Schrijf ik dat? Of maak je dat ervan? Ik ben zeker niet tegen elektrisch rijden, (ik ben iemand die tussen zwart en wit ook nog een heleboel grijs zie) maar nu is het voorbehouden voor mensen (of hun werkgever) met een stevig gevulde brieventas.
Qed. Een berekeningstool van de Vlaamse overheid toont aan dat men helemaal geen gevulde brieventas moet hebben voor een electrische auto, zelfs integendeel. Menige electrische auto is goedkoper dan zijn fossiele evenknie, ook voor particulieren. Maar iedereen zijn vrije keuze en smaak natuurlijk volgens zijn behoefte. Gaat het natuurlijk specifiek over Tesla S/X moet men ook appelen en appelen vergelijken, ook dan kan een Tesla goedkoper zijn dan bvb een vergelijkbare BMW of Mercedes of Audi...
Hier het tool:
http://www.milieuvriendelijkevoertuigen.be/sites/default/files/tco-tool/index.htmlEn het topic waar het doodstil blijft:
http://forum.christophoros.be/index.php/topic,5098.0.html(edit: of zou ik schrijven een topic dat doelbewust negeert wordt? )
Het woord hype wordt in meerdere betekenissen gebruikt. Niet enkel die je aanhaalt, maar ook in betekenissen die je doelbewust negeert.
De Van Dale is wel een serieuze referte, natuurlijk zijn er nog andere synoniemen,
ik zou niet weten waarom ik andere doelbewust zou negeren.En welke
serieuze betekenis van hype zou dan betrekking hebben op het (auto)merk Tesla dat sinds 2008 E-auto´s en een tijd later powerwalls/powerpacks verkoopt? Zelfs accupacks en E-motoren aan Mercedes verkoopt.
Als morgen Tesla met betrouwbare, betaalbaar volledig alternatief voor de auto op brandstof op de markt komt ben ik de eerste om, als de tijd gekomen is, mijn wagen daardoor te vervangen.
Maar nu is het een hype.
Volgens jouw mening, ik zie nergens een betekenis hype dat treffend is voor Tesla of voor andere automerken die vooral E-wagens verkopen.
Je kunt er me een geven...
hype:
plotselinge rage rond een persoon of zaak. Internet was daar een goed voorbeeld van.
Was...
Er bestaan minstens 30 automerken die electrische wagens verkopen én nog meer modellen, waarom zou net Tesla "een hype" zijn?
Omdat Tesla de grootste accupacks in hun auto inbouwt ofzo? Omdat ze momenteel de meeste E-wagens verkopen? Nee, ik vind echt geen reden.
Serieus blijven...
Idd.
Wikipedia geeft een heel lange uitleg over het woord hype:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hype
Een hype is een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatige media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is. Het gevolg van dit zichzelf versterkende mechanisme kan zijn dat iets dat zich als een ogenschijnlijk verwaarloosbare kleinigheid voordoet, uitgroeit tot een werkelijk belangwekkend verschijnsel. Wanneer een verschijnsel in een korte periode mateloos populair is geworden, en ontstaan is zonder exceptionele media-aandacht, wordt dit een rage genoemd. Het creëren van een hype wordt wel hypen genoemd. "Hype" is een Engels woord afgeleid van het Griekse hyper = "boven".
Hypes worden ofwel bewust in gang gezet en hebben dan het karakter van een reclamestunt, of ze ontstaan spontaan door elkaar versterkende drijfveren van enerzijds de consumenten en anderzijds de producenten van nieuws: nieuwsconsumenten hebben de neiging om iets als belangrijk te beschouwen wanneer nieuwsproducenten er aandacht aan besteden, waarna nieuwsproducenten er veelal toe overgaan om meer over het verschijnsel te berichten omdat nieuwsconsumenten het kennelijk als belangrijk beschouwen.
Zeer gelijkend op de referte Van Dale:
hype (de; m; meervoud: hypes)
1 iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt
http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=hype&lang=nn
Dat Tesla
door bepaalde lobbyisten bewust gehypt wordt met bepaalde negatieve bedoelingen kan ik wel begrijpen, dat is een teken dat Tesla goed bezig is, en vooral dat ze gevaarlijk worden, of al zijn, als concurrent.
Het Tesla bashing kan ik wel een hype noemen:
http://www.goingelectric.de/forum/tesla-model-s/tesla-bashing-es-geht-los-t668.html (sinds 2013)
http://www.miss280ch.com/2016/08/a-qui-profite-tesla-bashing/
A qui profite le Tesla Bashing ? 18 août 2016
http://www.tesla-mag.com/tesla-bashing-loffensive-de-printemps/Nu hebben zich ook nog Trump fanatiekelingen bij de bashers en olie lobbyisten aangesloten:
http://teslamag.de/news/nach-trump-wahl-lobbyismus-elon-10787
Nach Trump-Wahl: Lobbyismus gegen Elon Musk, Tesla und SpaceX bereits in vollem Gange
Trump-Anhänger starten Hetz-Kampagne mittels Online-Blog
Die Webseite https://stopelonfromfailingagain.com/
STOP ELON FROM FAILING AGAIN
THE ONE STOP DATABASE ON STOPPING ELON MUSK
(deutsch: „verhindert, dass Elon erneut versagt“) hat sich zur Aufgabe gemacht, alle kritischen Artikel gegenüber Elon Musk, Tesla, SpaceX oder SolarCity aus Magazinen, Nachrichtenseiten oder gar Online-Blogs zu sammeln und auf diese zu verweisen. So kann man quasi unendlich nach unten scrollen und bekommt immer mehr Artikel angezeigt.
Mit diesem Blog möchte man verhindern, dass Musk mit seinen Unternehmen weitere Subventionen einstreicht und diese nicht an die Konsumenten weitergibt, heißt es. Bisher soll Musk Subventionen in Höhe von 4,9 Milliarden US-Dollar eingestrichen haben, behauptet der Blog, der von der konservative Lobbygruppe mit dem Namen „Citizens for the Republic“ (CFTR) betrieben wird.
Betreiber haben enge Verbindungen zu Trump
Soweit erst einmal nicht wirklich spektakulär, schließlich möchte Musk zeitgleich mehrere Branchen mit seit Jahrzehnten etablierten Unternehmen aufmischen. Dass man sich hierbei einige Feinde macht, war zu erwarten. Die Betreiber dieses besagten Online-Blogs könnten jedoch ziemlich gefährlich werden, da sie enge Verbindungen zum Präsidenten Trump pflegen.
So ist beispielsweise die Vorsitzende der Gruppe keine Geringere als die erzkonservative Radiomoderatorin Laura Ingraham. Wie es der Zufall so will, könnte Ingraham schon bald die Pressesprecherin von Trump im Weißen Haus werden. Offiziell behauptet die Gruppe auf der eigenen Webseite, dass man unabhängig und von keinem Kandidaten autorisiert sei.
Zwar werden Spender der Organisation nicht genannt, doch wird vermutet, dass es sich hierbei um Ölkonzerne handelt. Die CFTR möchte beispielsweise mit dem sogenannten Sunlight Project verhindern, dass die Solar-Industrie vom Staat subventioniert wird. Tesla passt mit der kürzlichen Übernahme von SolarCity somit perfekt in das Feindbild dieser Organisation.
Energiekonzerne gehören zu den Lobbyisten
Wie das Automagazin The Drive berichtet, sind auch Craig Shirley und Diane Banister Mitglieder der genannten Organisation. Beide betreiben gemeinsam eine PR-Firma, die sich darauf spezialisiert hat, die Interesse von konservativen Interessengruppe zu vertreten. Unter anderem vertritt man die Interessen der National Rifle Association (NRA), einer Waffen-Lobby aus den USA.
Shirley ist zudem ein registrierter Lobbyist für die Citizens for State Power (CSP), einer Gruppe, die aktiv gegen die Regulierungen von Energiekonzernen kämpft. Die Washington Post fand später heraus, dass die CSP von Energiekonzernen finanziert wurde, welche Millionen dafür ausgegeben haben, um durch diese Gruppierung ihren Lobbyismus für den Kongress zu betreiben.
Die PR-Firma von Shirley und Banister betreibt zudem den Online-Blog Alt Left Watch, der große Ähnlichkeiten mit dem Anti-Musk-Blog aufweist und rechte Propaganda verbreitet. Laut The Drive werden beide Seiten auf denselben Servern betrieben. Bei einer Whois-Abrage wird der Name des Betreibers jedoch nicht ausgegeben, da die Registrierung privat vollzogen wurde.
Posted on 25. November 2016