Auteur Topic: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden  (gelezen 5224 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Gepost op: zaterdag 05 november 2016 - 19:23:21 »
Citaat van: GVA
Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden

De korpschef van de brandweer van Indianapolis, Kevin Jones, heeft op een persconferentie na de feiten gezegd dat hoewel zijn team getraind is om met branden van elektrische voertuigen om te gaan en ze weten dat de batterijen van deze voertuigen met extreem hoge temperaturen branden en dus veel bluswater vergen, hij nog nooit iets van deze ernst had meegemaakt.

http://www.gva.be/cnt/dmf20161105_02557097/inferno-na-crash-met-tesla-batterij-ontploft-twee-doden

Zie ook:

Tesla Model S brandt zonder aanwijsbare reden volledig uit

Maserati-baas brandt Tesla tot de schoenveters af

Citaat
The execution and quality of the products of Tesla are the same as a German OEM in the 1970s
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 05 november 2016 - 21:24:50 »
Jozef, ik hoop dat je die tweede link gelezen hebt en niet alleen op de titel afgaat!

Wagens branden inderdaad uit en dergelijk nieuws is dikwijls heel spectaculair. Toen ik indertijd op LPG reed moest ik ook van iedereen aanhoren dat ik met een gasbom rondreed. Een goed geplaatste en onderhouden LPG installatie is veiliger dan een benzinetank, maar daar moest niemand van weten. Bij Tesla zal ook zoiets wel opgaan.

Vandaag ben ik nog eens bij Tesla langs geweest. Mijn BMW5 is aan vervanging toe, niet dat hij versleten is, maar het is nu éénmaal fiscaal interessanter om nu een andere wagen aan te schaffen. Toen ik bij Tesla in Aartselaar binnenreed dacht ik bij de verkeerde garage aangekomen te zijn. Er stonden weliswaar enkele Tesla's op de parking, maar de overgrote meerderheid waren BMW's en nog enkele Mercedessen, Audi's en Jaguars. Tesla trekt blijkbaar een bepaald publiek aan.
Ik wou de Model X wel eens van dichtbij bekijken en vooral of deze inderdaad een bekwame 7-zitter is. Met drie kinderen wil ik nu en dan nog wel eens iemand extra meenemen. De Model X kan dat inderdaad en heeft meer dan voldoende ruimte. Tijdens de testrit viel hij op omdat hij rustiger rijdt dan de Model S. Ik laat het nog even bezinken en beslis binnen een paar weken over de opvolging.

Morgen vertrek ik voor een cursus in Zürich. Ik had dit stukje ook perfect kunnen vliegen, regelmatig zijn er interessante vluchten en ik woon per trein op minder dan 20 min van Zaventem. Ik ga echter met twee collega's meerijden, waaronder één die hier lid is. Het vehikel van keuze is een Model S P85D. Dan kan ik ineens zien in de praktijk wat het rijden met een Tesla over lange afstand betekent. Waarschijnlijk betekent dit een halfuurtje aan de supercharger in Metz en een 50 min aan de superhager in Straatsburg. Ik breng wel verslag uit na de cursus, als we niet verkoold in een hoopje as liggen tussen Zwitserland en Belziek.  >:D
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #2 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 02:39:21 »
Jozef, ik hoop dat je die tweede link gelezen hebt en niet alleen op de titel afgaat!

Uiteraard lees ik de inhoud van een link alvorens hem te plaatsen.

Citaat
Wagens branden inderdaad uit en dergelijk nieuws is dikwijls heel spectaculair. Toen ik indertijd op LPG reed moest ik ook van iedereen aanhoren dat ik met een gasbom rondreed. Een goed geplaatste en onderhouden LPG installatie is veiliger dan een benzinetank, maar daar moest niemand van weten. Bij Tesla zal ook zoiets wel opgaan.

In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, ontploft een wagen met een verbrandingsmotor nooit. Als de wagen vuur vat, heb je in principe nog 8 minuten tijd om hem te verlaten.

Ook een LPG tank ontploft nooit. Als men ze in het vuur gooit, verbrandt het gas dat door de overdruk ontsnapt met een steekvlam.

Wel zijn er branden geweest met LPG tanks die voor meer dan 80% konden gevuld worden. Na het tanken werd het voertuig in een warme garage gezet, waardoor er overdruk ontstond en gas afgeblazen werd, wijl er in de garage een verwarmingsketel stond.

En zoals je zegt, moet een LPG installatie vakkundig geïnstalleerd zijn en onderhouden worden. Onlangs heeft hier ergens in Duitsland een ontploffing plaatsgevonden in het interieur van een wagen die in de fabriek uitgerust was voor aardgas, doch waar de eigenaar-knutselaar nog zelf een extra tank ingebouwd had.

Bij de Tesla heeft helaas wel een ontploffing plaatsgevonden:

Citaat
Een getuige vertelde Associated Press dat hij de wagen tegen de boom zag botsen, even zag rondtollen en dan ontploffen. “Alle delen van de wagen gingen de lucht in, ik moest versnellen om er gewoon op tijd van weg te komen”, zei hij.

Stel je voor dat zoiets gebeurt op een plaats waar er vele zwakke weggebruikers zijn!

Bovendien heeft de korpschef van de brandweer bevestigt dat hij nog nooit iets van deze ernst had meegemaakt.

Je behoort tot wat men in de product life cycle de "early adopters" noemt: mensen die een produkt kopen op een ogenblik dat het nog niet op punt staat en nog veel te duur is. Ik wacht nog wel even tot Audi, BMW en Mercedes een degelijke elektrische wagen uitbrengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #3 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 02:50:08 »
In dit verband nog een citaat uit Motorwelt, het tijdschrift van de ADAC, van deze maand:

Citaat
Politiker fordern, Autos mi Spritmotoren in 13 Jahren zu verbieten. Bei uns wird das kontrovers diskutiert.

PRO

Finito für Verbrenningsmotoren in gut 13 Jahren - mag sein, dass dieses Vorhaben zu ambitioniert ist, um wahr zu werden. Doch es is höchste Zeit, die Autohersteller (vor allem die hiesigen) zu mehr ökologischer Denke zu zwingen. Hybrid-Autos verpennt, E-Autos auf die lange Bahn geschoben, stattdessen laufen massenweise schwere SUV vom Band, und bei den Abgaswerten wird getrickst. Ja, wir brauchen die Verkehrswende hin zu sauberer Energie. Schneller, als es der Autoindustrie lieb ist.

KONTRA

Unrealistische Zahlen sind demotivierend! Eine Million Elektroautos bis 2020? Es wird ein Bruchteil sein - und pessimistische Auguren, die dass schon immer wussten, erklären das zum Beweis für das Scheitern der Elektromobilität. Ab 2030 keine Verbrennungsmotoren mehr? Bis dahin ist noch keine neue Batterietechnik erfunden - und der Verbrennungsmotor mit modernster Abgastechnik wird noch gebraucht. Was sollen dann solche Fristen? Konzentrieren wir uns lieber auf das Machbare.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #4 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 12:35:23 »
In tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt, ontploft een wagen met een verbrandingsmotor nooit. Als de wagen vuur vat, heb je in principe nog 8 minuten tijd om hem te verlaten.

Verbrandingsmotor? Diesel...
En een ontploffingsmotor? Benzine...

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #5 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 15:47:19 »
En een ontploffingsmotor? Benzine...

Nog zo een hardnekkige kwakkel. Een benzinemotor is hoegenaamd geen ontploffingsmotor. Het gaat om een gecontroleerde verbranding die begint en zich verspreidt zoals de constructeur het voorzien heeft.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #6 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 20:51:32 »
Alweer een hoop sensatie en onzin over een Tesla die eens in brand schiet bij een ongeval (aan zeer hoge snelheid op een boom), terwijl de fossiele auto´s zelfs zonder ongeval in brand kunnen schieten.

Naja de angstige vervuilende olielobby is weer zijn favoriet spelletje bezig via de media diverse electrische wagens als het nu om veiligheid (vuurkwakkels uitvergroten) of om vervuiling (fijnstofkwakkel van meer rem- en bandenstof) of whatever gaat te discrediteren of te minimaliseren, alhoewel ze zich telkens belachelijk maken met hun pro-olie-propaganda. Ik kan me natuurlijk vergissen, dan zal het gewoon onwetendheid zijn of gewoon sensatiedrang (gazetten verkopen beter) of om negatief te hypen over Tesla/electrische voertuigen, onbekend is onbemind of onbekend moet wel gevaarlijk zijn...  ::)

Maar er zijn er altijd die graag onzin willen blijven geloven. Zeker vele met eigenbelang (ik denk daar ook aan de tweedehandsverkoop)

In de USA enkel op de snelweg zelfs 174.000 branden per jaar, en het zal zeker niet altijd door een ongeval zijn.
Citaat
It’s worth noting that 174,000 car fires were reported on US highways last year. Of course, the vast majority had nothing to do with electric vehicles or Tesla.

https://electrek.co/2016/11/03/tesla-model-s-fire-following-fatal-crash-speeding-accident-indianapolis/

Citaat
malciv • 3 days ago

I first read about this crash on a local news site and the comments were scary. A bunch of people talking about how much more dangers electric vehicles are, and how this was likely caused by autopilot. The news article went on at length about how much more difficult battery fires are than "normal" car fires. Personally I don't think I realized how miseducated people are regarding electric cars. I just assumed people prefer what's familiar, but its clear there is an active bias trying to persuade people away from electric vehicles.

Over dat dodelijk ongeval in Indianapolis beter eens de plaatselijke zender/krant lezen:

Citaat
http://wishtv.com/2016/11/03/2-killed-in-fiery-explosive-crash/

INDIANAPOLIS (WISH) – Investigators are looking into what caused a deadly crash involving a Tesla on the city’s near north side.

Medics pronounced 27 year old Casey Speckman dead at the scene. The passenger, 44 year old Kevin McCarthy died at the hospital.

IFD says the two were driving north on Illinois Street near 16th Street, lost control and then smashed into the tree and then into a parking garage.

Witnesses described the scene as horrific.

“There was one big explosion at first and then there were several small ones and debris just kept popping up in the air,” said Alfred Finnell,

Firefighters say the debris field stretched 150 yards. The small explosions were likely lithium batteries. Those batteries were still on scene later this morning. But the main power source for Teslas is a 400-volt battery  in the floor.

“With the high voltage batteries they’re lithium ion batteries and they require copious amounts of water to extinguish them, they burn very hot,” said Kevin Jones, the Battalion Chief of Special Operations for the Indianapolis Fire Department.

IFD says it took them 10 minutes to put the fire out, and 20 minutes to get McCarthy out. Speckman died in the crash. Firefighters say even when using the jaws of life, getting victims out  of newer cars can pose problems.

“Back in the 1980s the vehicles you could come up there and cut pretty much everywhere and not have a hazard. But now with the introduction of airbags and the seat belt  retention and the high voltage lines we have to peel and peak and look and make sure we’re not going to cut into something that will cause a hazard for us or the victims,” said Jones.

In a manual for first responders posted to Tesla’s website, firefighters are warned not to touch the vehicle until the fire is out.

Meaning at first there was nothing they could do for Speckman or McCarthy

“These crews train for these types of incidents, but it always affects them whether they show it or not, because unfortunately these men and women see it a lot,” said Jones.

A wedding website shows Speckman and her fiance were set to get married on September 22, 2017. That they met at IU, dated for over 9 years, and that he proposed in Key West Florida, the same place where they were to be married.

A LinkedIn page for Kevin McCarthy shows he is the President & CEO at Express Software and Services, based in Indianapolis.

The two were coworkers.

The family of Casey Speckman released this statement:

“The Speckman Family is grieving the sudden loss of Casey, beloved daughter, sister, cousin and fiancee. We ask that you please respect our privacy during this difficult time.”

WARNING: Video below may be disturbing to some viewers

Fossiele auto´s kunnen al bij bepaalde lichte frontimpact in brand schieten (iedereen weet ook waarom), maart 2014 geleden zelfs 7 doden:
Citaat
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140308_01015156
Zonhoven: auto in brand 7 doden

ZONHOVEN - Een verkeersongeval op de E314 in Zonhoven richting Heerlen heeft zaterdagochtend een bijzonder zware tol geëist. Een BMW met zeven jongeren aan boord reed achteraan in op een rijdende vrachtwagen en vloog meteen in brand. Andere automobilisten probeerden nog om de vlammen te doven, maar dat lukte niet: de zeven inzittenden tussen 15 en 23 jaar oud kwamen om het leven.

Het ongeval gebeurde rond 2 uur. De BMW reed op de E314 richting Heerlen toen hij ter hoogte van Zonhoven om onduidelijke redenen achteraan op een Duitse tankwagen botste. De truck kwam een honderdtal meter verderop tot stilstand. De BMW knalde tegen de vangrail en vatte onmiddellijk vuur op de pechstrook.

De Duitse vrachtwagenchauffeur stapte uit en deed ook enkele andere voertuigen op de E314 stoppen om hulp te bieden. In afwachting van de komst van de brandweer probeerden de trucker en enkele automobilisten het vuur te bestrijden met enkele kleine brandblussers. Veel haalde dat echter niet uit. In enkele seconden tijd stond de BMW volledig in brand.

Toen de brandweer van Genk aankwam, kon voor de inzittenden van de wagen geen hulp meer baten. Een van de mensen die probeerde de brand te blussen was zo zwaar onder de indruk van de feiten dat hij voor controle werd overgebracht naar het ziekenhuis.

'Ze riepen nog om hulp'

Volgens de vrachtwagenchauffeur waren enkele inzittenden van de BMW nog bij bewustzijn toen het vuur uitbrak. 'Het ging razendsnel. We hebben het nog geprobeerd met brandblussers, maar tevergeefs. Je hoorde de inzittenden nog roepen. Het was verschrikkelijk', zegt de 57-jarige man.


De trucker rijdt elke dag via Tienen naar de Antwerpse haven en dan terug richting Duitsland. Hij begrijpt niet hoe het ongeval kon gebeuren. 'Ik had mijn cruisecontrol ingesteld op 85 km/u en reed gewoon rechtdoor. Plots was er een enorme klap en schoot mijn truck naar voren. In mijn achteruitkijkspiegel zag ik dan een brandende auto naast de vangrail.'

Andere ongevallen, bvb bus:
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2476449
Busbrand 43 doden

http://static.nieuws.vtm.be/buitenland/210488-toeristenbus-schiet-brand-10-doden
Busbrand 10 doden

http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/2404430/2015/07/26/Bus-met-Belgische-toeristen-brandt-volledig-uit-in-Italie.dhtml
58 Belgische toeristen kunnen uit brandende bus ontkomen.

 - - - - - -
Tesla-veiligheid refertes vindt men via Wiki:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Safety_features
The Model S is one of just a few cars to have ever achieved a 5-star safety rating from both Euro NCAP and the U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).[368][369] Only two other cars have earned the same recognition since 2011 (when the NHTSA introduced its latest rating scheme)
Of sinds de eerste brand van een Tesla (scherp hard voorwerp die insloeg in de wagenbodem => 1 module van de 16 modules van het accupack lek geslagen) in oktober 2013 is de Tesla nog maar eens veiliger geworden dat ze al was. Men heeft nadien de bodemplaat extra beschermd. Het brandpotentieel van een Tesla bij 1 beschadigde accumodule was omgerekend minder dan 1% van een fossiele brandstoftank. Een Tesla heeft bovendien geen brandstofleidingen en geen hete uitlaat/emissiezuiveringsdelen. Wel een tweemaal zo grote kreukelzone enz...

(en brandweer procedures (safety cautions first responders) voor electrische wagens bestaan al voor de Tesla S, kan voor wagen tot wagen verschillen waar de leiding moet geknipt worden (first responder cut loop): https://electrek.co/2016/09/10/tesla-fire-firefighters-behind-the-scene-disable-battery/
 https://www.tesla.com/firstresponders?redirect=no  )

Citaat
The module was evidently punctured by a "curved section" that fell off a truck and was recovered near the accident. Tesla stated that the debris punched a 3-inch (76 mm) diameter hole through the .25-inch (6.4 mm) armor plate under the vehicle, applying force of some 25 tons. Built-in vents directed the flames away from the vehicle so that the fire did not enter the passenger compartment. According to Tesla, the firefighters followed standard procedure; using large amounts of water to extinguish the fire was correct,[377] however, puncturing the metal firewall to gain access to the fire also allowed the flames to spread to the front trunk.[374] Tesla also stated that because the battery pack contains "only about 10% of the energy contained in a gasoline tank", the effective combustion potential of a single module is only about 1% that of a conventional vehicle.[374]

On October 24, 2013, the U.S. National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) announced, "After reviewing all available data, the National Highway Traffic Safety Administration has not found evidence at this time that would indicate the recent battery fire involving a Tesla Model S was the result of a vehicle safety defect or noncompliance with federal safety standards."[378] But the following month, the NHTSA opened a preliminary evaluation to determine "the potential risks associated with undercarriage strikes on model year 2013 Tesla Model S vehicles".[379][380] On March 28, 2014, NHTSA closed its investigation, claiming that the new titanium underbody shield and aluminum deflector plates, along with increased ground clearance, "should reduce both the frequency of underbody strikes and the resultant fire risk"

« Laatst bewerkt op: zondag 06 november 2016 - 21:43:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #7 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 21:53:23 »
Je behoort tot wat men in de product life cycle de "early adopters" noemt: mensen die een produkt kopen op een ogenblik dat het nog niet op punt staat en nog veel te duur is. Ik wacht nog wel even tot Audi, BMW en Mercedes een degelijke elektrische wagen uitbrengen.
Dit Vlaamse overheid  berekeningsgtool weerlegt jouw bewering:

Met dit tool http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

Citaat
Tesla Model S 85D 85kWh (5d) 378pk (27 cent/kWh aanpassen)  |  BMW 6 Coupe 640i (235kW) (2d) 320pk (benzine prijs/liter 1,30 aanpassen)
 Elektrisch  Prijs € 90.600,- incl. BTW                                          |      Benzine  Prijs € 86.150,- incl. BTW
 
Bespaar €11.461 (of €191 per maand)
met een Tesla Model S 85D!


is een Tesla S 85D zelfs € 191/maand goedkoper dan een vergelijkbare BMW 6 serie. Na berekening (stroom en benzineprijzen aanpassen aan aktuele BE- prijzen, stroom 27 cent/kWh, benzine 1,30 €/liter). Tool is inclusief koop- en herverkoopwaarde.

vb na 5 jaar/20.000 km/jaar of 100.000 km genomen, selectie: natuurlijk persoon, Premium klasse, bewuste rijstijl. Veel keus is er niet in auto´s, tenzij men zelf een auto tesamenstelt.

De Tesla S krijgt € 2500 Vlaamse premie. Maar ook zonder die premie is die Tesla S op 5 jaar/100.000 km nog 9000 € goedkoper, en dit al voor een particulier. Ook goedkoper dan bvb een premiummerk in die prijsklasse die pakweg ook 15-20k goedkoper kan zijn in aankoopprijs, net geprobeerd met 75k auto naar keuze specs.

« Laatst bewerkt op: zondag 06 november 2016 - 22:30:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #8 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 21:58:17 »
Vandaag weer behoorlijk wat bijgeleerd over het rijden met Tesla's. De voornaamste les was wel dat je probeert zo leeg mogelijk bij de volgende supercharges aan te komen. Het is dus zeker niet de bedoeling aan elke supercharger de batterijen volledig op te laden. Je neemt natuurlijk genoeg reserve. In de praktijk kwamen we vandaag telkens aan de supercharger met ongeveer 10% lading in de batterijen. De reden hiervoor is simpel. Als de batterijen quasi leeg zijn laadt de Tesla aan meer dan 100 kW. Als de batterijen nog redelijk vol zijn neemt dit drastisch af, naar pakweg 40 kW.
Stel dat je 60% van de lading nodig hebt om de volgende supercharger te bereiken doe je dit beter met 75% om te starten, dan met 100%. In het eerste geval km je met 15% toe en laadt je aan meer dan 500 km/u in het begin, in het tweede geval is het eerder 150 km/u. Je moet dus duidelijk op een andere manier leren denken.
De rit van Antwerpen naar Zürich was comfortabel, het supercharges niet storend lang en we hebben duidelijk niet traag gereden. Om tol te mijden zijn we door Duitsland gereden en de snelheid werd een aantal keer ver boven de 200 km/u opgevoerd. Allemaal zonder al te veel problemen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #9 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 22:18:52 »
Vandaag weer behoorlijk wat bijgeleerd over het rijden met Tesla's. De voornaamste les was wel dat je probeert zo leeg mogelijk bij de volgende supercharges aan te komen. Het is dus zeker niet de bedoeling aan elke supercharger de batterijen volledig op te laden. Je neemt natuurlijk genoeg reserve. In de praktijk kwamen we vandaag telkens aan de supercharger met ongeveer 10% lading in de batterijen. De reden hiervoor is simpel. Als de batterijen quasi leeg zijn laadt de Tesla aan meer dan 100 kW. Als de batterijen nog redelijk vol zijn neemt dit drastisch af, naar pakweg 40 kW.
Stel dat je 60% van de lading nodig hebt om de volgende supercharger te bereiken doe je dit beter met 75% om te starten, dan met 100%. In het eerste geval km je met 15% toe en laadt je aan meer dan 500 km/u in het begin, in het tweede geval is het eerder 150 km/u. Je moet dus duidelijk op een andere manier leren denken.
De rit van Antwerpen naar Zürich was comfortabel, het supercharges niet storend lang en we hebben duidelijk niet traag gereden. Om tol te mijden zijn we door Duitsland gereden en de snelheid werd een aantal keer ver boven de 200 km/u opgevoerd. Allemaal zonder al te veel problemen.

De gemiddelde snelheid gaat ongeveer zo hoog liggen als met een benzinewagen denk ik (die ook moet tanken) en ook om de ~ 300 km de nodige preventieve rustpauze inlast. Met een Tesla zullen die (preventieve) rustpauzes automatisch tesamenvallen met een SuC-stop die men kan bepalen door zijn rijstijl-snelheid, maar dikwijls zal het (druk) verkeer de gemiddelde snelheid bepalen.

Hoe nuttig was eigenlijk de info van de tripplanner/range assurance van de auto? http://www.egear.be/tesla-einde-range-anxiety/
« Laatst bewerkt op: zondag 06 november 2016 - 22:20:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #10 Gepost op: zondag 06 november 2016 - 23:13:29 »
terwijl de fossiele auto´s zelfs zonder ongeval in brand kunnen schieten.
Ik herinner me een aantal weken geleden toch een artikel over een Tesla die spontaan in brand gevlogen was tijdens het rijden

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #11 Gepost op: maandag 07 november 2016 - 00:11:15 »
terwijl de fossiele auto´s zelfs zonder ongeval in brand kunnen schieten.
Ik herinner me een aantal weken geleden toch een artikel over een Tesla die spontaan in brand gevlogen was tijdens het rijden
In Frankrijk? dat was iets met een slecht aangevezen connector, of eerder uitzondering die de regel bevestigt....

Connectorbevestiging was blijkbaar uitgevoerd door een mens ipv de gebruikelijke robot. Wslk heeft die mens ook niet gecheckt (of electronisch laten checken) of de connector 100% goed werkte (alle pinnen), en er ook geen lekstromen waren onderling of met massa, dit bij hoge belasting (meggering)

Electronische robotten/apparaten doen dat wel. Een niet perfect vaste connector kan lostrillen op slechtere wegen, scheef komen te zitten en evtl lekstromen en bij zeer hoge ampérages (eigen aan E-wagen) sneller extra hitte ontwikkelen, metaal kan krom trekken door hitte, pin-cablage-isolatie kan lossen en dan heeft men rap een overbelasting + vonk = brand voordat de eventuele fuse doorsmelt. Punt 2 en of 3:
Citaat
http://www.stuvex.com/nl/producten/detail/brandbeveiliging-elektrische-schakelkast
Oorzaken elektrische brand
1- Kortsluiting. Dit gebeurt zelden bij een elektrische installatie volgens de gangbare normen, omdat de veiligheidstoestellen (beveiligingsschakelaar of zekering) onmiddellijk reageren.
2- Overbelasting. In dit geval verhitten de geleiders zonder dat de veiligheidsapparatuur in werking treedt.
3- Contactweerstand. Hier ontstaat oververhitting en kunnen elektrische bogen ontstaan tussen twee elementen
.

Citaat
http://www.autoblog.com/2016/09/13/tesla-fire-france-caused-by-bad-electrical-connection/

Sep 13th 2016 at 11:55AM 18

Tesla fire in France was caused by bad electrical connection

No one was hurt in Tesla Model S blaze, which destroyed the car in five minutes.

We're not sure how to properly translate the term "car-b-que" in French, but we now know that one that engulfed a Tesla last month was caused by a bad electrical connection in the car. A Tesla Model S 90D electric vehicle went up in flames near Biarritz, France, in August because an electrical connection was "improperly tightened," Fox News says, citing a Tesla spokesperson. Fortunately, no one was hurt from the accident.

The Tesla caught on fire during a test drive that included a company representative and two prospective customers. After the three people discovered something was amiss, they pulled the vehicle over and exited it in time before the sedan went up in flames and was fully consumed in about five minutes. After a three-week probe, Tesla found that the electrical connection in question was installed by a human being, as opposed to the robots that usually do the job, hence, the mishap. You just can't trust those humans.

To be fair, it's worth noting that about 150,000 gas-powered vehicles go up in flames in the US every year, so it's not like Tesla is dealing with an epidemic. A similar incident (albeit in far colder climes) happened earlier this year when a Tesla in Norway was destroyed by a fire caused by a short circuit.

Back in 2013, a handful of Teslas got torched because of incidents involving road debris getting kicked up under the car and piercing the vehicle's battery pack, which runs along the car's floor. More recently, Tesla's safety issues have involved people having a little too much faith in the car's Autopilot feature and getting into accidents as a result. So the French fire is a bit of deja vu.

Citaat
https://electrek.co/2016/09/09/tesla-fire-france-electrical-connection-improperly-tightened-human-robot/
Tesla says Model S fire in France was due to ‘electrical connection improperly tightened’ by a human instead of robots

According to witnesses, the Model S melted down and was completely destroyed within 5 minutes, which could have complicated the 3-week long investigation. Nonetheless, the automaker seems to have found the issue.

Tesla says that the Model S used for the test drive, a 2016 Model S 90D, had “bolted electrical connection” that were manually tightened by a human instead of by robots. The company points to one of those “bolted electrical connections” as being “improperly tightened” which caused the fire.

Charles Delaville, Tesla’s communication manager in France, told Fox News:

“Usually, these electrical connections are installed by a robot, but for this car this connection was installed manually. There has never been a similar incident in another one of our cars,”

Indeed, that’s what is interesting about this incident. While Tesla vehicles have gone up in flames before (though no more than its gas-powered counterparts), it was almost always after some severe accident with the exception of a Model S fire while charging in Norway.



Volgens Wiki zijn er nog meer voertuigbranden per jaar in de USA:
Citaat
https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents

Frequency of vehicle fires

Fire incidents in highway capable vehicles occur relatively frequently. A study of U.S. fires from 2003-2007 finds that fire departments respond to an average of 287,000 vehicle fires per year, or 30 vehicle fires per hour, and that vehicles were involved in 17% of all reported U.S. fires.[7] The study also finds that roughly 90 highway vehicle fires and 0.15 highway vehicle fire deaths were reported per billion miles driven.
« Laatst bewerkt op: maandag 07 november 2016 - 00:45:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #12 Gepost op: maandag 07 november 2016 - 11:16:10 »
En een ontploffingsmotor? Benzine...

Nog zo een hardnekkige kwakkel. Een benzinemotor is hoegenaamd geen ontploffingsmotor. Het gaat om een gecontroleerde verbranding die begint en zich verspreidt zoals de constructeur het voorzien heeft.
Ik kan helaas mijn leraar niet meer terecht wijzen op wat hij mij ooit geleerd heeft over motoren op brandstof. :( :(

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #13 Gepost op: maandag 07 november 2016 - 12:07:53 »
En een ontploffingsmotor? Benzine...

Nog zo een hardnekkige kwakkel. Een benzinemotor is hoegenaamd geen ontploffingsmotor. Het gaat om een gecontroleerde verbranding die begint en zich verspreidt zoals de constructeur het voorzien heeft.
Ik kan helaas mijn leraar niet meer terecht wijzen op wat hij mij ooit geleerd heeft over motoren op brandstof. :( :(

Ontploffinsgmotor is een verouderd synoniem van verbrandingsmotor volgens:
Citaat
http://www.vrt.be/taal/ontploffingsmotor
ontploffingsmotor
Verouderd. Algemeen Nederlands is: verbrandingsmotor.

Ook in de VanDale online vind je alleen maar verbrandingsmotor:
Citaat
http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=verbrandingsmotor&lang=nn
ver·bran·dings·mo·tor (de; m; meervoud: verbrandingsmotoren, verbrandingsmotors)
1
motor waarin een ontplofbaar gasmengsel verbrandt

Maar het wordt nog steeds gebruikt, ook explosiemotor:
Citaat
http://anw.inl.nl/article/ontploffingsmotor

ontploffingsmotor 1.0
verbrandingsmotor die werkt door de ontploffing van gasmengsels, waarbij in een of meer cilinders telkens een krachtige gasdruk ontstaat tegen de cilinderzuiger die zijn heen en weer gaande beweging overdraagt op aandrijfstangen en een krukas; explosiemotor

ontploffingsmotor 2.0
type verbrandingsmotor waarbij men de brandstof, zoals bij een benzinemotor, snel en explosief laat verbranden door vonkontsteking, in tegenstelling tot motoren met een trage verbranding, zoals de dieselmotor, waar brandstof wordt toegevoegd aan lucht die door samenpersen sterk is verhit, en tot zelfontbranding komt; zuigermotor met vonkontsteking

Algemene voorbeelden

Benzine- en gasmotoren behoren tot de ontploffingsmotoren en dieselmotoren tot de verbrandingsmotoren.
 http://www.honda-dax.com/technical/engine-ne.html, 2001

Daar waar een benzinemotor (ontploffingsmotor) een mengsel van lucht en benzine samenperst tot wanneer een vonk het geheel ontsteekt, zuigt een dieselmotor (verbrandingsmotor) enkel lucht aan en drukt die samen in zijn cilinders. Dit betekent dat bij een dieselmotor geen afzonderlijk ontstekingsmechanisme nodig is om een explosie in de cilinder teweeg te brengen.
 http://www.bosch.nl/content/language1/html/6502.htm, 2010
eerder 20-eeuwse techniek...  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 07 november 2016 - 12:15:49 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Inferno na crash met Tesla: batterij ontploft, twee doden
« Reactie #14 Gepost op: maandag 07 november 2016 - 17:08:58 »
@e49Memling: vele jaren geleden heeft die leraar jouw wijsgemaakt wat ze hem nog vele jaren eerder wijsgemaakt hadden. Typerend voor wetenschappers is dat, met hoe meer zekerheid ze iets verkondigen, des te groter de kans is dat later blijkt dat ze de bal misgeslagen hebben.

Het gaat niet om verouderd taalgebruik. In het machinewezen, en onder meer in de automobieltechniek, werd veel ontwikkeld waarbij men er genoegen mee nam dat het werkte zonder dat men precies wist hoe het werkte. 100 jaar geleden beschikte men niet over ultrasnelle en tegen hoge temperaturen bestendige camera's die toelaten om te zien hoe de verbranding in een benzinemotor verloopt. Benzine is ontplofbaar, en dus ging men ervan uit dat het benzine-luchtmengsel in de motor ontploft. Of dat mengsel nu verbrandt of ontploft, daar maakte niemand zich zorgen over in een tijd toen de eigenaar van een VW kevertje zich terecht zorgen maakte als zijn wagen minder dan 10 liter op 100 km verbruikte.

Maar in tegenstelling tot wat Michel suggereert, heeft het niets te maken met 20-eeuwse techniek. Een benzinemotor is nooit een ontploffingsmotor geweest, en tegen het einde van de 20ste eeuw wist men dat al zeer lang.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."