Auteur Topic: Peeters wil oude auto's van de weg halen  (gelezen 6967 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 01:35:09 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

Daar gaan we! Er is nog geen nieuwe regering, of ze zijn het al aan het uithangen. Wat is politiek toch gemakkelijk. Je geeft toe dat je jarenlang een verkeerd beleid gevoerd hebt, en in dezelfde adem zeg je dat de burger daar nu maar moet voor opdraaien.

Ik ken heel wat mensen die 12 jaar geleden (vóór 1996) bijvoorbeeld zwaar geïnvesteerd hebben in een Mercedes Diesel, een veilige en duurzame wagen. Als ze daarmee 20.000 km per jaar rijden en aldus nu 240.000 km op de teller hebben, is die wagen nog in goede staat en kan hij nog minstens even lang meegaan. En nu zou die wagen plots naar de schroothoop moeten? Hoe kan een mens in een dergelijke samenleving nog iets op lange termijn plannen?

Maar als we even verder lezen, komt de aap uit de mouw. Het is Kris Peeters niet te doen om het milieu. Hij wil alleen maar de huidige milieunormen misbruiken om meer belasting te heffen op oudere wagens.

Intussen heeft een dieselmotor nog altijd een veel beter rendement dan een benzinemotor, waardoor hij minder verbruikt. Als Kris Peeters mijn VW Bora, die momenteel op een gemiddeld verbruik van 4,9 liter op 100 km staat, uit het verkeer wil halen, wat gaat hij dan doen met al de vrachtwagens en bussen met een dieselmotor, die gemakkelijk 25 à 30 liter op 100 km slikken?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 12:01:35 »
Citaat
Intussen heeft een dieselmotor nog altijd een veel beter rendement dan een benzinemotor, waardoor hij minder verbruikt.
Helaas gaat dat wel gepaard met uitstoot van fijnstof. Ik heb dan toch liever wat extra CO2, dat beschadigt mijn longen in ieder geval niet.

Los van de maatregel vind ik het wel belangrijk dat er strengere milieuwetten komen. Een mooie 1ste stap zou zijn om er voor te zorgen dat het met Diesel rijden in ieder geval niet goedkoper is dan het rijden met de schijnbaar betere alternatieven.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 23 juni 2007 - 12:03:50 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 13:22:30 »
Hij gaat hier typisch weer veel te kort door de bocht. Een aantal auto's van voor 1996 kan dan wel vervuilend zijn, er waren er echter ook die al bijzonder schoon waren. Het heeft geen zin op een jaartal te werken, maar op werkelijke uitstoot.

Diesel verbruikt wel een stuk minder maar is toch milieuvervuilender. Ik denk echter wel dat men deze motoren ook wel schoon kan krijgen.

Bij vrachtwagens stelt zich het extra probleem dat deze motoren niet zelden worden opgevoerd waardoor ze nog extra vervuilen. Er zijn immers een aantal truckers op de baan die een slordige 500 pk nog niet genoeg vinden. Misschien moet er in deze sector maar eens serieus naar de uitstoot gekeken worden. Reguliere firma's met goed onderhouden en standaard trucks gaan er geen last van hebben, de cowboys vallen door de mand en dat zal die sector zeker geen slecht doen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 15:23:07 »
Van de weg halen is ook niet de juiste woordkeuze.
Hij wil premies geven aan mensen die een oude  :o auto wegdoen en een nieuwe kopen.
Dus de mensen die met hun "ouden bak" willen blijven rijden (zoals ik dus) die kunnen dit gewoon doen.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 16:30:27 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 18:27:53 »
Van de weg halen is ook niet de juiste woordkeuze.
Hij wil premies geven aan mensen die een oude  :o auto wegdoen en een nieuwe kopen.
Dus de mensen die met hun "ouden bak" willen blijven rijden (zoals ik dus) die kunnen dit gewoon doen.

Ach zo, is dat de bedoeling ... bedankt voor de opheldering, Benny.

@ Rafael:

Oudere wagens hebben uiteraard meestal een minder gunstige Ecoscore. Op die wagens wil Peeters de BIV verhogen. Een dergelijke wagen aankopen zal dus moeilijker worden voor mensen die het al niet te breed hebben: studenten en ouderen met een klein pensioentje.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 18:50:15 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 23 juni 2007 - 22:40:44 »
Prettig. Heeft hij er dan ook aan gedacht hoe ik mijn auto moet blijven betalen? (Student zijnde zonder weekendjob, erg moeilijk te combineren met hoger onderwijs) Of hoe ik dan binnenkort op mijn werk moet geraken zonder auto? Het openbaar vervoer is soms een optie, maar enkel bij 9 to 5 jobs.

De BIV (belasting bij de inverkeersstelling) is een eenmalige belasting. Er zit dus maar één ding op, Rafael: zo lang mogelijk met dezelfde wagen blijven rijden.  ;)

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 00:07:59 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 02:41:01 »
@ Rafael:

Oudere wagens hebben uiteraard meestal een minder gunstige Ecoscore. Op die wagens wil Peeters de BIV verhogen. Een dergelijke wagen aankopen zal dus moeilijker worden voor mensen die het al niet te breed hebben: studenten en ouderen met een klein pensioentje.

Prettig. Heeft hij er dan ook aan gedacht hoe ik mijn auto moet blijven betalen? (Student zijnde zonder weekendjob, erg moeilijk te combineren met hoger onderwijs) Of hoe ik dan binnenkort op mijn werk moet geraken zonder auto? Het openbaar vervoer is soms een optie, maar enkel bij 9 to 5 jobs.
Kan je als student echt niet zonder auto? Hoe ver is jouw werkplaats verwijderd van jouw kot/huis?
Hoe lang reis je er over wanneer je fietst (20-25 km/uur) of wanneer je het OV gebruikt?

Citaat
Het openbaar vervoer is soms een optie, maar enkel bij 9 to 5 jobs.
Medisch gezien is het sowieso verstandiger om geen niet-9-5 job uit te voeren. Het zal niet veel kwaad kunnen wanneer je incidenteel laat in de avond of 's nachts moet werken. Wanneer je vaak 's avonds en 's nachts werkt dan gaat dat ten koste van jouw gezondheid.
« Laatst bewerkt op: zondag 24 juni 2007 - 02:43:52 door BBB »

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 11:45:30 »

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: zondag 24 juni 2007 - 23:39:49 »
Ik zit niet op kot, elke dag van thuis naar school en terug. Een kleine afstand van 20km, maar niet mogelijk met de fiets (Een erg lange baan zonder fietspad, daar waag ik me niet aan) en met het OV duurt mijn reis ongeveer 50 minuten tot een uur, terwijl het met de auto nauwelijks 20 minuten in beslag neemt. OV is momenteel ook nauwelijks mogelijk door werken aan de ring te Geel, waardoor alles nog eens extra in het honderd loopt. (Gelukkig einde academiejaar ;-))
Dat is inderdaad niet echt ideaal. Het toont ook het gebrek van OV aan. In dit geval is het geen aanvaardbaar alternatief voor de auto, daarnaast is het zelfs geen alternatief voor de fiets aangezien een gezonde jongeman, zonder te zweten, die 20 kilometer in 50-60 minuten kan fietsen wanneer het niet al te stijl omhoog loopt.

Citaat
Tenzij ik als arbeider aan de band ga werken, is de kans niet erg groot dat ik een 9-5 job ga hebben. Mijn laatste job aanbieding was om in Duitsland & Spanje gaan te werken, afwisselend, elke keer een dag tot 5 dagen werk.
Overweeg je dat serieus (als jouw lief dat tenminste ziet zitten ;))? Het lijkt mij enerzijds wel interessant om een jaartje in het buitenland te werken, anderzijds is het ook wat eenzaam in zo'n ver land, in ieder geval in het begin.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: maandag 25 juni 2007 - 01:01:00 »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: maandag 25 juni 2007 - 22:07:22 »
Om terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp gaat het er mijn inziens voornamelijk om om zoveel mogelijk autokonstrukteurs hier te houden/halen. De verkoop van nieuwe wagens zoveel mogelijk stimuleren, m.a.w. de economie stimuleren.  ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 01:34:56 »
Om terug te keren naar het oorspronkelijke onderwerp gaat het er mijn inziens voornamelijk om om zoveel mogelijk autokonstrukteurs hier te houden/halen. De verkoop van nieuwe wagens zoveel mogelijk stimuleren, m.a.w. de economie stimuleren.  ;)

In mijn jonge jaren was het al een hele prestatie als je met een nieuwe wagen 5 jaar en 100.000 km kon afleggen. Nadien was de wagen ofwel versleten, ofwel verroest.

Later kwam de periode waarin je met een nieuwe wagen wel 300.000 km kon afleggen, maar hij na 5 jaar toch al begon te roesten.

Tegenwoordig is het niet meer uitzonderlijk als je met een nieuwe wagen 400.000 km kunt aflleggen en hij pas na 20 jaar ernstige roestproblemen begint te vertonen. Men verandert van wagen, niet omdat hij versleten is, maar omdat men wil tonen dat men het zich kan veroorloven, of omdat men van de alsmaar snellere vooruitgang in de technologie wil genieten. Bied mij een roestvrije Merdedes-Benz 240 D van de 123-reeks in goede staat aan voor 10.000 Euro (veel meer heeft hij nieuw niet gekost), en ik koop hem onmiddellijk.

Iedereen weet het: blijven herstellingen laten uitvoeren aan een oude wagen is nog altijd goedkoper dan het waardeverlies gedurende de 5 eerste jaren van een nieuwe wagen. En toch wil men die nieuwe wagen.

Je kunt voor pakweg 25.000 Euro een Rolls-Royce Silver Shadow van 1965 aankopen. Maar de werkplaatskosten zullen al vlug dat bedrag overschreden hebben. Toch zul je dan altijd nog ver beneden de huidige aanschafprijs van een Rolls-Royce zitten (pakweg 400.000 Euro).

Ja, de verkoop van nieuwe wagens stimuleren is ongetwijfeld een doelstelling. Een Mercedes-Benz van de 123-reeks was nog geen broeikas met sterk schuinliggende voor- en achterruit zoals de latere modellen. Hij had nog geen airco standaard, en verbruikte desondanks meer brandstof dan de huidige modellen. Maar het was nog een naar mensenmaat gecreëerde auto: je zat er niet op 20 cm van de bovenbalk van het dak.