Auteur Topic: Verkeerde mentaliteit bij jongeren oorzaak van vele weekend drama's  (gelezen 3949 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Verkeerde mentaliteit bij jongeren oorzaak van vele weekend drama's
« Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 19:11:58 »
Citaat van: GVA
Aan de oorzaak van de vele drama’s in het weekend ligt vooral een verkeerde mentaliteit bij de jongeren zelf

Al decennialang worden we met het probleem geconfronteerd. En hoewel we veel geprobeerd hebben, krijgen we het niet opgelost. De cijfers van de weekendongevallen stagneren.

http://www.gva.be/cnt/dmf20160816_02426052/aan-de-oorzaak-van-de-vele-drama-s-in-het-weekend-ligt-vooral-een-verkeerde-mentaliteit-bij-de-jongeren-zelf
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline de rijprof

• Meer dan expert
Re: Verkeerde mentaliteit bij jongeren oorzaak van vele weekend drama's
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2016 - 23:18:20 »
Testosterone in combinatie met alcohol of drugs.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2016 - 23:37:30 door de rijprof »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 17 augustus 2016 - 14:30:09 »
Testosterone in combinatie met alcohol of drugs.
Wat is dat?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 17 augustus 2016 - 14:39:02 »

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 17 augustus 2016 - 23:39:56 »
Zeer driftig autorijden  :D

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 11:30:12 »
De auto blijft een statussymbool, en hoe je er mee rijdt daarmee profileert een (jong) persoon zich graag.

Ik ben altijd een vrij rustige bestuurder geweest, ook als jonge bestuurder. (misschien vanuit mijn beroep uit)
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was, hoewel ik zeker niet als een bompa reed. (nu wel, want ik ben bompa  ;D)
Intussen, 40 jaar verder, hebben sommigen die mij sukkelaar noemden al een aantal auto's in de kreukels of total-loss gereden en wat mensen en zo zichzelf (lichte) kwetsuren aangedaan. Maar deze sukkelaar (tot nu toe) nog niet.

Ik stel vast dat in publiciteit voor auto's nog altijd wordt ingespeeld op status en profilering.
Zolang dat, zoals in een andere draad aangehaald (politierechter D'ondt), de geestelijke bekwaamheid en het verantwoordelijkheidsgevoel van een bestuurder niet mee de rijbekwaamheid bepaalt, zit men op een dood spoor.

(Jonge) mensen die opvallen door hun gevaarlijke hun rijattitudes moeten erop kunnen aangesproken worden (in een eventueel verplichte cursus bijvoorbeeld), naast de boetes die ze soms opstapelen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 12:27:10 »
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was

Vroeger ook "nen taffelaar" of "ne semmelaar" genoemd (zie Vlaams woordenboek).  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 12:57:45 »
Van anderen kreeg ik soms de opmerking dat ik een sukkelaar (nu zeggen ze loser) op de weg was

Vroeger ook "nen taffelaar" of "ne semmelaar" genoemd (zie Vlaams woordenboek).  ;D ;)

Ook gekend als "een klak" waar soms een "paarse bomma" naast zit!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 13:26:51 »

In een Fordje, ja dat is direct met 2 voeten op de rem als je dat voor je had.
Ik heb in mijn jonge jaren wel wat ongevallen gehad, meestal amper een paar schrammen of een pinker kapot maar toch, ben nu nog voorstander van vlot rijden maar wacht nu liever even dan nog rap.....
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 14:10:42 »

Schoentje (of klak) past mij niet.  ;)
Ik bedoel met rustige rijden, niet iemand die vlot verkeer onmogelijk maakt door ongepast traag te rijden, helemaal niet. Met rustig bedoel ik, afstand houden, snelheid aanpassen aan de situatie, niet onnodig zwaar optrekken en afremmen, niet linker- en middenrijstrookplakken, niet per se de eerste aan het volgend verkeerslicht willen zijn, ...
Vorig WE terug van de Provence met een gemiddelde gereden snelheid van 113 km/u, met respectering van de snelheidsbeperkingen (ook in belgië  ;D).

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 14:18:16 »

Schoentje (of klak) past mij niet.  ;)
Ik bedoel met rustige rijden, niet iemand die vlot verkeer onmogelijk maakt door ongepast traag te rijden, helemaal niet. Met rustig bedoel ik, afstand houden, snelheid aanpassen aan de situatie, niet onnodig zwaar optrekken en afremmen, niet linker- en middenrijstrookplakken, niet per se de eerste aan het volgend verkeerslicht willen zijn, ...
Vorig WE terug van de Provence met een gemiddelde gereden snelheid van 113 km/u, met respectering van de snelheidsbeperkingen (ook in belgië  ;D).
lijkt me eerder een bestuurder zoals het hoort ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 19:10:43 »
lijkt me eerder een bestuurder zoals het hoort ...

Is hij ook. Hij komt geregeld hier bij ons op bezoek, en daar kijken we dan telkens al naar uit. Verstandige mens en toffe gast!

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 20:48:13 »
(Jonge) mensen die opvallen door hun gevaarlijke hun rijattitudes moeten erop kunnen aangesproken worden (in een eventueel verplichte cursus bijvoorbeeld), naast de boetes die ze soms opstapelen.

Gevaarlijke rij-attitudes, meestal om stoer te doen. 

Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen".  Als die meisjes eerder hun afkeer zouden laten blijken van gevaarlijk rijgedrag, en eerder onder de indruk zouden zijn van iemand die hen veilig thuisbrengt .... dan heeft dat jong gastje al snel in de smiezen dat hij géén succes oogst met z'n capriolen.  Maar laat ons eerlijk zijn.  Vraag aan tien jongeren wat ze zouden doen als ze doorhadden dat hun kameraad die naar de discotheek rijdt gevaarlijk rijgedrag vertoont, en/of onder invloed van drank of drugs is.  Ik vrees dat je er steil van achterover zou vallen, hoeveel jongeren desondanks toch bij die kameraad in de auto zouden stappen en gewoon meerijden ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 18 augustus 2016 - 23:57:26 »
Citaat van: e49Memling
Intussen, 40 jaar verder, hebben sommigen die mij sukkelaar noemden al een aantal auto's in de kreukels of total-loss gereden en wat mensen en zo zichzelf (lichte) kwetsuren aangedaan. Maar deze sukkelaar (tot nu toe) nog niet.
Proficiat, ik deel met jou hetzelfde! Ik heb nog nooit een ongeval gehad (hout vasthouden) en toch zeer vlot mee met het verkeer, overal gereden, in heel Europa.
Mijn pet draag ik op de fiets als het regent  ;)

Citaat van: Bert
Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen".
Juist.
Maar wie zegt dat meisjes altijd braaf rijden? Ik zie er toch regelmatig met gevaarlijk rijgedrag.
Het zijn dus niet enkel de jongens. Het is de leeftijd en gebrek aan ervaring, niet het gender, volgens mij.

De hamvraag is: hoe verander je die mentaliteit?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 augustus 2016 - 00:04:10 door de rijprof »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 19 augustus 2016 - 00:12:49 »
Citaat van: Bert
Eigenlijk zou dat probleem héél snel opgelost kunnen worden, als we hun kameraden, en vooral dan de meisjes zouden kunnen "mee krijgen".
Juist.
Maar wie zegt dat meisjes altijd braaf rijden? Ik zie er toch regelmatig met gevaarlijk rijgedrag.
Het zijn dus niet enkel de jongens. Het is de leeftijd en gebrek aan ervaring, niet het gender, volgens mij.

Ik beweer niet dat meisjes altijd even heilig zouden zijn, of geen gevaarlijk rijgedrag zouden kunnen vertonen.  Desalniettemin, is er een groot verschil in het lesgeven aan jongens/meisjes.  Jongens vertonen vaker wat haantjesgedrag.  Maar je hebt gelijk: veralgemenen is sowieso uit den boze.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone