Auteur Topic: Suggestieve berichtgeving in de media.  (gelezen 1972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Suggestieve berichtgeving in de media.
« Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 13:15:17 »
Vaak wordt berichtgeving zodanig verpakt dat het mensen onwillekeurig in een bepaalde richting doet denken. Ook hier:

Uit De Standaard:

Wielertoerist overleden na valpartij op jaagpad Schelde

http://www.standaard.be/cnt/dmf20160920_02477297

De foto met de snelheidsvertragende ribbelstroken en de vermelding ervan in de laatste alinea suggereert toch wel sterk een verband met het ongeval, hoewel dit niet in het artikel staat.

Nog voorbeelden?
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2016 - 13:18:13 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 17:40:03 »
Plaatselijke andere krant, totaal andere berichtgeving van hetzelfde fataal ongeval:

http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-gavere/zeventiger-maakt-fatale-val-op-jaagpad-a2882123/?utm_campaign=regio-r-link&utm_medium=social&utm_source=Twitter&utm_content=regio

Of een journalist die uit zijn zetel kwam... met relaas van getuigen.
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 september 2016 - 17:42:22 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 19:10:11 »
Wat er ook van is het is betreurenswaardig, die man fietste altijd met een helm, ook gisteren las ik op facebook.

Was het 49 of 51 man, hadden ze hun volgauto erbij....
Hadden ze wegkapiteins of niet.

Volgens mij moet de wegcode hieromtrent aangepast worden, die regel van 50 fietsers is te hoog, een bende van 30 zou al beter zijn dat is al een hele hoop.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 20:11:17 »
Wat er ook van is het is betreurenswaardig, die man fietste altijd met een helm, ook gisteren las ik op facebook.

Was het 49 of 51 man, hadden ze hun volgauto erbij....
Hadden ze wegkapiteins of niet.

Volgens mij moet de wegcode hieromtrent aangepast worden, die regel van 50 fietsers is te hoog, een bende van 30 zou al beter zijn dat is al een hele hoop.

Het was op het jaagpad Jo...
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 22:11:50 »
Wat er ook van is het is betreurenswaardig, die man fietste altijd met een helm, ook gisteren las ik op facebook.

Was het 49 of 51 man, hadden ze hun volgauto erbij....
Hadden ze wegkapiteins of niet.

Volgens mij moet de wegcode hieromtrent aangepast worden, die regel van 50 fietsers is te hoog, een bende van 30 zou al beter zijn dat is al een hele hoop.

Het was op het jaagpad Jo...
En daar fiets je dan alleen, komt er ineens een bende afgevlogen, je weet niet waar je het hebt, je zwalt van het verschieten.....
Ze moeten die volgauto's gewoon verplichten vanaf 30 man, willen ze op het jaagpad rijden dat ze dan maar een vergunning aanvragen voor die volgauto voor op het jaagpad.
Laat ons eerlijk zijn je wilt toch niet dat ze van onder de wegcode vandaan komen omdat ze maar op het jaagpad reden? Dat is even goed openbare weg.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 september 2016 - 23:24:23 »
Wat er ook van is het is betreurenswaardig, die man fietste altijd met een helm, ook gisteren las ik op facebook.

Was het 49 of 51 man, hadden ze hun volgauto erbij....
Hadden ze wegkapiteins of niet.

Volgens mij moet de wegcode hieromtrent aangepast worden, die regel van 50 fietsers is te hoog, een bende van 30 zou al beter zijn dat is al een hele hoop.

Het was op het jaagpad Jo...
En daar fiets je dan alleen, komt er ineens een bende afgevlogen, je weet niet waar je het hebt, je zwalt van het verschieten....

En een volgauto die zo´n bende van 30 à 50 man volgt ... zou daar iets aan kunnen verhelpen? Dat moet je me toch eens uitleggen...

Even verderdenken: "En dan fiets je dan alleen ontwijkt zo´n begeleidende auto en aanrazend peleton en plots duikt daar nog een onverwachte volgauto op zo´n smal jaagpad... en je valt..."

Citaat
Ze moeten die volgauto's gewoon verplichten vanaf 30 man, willen ze op het jaagpad rijden dat ze dan maar een vergunning aanvragen voor die volgauto voor op het jaagpad.
Tja tussen moeten en willen... en dan nog die vergunningen krijgen... is een héél groot verschil.

Je wilt dus 2 auto´s verplichten vóór en achter, of art 43 bis.2.2. moeten ipv mogen... én van een jaagpad een openbare weg maken?
Citaat
Artikel 43bis. Fietsers in groep

43bis.1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.

43bis.2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.

43bis.2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
Indien één auto moet die de groep volgen, dus om de wielergroep te beschermen voor achteraankomend verkeer (op jaagpad waar Vmax = 30 kmh... ?)

Citaat
Laat ons eerlijk zijn je wilt toch niet dat ze van onder de wegcode vandaan komen omdat ze maar op het jaagpad reden? Dat is even goed openbare weg.
Neen dat wil ik niet (schreef ik nergens) maar 2 begeleidende auto´s zal niet toegelaten worden op een jaagpad. (is per definitie nooit geen openbare weg, jaagpad zal je niet in de wegcode vinden):
Citaat
http://www.wenz.be/nl/burger/Jaagpaden/
Het jaagpad is een private dienstweg of exploitatieweg die Waterwegen en Zeekanaal NV (W&Z)...

Laat ons eerlijk zijn er zijn brede en smalle jaagpaden maar bij een brede auto op een jaagpad moet de ene of andere tegenligger dikwijls op de grasberm rijden, of de begeleidende auto´s moeten over de grasberm uitwijken, denk jij dat een wielerpeleton telkens tijd wil verliezen door hun eigen begeleidende wagens? foto´s jaagpad



zichtbaarheid Scheldepeleton op jaagpad...

Valpartij door overstekende fazant...
Citaat
http://www.bloggen.be/ericdemeyer/archief.php?startdatum=1393628400&stopdatum=1396303200

31-03-2014

Zware valpartij .......

Er was nog slecht nieuws deze morgen , een zware valpartij midden in het Scheldepeloton . Door het onverwachts opduiken van een fazant zijn verschillend renners zwaar ten van gekomen  . Julien De Bock liep een sleutelbeenbreuk op, en Edwin Van Cauwenberghe zijn schouder uit  de kom , en tal van andere renners met kwetsuren . Natuurlijk hebben wij de hulpdiensten verwittigd . Wij wensen de ongelukkige renners een spoedig herstel toe . Door zo een stom toeval is dit pure pech , niemand heeft daar schuld aan.
« Laatst bewerkt op: donderdag 22 september 2016 - 00:51:09 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Suggestieve berichtgeving in de media.
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 22 september 2016 - 18:36:03 »
Laat ons zo stellen, ze zouden een keer meer nadenken of ze in zo'n bende willen fietsen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien