Het hang natuurlijk fel af van je rijgedrag. Bij verkeerd gebruik kan een turbo snel de geest geven. Als je echter de motor pas stillegt wanneer de turbo is 'uitgebold' dan zal die veel langer meegaan. Veel mensen geven vol gas tot op de laatste moment stoppen bruusk en leggen onmiddellijk de motor stil, het is dan beter om even te wachten.
Bij de common-rail diesels zijn er veel mensen die vergeten dat ze nog steeds met een diesel rijden. Men rijdt hiermee zoals met een benzine en dan moet dat na een tijdje kapot. Rij rustig en vooral op koppel zoals bij een diesel goed lukt en hij zal veel langer meegaan.
Bij een vorige werkgever reed ik met een Golf IV TDI 90 pk, het standaard golfje dus. Men kreeg er een inloopwagen vooraleer de nieuwe golf geleverd werd. Met die inloopwagen verbruikte ik ongeveer 5 à 5,5 l /100 km. Het hing een beetje af van de file, veel file was 5,5. Nadat ik mijn nieuwe golf had gekregen werd die golf aan een andere collega gegeven, die verbruikte er tussen de 6,5 en regelmatig zelfs 8,5 l mee. Dat zal die motor in ieder geen goed gedaan hebben. Op die manier rijden zal je kosten dan ook in de hoogte jagen.
Op het zelfde bedrijf had men ook BMW320D's voor de executives. Deze hebben een kerstboom in het dashbord die het onderhoudsinterval in de gaten houdt. Rijdt je als een idioot dan zal je snel de groene lampjes opbruiken en moet je op onderhoud, rijd je wat verstandiger dan kan dit een serieus verschil geven. In dat bedrijf was er dus een idioot die er ongeveer 4000 km over deed tussen onderhoudsintervallen, een andere haalde zonder problemen 20 000 km.
Electronica hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Deze kan bv. ook de motor beschermen tegen onoordeelkundig gebruik. Bij diesels is een toerentalbeveiliging niet echt een luxe. Veel diesels willen bij koude motor trouwens ook niet 'alles' geven, waardoor hun leven ook gerekt kan worden.