Auteur Topic: Einde fossiele brandstof?  (gelezen 13935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 11:15:05 »
Wat ik me bvb afvraag:
ik moet volgende week zo'n 500 km bollen (enkele rit), haal ik dat zonder problemen ?

En een uur ergens hangen laden, of stressen omdat ik het misschien net wel/niet haal dat noem ik wel degelijk een probleem.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 11:21:20 »
Dit lijkt me geen probleem. Een plaats vinden voor de supercharger mag daar geen probleem zijn. Zonne-energie is er ook voldoende in de woestijn. Poot er een supercharger neer onder een afdak en leg het dak vol met PV-cellen. Je staat in de schaduw en je kan laden. Zorg ervoor dat de energie lokaal wordt opgeslagen, bv. in een deftige batterij (iets zoals een Tesla Powerwall) en het probleem is opgelost.

Als zelfs in de landen waar de brandstof spotgoedkoop is ze ook Tesla´s gaan rijden weet men het wel.
3 jaar geleden Tesla gespot in Abu Dhabi: http://www.drivearabia.com/news/2013/12/20/tesla-model-s-electric-car-spotted-dubai-abu-dhabi-uae/

Zelfs Sjeiks hebben het begrepen dat de zon goedkoper en properder is dan hun eigen gas voor stroomopwekking.
Hier eventjes een gigantische 1000 MWh PV-park in planning voor Qatar: (de tekst is duidelijk)
Citaat
http://af.reuters.com/article/energyOilNews/idAFL8N1600T3

Qatar plans 1,000 MW of solar power via joint venture, utility says

Sun Feb 21, 2016

By Tom Finn

DOHA Feb 21 (Reuters) - Qatar plans to build around 1,000 megawatts of solar power generating capacity to diversify its energy mix away from hydrocarbons, the general manager of the state utility said on Sunday.

Qatar Electricity and Water Company said in late December it would hold 60 percent of a new solar power joint venture with Qatar Petroleum .

The two shareholders will provide $500 million of start-up capital, Fahd al-Mohannadi told reporters on the sidelines of QEWC's annual shareholder meeting.

International companies will be invited to back 40 percent of each project through a competitive tender process, Mohannadi said.

"We decided to do it based on the fact that producing power from solar is cheaper than buying gas from the international market," Mohannadi said. Qatar is the world's largest exporter of liquefied natural gas.
Ook hun talrijke airco´s laten draaien op zonne-energie + powerpacks lijkt me de evidentie.

En de prijs van PV-panelen en Li-ion Powerpacks is nog altijd verder dalend... (grafiekjes genoeg)

En de Tesla Sucs voor het midden-Oosten is 1 jaar geleden begonnen in Jordanië (3 Suc-stations):
https://electrek.co/2015/11/27/teslas-quiet-entry-in-the-middle-east-starting-with-jordan/
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 11:42:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 11:37:39 »
Als ik over Tesla hoor praten hoor ik vooral over hun, inderdaad, indrukwekkende prestaties, zowel op technisch vlak als op financiële...
Zelden daartegenover over hun milieuvriendelijkheid...
Stellen dat Sjeiks om een andere reden als de hype die Tesla is, daarmee zouden rondrijden lijkt mij niet helemaal realistisch.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 11:45:29 »
Zelden daartegenover over hun milieuvriendelijkheid...
Dat hoeft niet meer bewezen te worden, want hier op dit forum al een paar maal gedaan:
http://www.vox.com/2015/11/16/9737720/electric-vehicles-cleaner  of zelfs bij CO2-uitstoot levenscyclus.
directe uitlaatemissies heeft een E-wagen niet: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/opinieblog/opinie/1.2467056

Twijfel jij daar überhaupt nog aan?  ???
Citaat
Als ik over Tesla hoor praten ...
Of bedoel je dat de mensen die een Tesla kopen geen of weinig waarde hechten aan het milieu?

Citaat
Stellen dat Sjeiks om een andere reden als de hype die Tesla is, daarmee zouden rondrijden lijkt mij niet helemaal realistisch.
"Sjeiks en armere sjeiks" hebben ook ondervonden wat de fun van een Tesla is tov "fossiele brulbakken", denk ik maar zo...
Dat hoeft ook niet meer bewezen te worden want reeds gedaan.
Bijna geruisloos van 2,5 à 3 sec naar 100 kmh kunnen optrekken voor "zo weinig geld"... doe het maar eens met een "fossiel".

En ook "Arabieren" willen graag de eerste Tesla Store in "hun" land hebben:
Citaat
https://7days.ae/middle-east-buyers-keen-battery-powered-tesla-sports-car
One UAE firm, Sharjah’s Ali Murad, takes orders for the existing models, such as the Model S, and hopes to become the first official dealer.

Tesla de hype? Waar haal je het toch vandaan?
Citaat
hype (de; m; meervoud: hypes)
1 iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt

Tesla S is bvb > 4 jaar op de markt en de verkoop is nog altijd stijgend, en nu de best verkochte E-wagen op de wereld geworden:
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World

Of een enorm langdurige succesvolle en wereldwijde hype...  :D
Tesla Model 3 een hype met 400.000 voorbestellingen...  :D

Tesla Motors is opgericht in 2003... hun eerste auto werd verkocht in 2008...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 12:30:31 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline steve

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 130
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 15:33:08 »
Citaat
Wat ik me bvb afvraag:
ik moet volgende week zo'n 500 km bollen (enkele rit), haal ik dat zonder problemen ?

En een uur ergens hangen laden, of stressen omdat ik het misschien net wel/niet haal dat noem ik wel degelijk een probleem.

Die 500km, hoe vaak doe je dat zonder ook maar enige plaspauze in te lassen? Vaak is dat meer dan voldoende om weer verder te rijden. 10-15min laden geeft je (in geval van Tesla) als snel die extra 100km range die je nodig hebt om er te geraken.
En dan hoor ik je al afkomen: "maar je moet nog terug ook". En dat is nu net het principe van destination charging. Je laadt de auto op waar je je telefoon oplaadt: op het werk, thuis, op je bestemming, ... Je moet dan zelfs geen tankstation onderweg passeren, zodat je die tijd dan niet verliest (of terugwint op het opladen onderweg)

Vindt je een halfuurtje opladen onderweg een probleem? Dan is elektrisch rijden (nog) niet voor jou. Even goeie vrienden dan. Het klopt dat de technologie nog stappen hoeft te zetten, maar er zijn er die gerust de pionier willen spelen en die "ongemakken" erbij willen nemen in ruil voor alles wat beter is aan deze wagens.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 15:47:20 »
Citaat
Wat ik me bvb afvraag:
ik moet volgende week zo'n 500 km bollen (enkele rit), haal ik dat zonder problemen ?

En een uur ergens hangen laden, of stressen omdat ik het misschien net wel/niet haal dat noem ik wel degelijk een probleem.

Die 500km, hoe vaak doe je dat zonder ook maar enige plaspauze in te lassen? Vaak is dat meer dan voldoende om weer verder te rijden. 10-15min laden geeft je (in geval van Tesla) als snel die extra 100km range die je nodig hebt om er te geraken.
En dan hoor ik je al afkomen: "maar je moet nog terug ook". En dat is nu net het principe van destination charging. Je laadt de auto op waar je je telefoon oplaadt: op het werk, thuis, op je bestemming, ... Je moet dan zelfs geen tankstation onderweg passeren, zodat je die tijd dan niet verliest (of terugwint op het opladen onderweg)

Vindt je een halfuurtje opladen onderweg een probleem? Dan is elektrisch rijden (nog) niet voor jou. Even goeie vrienden dan. Het klopt dat de technologie nog stappen hoeft te zetten, maar er zijn er die gerust de pionier willen spelen en die "ongemakken" erbij willen nemen in ruil voor alles wat beter is aan deze wagens.

Dat de fossiele wagens telkens moeten bijtanken is ook "een ongemak" die bepaalde electrische wagens niet hebben, zij kunnen immers thuis opladen.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 16:05:09 »
Fossiele wagens  kunnen ook thuisladen. Mijn ouders hadden vroeger een tank van 1200 l diesel thuis. Als je 1200 l diesel besteld (witte wel te verstaan, geen huisbrandolie) dan krijg je toch een mooie korting. De tank was bewust wat hoger geplaatst zodat de diesel niet moest gepompt worden. De laatste 100 l kwam er wel heel traag uit, maar het lukte.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 16:28:24 »
Fossiele wagens  kunnen ook thuisladen. Mijn ouders hadden vroeger een tank van 1200 l diesel thuis. Als je 1200 l diesel besteld (witte wel te verstaan, geen huisbrandolie) dan krijg je toch een mooie korting. De tank was bewust wat hoger geplaatst zodat de diesel niet moest gepompt worden. De laatste 100 l kwam er wel heel traag uit, maar het lukte.
Met diesel kun je dat doen ja, ik heb dat ook nog geweten bij famillie van mij
Met benzine zou ik het zo precies toch niet durven  :-\ als het al zou mogen ?

Soit, de electrische auto kan nog wel wat voor mij worden, maar ik wacht wel tot het mainstream wordt

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 16:47:15 »
Stellen dat Sjeiks om een andere reden als de hype die Tesla is, daarmee zouden rondrijden lijkt mij niet helemaal realistisch.

Inderdaad. "Goedkoop" is niet bepaald een bekommernis van dergelijke lieden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 17:01:48 »
Zelden daartegenover over hun milieuvriendelijkheid...
"Sjeiks en armere sjeiks" hebben ook ondervonden wat de fun van een Tesla is tov "fossiele brulbakken", denk ik maar zo...
Dat hoeft ook niet meer bewezen te worden want reeds gedaan.
Bijna geruisloos van 2,5 à 3 sec naar 100 kmh kunnen optrekken voor "zo weinig geld"... doe het maar eens met een "fossiel".

En dat vind jij "fun"? Zoals men in het Frans zegt: "On s'amuse comme on peut", ik vind er al meer "fun" aan om een scheet te laten.

Het is in de eerste plaats een belangrijke veiligheidsfactor als je van rijstrook verandert of inhaalt. Zeker in een land als België, waar velen er toch zoveel "fun" aan beleven om te versnellen terwijl je ze inhaalt. Die "fun" kunnen ze vergeten als ze door een Tesla ingehaald worden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 17:16:06 »
Dat de fossiele wagens telkens moeten bijtanken is ook "een ongemak" die bepaalde electrische wagens niet hebben, zij kunnen immers thuis opladen.

Sommigen. Heel wat mensen kunnen thuis een elektrische wagen niet opladen.

En een fossiele wagen bijtanken duurt nog geen 5 minuten om er weer 1.000 km mee te kunnen rijden. Terwijl ik mijn wagen tank, verlies ik geen tijd, want lever ik mijn lege bakken frisdrank in en laad ik er nieuwe. De meeste tijd gaat naar een gezellig praatje met de uitbater van het tankstation, zodat ik weer bij ben met wat er in de streek gebeurt.

Neen, dan kan ik me veel meer vinden in de objektiviteit van Steve. Hij geeft wel degelijk toe dat het opladen nog altijd een ernstig nadeel is in vergelijking met het tanken van een fossiele wagen. Doch voor hem weegt dat nadeel niet op tegen de voordelen van een elektrische wagen. Overigens drukt hij respekt uit voor mensen die met dit compromis niet willen leven. Dát noem ik een intellectueel correcte en geloofwaardige benadering, dát is meerwaarde voor het forum.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 17:23:14 »
Desondanks blijft diesel of benzine tanken een "vettig ongemak" -waar men bij moet blijven- vergeleken met een stekker insteken in een electrische wagen waar dan ook een stekker of een laadpunt is, meestal krijgt men er ook een gemakkelijke parkeerplaats bij.

Dat sommige niet echt thuis kunnen laden is wel geweten, maar daar is de plaatselijke overheid mee bezig, men hoeft enkel maar de laadpaal in de omgeving aan te vragen. Maar het is het principe "# paal volgt wagen" en niet omgekeerd.
Citaat
http://evoraplatform.be/

# Het proces paal volgt wagen

EVORA zoekt uit hoe de klant een laadpaal kan aanvragen zonder de tijdverslindende en ingewikkelde administratie. Dat proces moet zo snel en zo eenvoudig mogelijk verlopen. EVORA zoekt uit wat daarvoor nodig is en helpt vijf Vlaamse steden om dit te verwezenlijken.

Citaat
http://www.egear.be/evora-drie-pijlers/

In december 2014 ging het EVORA-platform van start. Het is een samenwerkingsproject tussen een aantal belangrijke automerken, netbeheerders en 5 Vlaamse steden. Vandaag stellen de EVORA partners drie principes voor waarmee ze de Vlaamse steden willen voorzien van de nodige laadpalen.

Stadsbewoners die een elektrische auto kopen en geen garage hebben waar ze kunnen laden, hebben vaak moeilijkheden om een openbare laadpaal te vinden. EVORA, een samenwerkingsproject tussen BMW, Audi, Nissan, Renault, VW, Infrax, Eandis en 5 Vlaamse steden (Antwerpen, Hasselt, Leuven, Mechelen, Sint-Truiden), wil daarvoor een oplossing bedenken. Dit project moet er mede voor zorgen dat Vlaanderen tegen 2020 5.000 extra laadpunten telt.

Toen EVORA in december 2014 van start ging, was het de bedoeling om binnen een jaar met een aantal concrete oplossingen voor de dag te komen. Deze oplossingen zouden dan getest worden in de 5 partner-steden.

We zijn nu een jaar verder en EVORA stelt 3 principes voor die de deelnemende steden de komende 6 maanden in de praktijk zullen toepassen: “Laadpaal volgt wagen”, “Ladder van laden” en “uniformiteit in laadpalen”.
Dit zijn dus extra-laadpunten.

De meeste wat grotere binnensteden bieden al een tijdje immers gratis relatief zware laadpalen aan tot 22 kWh, bij ons in Limburg toch.
Moest ik stadsbewoner zijn wist ik dan wel waar ik dan droog kan parkeren (betalend) maar wel gratis kan (bij)laden:
https://nl.chargemap.com/points/details/genk-shopping-center-



4 x 22 kW en 2 x 3 kW

Steden hebben er namelijk alle belang bij wat meer zuivere lucht te kunnen ademen. Ook in de parkeergebouwen en -kelders.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 17:46:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 17:49:50 »
Desondanks blijft diesel of benzine tanken een "vettig ongemak" -waar men bij moet blijven- vergeleken met een stekker insteken in een electrische wagen waar dan ook een stekker of een laadpunt is, meestal krijgt men er ook een gemakkelijke parkeerplaats bij.

Zelfs bij het tanken van diesel maak ik mijn handen niet vuil, er hangen wegwerphandschoenen bij de pomp.

Er bij blijven doe ik al zeker niet omwille van de dampen. Ik haal intussen bakken frisdrank, de pomp slaat automatisch af.

Een parkeerplaats heb ik niet nodig. Het tankstation hier is overdekt en heeft 8 pompen. Zelfs als ik een kwartier een praatje sla, stoort het niemand dat mijn wagen bij een pomp staat.

Staat er bij elektrische laadpalen ook een emmer met water en gerief om je voorruit schoon te maken?

Kan je daar ook de bandendruk controleren, of moet je dat met een wagen van 130.000 Euro als een parasiet bij een tankstation gaan doen waar de uitbater niets aan jou verdient?

Citaat
Dat sommige niet echt thuis kunnen laden is wel geweten, maar daar is de plaatselijke overheid mee bezig, men hoeft enkel maar de laadpaal in de omgeving aan te vragen.

Zo is het met al de nadelen van elektrische wagens: men is ermee bezig. Goed zo, jongens, kom het mij maar vertellen als de problemen eindelijk zullen opgelost zijn, dan zal ik eens een elektrische wagen overwegen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 21:40:58 »
Twijfel jij daar überhaupt nog aan?  ???
Schrijf ik dat? Of maak je dat ervan? Ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden, (ik ben iemand die tussen zwart en wit ook nog een heleboel grijs zie) maar nu is het voorbehouden voor mensen (of hun werkgever) met een stevig gevulde brieventas.
Citaat
Of bedoel je dat de mensen die een Tesla kopen geen of weinig waarde hechten aan het milieu?.

Schrijf ik dat? Of maak je dat ervan. Wat ik wel schrijf is dat de impact op het milieu voor vele Teslarijders zeker geen prioriteit is, maar wel de prestaties en de prestige.
Citaat
"Sjeiks en armere sjeiks" hebben ook ondervonden wat de fun van een Tesla is tov "fossiele brulbakken", denk ik maar zo...
Dat hoeft ook niet meer bewezen te worden want reeds gedaan.
Bijna geruisloos van 2,5 à 3 sec naar 100 kmh kunnen optrekken voor "zo weinig geld"... doe het maar eens met een "fossiel".

Daar gaat het hem duidelijk over. Vinden ze morgen een, wat je zo tendentieus 'een brulbak' noemt, die het een paar tienden van seconden sneller doet dan zal die ook snel bij de sjeik zijn stal staan, naast de Bentley's, en de Lamborgini's. Van de impact op het milieu liggen die echt niet wakker.

Citaat
En ook "Arabieren" willen graag de eerste Tesla Store in "hun" land hebben

Omdat ze niet (rechtstreeks) vervuilen? Of prestige?

Citaat
hype (de; m; meervoud: hypes)
1 iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt
Het woord hype wordt in meerdere betekenissen gebruikt. Niet enkel die je aanhaalt, maar ook in betekenissen die je doelbewust negeert.

http://www.encyclo.nl/begrip/Hype

Citaat
Tesla Motors is opgericht in 2003... hun eerste auto werd verkocht in 2008...

Als morgen Tesla met betrouwbare, betaalbaar volledig alternatief voor de auto op brandstof op de markt komt ben ik de eerste om, als de tijd gekomen is, mijn wagen daardoor te vervangen.

Maar nu is het een hype.

Citaat
hype:
plotselinge rage rond een persoon of zaak. Internet was daar een goed voorbeeld van.

Internet staat hier, naast andere, als voorbeeld van een hype. Internet is inderdaad heel tijdelijk en stelt weinig voor... ::)
Serieus blijven...
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 21:43:29 door e49Memling »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Einde fossiele brandstof?
« Reactie #29 Gepost op: vrijdag 25 november 2016 - 22:04:22 »
Schrijf ik dat? Of maak je dat ervan? Ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden, (ik ben iemand die tussen zwart en wit ook nog een heleboel grijs zie) maar nu is het voorbehouden voor mensen (of hun werkgever) met een stevig gevulde brieventas.

Qed. Een berekeningstool van de Vlaamse overheid toont aan dat men helemaal geen gevulde brieventas moet hebben voor een electrische auto, zelfs integendeel. Menige electrische auto is goedkoper dan zijn fossiele evenknie, ook voor particulieren. Maar iedereen zijn vrije keuze en smaak natuurlijk volgens zijn behoefte. Gaat het natuurlijk specifiek over Tesla S/X moet men ook appelen en appelen vergelijken, ook dan kan een Tesla goedkoper zijn dan bvb een vergelijkbare BMW of Mercedes of Audi...

Hier het tool: http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.html

En het topic waar het doodstil blijft: http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5098.0.html
(edit: of zou ik schrijven een topic dat doelbewust negeert wordt?  :-\)

Citaat
Het woord hype wordt in meerdere betekenissen gebruikt. Niet enkel die je aanhaalt, maar ook in betekenissen die je doelbewust negeert.
De Van Dale is wel een serieuze referte, natuurlijk zijn er nog andere synoniemen, ik zou niet weten waarom ik andere doelbewust zou negeren.

En welke serieuze betekenis van hype zou dan betrekking hebben op het (auto)merk Tesla dat sinds 2008 E-auto´s en een tijd later powerwalls/powerpacks verkoopt? Zelfs accupacks en E-motoren aan Mercedes verkoopt.

Citaat
Als morgen Tesla met betrouwbare, betaalbaar volledig alternatief voor de auto op brandstof op de markt komt ben ik de eerste om, als de tijd gekomen is, mijn wagen daardoor te vervangen.

Maar nu is het een hype.
Volgens jouw mening, ik zie nergens een betekenis hype dat treffend is voor Tesla of voor andere automerken die vooral E-wagens verkopen.
Je kunt er me een geven...


Citaat
hype:
plotselinge rage rond een persoon of zaak. Internet was daar een goed voorbeeld van.
Was...
Er bestaan minstens 30 automerken die electrische wagens verkopen én nog meer modellen, waarom zou net Tesla "een hype" zijn?
Omdat Tesla de grootste accupacks in hun auto inbouwt ofzo? Omdat ze momenteel de meeste E-wagens verkopen? Nee, ik vind echt geen reden.

Citaat
Serieus blijven...
Idd.

Wikipedia geeft een heel lange uitleg over het woord hype:

Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hype
Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".

Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk te beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen.
Zeer gelijkend op de referte Van Dale:
Citaat
hype (de; m; meervoud: hypes)
1 iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=hype&lang=nn

Dat Tesla door bepaalde lobbyisten bewust gehypt wordt met bepaalde negatieve bedoelingen kan ik wel begrijpen, dat is een teken dat Tesla goed bezig is, en vooral dat ze gevaarlijk worden, of al zijn, als concurrent.

Het Tesla bashing kan ik wel een hype noemen:
http://www.goingelectric.de/forum/tesla-model-s/tesla-bashing-es-geht-los-t668.html  (sinds 2013)

Citaat
http://www.miss280ch.com/2016/08/a-qui-profite-tesla-bashing/
A qui profite le Tesla Bashing ?  18 août 2016
http://www.tesla-mag.com/tesla-bashing-loffensive-de-printemps/

Nu hebben zich ook nog Trump fanatiekelingen bij de bashers en olie lobbyisten aangesloten:
Citaat
http://teslamag.de/news/nach-trump-wahl-lobbyismus-elon-10787
Nach Trump-Wahl: Lobbyismus gegen Elon Musk, Tesla und SpaceX bereits in vollem Gange

Trump-Anhänger starten Hetz-Kampagne mittels Online-Blog

Die Webseite https://stopelonfromfailingagain.com/
Citaat
STOP ELON FROM FAILING AGAIN
THE ONE STOP DATABASE ON STOPPING ELON MUSK

(deutsch: „verhindert, dass Elon erneut versagt“) hat sich zur Aufgabe gemacht, alle kritischen Artikel gegenüber Elon Musk, Tesla, SpaceX oder SolarCity aus Magazinen, Nachrichtenseiten oder gar Online-Blogs zu sammeln und auf diese zu verweisen. So kann man quasi unendlich nach unten scrollen und bekommt immer mehr Artikel angezeigt.

Mit diesem Blog möchte man verhindern, dass Musk mit seinen Unternehmen weitere Subventionen einstreicht und diese nicht an die Konsumenten weitergibt, heißt es. Bisher soll Musk Subventionen in Höhe von 4,9 Milliarden US-Dollar eingestrichen haben, behauptet der Blog, der von der konservative Lobbygruppe mit dem Namen „Citizens for the Republic“ (CFTR) betrieben wird.

Betreiber haben enge Verbindungen zu Trump

Soweit erst einmal nicht wirklich spektakulär, schließlich möchte Musk zeitgleich mehrere Branchen mit seit Jahrzehnten etablierten Unternehmen aufmischen. Dass man sich hierbei einige Feinde macht, war zu erwarten. Die Betreiber dieses besagten Online-Blogs könnten jedoch ziemlich gefährlich werden, da sie enge Verbindungen zum Präsidenten Trump pflegen.

So ist beispielsweise die Vorsitzende der Gruppe keine Geringere als die erzkonservative Radiomoderatorin Laura Ingraham. Wie es der Zufall so will, könnte Ingraham schon bald die Pressesprecherin von Trump im Weißen Haus werden. Offiziell behauptet die Gruppe auf der eigenen Webseite, dass man unabhängig und von keinem Kandidaten autorisiert sei.

Zwar werden Spender der Organisation nicht genannt, doch wird vermutet, dass es sich hierbei um Ölkonzerne handelt. Die CFTR möchte beispielsweise mit dem sogenannten Sunlight Project verhindern, dass die Solar-Industrie vom Staat subventioniert wird. Tesla passt mit der kürzlichen Übernahme von SolarCity somit perfekt in das Feindbild dieser Organisation.

Energiekonzerne gehören zu den Lobbyisten

Wie das Automagazin The Drive berichtet, sind auch Craig Shirley und Diane Banister Mitglieder der genannten Organisation. Beide betreiben gemeinsam eine PR-Firma, die sich darauf spezialisiert hat, die Interesse von konservativen Interessengruppe zu vertreten. Unter anderem vertritt man die Interessen der National Rifle Association (NRA), einer Waffen-Lobby aus den USA.

Shirley ist zudem ein registrierter Lobbyist für die Citizens for State Power (CSP), einer Gruppe, die aktiv gegen die Regulierungen von Energiekonzernen kämpft. Die Washington Post fand später heraus, dass die CSP von Energiekonzernen finanziert wurde, welche Millionen dafür ausgegeben haben, um durch diese Gruppierung ihren Lobbyismus für den Kongress zu betreiben.

Die PR-Firma von Shirley und Banister betreibt zudem den Online-Blog Alt Left Watch, der große Ähnlichkeiten mit dem Anti-Musk-Blog aufweist und rechte Propaganda verbreitet. Laut The Drive werden beide Seiten auf denselben Servern betrieben. Bei einer Whois-Abrage wird der Name des Betreibers jedoch nicht ausgegeben, da die Registrierung privat vollzogen wurde.
Posted on 25. November 2016
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 november 2016 - 23:26:14 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I