Dit is al een zeer oud artikel, dus de Model S is intussen zelfs nog steviger en veiliger geworden:
http://money.cnn.com/2013/08/20/autos/tesla-crash-test-scoreDeze geeft ook een goed beeld van hoe stevig de cockpit kan zijn door de extra kreukelzone. De deuren gaan nog gewoon open:
https://www.youtube.com/watch?v=ML2KjY9ojncDe Model S heeft nu zelfs ene optie om een volledig glazen dak te hebben, zonder balk aan de B-stijl. Dat kunnen ze alleen maar doen asl ze minstens even goeie ratings hebben op de crash tests als met die balk. Ik kan me niet inbeelden dat ze de B-stijlen voor deze optie anders gaan maken dan wanneer je die optie niet hebt (omwille van productiviteitsredenen), dus met die balk in het standaard dak heb je NOG meer stevigheid.
Naar zij-impact toe is het dag en nacht verschil met het beste van wat de concurrentie kan bieden, mede dankzij het zeer solide battery pack uiteraard:
Hier worden een Model X en een Audi Q7 met mekaar vergeleken.
Dat van de voorruit, daar heb je misschien een punt, aangezien ik daar ook geen data kan van vinden. Maar ik ben dan ook klein en heb hier dan sowieso minder last van. Al moet ik zeggen dat de voorruit niet echt ver doorloopt bij mij, dus laat staan als je verder achteruit zit vanwege je lengte.
Het blijft officieel de veiligste wagen die je momenteel kan kopen. Zelfs wanneer je ermee in het water belandt kan de wagen nog even drijven en de wielen kan je zelfs gebruiken voor een kleine sturing :-).
https://twitter.com/elonmusk/status/744551674082136066Nee, uiteraard ga je er de Schelde niet mee oversteken, maar het is goed om weten dat de wagen geen last (niet onmiddellijk) heeft van waterproblemen met al die elektrische componenten.
Zelfs wanneer andere wagens gestrand zijn, rijdt deze Tesla gewoon door:
https://www.youtube.com/watch?v=FszARiU_jRI