Auteur Topic: nieuwe regels voor speed pedelecs: rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht  (gelezen 2466 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
nieuwe regels voor speed pedelecs: rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht
« Gepost op: dinsdag 13 september 2016 - 23:19:57 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160913_02466452

Eventjes resumeren. 

Aan de kandidaten voor de bromfiets, moeten we vanaf 1 oktober eerstkomend uitleggen dat de te snelle electrische fietsen voortaan beschouwd worden als bromfiets.  En indien > 45 km/u zelfs als motorfiets.  Kortom: dezelfde plaats op de openbare weg en dezelfde snelheid (en daarmee gepaard gaand riscio), mààr:

* géén verplichting tot het nemen van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid
* hoewel er voorwaarden aan de helm gesteld worden, hoeft het niet noodzakelijk om een bromfietshelm te gaan
* er moet géén praktijkexamen afgelegd worden, enkel een theorie-examen

En verder, over de gevolgen van deze nieuwe regelgeving.  Hoe zit het dan in een fietsstraat ?  Een fietser mag ik er niet inhalen, een bromfietser wél.  Dus die speed pedelecs zou ik (in tegenstelling tot een fietser) wél mogen inhalen.  Terwijl  de bestuurder van zo'n speed pedelec op zijn beurt géén fietser mag inhalen.  Juist ?  Ja, theorie uiteraard, er geldt nog altijd maximum 30 km/u.  Maar toch ....

En wie gaat de eigenaars van een speed pedelec uitleggen hoe het zit met een C1 en een onderbord die fietsers hierop een uitzondering geeft ?

Jongens, jongens .... de wetgever heeft mijns inziens alrap weer wat regeltjes uitgebraakt zonder verder na te denken over de gevolgen ervan.  Een dikke, vette klucht is het, ja.  Vandaag nog in de krant dat de verkeersregels voor fietsers onvoldoende gekend zijn.  Met de puinhoop die er nu op ons afkomt, gaat dàt er niet bepaald op beteren.



En als ik dan even het filmpje bekijk:

op 11 sec is te  zien hoe hij helemaal aan de linkerkant van de rijbaan rijdt.
op 15 sec zie ik in ieder geval géén hoofd draaien om te kijken of er iemand komt uitgereden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 september 2016 - 17:55:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: nieuwe regels voor speedelecs: rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 september 2016 - 00:00:40 »
* géén verplichting tot het nemen van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

In het artikel lees ik:

Citaat
Bij een gemotoriseerde fiets of speed pedelec is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verplicht indien de motor autonoom kan werken zonder trappen. Bij een fiets met elektrische hulpmotor is deze verzekering niet verplicht, maar een familiale verzekering wordt sterk aanbevolen.

Sinds wanneer dekt een gezinsverzekering ("familiale" in de volksmond genoemd) gemotoriseerde voertuigen?

Sterk aanbevolen... velen hebben nog niet eens een verplichte verzekering.

Krijg zo een onverzekerde gast maar eens in je portier tegen 45 km/h...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: nieuwe regels voor speedelecs: rijbewijs, helm en nummerplaat verplicht
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 september 2016 - 00:10:27 »
* géén verplichting tot het nemen van een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid

In het artikel lees ik:

Citaat
Bij een gemotoriseerde fiets of speed pedelec is een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid verplicht indien de motor autonoom kan werken zonder trappen. Bij een fiets met elektrische hulpmotor is deze verzekering niet verplicht, maar een familiale verzekering wordt sterk aanbevolen.

Sinds wanneer dekt een gezinsverzekering ("familiale" in de volksmond genoemd) gemotoriseerde voertuigen?

Sterk aanbevolen... velen hebben nog niet eens een verplichte verzekering.

Krijg zo een onverzekerde gast maar eens in je portier tegen 45 km/h...

Bedankt voor de correctie.   

Maar dat betekent dan, dat als de motor niet autonoom kan werken zonder trappen de verzekering toch weer niet verplicht wordt ?  pffft ....  het laat zich nu al raden dat er zelden of nooit controle op die verzekering (indien van toepassing) zullen zijn.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone