Poll

Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen

Belziek
Nederland
Duitsland
Frankrijk
Spanje
Italië
Oost-Europa
Andere

Auteur Topic: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?  (gelezen 1790 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 10:14:08 »
Het is al lang geleden dat we hier een pol hebben georganiseerd.

Je kan alvast wat inspiratie vinden in het volgende krantenartikel (De Morgen):

http://www.demorgen.be/economie/waarom-half-europa-elon-musk-wil-verleiden-bc6b5fe0/
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 11:30:49 »
Het is al lang geleden dat we hier een pol hebben georganiseerd.

Je kan alvast wat inspiratie vinden in het volgende krantenartikel (De Morgen):

http://www.demorgen.be/economie/waarom-half-europa-elon-musk-wil-verleiden-bc6b5fe0/
Ik twijfel tussen Nederland, Duitsland en Tsjechië, of wie weet Portugal.

Maar mijn buikgevoel zegt Duitsland, net omdat Duitsland het hart is van de fossiele autoindustrie, eens D overtuigd dan heb je Europa.

- Nederland heeft al de assemblageabrieken in Tilburg.

- Tsjechië ligt nog zeer centraal in Europa en zou Lithium-mijnen -voorraden hebben:
http://miningsee.eu/european-metals-lithium-mining-may-start-in-czech-mountains/
(heeft ook geen Euro en goedkopere werknemers, denk aan Skoda)

- Portugal: produceert 300 MT lithium per jaar, wat wererldwijd toch de 6e plaats is:
http://investingnews.com/daily/resource-investing/energy-investing/lithium-investing/top-lithium-producing-countries/
(heeft bovendien meer zon en wind dan andere landen...)

Maar ik gok toch op Duitsland.

Tesla hecht ook waarde aan dat de fabriek grotendeels kan werken op hernieuwbare energiebronnen (zon-wind-waterkracht-geothermie)
Ook dat kan kantelen in het voordeel van een van de 4 genoemde landen (Portugal heeft hier de meeste mogelijkheden, en ook de beste qua aandeel)

Tesla hecht natuurlijk ook vooral waarde aan financiele inbreng van de overheid/private ondernemingen en samenwerking met plaatselijke industrie, voor dat laatste heeft D een dikke streep voorsprong.

Dit heb ik geschreven en nu ga ik pas de tekst van De Morgen lezen...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 11:47:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 07 december 2016 - 16:31:16 »
Vlaanderen bij de top 5. Laat me niet lachen. Wij maken geen schij van kans door alle belastingen en verdoken belastingen. In plaats van voortrekker te zijn, denkt onze regering alleen maar aan zakken vullen.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 07 december 2016 - 16:56:42 »
Vlaanderen bij de top 5. Laat me niet lachen. Wij maken geen schij van kans door alle belastingen en verdoken belastingen. In plaats van voortrekker te zijn, denkt onze regering alleen maar aan zakken vullen.

Vlaanderen geef ik ook niet veel kans. Enorme loonlasten, alsmaar meer ondernemingen verlaten België, vooral in de autoindustrie (Citroën, Ford, Opel, Renault, Volkswagen).

Lage loonlanden zoals Tsjechië vereisen dan weer veel meer kwaliteitscontroleurs in de fabriek.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 08 december 2016 - 15:07:01 »
(ik zal het maar hier zetten ipv een nieuwe draad te starten)

Zeker de Duitse politiek heeft wat goed te maken.

Worden tesamen met enkele andere landen aangeklaagd, ttz een inbreukprocedure wordt opgestart door de Europese commissie (dat heeft lang geduurd).

Zoveel jaren sjoemelen en miljoenen bedriegen en dan nog de extra gezondheidsschade#... (zou al $39 miljard# bedragen volgens een studie uit NL)

En de zeer lakse Duitse overheid neemt amper of geen maatregelen, en beschermt verder hun autoindustie.

Blijkbaar zijn er nog 6 andere landen in betrokken of wisten van het grootschalig bedrog.
(VW-Groep zorgt nu eenmaal in vele landen voor werk..., hoe was die spreuk weer?)

Citaat
http://www.tijd.be/ondernemen/auto/Europa_geeft_Duitsland_oorveeg_voor_Dieselgate.9839803-3100.art?itm_campaign=newsteaser

De Europese Commissie wil een inbreukprocedure tegen Duitsland opstarten omdat het Volkswagen onvoldoende heeft gecontroleerd.
 
Dat heeft een hooggeplaatste medewerker van de commissie meegedeeld aan het Duitse persbureau DPA.

Duitsland wordt in gebreke gesteld voor de manier waarop de nationale toezichthouders functioneerden bij het uitstootschandaal bij Volkswagen.

De Duitse autofabrikant Volkswagen had in september vorig jaar toegegeven dat het de uitstoot van 11 miljoen auto's had gemanipuleerd door gebruik te maken van sjoemelsoftware. De zaak werd aan het licht gebracht door de Amerikaanse overheden.

Europa stelde zich daarop vragen bij de werking van de Duitse toezichthouders, die het concern niet op een toereikende manier gecontroleerd zouden hebben. Omdat Duitsland daarmee mogelijk de Europese regels overtrad, had de Europese Commissie de toezichthouders om bijkomende uitleg gevraagd. Maar de Duitse rapporten die daarop volgden, bleken onvolledig.

Blamage

Een inbreukprocedure, die kan uitmonden in een verwijzing naar het Europees Hof van Justitie, is de enige hefboom die de Europese Commissie heeft om de lidstaten in de pas te dwingen.

De opening van een inbreukprocedure zou dan ook een blamage zijn voor Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel (CDU), ook wel 'die 'Auto-Kanzlerin' genoemd, en de Beierse Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) krijgen al langer kritiek omdat ze de belangen van de Duitse autobouwers met hand en tand verdedigen. Maar ook andere regeringen hoeden zich voor kritiek op de auto-industrie, die goed is voor 12 miljoen jobs in Europa.
De officiële bevestiging van de procedure wordt donderdagmiddag verwacht. Er wordt in totaal tegen zeven landen een inbreukprocedure opgestart, melden de Duitse media nog. Naast Duitsland gaat het om het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Litouwen, Luxemburg, Griekenland en Spanje.

Was natuurlijk ook in de D-media:
Citaat
http://www.berliner-zeitung.de/wirtschaft/vw-abgasskandal-warum-die-eu-kommission-das-verfahren-gegen-deutschland-einleitet-25238132
VW-Abgasskandal Warum die EU-Kommission das Verfahren gegen Deutschland einleitet
07.12.16,
[...]
Auf welche Rechtsgrundlage stützt sich Brüssel?
Laut einer EU-Verordnung aus dem Jahr 2007 sind so genannte Abschalt-Einrichtungen in Motoren verboten. Baut ein Autohersteller sie trotzdem ein, muss das laut Verordnung sanktioniert werden. Deutschland und andere Mitgliedstaaten haben es  nach Brüsseler Auffassung aber versäumt, rechtzeitig ein Sanktionssystem zu errichten.  Europas größter Autohersteller Volkswagen, bei dem der Dieselgate-Skandal seinen Anfang nahm, baute weltweit in vielen Millionen Fahrzeugen Abschalt-Einrichtungen ein: Eine Software erkennt, wann die Wagen auf dem Rollenprüfstand stehen. Dann werden nur gereinigte Abgase ausgestoßen. Im Normalbetrieb auf der Straße hingegen liegen die Emissionen # gesundheitsschädlicher Stickoxide weit jenseits der zulässigen Grenzwerte. In Europa sind jedes Jahr mehrere zehntausend vorzeitige Todesfälle auf Stickoxide zurückzuführen. Die Schadstoffe greifen insbesondere die Atemwege an.
– Quelle: http://www.berliner-zeitung.de/25238132 ©2016
Citaat
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749116300537
Valuing the human health damage caused by the fraud of Volkswagen

Rik Oldenkamp, , Rosalie van Zelm, Mark A.J. Huijbregts
Department of Environmental Science, Institute for Wetland and Water Research, Radboud University, P.O. Box 9010, 6500 GL Nijmegen, The Netherlands

Highlights
• Health damages from Volkswagen's emission fraud are estimated in the USA and Europe.
• Combined health damages in the USA and Europe are estimated at 45 thousand DALYs.
• Health damages will further increase to 119 thousand DALYs if cars are not recalled.
Combined health costs in the USA and Europe are estimated at #39 billion US dollars.
• Costs will further increase to # 102 billion US dollars if cars are not recalled.
meer via: https://de.wikipedia.org/wiki/VW-Abgasskandal

VW heeft amper een fractie van hun dieselwagens aangepast, tot oktober 2016 amper 300.000 van de 8,5 miljoen dieselwagens in Europa.
Citaat
http://www.t-online.de/auto/news/id_75626602/vw-hat-erst-etwa-300-000-dieselautos-umgeruestet.html

24.10.2016. Der VW-Konzern hat ein gutes Jahr nach Bekanntwerden der Abgas-Affäre in Deutschland bislang rund 300.000 manipulierte Diesel-Pkw umgerüstet. Das sind zwölf Prozent aller betroffenen Wagen. Das geht aus einer Antwort der Bundesregierung auf eine Anfrage des Parlaments hervor.

Insgesamt muss das Unternehmen hierzulande rund 2,5 Millionen Fahrzeuge wegen einer unzulässigen Abschaltung der Abgasreinigung zurückrufen. VW verspricht aber weiterhin, bis Herbst 2017 alle von der Diesel-Manipulation betroffenen Fahrzeuge zu reparieren. Insgesamt sind 8,5 Millionen Fahrzeuge in Europa betroffen.

30.09.2016. Es wird bekannt, dass einige Updates Probleme machen. Das berichtet über die Hälfte von 135 Haltern, die das Update haben aufspielen lassen, in einer nicht repräsentativen Umfrage, die die WirtschaftsWoche mit der Plattform MyRight initiiert hat.

MyRight ist ein Rechtsdienstleister, der Betroffenen anbietet, den Autobauer für sie auf Erfolgsbasis zu verklagen. Die Teilnehmer der Umfrage haben ihre Rechte bereits an MyRight abgetreten.
De # gezondheidskosten lopen dus verder op... VW zou alle 8,5 milj dieselwagens aanpassen tegen herft 2017... beloven ze... (en wie gaat ze deskundig controleren?
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 december 2016 - 16:16:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 31 december 2016 - 17:55:14 »
Volgens deze Duitse krant zijn er al meer dan 300 Europese steden-gemeentes die zich gemeld hebben voor een Europese Teslafabriek...

Citaat
https://www.gn-online.de/nachrichten/zwei-kommunen-im-emsland-wollen-tesla-fabrik-178208.html

Im europaweiten Wettbewerb um einen Produktionsstandort für den amerikanischen Elektroautohersteller Tesla werfen Papenburg und Dörpen einen gemeinsamen Hut in den Ring.

Dörpen/Papenburg. Die Bewerbung an Tesla-Chef Elon Musk ist fertig und die Zahl der Mitbewerber groß. Mehr als 300 Standorte in Europa buhlen um die Gunst der Amerikaner, die einen gigantischen Wachstumskurs eingeschlagen haben.

Die Emsländer sind dennoch optimistisch. „Tesla sucht in Europa Standorte zur Auto- und Batterieproduktion. Unsere Bewerbung ist top. Wir können uns sogar gut vorstellen, dass beides hier realisiert wird“, sagt der Dörpener Samtgemeindebürgermeister Hermann Wocken (CDU). „Natürlich sind wir aber auch nicht naiv“, weiß Wocken um die Konkurrenz. „Aber wer es gar nicht erst versucht, hat auch keine Chance.“ Musk hatte im November angekündigt, 2017 einen Standort für die erste große Tesla-Fabrik in Europa aussuchen zu wollen. Aktuell werden Teslas für Europa in den Niederlanden montiert.

Tja met mogelijke 10.000 werknemers in de toekomst is het "wie niet op doel schiet kan ook geen goal maken"

Ook Vlaanderen is bij Tesla niet onbekend, zou volgens berichten bij de top 5 kanshebbende regio´s zijn...
Zelfs #Lommel en #Genk is bij Tesla niet onbekend: (maar de keus viel toen op Tilburg voor de Europese assemblage)
# http://newsmonkey.be/article/26989

Een volledige Tesla productie in de EU zou natuurlijk de EU-Tesla´s goedkoper maken.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 31 december 2016 - 18:12:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 01 januari 2017 - 15:23:30 »
Een volledige Tesla productie in de EU zou natuurlijk de EU-Tesla´s goedkoper maken.

Kunnen goedkoper maken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Waar zal Tesla zijn Europese fabriek bouwen?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 01 januari 2017 - 16:58:00 »
Een volledige Tesla productie in de EU zou natuurlijk de EU-Tesla´s goedkoper maken.

Kunnen goedkoper maken.
Ze kunnen ook duurder worden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I