Auteur Topic: Damse burgemeester blijft helft aansprakelijk voor dodelijk ongeval  (gelezen 5466 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Damse burgemeester blijft helft aansprakelijk voor dodelijk ongeval
« Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 00:43:04 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Naar ik op de radio gehoord heb, zou de slechte verlichting van de weg aanleiding geweest zijn voor de veroordeling van de burgemeester.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
Re: Damse burgemeester blijft helft aansprakelijk voor dodelijk ongeval
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 15:26:25 »
Citaat
Naar ik op de radio gehoord heb, zou de slechte verlichting van de weg aanleiding geweest zijn voor de veroordeling van de burgemeester.

Ik ben eens benieuw waar dit gaat eindigen ?
Als er zich nu ergens een stroompanne voordoet en er gebeurd een ongeval is diegene die voor "den stroom" moet zorgen ook de pineut zeker  ::)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 18:33:34 »
Ik begrijp het ook niet, Benny.

Heel wat wegbeheerders zijn bijzonder nalatig en slordig, en zouden daar veel vaker moeten voor gestraft worden. Maar ik ken geen wet die een wegbeheerder verplicht om de wegen bij duisternis voldoende te verlichten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 02:45:43 »
Citaat

Ik ben eens benieuw waar dit gaat eindigen ?
Als er zich nu ergens een stroompanne voordoet en er gebeurd een ongeval is diegene die voor "den stroom" moet zorgen ook de pineut zeker  ::)
Wie is er dan naar jouw mening wel aansprakelijk?
Nu vind ik een gevangenisstraf of een boete ook wel ver gaan, een ontslag of degradatie daarentegen zou mi zeer normaal zijn. Wanneer je in de privé jouw werk slecht hebt gedaan dan gebeurt dat immers ook.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 14:28:36 »

Naar ik gehoord heb, was het een klassiek ongeval met niet verlenen van voorrang van rechts. Aansprakelijk is dus de bestuurder die geen voorrang verleend heeft aan de bestuurder die van rechts kwam.

Citaat
Nu vind ik een gevangenisstraf of een boete ook wel ver gaan, een ontslag of degradatie daarentegen zou mi zeer normaal zijn. Wanneer je in de privé jouw werk slecht hebt gedaan dan gebeurt dat immers ook.

Het is nog maar de vraag of die burgemeester zijn werk slecht gedaan heeft.

Iemand die ontegensprekelijk jarenlang slecht werk geleverd heeft en daardoor heel wat verkeersslachtoffers op zijn geweten heeft, is Renaat Landuyt. Maar die werd niet gestraft, ontslagen of gedegradeerd.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 23:55:36 »

Naar ik gehoord heb, was het een klassiek ongeval met niet verlenen van voorrang van rechts. Aansprakelijk is dus de bestuurder die geen voorrang verleend heeft aan de bestuurder die van rechts kwam.
Het kruispunt zou slecht verlicht zijn en de B17-borden ontbraken. Nu weet ik niet of het wettelijk verplicht is maar het is in ieder geval toch beslist geen overbodige luxe om bij elk kruispunt voorrangsborden te plaatsen, zeker in het licht bezien dat het de grootste oorzaak is van ongevallen. *

Citaat
De rechter vindt van wel. ;)

Citaat
Iemand die ontegensprekelijk jarenlang slecht werk geleverd heeft en daardoor heel wat verkeersslachtoffers op zijn geweten heeft, is Renaat Landuyt. Maar die werd niet gestraft, ontslagen of gedegradeerd.
Helaas, enkel het parlement kan de minister ontslaan en zelfs dan heet het, naar ik begrijp, technisch nog geen ontslag.
Misschien zou het een oplossing zijn als ook de hoge ambtenaren op hun departement een minister weg kunnen sturen wanneer de minister duidelijk kwalitatief tekort komt.
Hoe komt het toch eigenlijk dat het zo moeilijk is om hier een goede verkeersminister te vinden?

*Merk op dat België suggereert dat onaangepaste snelheid de voornaamste oorzaak zou zijn, de Nederlandse cijfers zeggen iets heel anders.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 25 juni 2007 - 01:05:23 »
« Laatst bewerkt op: maandag 25 juni 2007 - 01:09:33 door Rafael »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: maandag 25 juni 2007 - 15:14:54 »
Citaat van: BBB
Citaat van: Jozef
De rechter vindt van wel. ;)

Juist. Een gewezen rechter zei me eens: "Het probleem met een rechter is dat je altijd wel zijn redenering van A naar B kunt volgen, maar dat je nooit weet waarom hij de bedoeling had om bij B uit te komen en daarom bij A begon."

Citaat van: Rafael
Hoewel ik een voorrang van rechts op een baan met max. toegelaten snelheid 90km/u krankzinnig vind...

Dat is het inderdaad. Want het kan toch niet de bedoeling zijn dat je op zo een weg bij het naderen van ieder kruispunt tot 30 km/h gaat vertragen om zo nodig voorrang van rechts te kunnen verlenen.

wooter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 28 juni 2007 - 12:43:57 »
... En dit was dus hier het geval.  Beide wegen hadden een snelheidslimiet van 90 km/u, beiden ontbraken enige aanduiding van het naderen van een kruispunt, het kruispunt lag in het duister ín een bocht én de voorrangsgerechtigde auto kwam natuurlijk van het smalle weggetje aan de binnenkant van de bocht, onzichtbaar voor de voorrangsplichtige - die ook helemaal geen idee had dat ie in een bocht plots een kruispunt ging tegenkomen waar ie voorrang moest geven, hoewel ie op een ogenschijnlijke "hoofdweg" reed.

Groot-Brittanië heeft niet toevallig geen voorrang aan rechts meer.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 28 juni 2007 - 16:24:35 »
... En dit was dus hier het geval.  Beide wegen hadden een snelheidslimiet van 90 km/u, beiden ontbraken enige aanduiding van het naderen van een kruispunt, het kruispunt lag in het duister ín een bocht én de voorrangsgerechtigde auto kwam natuurlijk van het smalle weggetje aan de binnenkant van de bocht, onzichtbaar voor de voorrangsplichtige - die ook helemaal geen idee had dat ie in een bocht plots een kruispunt ging tegenkomen waar ie voorrang moest geven, hoewel ie op een ogenschijnlijke "hoofdweg" reed.

Bedankt voor deze belangrijke bijkomende informatie, Wouter. Dat werpt natuurlijk al een heel ander licht op de zaak. Er was dus veel meer aan de hand dan het ontbreken van verlichting.

Citaat

Voorrang van rechts bedoel je wellicht. In het verkeersreglement is er sprake van de bestuurder die "voorrang van rechts" heeft, doch nergens van "voorrang aan rechts". Ook Van Dale houdt het op "voorrang van rechts".  ;)

In Duitsland is het algemeen principe ook voorrang van rechts, doch zijn er maar heel weinig kruispunten zonder voorrangsborden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 28 juni 2007 - 18:37:44 »
Citaat

Is het niet voorrang van links gezien ze daar allemaal aan de verkeerde kant van de weg rijden?  ;D ;D ;D

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 28 juni 2007 - 21:34:59 »
Citaat

Is het niet voorrang van links gezien ze daar allemaal aan de verkeerde kant van de weg rijden?  ;D ;D ;D

Een Belg rijdt rechts in Groot-Brittannië.

Politieagent: "The right side is the wrong side."
Belg: "De juiste kant is de verkeerde kant? Hoe bedoelt U?"
Politieagent: "The left side is the right side."
Belg: "De linkerkant is de rechterkant? Dan rijd ik toch aan de goede kant?

;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 29 juni 2007 - 09:11:49 »
Citaat

Ook al blijkt er hier enige humor aanwezig te zijn, toch maar de werkelijke situatie in Groot-Brittanië, voor al die mensen die ginds willen gaan rondbollen:

Groot-Brittanië heeft nooit voorrang van rechts gekend ! Dit heeft nooit in de 'traffic code' gestaan. Het is een mythe die graag aan de toog wordt verteld om de voorrang van rechts af te keuren, dat Groot-Brittanië ook voorrang van rechts had/heeft. In GB regelt men bijna alle kruispunten met verkeersborden. Waar er geen staan ben je verplicht om te stoppen !

Misschien nog een tip voor de komende vakantie. Neem niet je eigen auto mee als je je een beetje onzeker voelt met het linksrijden. Als je ginder een auto huurt staat het stuur aan 'the right side'  :). Dit helpt zeer veel bij het rijden ginder. Een automaat is dan helemaal perfect, dan hoef je niet met je linkerhand te schakelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 29 juni 2007 - 16:09:52 »
Misschien nog een tip voor de komende vakantie. Neem niet je eigen auto mee als je je een beetje onzeker voelt met het linksrijden. Als je ginder een auto huurt staat het stuur aan 'the right side'  :). Dit helpt zeer veel bij het rijden ginder.

Inderdaad, dan moet je niet steeds aan je passagier vragen of je kunt inhalen.  ;D