Wie is er dan naar jouw mening wel aansprakelijk?
Naar ik gehoord heb, was het een klassiek ongeval met niet verlenen van voorrang van rechts. Aansprakelijk is dus de bestuurder die geen voorrang verleend heeft aan de bestuurder die van rechts kwam.
Het kruispunt zou slecht verlicht zijn en de B17-borden ontbraken. Nu weet ik niet of het wettelijk verplicht is maar het is in ieder geval toch beslist geen overbodige luxe om bij elk kruispunt voorrangsborden te plaatsen, zeker in het licht bezien dat het de grootste oorzaak is van ongevallen. *
Het is nog maar de vraag of die burgemeester zijn werk slecht gedaan heeft.
De rechter vindt van wel.

Iemand die ontegensprekelijk jarenlang slecht werk geleverd heeft en daardoor heel wat verkeersslachtoffers op zijn geweten heeft, is Renaat Landuyt. Maar die werd niet gestraft, ontslagen of gedegradeerd.
Helaas, enkel het parlement kan de minister ontslaan en zelfs dan heet het, naar ik begrijp, technisch nog geen ontslag.
Misschien zou het een oplossing zijn als ook de hoge ambtenaren op hun departement een minister weg kunnen sturen wanneer de minister duidelijk kwalitatief tekort komt.
Hoe komt het toch eigenlijk dat het zo moeilijk is om hier een goede verkeersminister te vinden?
*Merk op dat België suggereert dat onaangepaste snelheid de voornaamste oorzaak zou zijn, de Nederlandse cijfers zeggen iets heel anders.