Auteur Topic: Liever iets als éérste posten op sociale media ipv hulp te bieden ?  (gelezen 889 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Liever iets als éérste posten op sociale media ipv hulp te bieden ?
« Gepost op: dinsdag 06 september 2016 - 10:28:58 »
http://www.tipsenweetjes.nl/overig/voorbijgangers-a12-filmen-dodelijk-ongeval-helpen-beelden-staan-al-online-familie-is-ingelicht/

Getuige zijn van een ongeval, of de plek passeren waar net een ongeval gebeurd is.  In plaats van hulp te bieden, en zich (desgevallend) als getuige te melden, voelen sommigen blijkbaar de onweerstaanbare drang opkomen om het als éérste te kunnen posten op sociale media.  Eigenlijk zou het sowieso al niet slecht zijn mocht iedereen een basiskennis EHBO hebben.  Maar bij gebreke daaraan, is het waarschuwen van hulpdiensten en hen correct meedelen: WIE, WAT, WAAR, HOE toch al een klein stukje hulp bieden.  Akkoord, wegens de minuten aanrijtijd mogelijks onvoldoende voor een slachtoffer voor wie seconden tellen, maar eender hoe meen ik dat hulpdiensten bellen dan toch nog altijd oneindig véél belangrijker is dan die primeur op sociale media.  Erger: het getuigt van een totaal gebrek aan respect jegens de nabestaanden dat een foto van een verhakkeld voertuig al op sociale media verschenen is nog voordat men de kans gekregen heeft om hen het akelige nieuws over te maken.

Schrijnende toestanden als je het mij vraagt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Liever iets als éérste posten op sociale media ipv hulp te bieden ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 september 2016 - 16:02:28 »
Hier in Duitsland is het nog erger. Hier zei onlangs een ramptoerist tegen een hulpverlener: "Ga eens wat opzij dat ik kan filmen", en toen de hulpverlener daar geen gevolg aan gaf, zijn beiden slaags geraakt.

Als de Polizisten het ter plaatse even niet al te druk hebben, noteert één van hen de kentekenplaten van diegenen die in de tegengestelde richting het verkeer ophouden om foto's of video's te maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."