Auteur Topic: Peeters wil oude auto's van de weg halen  (gelezen 6968 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 09:02:08 »
Mijn moeder rijdt met een auto van ongeveer 12 jaar oud rond. Indertijd zeker niet de duurste wagen (Rover 420Di). Het is een turbodiesel met directe injectie van de eerste generatie. Bij een gemiddelde rijstijl heeft die 6l/100 km nodig, wat aanvaardbaar is. Na al die jaren zijn er geen roestproblemen (kleine probleempjes worden onmiddellijk bijgewerkt zodat ze niet escaleren). Die wagen heeft ondertussen zo'n 150 000 km en er komen er nu jaarlijks zo'n 10 000 km bij. Onderhoud is er eigenlijk niet aan. Naast de normale slijtage heeft ze er nog geen kosten aan gehad. Heel waarschijnlijk zal dit de laatste auto worden die ze koopt. In de garage zegt men dat deze auto's bij correct gebruik makkelijk 300 000 km halen.

Ik heb ooit eens gereden met een Mercedes 300CE van een kennis, prachtige wagen, een super grote coupé. Die wagen had meer dan 800 000 km op de teller staan (hij heeft hem wel kort daarna vervangen omdat hij een nieuwe wilde). Een vriend van mij reed een tijdje geleden met een volvo 940 break, 2.0 l met LPG. Die had 750 000 km op de teller staan en deed het nog altijd goed.
Elke goed onderhouden auto haalt tegenwoordig zonder problemen 300 000, 500 000 is zelfs geen uitzondering.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 09:15:42 »
Wat is uiteindelijk een grotere "kostenpost" voor het milieu : een wagen blijven gebruiken of een nieuwe wagen produceren en daarbij een oude wagen recycleren?

Eventjes wat minder brandstof verbruiken is niet de enige "vervuiling" die vrij komt van 1 wagen.  Productie, herstellingen en recyclage eveneens.

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 09:20:37 »
Bied mij een roestvrije Merdedes-Benz 240 D van de 123-reeks in goede staat aan voor 10.000 Euro (veel meer heeft hij nieuw niet gekost), en ik koop hem onmiddellijk.

Dat moet toch redelijk makkelijk te vinden zijn in Zuid-Duitsland.  Alleen dat "roestvrij" wordt stilaan een probleem  ;D Stilaan hebben ze allemaal wat plekjes.  Bij heimwee kan je steeds op bezoek in Marokko :

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 09:25:19 »
Elke goed onderhouden auto haalt tegenwoordig zonder problemen 300 000, 500 000 is zelfs geen uitzondering.

Ook de echt nieuwe wagens?  ;)  Daar heb ik serieus mijn twijfels bij... en al helemaal indien je de kosten enigszins onder controle wil houden.  Auto's van midden/eind jaren '90, met doorontwikkelde techniek, ja die blijven bollen.  Maar pakweg een nieuwe common-rail : na 200.000 km moet je bij allemaal wel eens de common-rail injectoren laten vervangen, een turbo'tje, wat elektronica en andere zaken.  Loopt meestal in de duizenden euro's.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 11:13:23 »
Het hang natuurlijk fel af van je rijgedrag. Bij verkeerd gebruik kan een turbo snel de geest geven. Als je echter de motor pas stillegt wanneer de turbo is 'uitgebold' dan zal die veel langer meegaan. Veel mensen geven vol gas tot op de laatste moment stoppen bruusk en leggen onmiddellijk de motor stil, het is dan beter om even te wachten.

Bij de common-rail diesels zijn er veel mensen die vergeten dat ze nog steeds met een diesel rijden. Men rijdt hiermee zoals met een benzine en dan moet dat na een tijdje kapot. Rij rustig en vooral op koppel zoals bij een diesel goed lukt en hij zal veel langer meegaan.

Bij een vorige werkgever reed ik met een Golf IV TDI 90 pk, het standaard golfje dus. Men kreeg er een inloopwagen vooraleer de nieuwe golf geleverd werd. Met die inloopwagen verbruikte ik ongeveer 5 à 5,5 l /100 km. Het hing een beetje af van de file, veel file was 5,5. Nadat ik mijn nieuwe golf had gekregen werd die golf aan een andere collega gegeven, die verbruikte er tussen de 6,5 en regelmatig zelfs 8,5 l mee. Dat zal die motor in ieder geen goed gedaan hebben. Op die manier rijden zal je kosten dan ook in de hoogte jagen.
Op het zelfde bedrijf had men ook BMW320D's voor de executives. Deze hebben een kerstboom in het dashbord die het onderhoudsinterval in de gaten houdt. Rijdt je als een idioot dan zal je snel de groene lampjes opbruiken en moet je op onderhoud, rijd je wat verstandiger dan kan dit een serieus verschil geven. In dat bedrijf was er dus een idioot die er ongeveer 4000 km over deed tussen onderhoudsintervallen, een andere haalde zonder problemen 20 000 km.

Electronica hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Deze kan bv. ook de motor beschermen tegen onoordeelkundig gebruik. Bij diesels is een toerentalbeveiliging niet echt een luxe. Veel diesels willen bij koude motor trouwens ook niet 'alles' geven, waardoor hun leven ook gerekt kan worden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

  • Doorzetter
  • **
  • Berichten: 64
Re: Peeters wil oude auto's van de weg halen
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 27 juni 2007 - 11:43:54 »
Uiteraard is rijstijl een bepalende factor, maar doordat de techniek/mechaniek minder robuust geworden is, ondervind je daar sneller de nadelen van.  Oudere wagens (en al helemaal een type W124 ofzo) mag je afbeulen, zoals bij elke goede taxichauffeur, en dat ding blijft gewoon draaien.  Bovendien heb je dan tegenwoordig nog die ondingen zoals een EGR-klep die het interne huishouden van de motor compleet vervuilen...  >:(  Sommige wagens gebruiken tegenwoordig al tot 70 % vervuilde inlaatadem... goed voor de uitstoot ja, maar niet goed voor de motor.

M.b.t. die kerstboom... 4.000 km   :o  Dat is meer dan afbeulen, dat is afbreken  ;D  Met de 318d ben ik nu net binnen geweest, 31.000 km na de vorige beurt en volgens die kerstboom kon ik het gerust nog een 5.500 km langer uithouden.  Ik vond het echter al welletjes.
« Laatst bewerkt op: woensdag 27 juni 2007 - 11:46:09 door Peter318d »