Auteur Topic: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land  (gelezen 16816 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 01:28:11 »
Citaat van: BBB
Gezien de regio zal het financiële plaatje wellicht bepalen waar ik precies ga wonen

Dan is de beslissing niet moeilijk: werken als arts in Nederland, en wonen in België of Duitsland.

Citaat
Ik zou graag ooit nog ergens willen wonen waar er niet al te veel motorvoertuigen rijden en waar de lucht nog relatief schoon is, het lijkt me heerlijk om weer te kunnen hardlopen zonder een stuk langs de snelweg te moeten lopen of minstens een snelweg te kruisen (tunnel), dat kan in Leuven helaas niet.

Dan moet je eens bij ons op vakantie komen.

Vele gebouwen hebben hier wit geschilderde gevels, en blijven heel wat jaren proper voor ze moeten herschilderd worden.

Als één van onze auto's naar de carwash gaat, is de bovenkant eigenlijk nog proper; enkel aan de rechter kant onderaan is hij vuil, omdat we op smallere wegen al eens naast de rijbaan moeten rijden om te kunnen kruisen.

Er zijn hier zeer vele wandelwegen die behoorlijk verhard zijn en ook bij regen geen slijkboel worden. Ik ontmoet er geregeld joggers ... ongelooflijk hoe snel die gasten zelfs bergop kunnen lopen (voor BBB: rennen).

Citaat
Als ik ooit zou emigreren dan is Duitsland zeker een optie

Duitsland is een relatief groot land naar Westeuropese normen, en er zijn zeer grote verschillen tussen de diverse regio's. Voornamelijk het zuiden (Baden-Würtemberg en Bayern) is zeer verschillend van de andere Bundesländer.

Bayern is het grootste, het mooiste, en het meest welvarendste Bundesland. Traditionele waarden gaan hier gepaard met de modernste vooruitgang, wat geïllustreerd wordt door de Bayer in Lederhose met de meest geavanceerde laptop op zijn schoot.

Over de Duitsers in het algemeen hebben vele mensen nog een cliché-voorstelling die al lang achterhaald is. Ook hier heeft mei 1968 zijn sporen gelaten. De Duitsers hebben veel minder gemeenschappelijke kenmerken dan weleer. De tijd dat een Duitser te voet om 3 uur 's nachts voor een rood verkeerslicht bleef staan terwijl er in velden of wegen geen andere weggebruiker te bespeuren viel, is lang voorbij. Ze klagen over de bureaucratie bij de overheid, maar dat is hier een juweel in vergelijking met België.

Vandaag heb ik bezoek gekregen van twee Polizisten. Ongelooflijk hoe beleefd, vriendelijk en voorkomend die mannen waren, wijl het mij ook opviel hoe hun uniform, in vergelijking met dat van Belgische politieambtenaren, piekfijn in orde was.

Ze hadden aangebeld bij één van onze huurders, die afwezig waren. Dat zijn welstellende autohandelaars uit Budapest (Hongarije), die hier bij ons een tweede residentie hebben, en hier slechts 1 à 2 dagen per maand zijn. Ze brengen telkens Hongaarse wijn en worst voor ons mee, spelen intensief met de hond hoewel ze zeer dure merkkledij dragen, kwamen hier de voorlaatste keer aan met een zware Mercedes en de laatste keer met een Audi A8 ter waarde van 87.000 Euro, en hebben hier momenteel een volledig gereviseerde en herspoten Corvette van 26 jaar oud ter waarde van 150.000 Euro in hun garage staan (een Duitser met een BMW 7-reeks had er interesse voor betoond en is er komen naar kijken, doch wilde afdingen van de prijs, waarin ze niet toegestemd hebben).

Die Polizisten hebben mij met een welgemeende glimlach begroet met "Grüß Gott Herr Baum", en zich beiden voorgesteld met voornaam, naam en eenheid, aangename kennismaking, terwijl ze mij de hand drukten en hun visitekaartje overhandigden. Ze kwamen enkel maar vragen of ik misschien een telefoonnummer had waarop ze die Hongaren konden bereiken. Wellicht dus om één of andere geringe aangelegenheid te regelen. Vanzelfsprekend ben ik hun verzoek tegemoet gekomen.

Ik had bijna tranen in de ogen toen ze wegreden. Waarom in Gods naam kunnen zovele politiemensen in België het niet laten zich als wilde beesten te gedragen, terwijl het er hier zo gemoedelijk kan aan toegaan, en veel meer misdrijven opgelost worden? (*)

_____
(*) Dat hier de meeste misdrijven opgelost worden, ligt mede aan het feit dat de overgrote meerderheid van de misdrijven niet gepleegd worden door mensen van hier, en het Berchtesgadener Land slechts via 3 wegen toegankelijk is. Zodra er een misdrijf gemeld wordt, begint de Polizei met deze 3 wegen af te zetten, zodat de daders snel kunnen gevat worden.
« Laatst bewerkt op: woensdag 22 oktober 2008 - 01:41:53 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 08:18:32 »
Totnogtoe heb ik reeds in 14 landen met een voertuig rondgereden, toch heb ik het nog nergens erger geweten dan hier in België. ;)

Wauw dat zal BBB graag lezen of heb je nog nooit in Nederland gereden?  ;D

Jawel hoor, toch vind ik het nog stukken beter dan België. Op gebied van infrastructuur wel te verstaan.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 22 oktober 2008 - 08:27:31 »
Ik zou graag ooit nog ergens willen wonen waar er niet al te veel motorvoertuigen rijden en waar de lucht nog relatief schoon is, het lijkt me heerlijk om weer te kunnen hardlopen zonder een stuk langs de snelweg te moeten lopen of minstens een snelweg te kruisen (tunnel), dat kan in Leuven helaas niet. Waar je ook loopt, je wordt omringd door auto's. Jammer. :'(

Hier in mijn streek valt dat ook nog mee hoor.
Met wat geluk kan je hier ook uren lopen zonder 1 (of pak nog 10) rijdende voertuigen tegen te komen. ;)

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 30 juli 2009 - 18:59:08 »
Citaat uit het topic "Jozef is jarig"

Citaat
We hopen echt hier ooit nog eens met jullie te mogen samenzijn. Want ik heb het eens nagekeken, en het blijkt dat de afstand van Denderleeuw naar Schönau am Königssee niet groter is dan in de omgekeerde richting. Het verschil is wel dat je hier prachtige dagen kunt doorbrengen. Daarover lees je hier eerstdaags nog wel meer van een forumlid die hier met zijn vrouw en kinderen momenteel bij ons met vakantie is (omwille van zijn momentele afwezigheid in België kan ik hier uit veiligheidsoverwegingen nu zijn naam nog niet vermelden).

De afstand is inderdaad hetzelfde, de reistijd niet  ;)
Dit kwam doordat toen we er naar toe reden 2 keer in de file gestaan hebben en in het terugrijden niet.

Het was dus mijn echtgenote en ik met onze 4 klein mannen (vrouwen eigenlijk) die de eer hadden te gast te zijn bij Jozef, Leslie en Boyke  ;)
En Jozef heeft groot gelijk als hij schrijft dat je er prachtige dagen kan doorbrengen.

Als eerste kregen we bij aankomst een fikse hagelbui en onweer op ons dak (en het was donker), maar hun ontvangst deed dit snel vergeten.
De volgende dagen deden me denken aan de puzzels die ik in mijn jeugd veel gemaakt hebt en ook aan schilderijen die je vaak ziet.

Waar we ook waren en in welke richting je ook keek zag je steeds die prachtige natuur, ademde je de heerlijke lucht en voelde ik me dus een puzzelstukje in een prachtige puzzel.


Citaat
We hebben mijn verjaardag gisterenavond gevierd in Hotel Bergheimat, waar Leslie receptioniste is, en de kok en de dienster hebben werkelijk alle registers opengetrokken om er iets prachtigs van te maken.

Ook hier hadden we de eer om deze verjaardag mee te vieren en dit was natuurlijk in eerste plaats aan Jozef en Leslie zelf te danken maar zoals hij al schrijft heeft iedereen meer dan zijn best gedaan om er iets prachtigs van te maken.

Niet alleen in dit hotel maar overal waar we met mensen te maken kregen kon je het verschil van mentaliteit t.o.v. ons arme Belgen voelen.

Ik wil bij deze Jozef, Leslie en ook Boyke bedanken voor de mooie week die we er mochten beleven.

Jozef en ik hebben ook een paar uren (heel wat uren) aan tafel gepraat over het verkeer.

Ik heb mogen ondervinden dat de mentaliteit er heel anders (lees stukken beter) is dan bij ons, deze vaststelling had ik 2 weken ervoor ook al in Canada mogen doen. :'(

Maar Canada is Europa niet terwijl Duitsland en België dit wel is, en Jozef heeft me daarbij duidelijk gemaakt dat we soms op het forum verder moeten kijken dat onze neus lang is.

Ik ga er één voorbeeldje bij doen en de rest gaan we wel eens in een ander topic bekijken (ook op GRO zal ik er aan moeten werken).

Dit voorbeeld heb ik zelf letterlijk mogen ondervinden: Op een dag reed ik een serieuze helling op en maakte de fout dat ik schakelde naar 2de versnelling i.p.v. netjes in 1ste te blijven. (en dit dus als instructeur  :-[ ) met als gevolg stilstaan op een serieuze helling en ik moet toegeven ik heb al honderden leerlingen leren vertrekken op een helling maar om daar weg te geraken heb ik alles uit de kast moeten halen (zodanig dat ik ook weet hoe een verbrande koppeling riekt)

Daar heeft Jozef me erop gewezen dat als we bij GRO of ook op dit forum verkondigen dat we bij 2000 toeren (of 2500) moeten schakelen we wel perfect beantwoorden aan wat men ons in België vraagt op een examen, maar we wel eens zouden kunnen verongelukken.

Onze mening is dus dat als we een internationaal rijbewijs waardig willen zijn we ons niet alleen mogen beperken tot wat men verwacht van ons om het roze papiertje te krijgen (in België) maar we dus de zaken heel wat ruimer moeten bekijken.

Ik ga dit topic hiervoor niet gebruiken en roep iedereen op om dit in een ander topic eens te bespreken  ;)
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 juli 2009 - 23:15:27 door benny stinkens »

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 31 juli 2009 - 02:42:27 »
Ik ga dit topic hiervoor niet gebruiken en roep iedereen op om dit in een ander topic eens te bespreken  ;)

Akkoord en de rest kan ik alleen maar beamen.

Sta me toe echter om eens deftig van mijne stoel te donderen van het lachen met volgend citaat.

... Op een dag reed ik een serieuze helling op en maakte de fout dat ik schakelde naar 2de versnelling i.p.v. netjes in 1ste te blijven. (en dit dus als instructeur  :-[ ) met als gevolg stilstaan op een serieuze helling en ik moet toegeven ik heb al honderden leerlingen leren vertrekken op een helling maar om daar weg te geraken heb ik alles uit de kast moeten halen (zodanig dat ik ook weet hoe een verbrande koppeling riekt)
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Al moet ik toegeven dat ik dat ook al gekunnen heb, meer dan eens zelfs. :-[ ;D

Hier moet ik mezelf ondertussen verbeteren.

Ik zou graag ooit nog ergens willen wonen waar er niet al te veel motorvoertuigen rijden en waar de lucht nog relatief schoon is, het lijkt me heerlijk om weer te kunnen hardlopen zonder een stuk langs de snelweg te moeten lopen of minstens een snelweg te kruisen (tunnel), dat kan in Leuven helaas niet. Waar je ook loopt, je wordt omringd door auto's. Jammer. :'(

Hier in mijn streek valt dat ook nog mee hoor.
Met wat geluk kan je hier ook uren lopen zonder 1 (of pak nog 10) rijdende voertuigen tegen te komen. ;)

Sinds mijn verhuis is het gedaan met de pret en de gezonde lucht al heb ik nog het geluk een tamelijk grote tuin te hebben waar we 's avonds gezellig met de buren kunnen keuvelen. Op voorwaarde dat de rust niet verstoord wordt door de opgefokte brom/motorfietsen, lijnbussen of de brandweer die hier wat verder gestationeerd is.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 31 juli 2009 - 15:50:01 »
Citaat van: Benny Stinkens
Het was dus mijn echtgenote en ik met onze 4 klein mannen (vrouwen eigenlijk) die de eer hadden te gast te zijn bij Jozef, Leslie en Boyke.

Ook voor ons was het een eer, maar ons samenzijn met jullie heeft ons vooral heel veel plezier gedaan. De week is veel te snel voorbijgevlogen, en toen jullie hier wegreden, had ik een klein hartje. Onder meer omdat jullie vroeger vertrokken zijn dan voorzien was, en we daardoor niet meer de gelegenheid gehad hebben om samen te genieten van de Slimovitch die ik van Zoli (Zoltan Kabai, één van onze Hongaarse huurders) gekregen heb.

Boyke heeft van hem een mooie bal gekregen, en dat weet hij maar al te goed. Als ik tegen Boyke zeg: "Boyke, zoek bal van Kabai", gaat hij naar die bal, en komt hij met geen andere af.

Citaat
Als eerste kregen we bij aankomst een fikse hagelbui en onweer op ons dak

Ja, en op zo een blekken dak van 300 m² maakt die hagel nogal wat lawaai.  ;D

De Touran is behoorlijk gehavend: putten in het dak, in de motorkap, in het rechter voorspatbord, rechter buitenspiegel kapot, achterruitwisser kapot, rechter achterlicht gebarsten. Morgen komt de expert van de verzekering ernaar kijken. Volgens de garagehouder zal het moeilijkste erin bestaan om de expert ervan te overtuigen dat die spiegel en die achterruitwisser al niet kapot waren vóór die hagelbui. Als hij dat aanvaardt, vallen de kosten onder de mini-omnium, zodat de premie niet stijgt; anders vallen die kosten evenwel onder de gewone omnium.

Benny, weet je nog dat je zei dat de motorkap waarschijnlijk zal moeten vervangen worden? De garagehouder acht de kans klein dat de expert daarmee zal instemmen, omdat er daarvoor nóg meer putten zouden moeten in zijn, hij vreest dat hij de putten er zal moeten uitduwen.

Door de storm en het nabijgelegen bos was het hier een puinhoop van denappels en takjes, maar dank zij de hulp van Benny was de boel snel weer opgeruimd. Zoals Benny kunnen zien heeft, kreeg hij op het laatste zelfs ongevraagd hulp van onze overbuur met een blazer.

Citaat
Ook hier hadden we de eer om deze verjaardag mee te vieren en dit was natuurlijk in eerste plaats aan Jozef en Leslie zelf te danken maar zoals hij al schrijft heeft iedereen meer dan zijn best gedaan om er iets prachtigs van te maken.

We hadden ook de vorige eigenaar van ons huis uitgenodigd, en zo heeft Benny kunnen kennismaken met het authentieke dialect van hier. Hoed af voor Benny: in het begin verstond ik er lang niet zoveel van als hij al van bij de eerste keer.

Citaat
Niet alleen in dit hotel maar overal waar we met mensen te maken kregen kon je het verschil van mentaliteit t.o.v. ons arme Belgen voelen.

Zelfs de dieren leven hier in vrede met elkaar: in de plaatselijke krant (de Berchtesgadener Anzeiger) van gisteren stond een foto van een paard dat in een weide ligt, en op de rug van het paard ligt een geit een tukje te doen.

Citaat
Ik wil bij deze Jozef, Leslie en ook Boyke bedanken voor de mooie week die we er mochten beleven.

Ook Leslie en ik zijn jullie dankbaar voor de mooie tijd die we hier met jullie mochten doorbrengen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2009 - 19:53:13 »
De expertise van de hagelschade aan onze Touran is gebeurd.

Ik moest er wel eerst mee door de carwash vóór de expert er wilde aan beginnen: "Zu dreckig".

Benny had gelijk: de motorkap wordt vervangen, het dak wordt uitgedeukt (de expert heeft een gele stip op elke van de 34 putjes aangebracht).

De kapotte rechter buitenspiegel en achterruitwisser heeft de expert aanvaard; het gebarsten rechter achterlicht niet, dat kan volgens hem geen hagelschade zijn.

Totale kosten: 5.500 Euro. Geen total loss dus, want de wagen is 3 jaar oud en is na herstelling nog 12.500  Euro waard.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline benny stinkens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 902
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2009 - 22:27:04 »
Een dure hagelbui dus  :o

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 01 augustus 2009 - 22:48:10 »
Een dure hagelbui dus  :o

Inderdaad, en niet alleen voor ons. Buchwinkler heeft hier 3 garages (VW - Audi - Skoda): in Berchtesgaden, Stangenwald en Ramsau. De klanten van die 3 garages die op 23 juli hagelschade opgelopen hadden, moesten langskomen bij de expert in de garage in Stangenwald. De expert besteedde 15 minuten per wagen; toen wij op 1 augustus om 09:15 u. aan de beurt waren, zat hij daar al 8 uur per dag sinds 24 juli, en wij waren nog lang niet de laatsten.

Met onze Touran stond hij even voor een raadsel. "Hoe kan dat nu," zei hij, "dat is een speciale reeks die enkel 3 jaar geleden verkocht werd, maar op het Fahrzeugschein staat als Erstzulassung juli 2008." Ik gaf hem een tip: "Erstzulassung in Deutschland." Toen had hij begrepen dat de auto eerder al in het buitenland ingeschreven geweest was.

Het zal dus wellicht nog even duren vooraleer Buchwinkler tijd zal hebben om hem te herstellen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2009 - 10:45:01 »
Hier in mijn streek valt dat ook nog mee hoor.
Met wat geluk kan je hier ook uren lopen zonder 1 (of pak nog 10) rijdende voertuigen tegen te komen. ;)

Geen goeie garagisten?  :)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 04 augustus 2009 - 11:29:10 »
Geen goeie garagisten?  :)

Dat wel, denk eerder dat de context hier een beetje scheefgetrokken is.

Ik zou graag ooit nog ergens willen wonen waar er niet al te veel motorvoertuigen rijden en waar de lucht nog relatief schoon is, het lijkt me heerlijk om weer te kunnen hardlopen zonder een stuk langs de snelweg te moeten lopen of minstens een snelweg te kruisen (tunnel), dat kan in Leuven helaas niet. Waar je ook loopt, je wordt omringd door auto's. Jammer. :'(

Hier in mijn streek valt dat ook nog mee hoor.
Met wat geluk kan je hier ook uren lopen zonder 1 (of pak nog 10) rijdende voertuigen tegen te komen. ;)

Hier ging het over de streek en de rust en de stilte, de natuur e.d. die je er kan vinden.
Bij de zoektocht naar een goeie garagist kan je, denk ik, overal goeie en minder goeie tot slechte tegenkomen.
Bij iedere geparkeerde wagen uitzoeken of die al dan niet "in panne" staat heb ik nog niet gedaan. ;)

wooter

  • Gast
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 06 augustus 2009 - 10:59:59 »
OK, ik begin het langzaam wel gezien te hebben in België.  Het werk valt nog wel mee, wonen is zo-zo (enkele dagen geleden kwam een oude tractor voorbij en dat deed me terug denken aan vakanties in Oostenrijk waar je buiten de vogels en de koeien niks hoort - behalve soms een passerende ratelende oude tractor) maar het gependel is zoooo saai...  De E40 is niks als je 343pk hebt en het dak open is, en de sluipwegen zijn niet veel interessanter als ze verzadigd zijn en doorheen verschillende dorpen snijden, ipv doorheen het landschap glooien als bundesstrassen - en je stout naar 3e kan schakelen om de berg op te crossen :)

Hoe doet de technologiesector het in Salzburg of Munchen? :)  Of minder extreem, in Keulen of Frankfurt? :)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 06 augustus 2009 - 16:41:10 »
Hoe doet de technologiesector het in Salzburg of Munchen? :)

Topklasse hier in Bayern. De Bayer in Lederhose met de modernste laptop op zijn schoot staat er symbool voor dat traditie en spitstechnologie hier hand in hand gaan.

Citaat van: www.bayern.de
Seit 1993 setzt der Freistaat fast 5 Milliarden Euro aus Privatisierungserlösen gezielt für Spitzentechnologien, Bildung und Forschung, Infrastruktur sowie für gesellschaftlich bedeutsame soziale und kulturelle Projekte ein. Vor allem die Programme "Offensive Zukunft Bayern" und "Hightech-Offensive" haben die Innovationskraft, die Entwicklungsdynamik und die Lebensqualität in Bayern nachhaltig gestärkt. Die Cluster-Initiative „Allianz Bayern Innovativ" sowie das Zukunftsprogramm „Bayern 2020 - Kinder, Bildung Arbeit" gehen diesen Weg konsequent weiter.

Neue Technologien, neue Produkte, neue Chancen - Bayern ist das Hightech-Land Nr. 1 in Europa. Mehr als zwölf Prozent aller Beschäftigten im Freistaat sind in der Hochtechnologie tätig. Das ist europäische Spitze. Namen wie Siemens, EADS oder MTU stehen für modernste technische Entwicklungen. Internationale Firmen, zum Beispiel aus der Elektronik- und der Pharmabranche, kommen nach Bayern, um hier zu produzieren. Daneben entsteht in Bayern eine Vielzahl junger Unternehmen im Bereich der Hoch- und Spitzentechnologie. Sie alle sorgen dafür, dass Bayern bei Innovation und Technologie ganz vorne ist.

Die bayerische Forschungs- und Technologiepolitik setzt seit langem gezielt auf sogenannte Schlüsseltechnologien, die besonders innovativ sind und ein großes Wachstumspotenzial haben: Luft- und Raumfahrttechnik, Informations- und Kommunikationstechnologie, Life Science, Medizintechnik, Materialforschung, Umwelttechnologie, Mechatronik und Nanotechnologie. Solche Technologien werden in Zukunft immer wichtiger. Denn von der Wachstumsdynamik im Hightech-Sektor und ihren Innovationen profitieren auch die anderen Wirtschaftszweige.

Oberpfaffenhofen, um ein Beispiel herauszugreifen, ist in der Welt der Raumfahrt ein Begriff. Seit mehr als 35 Jahren lenkt das Deutsche Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) vom "bayerischen Houston" aus bemannte und unbemannte Weltraummissionen. Das hochmoderne Columbus-Kontrollzentrum arbeitet mit der Europäischen Weltraumorganisation ESA zusammen und hält den Kontakt zum europäischen Weltraumlabor in der Internationalen Raumstation ISS. Derzeit entsteht in Oberpfaffenhofen eines der beiden Kontrollzentren für das neue europäische Satellitensystem "Galileo". Ab 2010 ermöglichen die 30 Galileo-Satelliten rund um den Globus zentimetergenaue Ortsbestimmung.

Ook in Salzburg scoort de technologie hoge toppen: http://www.salzburg.gv.at/technol.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 06 augustus 2009 - 18:29:33 »
 :-X
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 januari 2010 - 01:40:24 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Forumdeelnemers die wij reeds mochten ontmoeten in het Berchtegadener Land
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 06 augustus 2009 - 21:11:36 »
Het is hier zo slecht nog niet, je kunt het hier vergelijken met de tour de France, veel ontsnappingen alleen zijn er weinig Belgen bij. :-X

Dat moet je eens in de gevangenissen gaan vertellen...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !