We hebben vroeger soms ook onze bedenkingen gehad bij enkele ongevallen met Volvo qua veiligheid. Wel een triest verhaal. Stel ik me de vraag of de gordelspanner heeft gewerkt en de gordijnairbag.
De gordelspanner kan ik niet weten. Ik droeg gelukkig de gordel perfect: niet verdraaid, niet over de buik maar over het bekken, stevig aangetrokken en als bovenkleding droeg ik enkel een T-shirt. De gordijnairbag heeft niet gewerkt.
Ik heb nogal een groot bovenlichaam, en zelfs met de zetel in de laagste stand kon er geen vinger meer tussen mijn haar en het dak. Het dak is maar een klein beetje naar beneden en naar achter verbogen, maar omdat die voorruit zo extreem schuin staat, knalde ik tegen het dak (bloedvlek op het zonnescherm). Die voorruit staat zo extreem schuin om bij testen het verbruik nog wat naar beneden te krijgen, maar in de praktijk verbruik je er meer mee omdat de airco een broeikast moet koelen.
De linker voorvleugel werd achteruit gedrukt en heeft aldus de A-zuil en het bestuurdersportier naar achter gedrukt. Daarbij is door de spanning de zijruit met grote kracht uit elkaar gespat, de ganse auto tot vanachter toe lag vol glas. De arts in het ziekenhuis heeft 45 minuten werk gehad om de glassplinters uit mijn aangezicht te halen en een wonde te naaien, wat niet nodig zou geweest zijn als de airbag afgegaan was en ik op het moment dat die zijruit aan diggelen vloog met mijn snuit in de airbag zou gezeten hebben. En ik ben 5 maanden naar de kinesist moeten gaan om mijn nek, niettegenstaande een correct ingestelde neksteun, weer in orde te krijgen.
De Volvo was vóór het ongeval nog 10.000 Euro waard en helaas niet omnium verzekerd. Een Bulgaar heeft het wrak opgekocht voor 800 Euro.
3 uur 's nachts, een hevige sneeuwstorm waardoor ik een parking langs de autosnelweg wil oprijden. Daar stond op de rijbaan van de afrit, waar hij het niet mocht, een totaal onverlichte vrachtwagen. En het resultaat? De Jozef 100% aansprakelijk. "Als U die vrachtwagen niet tijdig zien staan hebt, dan reed U te snel" oordeelde de rechter. Ook dat is Duitsland.
Vergeet ook het grapje dat je met ABS nog kunt sturen: niet op sneeuw. Uiteraard heb ik, toen ik de vrachtwagen zag, het rempedaal volledig ingetrapt, maar ondanks dat ik het stuurwiel 3/4 slag naar rechts verdraaid heb, kon ik de vrachtwagen niet volledig ontwijken. Logisch ook, ABS kan niet weten wat er op dat ogenblik het belangrijkste is: remkracht verminderen om meer stuurkracht te kunnen overbrengen of omgekeerd.
Ik had beter met mijn 33 jaar oude Mercedes gereden, want die heeft nog geen ABS. Door de sneeuwstorm lag er een dikke laag losse sneeuw. Zonder ABS hadden de voorwielen geblokkeerd en zich ingegraven in de sneeuw, en had ik tijdig kunnen stoppen. Dat heb je met die computers op wielen.