Een SUV koopt men ook vooral voor de ruimte dacht ik.
Hoe kom je daarbij?
Toen ik de aankoop van een BMW overwoog, dacht ik aanvankelijk aan een BMW 3 Touring. Geen ruimtewonder, wel een elegante break. Als je absoluut zoveel mogelijk van de Brico of Gamma wil naar huis sleuren, dan koop je beter een break van Volvo. Maar dan heb je wel een afschuwelijk lelijke en onveilige wagen die niet tot de klasse van een BMW behoort.
Een BMW 3 Touring bood vooraan plaats voor mijn vrouw en voor mij, achteraan voor de bagage en in de kofferruimte voor onze wat te lang geworden labrador. Meer had ik niet nodig.
Het is dus niet voor de ruimte dat ik uiteindelijk een BMW X3 gekocht heb. In een SUV is het in- en uitstappen veel gemakkelijker, heb je een beter overzicht omdat je hoger zit (ja, ik weet het, in een VW busje is dat nog beter), en sta je er heel wat beter voor bij een aanrijding met een gewone personenwagen. Bovendien is onze BMW X3, net als de Suzuki Jimny van mijn vrouw, een 4x4, wat hier in de Alpen gemiddeld 5 maanden per jaar geen luxe is.
De basisinstelling van die 4x4 van de BMW X3 is 40% trekkracht vooraan en 60% achteraan. Je kunt in een eerste fase de ESP uitschakelen, en daarna ook nog de traction control.
Bij de Oostenrijkse automobielclub ÖAMTC heb ik in Saalfelden onlangs ondervonden hoe hij reageert bij een te snel genomen bocht. Eerst breekt hij vooraan uit en probeert de ESP met zachte hand te corrigeren. Als dat niet lukt, gaat de ESP er met het breekijzer tegenaan en smijt de BMW zijn achtersteven naar opzij om opnieuw in de gewenste koers te geraken.
We waren slechts met 3 deelnemers: Rudolf met een spiksplinternieuw Alfa Romeo Giulia, mijn dochter Adriana met haar Nissan Juke, en ik met mijn BMW X3. Hoewel dat niet de bedoeling was en we het niet afgesproken hadden, reden Rudolf en ik uiteraard met dezelfde idee: hij wilde tonen dat zijn Alfa meer kon dan mijn BMW, en ik natuurlijk het omgekeerde. Rudolf was nog heel wat ouder dan ik, maar je kent dat: je voelt je desondanks nog jong en je wil wat. En daar is er zoveel plaats vrij dat er toch niets kan mislopen.
Voor de slalom reden we als volgt: op kop Rudolf met zijn Alfa, dan ik met mijn BMW, en tot slot Adriana met haar Juke. Dat was een verkeerde inschatting van de instructeur, want ik kon met de BMW de slalom veel sneller rijden dan Rudolf met zijn Alfa, ondanks dat mijn banden al veel minder profiel hadden. Telkens leek het erop dat ik de BMW niet voor het volgende kegeltje zou kunnen insturen, tot hij zijn achtersteven wegsmeet. Ik heb tijdens de talrijke oefeningen geen enkel kegeltje geraakt.
Alleen klonk door de mobiele radio-ontvangers telkens weer in elke auto de stem van de instructeur: "Jozef... verdammt noch mal... Abstand!!!". Mijn dochter Adriana heeft er zich in haar Nissan Juke een kriek mee gelachen en gedacht: "Das ist wohl mein Papi, so kenne ich ihn".
En ik vind het zo mooi als meerdere auto's kort na elkaar door een slalom rijden...
Bovendien heb je met de Audi Q7 dan nog een auto die tot het Premium segment behoort, waar Tesla nog vele jaren zal over doen, als Tesla er ooit al in geraakt.
Met die subjectieve bewering ben je vet mee
Neen, dat is geen subjectieve bewering, maar een algemeen aanvaarde. Het hangt er alleen van af wat je onder het Premium segment verstaat.
Voor sommigen zijn dat alle auto's vanaf een zekere aankoopprijs, ongeacht of ze al dan niet deugen. Tot dat Premium segment hoort de Tesla ongetwijfeld.
Voor anderen gaat het om prestige en exclusiviteit, zoals een Rolls-Royce. Dergelijke lieden hebben geen respect voor een Maybach, niettegenstaande hun Rolls-Royce, tot voor de overname door BMW, nog van veel slechtere kwaliteit was dan zelfs een Jaguar. Alleen merkten ze er niets van, omdat Rolls-Royce preventief bij elke onderhoudsbeurt de onderdelen verving waarvan ze wisten dat ze het niet meer lang zouden uithouden.
Voor mij en vele anderen betekent de Premium klasse wagens die homogeen hoog scoren op alle criteria. Dat zijn momenteel Audi, BMW en Mercedes. Lexus bijvoorbeeld hoort daar niet bij, omdat de wagens, ondanks vele kwaliteiten, op bepaalde punten ondermaats scoren. In hetzelfde schuitje bevindt zich alvast momenteel nog Tesla.
Behalve door een minderheid van early adopters, zal Tesla nooit tot die Premium klasse behoren zolang ze zich inbeelden dat een koper van een wagen in die prijsklasse er genoegen mee zal nemen dat zijn auto al na een maand verouderd zal zijn wegens nieuwigheden van Tesla, die niet altijd door een software update kunnen toegepast worden op bestaande modellen. Kopers van die Premium klasse gaan ervan uit dat hun wagen het afgerond resultaat is van vele jaren ontwikkeling, en het weer heel wat jaren zal duren voor hij verbeterd kan worden. Ze zijn absoluut niet geneigd om zoveel geld uit te geven voor de tussentijdse resultaten van Tesla.
Overigens, Michel, vertel me eens waarom jij, als advocaat van zuiver elektrische wagens, je vrijwel uitsluitend toespitst op een zeer duur merk als Tesla, en bijvoorbeeld geen aandacht besteedt aan dergelijke wagens zoals bijvoorbeeld de VW up:
- vanaf 9.975 € met een verbrandingsmotor.
- vanaf 27.495 € voor een zuiver elektrische versie.
Hoe verklaar je bij een dergelijke wagen de financiële voordelen van een zuiver elektrische wagen?
Of geloof je dan echt dat ooit iedereen zo dwaas gaat zijn om met een Tesla te rijden?