mijn 1ste rijles:
'mijn rijschool' heeft naast het kantoor in Brugge ook nog 1tje op Oostkamp, beide kantoren gebruiken hetzelfde wagenpark.
Voor mij was dus een meisje gestart in Oostkamp, naar Brugge gereden om mij op te pikken en dan reed zij terug naar Oostkamp.
Op Oostkamp aan het kantoor daar gestopt, m'n voorgangster haar les zat erop.
We stonden dus gewoon op de parkeerstrook, naast de baan. 't was rond 17u.
Daarna mocht ik dus achter het stuur gaan zitten, zetel en spiegels goed zetten.
Instructeur deed nog snel de uitleg wat ik mocht verwachten de komende 2u.
Daarna vertrokken, ik enkel sturen en pinken terwijl de instructeur de pedalen voor z'n rekening nam.
Naar het dichtste bedrijventerreintje gereden, daar in een kalme straat langs de kant gaan staan.
Daar kreeg ik de werking van de pedalen uitgelegd, alle lichten, ruitenwissers en de mogelijke symbooltjes op het instrumentenpaneel.
Daarna mocht ik een 100tal meter beetje proberen om te vertrekken. Dus gans de tijd vertrekken, stoppen, vertrekken, stoppen.
De instructeur zag dat dit redelijk goed ging, dus we vertrokken voor een ritje.
Eerst de bredere banen, drukke punten nog niet, en op het eind nog een stukje expressweg om ook eens aan 70, 90, en een stuk 120 te rijden.
Dan nog efkens naar hun terrein, motorkap opengedaan enzo, beetje op de helling oefenen.
De daaropvolgende lessen ook weer gewestwegen, stilletjesaan al dorpskernen enzo.
Ergens rond de 3de-4de les was dat.
Rond de 5de les dan ook in centrum van Brugge gaan rijden enzo, drukkere banen ook.
Tussen de ritjes door ook op het terrein de manoeuvres gaan oefenen.
De instructeur vond het nuttig dat ik ook de oude manoeuvres nog kende, dus ik heb op terrein nog tussen de paaltjes achteruit gereden, leren parkeren tussen 2 hekkens en hellingen ook nog gedaan.
Ook keren in een straat eerst op terrein geoefend.
Eens dat goed ging ook de manoeuvres zoals ze nu op't examen moeten, nog steeds op terrein.
Naarmate de laatste lessen naderden ook nog een halve les geoefend op op- en afrijden van de expressweg (gelijkaardig als bij een autosnelweg dus).
Dit was dus, oprijden, beetje op de expressweg blijven, er terug af, volgende oprit erop enzo verder.
Dan ook een mengelmoes van gewestwegen, dorpskernen, stadscentrum, boerenbaantjes waar je maar met 1 wagen tegelijk doorkan, ...
Ik mag dus wel zeggen dat het de 995€ zeker waard was