(ik zal het maar hier zetten ipv een nieuwe draad te starten)
Zeker de Duitse politiek heeft wat goed te maken.
Worden tesamen met enkele andere landen aangeklaagd, ttz een inbreukprocedure wordt opgestart door de Europese commissie (dat heeft lang geduurd).
Zoveel jaren sjoemelen en miljoenen bedriegen en dan nog de extra gezondheidsschade#... (zou al $39 miljard# bedragen volgens een studie uit NL)
En de zeer lakse Duitse overheid neemt amper of geen maatregelen, en beschermt verder hun autoindustie.
Blijkbaar zijn er nog 6 andere landen in betrokken of wisten van het grootschalig bedrog.
(VW-Groep zorgt nu eenmaal in vele landen voor werk..., hoe was die spreuk weer?)
http://www.tijd.be/ondernemen/auto/Europa_geeft_Duitsland_oorveeg_voor_Dieselgate.9839803-3100.art?itm_campaign=newsteaser
De Europese Commissie wil een inbreukprocedure tegen Duitsland opstarten omdat het Volkswagen onvoldoende heeft gecontroleerd.
Dat heeft een hooggeplaatste medewerker van de commissie meegedeeld aan het Duitse persbureau DPA.
Duitsland wordt in gebreke gesteld voor de manier waarop de nationale toezichthouders functioneerden bij het uitstootschandaal bij Volkswagen.
De Duitse autofabrikant Volkswagen had in september vorig jaar toegegeven dat het de uitstoot van 11 miljoen auto's had gemanipuleerd door gebruik te maken van sjoemelsoftware. De zaak werd aan het licht gebracht door de Amerikaanse overheden.
Europa stelde zich daarop vragen bij de werking van de Duitse toezichthouders, die het concern niet op een toereikende manier gecontroleerd zouden hebben. Omdat Duitsland daarmee mogelijk de Europese regels overtrad, had de Europese Commissie de toezichthouders om bijkomende uitleg gevraagd. Maar de Duitse rapporten die daarop volgden, bleken onvolledig.
Blamage
Een inbreukprocedure, die kan uitmonden in een verwijzing naar het Europees Hof van Justitie, is de enige hefboom die de Europese Commissie heeft om de lidstaten in de pas te dwingen.
De opening van een inbreukprocedure zou dan ook een blamage zijn voor Duitsland. Bondskanselier Angela Merkel (CDU), ook wel 'die 'Auto-Kanzlerin' genoemd, en de Beierse Verkeersminister Alexander Dobrindt (CSU) krijgen al langer kritiek omdat ze de belangen van de Duitse autobouwers met hand en tand verdedigen. Maar ook andere regeringen hoeden zich voor kritiek op de auto-industrie, die goed is voor 12 miljoen jobs in Europa.
De officiële bevestiging van de procedure wordt donderdagmiddag verwacht. Er wordt in totaal tegen zeven landen een inbreukprocedure opgestart, melden de Duitse media nog. Naast Duitsland gaat het om het Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Litouwen, Luxemburg, Griekenland en Spanje.
Was natuurlijk ook in de D-media:
http://www.berliner-zeitung.de/wirtschaft/vw-abgasskandal-warum-die-eu-kommission-das-verfahren-gegen-deutschland-einleitet-25238132
VW-Abgasskandal Warum die EU-Kommission das Verfahren gegen Deutschland einleitet
07.12.16,
[...]
Auf welche Rechtsgrundlage stützt sich Brüssel?
Laut einer EU-Verordnung aus dem Jahr 2007 sind so genannte Abschalt-Einrichtungen in Motoren verboten. Baut ein Autohersteller sie trotzdem ein, muss das laut Verordnung sanktioniert werden. Deutschland und andere Mitgliedstaaten haben es nach Brüsseler Auffassung aber versäumt, rechtzeitig ein Sanktionssystem zu errichten. Europas größter Autohersteller Volkswagen, bei dem der Dieselgate-Skandal seinen Anfang nahm, baute weltweit in vielen Millionen Fahrzeugen Abschalt-Einrichtungen ein: Eine Software erkennt, wann die Wagen auf dem Rollenprüfstand stehen. Dann werden nur gereinigte Abgase ausgestoßen. Im Normalbetrieb auf der Straße hingegen liegen die Emissionen # gesundheitsschädlicher Stickoxide weit jenseits der zulässigen Grenzwerte. In Europa sind jedes Jahr mehrere zehntausend vorzeitige Todesfälle auf Stickoxide zurückzuführen. Die Schadstoffe greifen insbesondere die Atemwege an.
– Quelle: http://www.berliner-zeitung.de/25238132 ©2016
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0269749116300537
Valuing the human health damage caused by the fraud of Volkswagen
Rik Oldenkamp, , Rosalie van Zelm, Mark A.J. Huijbregts
Department of Environmental Science, Institute for Wetland and Water Research, Radboud University, P.O. Box 9010, 6500 GL Nijmegen, The Netherlands
Highlights
• Health damages from Volkswagen's emission fraud are estimated in the USA and Europe.
• Combined health damages in the USA and Europe are estimated at 45 thousand DALYs.
• Health damages will further increase to 119 thousand DALYs if cars are not recalled.
• Combined health costs in the USA and Europe are estimated at #39 billion US dollars.
• Costs will further increase to # 102 billion US dollars if cars are not recalled.
meer via:
https://de.wikipedia.org/wiki/VW-AbgasskandalVW heeft amper een fractie van hun dieselwagens aangepast, tot oktober 2016 amper 300.000 van de 8,5 miljoen dieselwagens in Europa.
http://www.t-online.de/auto/news/id_75626602/vw-hat-erst-etwa-300-000-dieselautos-umgeruestet.html
24.10.2016. Der VW-Konzern hat ein gutes Jahr nach Bekanntwerden der Abgas-Affäre in Deutschland bislang rund 300.000 manipulierte Diesel-Pkw umgerüstet. Das sind zwölf Prozent aller betroffenen Wagen. Das geht aus einer Antwort der Bundesregierung auf eine Anfrage des Parlaments hervor.
Insgesamt muss das Unternehmen hierzulande rund 2,5 Millionen Fahrzeuge wegen einer unzulässigen Abschaltung der Abgasreinigung zurückrufen. VW verspricht aber weiterhin, bis Herbst 2017 alle von der Diesel-Manipulation betroffenen Fahrzeuge zu reparieren. Insgesamt sind 8,5 Millionen Fahrzeuge in Europa betroffen.
30.09.2016. Es wird bekannt, dass einige Updates Probleme machen. Das berichtet über die Hälfte von 135 Haltern, die das Update haben aufspielen lassen, in einer nicht repräsentativen Umfrage, die die WirtschaftsWoche mit der Plattform MyRight initiiert hat.
MyRight ist ein Rechtsdienstleister, der Betroffenen anbietet, den Autobauer für sie auf Erfolgsbasis zu verklagen. Die Teilnehmer der Umfrage haben ihre Rechte bereits an MyRight abgetreten.
De # gezondheidskosten lopen dus verder op...
VW zou alle 8,5 milj dieselwagens aanpassen tegen herft 2017... beloven ze... (en wie gaat ze deskundig controleren?