Nu kruipen ze in een kar die ongeveer 60 maal meer kost dan een nieuwe kever, maar waar de brandweer je niet kan uithalen zolang ze brandt, en noemen ze dat zelfs nog een veilige wagen.
Bij een fossiele wagen is er meestal niets meer te doen, en komt de brandweer sowieso te laat.
Enkele jaren geleden zelfs 7 "branddoden" bij een relatief lichte klap (te zien aan de schade, en ook aan de roepende inzittenden die om hulp riepen), autosnelweg E 314 Zonhoven, achteraan op een camion gereden (met uitstekend deel die motorkap openreet, en het inlaatspruitstuk scheurde wslk)
dit was ruim voldoende om de BMW in vuur en vlam te zetten.
De impactsnelheid of snelheidsverschil was wslk minder dan 60 kmh:
http://www.hln.be/hln/nl/30060/Drama-E314/article/detail/1884281/2014/05/13/Ongeval-Zonhoven-chauffeur-reed-tussen-142-en-148-per-uur.dhtml
Ongeval Zonhoven: chauffeur reed tussen 142 en 148 per uur
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140308_01015156
Zonhoven: auto in brand 7 doden
ZONHOVEN - Een verkeersongeval op de E314 in Zonhoven richting Heerlen heeft zaterdagochtend een bijzonder zware tol geëist. Een BMW met zeven jongeren aan boord reed achteraan in op een rijdende vrachtwagen en vloog meteen in brand. Andere automobilisten probeerden nog om de vlammen te doven, maar dat lukte niet: de zeven inzittenden tussen 15 en 23 jaar oud kwamen om het leven.
Het ongeval gebeurde rond 2 uur. De BMW reed op de E314 richting Heerlen toen hij ter hoogte van Zonhoven om onduidelijke redenen achteraan op een Duitse tankwagen botste. De truck kwam een honderdtal meter verderop tot stilstand. De BMW knalde tegen de vangrail en vatte onmiddellijk vuur op de pechstrook.
De Duitse vrachtwagenchauffeur stapte uit en deed ook enkele andere voertuigen op de E314 stoppen om hulp te bieden. In afwachting van de komst van de brandweer probeerden de trucker en enkele automobilisten het vuur te bestrijden met enkele kleine brandblussers. Veel haalde dat echter niet uit. In enkele seconden tijd stond de BMW volledig in brand.
Toen de brandweer van Genk aankwam, kon voor de inzittenden van de wagen geen hulp meer baten. Een van de mensen die probeerde de brand te blussen was zo zwaar onder de indruk van de feiten dat hij voor controle werd overgebracht naar het ziekenhuis.
'Ze riepen nog om hulp'
Volgens de vrachtwagenchauffeur waren enkele inzittenden van de BMW nog bij bewustzijn toen het vuur uitbrak. 'Het ging razendsnel. We hebben het nog geprobeerd met brandblussers, maar tevergeefs. Je hoorde de inzittenden nog roepen. Het was verschrikkelijk', zegt de 57-jarige man.
De trucker rijdt elke dag via Tienen naar de Antwerpse haven en dan terug richting Duitsland. Hij begrijpt niet hoe het ongeval kon gebeuren. 'Ik had mijn cruisecontrol ingesteld op 85 km/u en reed gewoon rechtdoor. Plots was er een enorme klap en schoot mijn truck naar voren. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dan een brandende auto naast de vangrail.'
Bij fossiele voertuigen kan het zelfs nog erger zijn indien de *vrijliggende brandstoftank zelf geraakt wordt, of 43 doden in een klap bij een bus op een camion door een enorme vuurbal.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2476449
vr 23/10/2015 - 08:54
Bij een botsing tussen een bus en een vrachtwagen in het departement Gironde, in het zuidwesten van Frankrijk, zijn zeker 43 doden gevallen. De twee voertuigen vatten door de impact onmiddellijk vuur. In de bus zaten gepensioneerden die op uitstap waren. Slechts 8 mensen overleefden het ongeval.
http://www.rtl.fr/actu/societe-faits-divers/accident-en-gironde-le-bilan-definitif-s-eleve-a-43-morts-7780252430http://www.dailymail.co.uk/news/article-3285850/At-43-people-killed-high-speed-crash-fireball-tourist-coach-collides-lorry-France.htmlFireball horror: Aerial images show the devastating aftermath of the
head-on crash between a lorry and a coach which has killed at least 43 people near
* vb
Een E-wagen is bij brand gemiddeld veel veiliger dan een fossiele wagen, diverse bronnen en studies tonen dat aan.
Anders gesteld bij een fossiele brand na impact-ongeval is de brand meestal veel eerder fataal dan de impact zelf (bewusteloos verstikt is men snel).
Bij een E-wagen zal de impact veel eerder fataal zijn, zelden zal een eventuele brand de enige doodsoorzaak zijn. De batterij zit namelijk in de regel zeer goed beschut in de middentunnel en/of tussen de assen. En een pure E-wagen heeft nooit geen brandstofleidingen lopen doorheen de kreukelzones of van achter naar voor van brandstoftank naar motor. En ook geen heet uitlaat-emissie-systeem in de kreukelzones. Tenzij een plug-in-hybride met een verbrandingsmotor.
Zelfs dat laatste "brandongeval" -na zeer hevige impact op een boom- van een Tesla waar de passagier pas in het hopitaal stierf. Het voornaamste vuur rond de passagierskooi was
## na 10 minuten al geblust,
na 20 minuten haalde men de zwaargewonde passagier Kevin McCarthy eruit, die pas later in het hospitaal stierf. De bestuurster (Speckman) was op slag dood door de impact.
## video conferentie:
https://www.facebook.com/SteveJeffersonWTHR/videos/1338058042912290/ " The fire... vijf à 10 minuten "Tesla/Musk heeft nog eens bevestigt - na dat laatste ongeval - dat er bij de
tonutoe 3 (zware) impactongevallen met brand geen enkele passagier door brand stierf of zelfs gekwetst geraakte, maar enkel door de impact zelf. Maar steeds lijkt "de olielobby en de oliemedia" zeker al de aandacht op Tesla te focussen terwijl er elk jaar -ook statistisch aangetoond- vele honderden Amerikaanse burgers omkomen met hoofdoorzaak een brandend fossiel voertuig, statistisch gezien -per kilometer- gebeuren er vergelijkswijze
ca. 5 maal meer branden bij fossiele auto´s dan bij Tesla-auto´s in de USA (bron heb ik al gezien : viola
http://www.businessinsider.com/model-s-fire-elon-musk-2013-10?IR=T
Those numbers come from a September 2012 report by the National Fire Protection Agency (NFPA), brought to our attention by Reddit user lapearce.
And while vehicle fires hurt more than 750 people every year, the three Tesla fires caused no injuries. CEO Elon Musk, in a blog post explaining the first Model S fire, also drew on stats from the NFPA, writing:
Americans drive about 3 trillion miles per year according to the Department of Transportation. That equates to 1 vehicle fire for every 20 million miles driven, compared to 1 fire in over 100 million miles for Tesla.
Even when that number triples, the Tesla fires are no real reason for concern.
http://teslamag.de/news/musk-namensgebung-autopiloten-solarcity-tesla-10382
Musk erklärte im Telefoninterview, dass es jährlich 200.000 solche Feuer gibt, Tesla bisher jedoch nur drei verbuchen konnte. Die Feuer bei Tesla-Unfällen hätten bisher keine Verletzungen verursacht (vielmehr sei der Aufprall fatal gewesen), hingegen seien bei Verbrennungsmotoren tausende Verletzte und Tote durch Feuer zu beklagen. Die Medien konzentrierten sich jedoch auf Tesla.
http://wishtv.com/2016/11/03/2-killed-in-fiery-explosive-crash/
INDIANAPOLIS (WISH) – Investigators are looking into what caused a deadly crash involving a Tesla on the city’s near north side.
Medics pronounced 27 year old Casey Speckman dead at the scene. The passenger, 44 year old Kevin McCarthy died at the hospital.
IFD says the two were driving north on Illinois Street near 16th Street, lost control and then smashed into the tree and then into a parking garage.
Witnesses described the scene as horrific.
“There was one big explosion at first and then there were several small ones and debris just kept popping up in the air,” said Alfred Finnell,
Firefighters say the debris field stretched 150 yards. The small explosions were likely lithium batteries. Those batteries were still on scene later this morning. But the main power source for Teslas is a 400-volt battery in the floor.
“With the high voltage batteries they’re lithium ion batteries and they require copious amounts of water to extinguish them, they burn very hot,” said Kevin Jones, the Battalion Chief of Special Operations for the Indianapolis Fire Department.
IFD says it took them ## 10 minutes to put the fire out, and 20 minutes to get McCarthy out. Speckman died in the crash. Firefighters say even when using the jaws of life, getting victims out of newer cars can pose problems.
“Back in the 1980s the vehicles you could come up there and cut pretty much everywhere and not have a hazard. But now with the introduction of airbags and the seat belt retention and the high voltage lines we have to peel and peak and look and make sure we’re not going to cut into something that will cause a hazard for us or the victims,” said Jones.
In a manual for first responders posted to Tesla’s website, firefighters are warned not to touch the vehicle until the fire is out.
Meaning at first there was nothing they could do for Speckman or McCarthy
“These crews train for these types of incidents, but it always affects them whether they show it or not, because unfortunately these men and women see it a lot,” said Jones.
A wedding website shows Speckman and her fiance were set to get married on September 22, 2017. That they met at IU, dated for over 9 years, and that he proposed in Key West Florida, the same place where they were to be married.
Dat E-wagens in het algemeen veel veiliger kunnen zijn (op alle gebied) dan een fossiele wagen hoeft ook niet meer bewezen te worden.
Vooral als het plat accupack in de wagenbodem ligt en de motor(en) niet hinderlijk zijn in de kreukelzone.
Men kan stellen dat de kreukelzone vooraan > 2 maal zo groot/nuttig kan zijn om een frontale impact te absorberen.
https://www.scientificamerican.com/article/how-tesla-motors-builds-the-safest-car-video/
Part of the Tesla Model S's safety is inherent to all electric cars. The lack of the internal combustion engine block means each car can boast a crumple zone at least #two times larger than any gasoline equivalent in the "frunk," or front trunk.
http://www.autofans.be/nieuws/officieel/26586-de-tesla-model-s-de-veiligste-auto-ooit-geproduceerd
Elon Musk is met andere dingen bezig dan alleen wagens bouwen, maar hij doet het verdomd goed met Tesla. Zijn Model S is beter dan elke andere productiewagen ooit. De testmachine ging stuk, zijn Model S had amper een schram.
Een verplicht nummer voor alle wagens die in Amerika verkocht worden, een veiligheidstest door het NHTSA. In Europa hebben we een vergelijkbaar EuroCap-programma, die test moet nog gedaan worden. Een verplicht nummer dat de Model S in de VSA met gemak klaar speelde. De elektrische wagen van Elon Musk haalde een score 5,4 op 5. Jawel, de Tesla behaalde meer dan de maximum score. Beat that.
De Model S was perfect in alles wat er inzake veiligheid gevraagd wordt van een wagen. Doordat er vooraan geen motor ligt is er enorm veel ruimte vrij voor een kreukelzone. En doordat de batterijen onderaan liggen, ligt het zwaartepunt erg laag en hebben de testers bij de NHTSA de Tesla niet aan het rollen gekregen.
Strafste is de test om de sterkte van het dak te meten. Tijdens die test ging de machine stuk. De Tesla niet.
De EuroNcap 2014 was ook het max of 5 sterren:
http://www.euroncap.com/de/results/tesla/model-s/7897https://www.youtube.com/watch?v=7uhhYKJWEBw