Uit GvA:
http://www.gva.be/cnt/dmf20161026_02540156/mechelen-voert-massaal-trajectcontroles-inMechelen wil op zowat alle invalswegen trajectcontroles plaatsen, in totaal op zo'n 12 plaatsen. Als je dan in de sociale media gaat kijken juigt de verkeersonkundige Vlaming. Wat wil de burgemeester met dergelijke actie bereieken? Het effect op de verkeersveiligheid zal alvast miniem zijn. Het grootste gedeelte van de dag staan op deze wegen lange files en kan er in de praktijk niet snel gereden worden. De sukkelaar die 's avonds, zonder enige impact, eens wat sneller rijdt zal dus moeten betalen. Bovendien zijn het niet de bestuurders die op een rustig moment eens 10 km/u sneller rijden die de problemen veroorzaken, dat zijn de chauffeurs die veel sneller en vooral roekeloos rijden. Wat de gemiddelde Vlaming niet begrijpt is dat snel rijden en roekeloos rijden niet hetzelfde is.
In de praktijk komt het erop neer dat Mechelen nu op de eerste plaats staat voor snelheidscontroles en alcoholcontroles (wat ze al geruime tijd doen). Nu kan ik die alcoholcontroles begrijpen, de extreme snelheidscontroles minder. Er wordt immers nauwelijks gecontroleerd op de echte oorzaken van ongevallen. Er is geen controle op GSM gebruik achter het stuur. Er is geen controle op voorrangsnegatie. De zwakke weggebruikers kunnen zich werkelijk alles permiteren. Aan kruispunten lopen hordes voetgangers door het rode licht. Ze wandelen in het midden van de rijbaan terwijl er aan beide zijden brede trottoirs (> 3 m) aanwezig zijn. Fietsers rijden als kamikazes door de binnenstad.
Dit alles wordt ondersteund door een bewuste verkeerde communicatie van de schepen van mobiliteit. Haar diensten hebben dat duidelijk op email aangetoond!