Auteur Topic: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt  (gelezen 1782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Gepost op: woensdag 09 november 2016 - 14:43:00 »
En kan men de 60 kWh auto updaten met extra´s, zelfs naar 75 kWh-batterij, dit per software-update extra 15 kWh. Natuurlijk betaalt men dat navenant, maar men kan ook enkele jaren sparen/wachten om die extra 15 kWh extra vrij te laten schakelen.

Citaat
http://teslamag.de/news/model-s60-netto-listenpreis-euro-10466

Model S 60: Netto-Listenpreis ab sofort unter 60.000 Euro, somit qualifiziert für deutsche Kaufprämie
Posted on 9. November 2016

Tesla hat heute den Online-Konfigurator auf der eigenen Internetseite aktualisiert und neue Preise für die Fahrzeuge eingepflegt. Insgesamt wurden die Preise nach langer Zeit wieder nach unten korrigiert, wobei eine Preisreduzierung besonders hervorgehoben werden muss: Das Model S 60 kostet ab sofort 69.400 Euro brutto bzw. 58.249,08 Euro netto.

Dass der Nettopreis unter 60.000 Euro liegt, ist besonders wichtig. Dadurch qualifiziert sich Tesla mit dem Model S 60 für die Kaufprämie der Bundesregierung über 4.000 Euro.[...]

Der Kunde kann also die 4.000 Euro Kaufprämie beziehen, das Model S nach seinen Wünschen konfigurieren und nachträglich sogar auf 75 statt 60 kWh aufrüsten. Alle 60 kWh-Modelle sind lediglich durch Software limitierte Model S 75.

Citaat
http://www.zeit.de/mobilitaet/2016-04/elektroauto-kaufpraemie-bestseller

Um den Vorwurf auszuräumen, der Zuschuss würde vor allem Luxusspielzeuge von Gutbetuchten unterstützen, hat der Bund eine Preisobergrenze festgelegt: Der Netto-Listenpreis des Basismodells darf 60.000 Euro netto nicht überschreiten.

Voor Vlaanderen (daar is het catatolgusprijs inclusief BTW) maakt het niets uit want daar krijgen ook de veel duurdere Tesla´s altijd 2500 € premie (2016, volgende jaren dalend):
http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-nieuwe-elektrische-wagen-wagen-op-waterstof

Herinnert me aan de tijden toen men in Vlaanderen (vóór 1/3/2012) de inschrijvingstaks berekende per kW (en-of CV), voor de Belgische markt paste men dan de kW van de auto´s even aan per chiptuning zodat ze de goedkopere kW´s haalden... het BIV-verschil tussen 155 kW en 156 kW scheelde toen eventjes bijna € 2500, tussen 120 en 121 kW nog altijd € 1240... 

Overigens zijn die kW/CV tabellen in #Wallonie en # Brussel nog altijd van kracht, daarenboven nog een extra ecomalus-bedrag vanaf 146 CO2 g/km in hogere trappen. Zo kan de Waalse-Bxl-BIV oplopen tot bijna 7500 € indien 156 kW/17 CV of groter( €4957) en groter dan 255 g/km CO2 (€ 2500). Tussen 146 en 155 CO2 is 100 € extra enz...
# http://www.wallonie.be/sites/wallonie/files/pages/fichiers/bareme_tmc5.pdf

In Vlaanderen is het op CO2-basis met een lange formule (*online uit te rekenen), daar kan de BIV zelfs oplopen tot max 10.728 € (euro 6, 267 g/km CO2 en meer)
* https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

Tel daar nog de jaarlijkse verkeersbelasting bij dan weet men dat de overheid serieus kassa maakt, want wat krachtigere wagens betalen niet zelden € 2500/jaar of nog meer. Op 10 jaar is dat 25.000 € sponsoring van de overheid (het meeste gaat niet naar de wegenbouw, ik las iets van 7 %)

Zo dan begrijpt men best dat een (zeer) dure electrowagen in de krachtige premiumklasse na een 5-8 jaren al beterkoop kan zijn dan een vergelijkbare fossiele wagen die minder kost in aankoop..., tool : http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 november 2016 - 15:54:29 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 november 2016 - 17:09:50 »
Herinnert me aan de tijden toen men in Vlaanderen (vóór 1/3/2012) de inschrijvingstaks berekende per kW (en-of CV), voor de Belgische markt paste men dan de kW van de auto´s even aan per chiptuning zodat ze de goedkopere kW´s haalden... het BIV-verschil tussen 155 kW en 156 kW scheelde toen eventjes bijna € 2500, tussen 120 en 121 kW nog altijd € 1240... 

Het is ooit nog veel erger geweest, toen op wagens boven een bepaald vermogen, naast 25% BTW, ook nog 8% luxetaks moest betaald worden, samen dus maar liefst 33%. Chiptuning bestond toen nog niet. Een bepaald model van Mercedes had 165 PK, voor België werd er een andere nokkenas ingebouwd om het maximum vermogen te verminderen tot 156 PK.

Ben ik blij dat hier in Duitsland de BTW slechts 19% bedraagt en hier geen BIV bestaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 november 2016 - 17:54:10 »
Herinnert me aan de tijden toen men in Vlaanderen (vóór 1/3/2012) de inschrijvingstaks berekende per kW (en-of CV), voor de Belgische markt paste men dan de kW van de auto´s even aan per chiptuning zodat ze de goedkopere kW´s haalden... het BIV-verschil tussen 155 kW en 156 kW scheelde toen eventjes bijna € 2500, tussen 120 en 121 kW nog altijd € 1240... 

Het is ooit nog veel erger geweest, toen op wagens boven een bepaald vermogen, naast 25% BTW, ook nog 8% luxetaks moest betaald worden, samen dus maar liefst 33%. Chiptuning bestond toen nog niet. Een bepaald model van Mercedes had 165 PK, voor België werd er een andere nokkenas ingebouwd om het maximum vermogen te verminderen tot 156 PK.

Ben ik blij dat hier in Duitsland de BTW slechts 19% bedraagt en hier geen BIV bestaat.

Ik ken die 25+8 % nog goed, maar dat geldde niet voor NATO-Truppenangehörige, die konden zelfs een Europese Corvette kopen aan US-netto-prijs... dus ook geen Europese transport- en invoerkosten, idem voor Japanse wagens. Ik kocht wel altijd mijn wagens bij Duitse handelaars, want aankoopprijs is niet het belangrijkste.

Ik dacht wel dat die 8% luxe BTW begon bij >150 PK of >3000 cc maar ik kan me ook vergissen, ik herinner we ergens wel dat het ronde getallen waren.
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 november 2016 - 18:01:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 10 november 2016 - 16:24:37 »
Ik ken die 25+8 % nog goed, maar dat geldde niet voor NATO-Truppenangehörige, die konden zelfs een Europese Corvette kopen aan US-netto-prijs... dus ook geen Europese transport- en invoerkosten, idem voor Japanse wagens.

1972: benzine voor 3 BEF i.p.v. 8 BEF/liter, 5 BEF voor een whiskey-cola in de kazerne, goedkope sigaretten, CMC, gratis gemeubleerd appartement, expatriatievergoeding, op 56 met pensioen met 90% van de laatste wedde, enz... die Belgische Strijdkrachten in Duitsland hebben daar goed geboerd.

Ik heb er tijdens mijn legerdienst aan gedacht om bij te tekenen. Maar in tegenstelling tot de reserve-officieren, die hun graad van onderluitenant behielden, verloor ik als reserve-onderofficier dan mijn graad van sergeant en zou ik nog slechts korporaal geweest zijn. Om opnieuw sergeant te worden, moest ik dan eerst 2 jaar opleiding volgen in Semmerzake (België), en dat zag ik niet zitten. De 4 maanden opleiding als reserve-onderofficier waren mij al tegengevallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 10 november 2016 - 19:53:48 »
Ik ken die 25+8 % nog goed, maar dat geldde niet voor NATO-Truppenangehörige, die konden zelfs een Europese Corvette kopen aan US-netto-prijs... dus ook geen Europese transport- en invoerkosten, idem voor Japanse wagens.

1972: benzine voor 3 BEF i.p.v. 8 BEF/liter,
In de regel de helft van de prijs, en de brandstofbons waren beperkt naargelang de PK´s van de wagen (meer PK meer bons/maand, naargelang de kazerne verder van de grens lag ook meer bons, in de regel was het voldoende behalve voor sommige vrijgezellen die een Belgisch lief hadden en een pak verder als Limburg/Luik woonden...)

Citaat
5 BEF voor een whiskey-cola in de kazerne, goedkope sigaretten
Niet ideaal voor "verslaafden"... ik dronk eerder zelden en rookte niet... en ook goedkope drank en sigaretten kosten geld.
Feit is wel dat de goede kwaliteit van drank verkrijgbaar was en soms spotgoedkoop was (60-70% goedkoper), dat kon men niet altijd weigeren.  ;)

Citaat
gratis gemeubleerd appartement
Enkel voor gehuwden...

Sowieso militare goedkope meubelen(skai), zelden of niet gebruikt door families die er al enkele jaren woonden, na een tijdje waren het burgermeubels ook aangekocht zonder MWst. Nieuwe burgerkeuken als eerste. De militaire meubels en aparte apparaten konden terug de camion op naar het depot.
De Duitse handel zag de militaire families graag komen, het moet voor de omzet een kleine ramp geweest zijn (na het einde van de BSD) vooral in de steden waar 10-15 % omzet van de Belgen kwam. Natuurlijk zijn ook andere strijdkrachten van andere landen volledig weg, of fors vermindert.

Appartement was enkel koud gratis, verwarming moest men betalen, ook garage moest men extra betalen, dat kon oplopen tot 200 DM per maand want die appartementsblokken waren zeer pover geisoleerd, ik denk zelfs dat militaire woningen in BE niet echt veel duurder waren.

Citaat
, expatriatievergoeding,
dat was gene vette, zeker voor een vrijgezel (kreeg ca. 60 % van een getrouwde) die elke week naar huis reed, na 2-3 jaar kon die een nieuwe auto kopen, dan ben je niet vet met een auto zonder BTW en goedkope brandstof. Diegene die 2 x per maand of minder naar Belgie reden moest zeker geld bijleggen, zeker die verder dan Brussel woonden (in de regel kochten de meeste ook een krachtigere-duurdere auto).

Ook de negatieve kant:
- vrouwen/mannen hadden nooit recht op dopgeld, integendeel tot BE. Zoek maar eens werk als Belgische (maar ook dat viel nog mee na ingeburgerd te zijn)
- vele families waren niet slim en begonnen ook een huis te bouwen in BE, bijgevolg dubbele kost, zeker verwarming. Eens het huis in BE af was reed men meer naar BE, alweer extra kosten.

Redelijk veel zijn dan ook met een Duitse getrouwd, die hadden het wel financieel veel gemakkelijker, en moesten al die extra kms niet afbeulen.
(maar ook elk voordeel heeft (later) zijn nadeel)


Citaat
op 56 met pensioen met 90% van de laatste wedde, enz... die Belgische Strijdkrachten in Duitsland hebben daar goed geboerd.
75 % bruto = ~ 89 % van de netto laatste wedde, wel geen vakantiegeld en geen eindejaarspremie meer, en men spaarde vooral uit aan al die extra verplaatsingsmiserie.
Pensioen is het enige waarover men niet hoefde te klagen (zoals alle ambtenaren), er zijn er zelfs een hoop die met 51 j. op disponibiliteit mochten, maar dat mochten de militairen in BE ook.

Citaat
Ik heb er tijdens mijn legerdienst aan gedacht om bij te tekenen. Maar in tegenstelling tot de reserve-officieren, die hun graad van onderluitenant behielden, verloor ik als reserve-onderofficier dan mijn graad van sergeant en zou ik nog slechts korporaal geweest zijn. Om opnieuw sergeant te worden, moest ik dan eerst 2 jaar opleiding volgen in Semmerzake (België), en dat zag ik niet zitten. De 4 maanden opleiding als reserve-onderofficier waren mij al tegengevallen.
Dat kan ik goed geloven.
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 november 2016 - 20:50:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 17:01:54 »
Ik moet wel toegeven dat je bij het leger maar een mooi leven hebt zolang er niets gebeurt. Als je maandenlang ergens ver naartoe moet waar het Belgisch leger optreedt, is het heel wat minder rooskleurig.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 18:30:32 »
Ik moet wel toegeven dat je bij het leger maar een mooi leven hebt zolang er niets gebeurt. Als je maandenlang ergens ver naartoe moet waar het Belgisch leger optreedt, is het heel wat minder rooskleurig.
Ik heb het 40 jaar uitgehouden (tot 56 j), natuurlijk heb je wel een bepaalde afleiding/hobby nodig naast de job.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 21:09:39 »
Ik moet wel toegeven dat je bij het leger maar een mooi leven hebt zolang er niets gebeurt. Als je maandenlang ergens ver naartoe moet waar het Belgisch leger optreedt, is het heel wat minder rooskleurig.
Ik heb het 40 jaar uitgehouden (tot 56 j), natuurlijk heb je wel een bepaalde afleiding/hobby nodig naast de job.

Nogal wat beroepsmilitairen deden als hobby in de bar elke avond aan gewichtheffen (van pinten), en dat waren lang niet alleen de ongehuwden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Tesla netto basisprijs onder € 60.000 zodat men in D de € 4000 premie krijgt
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 11 november 2016 - 21:39:20 »
Ik moet wel toegeven dat je bij het leger maar een mooi leven hebt zolang er niets gebeurt. Als je maandenlang ergens ver naartoe moet waar het Belgisch leger optreedt, is het heel wat minder rooskleurig.
Ik heb het 40 jaar uitgehouden (tot 56 j), natuurlijk heb je wel een bepaalde afleiding/hobby nodig naast de job.

Nogal wat beroepsmilitairen deden als hobby in de bar elke avond aan gewichtheffen (van pinten), en dat waren lang niet alleen de ongehuwden.
Idd, en die families waren te beklagen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I