücksichtigt, dass der Stromverbrauch in den deutschen Raffinerien zur Diesel- und Benzinproduktion deutlich sinken wird.

Het wegverkeer verbruikt ca 35 % van alle brandstoffen (vb NL):
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=80101ned
Personenwagens daarvan wslk 50-60 %, dat moet ik nog eens opzoeken, BE cijfers zijn wslk anders.

Neem ik de Belgische Petrolfed, daar staan alle olieproducten, en dus ook de stookolie (huisbrandolie) zelfs bij, ook smeerolie enz...
Daar is het aandeel autobenzines en diesel zelfs 37 %, wel in kton uitgedrukt (8435 / 22938 = 36,77 %):
Citaat
http://www.petrolfed.be/nl/petroleumindustrie/economie/verbruik-van-petroleuproducten-belgi%C3%AB
Levering van afgewerkte producten voor verbruik in België (duizend ton)
         2015 (2)
Autobenzines 1.368
Vliegtuigbrandstoffen 1.414
Diesel 7.067   
Huisbrandolie 3.823
Residuele stookolie 91
Nafta(1) 5.505
Andere producten 4.670
ALLE PRODUCTEN 22.938

(1) het betreft hier de hoeveelheden nafta voor petrochemisch verbruik in België, geleverd door de petroleummaatschappijen en onderworpen aan de verplichte aangifte voor de statistiek van de Federale Overheidsdiest Economie
(2)voorlopige cijfers
Bron: Federale Overheidsdienst Economie, petroleumbalans

Of met ca. 18 à 22 % personenwagenaandeel aan het totaal brandstoffen zal ik er niet ver langszitten (50 à 60%*37%).  :-\
(E-wagens hebben bovendien ook geen verse motorolie nodig om de xx.000 km) 
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 december 2016 - 20:45:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I