Auteur Topic: Rijopleiding: de eerste stappen ...  (gelezen 5234 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Gepost op: zaterdag 30 juni 2007 - 22:00:49 »
Toen ik mijn vrouw leerde autorijden heb ik het eerste uur op een verlaten parking gereden. Ik leerde haar vertrekken/stoppen, links bochten, rechts bochten, ... Pas daarna heb ik haar op zeer rustige baantjes gestuurd. Dit blijkt echter niet altijd de gewoonte te zijn.

Daarstraks zag ik een autootje van de rijschool in Antwerpen aan de Schijnpoort. Het was ongeveer 16:00 en door de koopjesjacht was het behoorlijk druk en hektisch. Er zijn immers veel mensen op de baan die Antwerpen niet kennen. Dit autootje had een zeer prille chauffeur aan het stuur wat bleek uit een zeer lage snelheid (ongeveer 25 km/u), herhaaldelijk stilvallen, slecht de plek op de weg kiezen, ... Ik vraag me af wat die rij-instructeur bezielde om met die chauffeur op dat moment op die plaats te rijden. Er zijn brede rustige wegen in de haven, die trouwens helemaal niet ver van die locatie liggen, waar hij haar veel beter kon leren rijden.

Wat is eigenlijk de praktijk in de meeste rijscholen ? Gebruikt men nog het parcours waar de manoevres werden geoefend voor de eerste lessen in hoe een wagen te bedienen ? Of rijdt men gelijk de openbare weg op ?

Ik vrees dat sommige rijscholen dus het laatste doen, waar ik vandaag dus het bewijs heb van gezien.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.247
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 01 juli 2007 - 01:11:42 »
Zelf heb ik de 1ste les op een industrieterrein gereden wat ook hard nodig bleek te zijn. Iedereen mag daar rijden maar het is daar zeer overzichtelijk en er komen maar sporadisch auto's langs wat zelfs voor een beginner geen probleem is.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #2 Gepost op: zondag 01 juli 2007 - 09:56:45 »
Citaat van: JC
Ik vrees dat sommige rijscholen dus het laatste doen, waar ik vandaag dus het bewijs heb van gezien.

Dat klopt. Vele leerlingen vinden de rijschool duur. Voor dat geld willen ze dan ook rijden, zelf, van de eerste tot de laatste minuut.

Toen ik in Duitsland rijschoolinstructeur bij het leger was, had ik een vast circuit opgelegd gekregen. Daarbuiten mochten de leerlingen in het begin niet rijden. Het was telkens wel 20 minuten rijden tot daar. De leerlingen waren dan ook ontzettend trots de eerste keer dat ze zelf mochten terugkeren en de kazerne binnenrijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #3 Gepost op: maandag 02 juli 2007 - 23:37:56 »
Toen ik indertijd leerde rijden op de openbare weg (ik reed al jaren op priveterrein maar zelden sneller dan in 2e versnelling) deed de instrukteur de uitleg hoe alles werkte, reed de baan op en 100 meter verder stopte hij.
"Nu is het jou beurd" zei hij en ik was vertrokken. Direkt het volle verkeer in, stadscentrum, alles. Pas bij de 2e les kon ik beginnen met m'n maneuvres met als verklaring " je kan nu voldoende vlot starten, stoppen, draaien,..."

P.S. dit is ondertussen wel al bijna 21 jaar geleden.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 03 juli 2007 - 20:38:01 »
Bij het leger moest ik de soldaten en kandidaat-onderofficieren ineens met een vrachtwagen leren rijden. De redenering was: als ze met een vrachtwagen kunnen rijden, zal het met een jeep ook wel lukken. De enige kandidaat-officier die ik leren rijden heb, mocht het met een jeep doen; hij zou toch nooit met een vrachtwagen moeten rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 04 juli 2007 - 19:05:33 »
Bij het leger moest ik de soldaten en kandidaat-onderofficieren ineens met een vrachtwagen leren rijden. De redenering was: als ze met een vrachtwagen kunnen rijden, zal het met een jeep ook wel lukken. De enige kandidaat-officier die ik leren rijden heb, mocht het met een jeep doen; hij zou toch nooit met een vrachtwagen moeten rijden.

Als dit voor 1989 gebeurdt is mag diene mens nu ook met een oplegger de baan op. Jaja, die vrachtwagenbestuurders............. ::) :-\

Persoonlijk heb ik op 19 jarige leeftijd ook maar enkel met een kleine vaste vrachtwagen leren rijden. Ik kreeg onmiddelijk m'n CE met als voorwaarde dat ik moest wachten tot ik 21 jaar (meerderjarig) was voordat ik met meer dan 7,5T mocht rijden of een zware aanhangwagen trekken.
Toen ik 21 werd ben ik onmiddelijk begonnen met een oplegger maar ik moest eerst een test doen met m'n toenmalige baas.
Langs binnenwegeltjes voor m'n maneuvres (eerste keer direkt met oplegger) en achteruit een smalle straat in maneuvreren.
Volgens hem had ik blijkbaar tallent want alles is van de eerste keer goed en vlot gelukt.  ;)

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 04 juli 2007 - 21:28:26 »

Als dit voor 1989 gebeurdt is mag diene mens nu ook met een oplegger de baan op. Jaja, die vrachtwagenbestuurders............. ::) :-\


Ja, ik heb mijn legerdienst in 1972 volbracht.

Hier niet ver van mij bij thuis is een bedrijf met een poort die nauwelijks breed genoeg is voor een vrachtwagen. Ze moeten er achteruit inrijden. Het zou al volstaan dat de linker en rechter achterwielen niet gelijktijdig het trottoir oprijden, opdat de bovenkant van de oplegger tegen de zijkanten van de poort zou zitten. Ik bewonder die vrachtwagenbestuurders die dat telkens weer feilloos klaarspelen.

Bij het leger had ik een ander probleem. Ik had een vrachtwagen Ford F6 (van 1946, nog geen gesynchroniseerde versnellingen). De cabine was smaller dan de bak (een gesloten bureelwagen). Achter die vrachtwagen hing een korte en smalle aanhangwagen (groep om elektriciteit op te wekken). Als je bij het achteruitrijden die aanhangwagen in je rechter of linker buitenspiegel opmerkte, was het al te laat: zelfs met het stuurwiel in de uiterste aanslag kon je dat ding niet meer rechtkrijgen. Heb ik gevloekt de dag dat ik per vergissing een smal doodlopend veldwegeltje ingereden was, en 500 meter achteruit moest rijden met dat ding!  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 04 juli 2007 - 21:54:38 »

Als dit voor 1989 gebeurdt is mag diene mens nu ook met een oplegger de baan op. Jaja, die vrachtwagenbestuurders............. ::) :-\


Ja, ik heb mijn legerdienst in 1972 volbracht.

Hier niet ver van mij bij thuis is een bedrijf met een poort die nauwelijks breed genoeg is voor een vrachtwagen. Ze moeten er achteruit inrijden. Het zou al volstaan dat de linker en rechter achterwielen niet gelijktijdig het trottoir oprijden, opdat de bovenkant van de oplegger tegen de zijkanten van de poort zou zitten. Ik bewonder die vrachtwagenbestuurders die dat telkens weer feilloos klaarspelen.

Bij het leger had ik een ander probleem. Ik had een vrachtwagen Ford F6 (van 1946, nog geen gesynchroniseerde versnellingen). De cabine was smaller dan de bak (een gesloten bureelwagen). Achter die vrachtwagen hing een korte en smalle aanhangwagen (groep om elektriciteit op te wekken). Als je bij het achteruitrijden die aanhangwagen in je rechter of linker buitenspiegel opmerkte, was het al te laat: zelfs met het stuurwiel in de uiterste aanslag kon je dat ding niet meer rechtkrijgen. Heb ik gevloekt de dag dat ik per vergissing een smal doodlopend veldwegeltje ingereden was, en 500 meter achteruit moest rijden met dat ding!  :D

 ;D ;D ;D ;D ;D

Doet me denken aan een stunt die ik eens tegenkwam toen ik s'nachts met een oplegger een doodlopende straat ingereden was en ook zo'n 500 meter verder (op het einde dus) pas in de gaten kreeg dat ik niet meer verder kon.
Het was een mercedes met EPS systeem.
Twee uur zitten sukkelen om dat snertding in achteruit te krijgen alleen al en dan in het pikdonker proberen in 1 keer er terug uit te rijden om daar niet nog eens 2 uur te staan sukkelen om die stomme half-automaat in achteruit te krijgen. Leve de normale handgeschakelde versnellingen, dan kan je tenminste in "de soep roeren" zoals je dat zelf wil en heb je veel betere controle (niet alleen in zulke situaties) over je voertuig.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 04 juli 2007 - 23:36:24 »
Was dit geen geval van RTFM ? (read the fucking manual)

Er moet toch in het boekske gestaan hebben hoe je dat ding in zijn achteruit zet. Ik had hetzelfde voor met mijn wagen zo'n jaar geleden. Ik zat in China en in hier op de binnenplaats had men graag dat mijn auto verzet zou worden. Mijn nonkel heeft een uur aan het prutsen geweest om mijn wagen gestart te krijgen. Uiteindelijk hebben ze hem maar op een andere plaats geduwd.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

wooter

  • Gast
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 05 juli 2007 - 10:57:42 »
M'n instructeur zei dat ik al in de wagen mocht stappen, hij moest nog even iets in het lokaal ophalen.

Dus ik stap in die Renault Clio mk2, verzet de zetel, verzet het stuur zodat het voor mij goed is, en wacht.  Hij komt af, stapt in aan de passagierskant en vraagt me ofdat ik al wat ervaring heb.  Niet gelogen antwoord ik "ja", ik had al wat rondjes op een parking gedraaid enzo...  "Goed", zei de instructeur, "staan je spiegels goed?".  Nee, ik had ze nog niet correct ingesteld.  Eventjes bijgeregeld, de gordel aangedaan en toen zei de instructeur: "goed, vertrek maar".

Het was 5 uur 's namiddags op de oude pre-rotonde Place Misère in Genk :)

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 05 juli 2007 - 19:00:21 »
Was dit geen geval van RTFM ? (read the fucking manual)

Er moet toch in het boekske gestaan hebben hoe je dat ding in zijn achteruit zet. Ik had hetzelfde voor met mijn wagen zo'n jaar geleden. Ik zat in China en in hier op de binnenplaats had men graag dat mijn auto verzet zou worden. Mijn nonkel heeft een uur aan het prutsen geweest om mijn wagen gestart te krijgen. Uiteindelijk hebben ze hem maar op een andere plaats geduwd.

Nope, that fucking thing werkte al 6 maand op m'n zenuwen en het was zeker niet de eerste keer meer dat die in achteruit moest (moest gemiddeld ongeveer een 10tal keren per nacht de oplegger tegen een laad-loskaai plaatsen o.a.). Hoorde trouwens van verschillende collega's dat iedereen wel es last had met dat fucking thing.
Dat er reeds meer dan 700.000km op de teller stond zal er mss ook wel mee te maken hebben gehad maar anderzijds heb ik nog met voertuigen gereden met meer dan een miljoen km op de teller en dat zonder problemen.

Toen ik, ongeveer een jaar, voertuigrepatriering gedaan heb waren het overgrote deel van de voertuigen die ik naar België terugbracht voertuigen met problemen met de automatische versnellingsbak. De rest was ongeval of andere pech onderweg. ;)

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 06 juli 2007 - 17:13:45 »
mijn 1ste rijles:

'mijn rijschool' heeft naast het kantoor in Brugge ook nog 1tje op Oostkamp, beide kantoren gebruiken hetzelfde wagenpark.
Voor mij was dus een meisje gestart in Oostkamp, naar Brugge gereden om mij op te pikken en dan reed zij terug naar Oostkamp.

Op Oostkamp aan het kantoor daar gestopt, m'n voorgangster haar les zat erop.
We stonden dus gewoon op de parkeerstrook, naast de baan. 't was rond 17u.
Daarna mocht ik dus achter het stuur gaan zitten, zetel en spiegels goed zetten.
Instructeur deed nog snel de uitleg wat ik mocht verwachten de komende 2u.

Daarna vertrokken, ik enkel sturen en pinken terwijl de instructeur de pedalen voor z'n rekening nam.
Naar het dichtste bedrijventerreintje gereden, daar in een kalme straat langs de kant gaan staan.
Daar kreeg ik de werking van de pedalen uitgelegd, alle lichten, ruitenwissers en de mogelijke symbooltjes op het instrumentenpaneel.
Daarna mocht ik een 100tal meter beetje proberen om te vertrekken. Dus gans de tijd vertrekken, stoppen, vertrekken, stoppen.

De instructeur zag dat dit redelijk goed ging, dus we vertrokken voor een ritje.
Eerst de bredere banen, drukke punten nog niet, en op het eind nog een stukje expressweg om ook eens aan 70, 90, en een stuk 120 te rijden.

Dan nog efkens naar hun terrein, motorkap opengedaan enzo, beetje op de helling oefenen.

De daaropvolgende lessen ook weer gewestwegen, stilletjesaan al dorpskernen enzo.
Ergens rond de 3de-4de les was dat.
Rond de 5de les dan ook in centrum van Brugge gaan rijden enzo, drukkere banen ook.

Tussen de ritjes door ook op het terrein de manoeuvres gaan oefenen.
De instructeur vond het nuttig dat ik ook de oude manoeuvres nog kende, dus ik heb op terrein nog tussen de paaltjes achteruit gereden, leren parkeren tussen 2 hekkens en hellingen ook nog gedaan.
Ook keren in een straat eerst op terrein geoefend.
Eens dat goed ging ook de manoeuvres zoals ze nu op't examen moeten, nog steeds op terrein.

Naarmate de laatste lessen naderden ook nog een halve les geoefend op op- en afrijden van de expressweg (gelijkaardig als bij een autosnelweg dus).
Dit was dus, oprijden, beetje op de expressweg blijven, er terug af, volgende oprit erop enzo verder.

Dan ook een mengelmoes van gewestwegen, dorpskernen, stadscentrum, boerenbaantjes waar je maar met 1 wagen tegelijk doorkan, ...

Ik mag dus wel zeggen dat het de 995€ zeker waard was ;D

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 06 juli 2007 - 19:19:16 »
Tussen de ritjes door ook op het terrein de manoeuvres gaan oefenen.
De instructeur vond het nuttig dat ik ook de oude manoeuvres nog kende, dus ik heb op terrein nog tussen de paaltjes achteruit gereden, leren parkeren tussen 2 hekkens en hellingen ook nog gedaan.
Ook keren in een straat eerst op terrein geoefend.

Ik hoop dat alle instructeurs dit doen. Dit zijn geen 'oude' manoeuvres, dit zijn dagelijkse manoeuvres. Het was zowiezo een idiotie om die manoeuvres uit het examen te halen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Freddie

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 127
  • Geslacht: Man
Re: Rijopleiding: de eerste stappen ...
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 07 juli 2007 - 16:54:59 »
Ik hoop dat alle instructeurs dit doen. Dit zijn geen 'oude' manoeuvres, dit zijn dagelijkse manoeuvres. Het was zowiezo een idiotie om die manoeuvres uit het examen te halen.
idd, hij was ook van mening dat je die dingen moest blijven kennen.
Het was toen begin oktober, dus net rond de overgangsperiode naar die nieuwe shizzle.
Ben wel blij dat ik die dingen ook geleerd en mogen doen heb.