Auteur Topic: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen  (gelezen 3007 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 13:30:00 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161201_02603535?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Citaat
Wie te maken heeft met blikschade, zorgt best voor zo veel mogelijk bewijs: ­foto’s en getuigen van de gladde wegen. “Alleen zo kun je aantonen in de rechtbank dat de overheid onzorgvuldig is geweest, en krijg je mogelijk alle ­schade terugbetaald”, zegt Wauthier Robyns van Assuralia, koepel van Belgische verzekeraars.

Men kan alvast zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen.  Maar ik zou niet meteen teveel valse hoop koesteren.  In de rechtbank zal het ongetwijfeld luiden dat de bestuurders hun snelheid maar hadden moeten aanpassen aan de weersomstandigheden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 december 2016 - 13:31:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 14:02:56 »
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161201_02603535?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Citaat
Wie te maken heeft met blikschade, zorgt best voor zo veel mogelijk bewijs: ­foto’s en getuigen van de gladde wegen. “Alleen zo kun je aantonen in de rechtbank dat de overheid onzorgvuldig is geweest, en krijg je mogelijk alle ­schade terugbetaald”, zegt Wauthier Robyns van Assuralia, koepel van Belgische verzekeraars.

Men kan alvast zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen.  Maar ik zou niet meteen teveel valse hoop koesteren.  In de rechtbank zal het ongetwijfeld luiden dat de bestuurders hun snelheid maar hadden moeten aanpassen aan de weersomstandigheden.

Hilarische media, zo iets is wslk maar enkel mogelijk in Vlaanderen.

Natuurlijk is elke bestuurder zelf verantwoordelijk, straks gaan ze nog beweren dat ze niet wisten dat het ging of kon vriezen in november.
Art 10.1.1 is duidelijk.

(onze winterbanden liggen er 2 weken op, eerder ging niet)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 december 2016 - 14:09:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 22:31:32 »
Natuurlijk is elke bestuurder zelf verantwoordelijk

Véél te kort door de bocht, Michel.

De verkeerswetgeving omvat heel wat meer teksten dan enkel maar de wegcode, en er bestaat ook nog andere wetgeving. Ik beperk me tot enkele artikels uit het burgerlijk wetboek:

Citaat
Artikel 1382 : Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht diegene door wiens schuld de schade is ontstaan deze te vergoeden.

Artikel 1383 : Ieder is aansprakelijk, niet alleen voor de schade die hij door zijn daad, maar ook voor die welke hij door zijn nalatigheid of door zijn onvoorzichtigheid heeft veroorzaakt.

Artikel 1384 : Men is aansprakelijk voor de schade welke wordt veroorzaakt door de daad van personen voor wie men moet instaan, of van zaken die men men onder zijn bewaring heeft.

Wie er verantwoordelijk zal gesteld worden, zal dan ook gelukkig niet door jou bepaald worden, maar door een rechter met een veel ruimere blik, die tevens rekening zal houden met de verantwoordelijkheid van de wegbeheerders om voor veilige wegen te zorgen en, indien dit niet kan, ze af te sluiten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 22:40:59 »
Ik vond volgend arrest van het Hof van Cassatie :

rolnummer :  P.09.0016.F
Datum : 27/05/2009

De verplichting van de overheid om te strooien tijdens de winterperiode is geen resultaatsverbintenis; dat betekent evenwel niet dat zij ontslagen is van de verplichting om met gepaste maatregelen ieder verborgen of zichtbaar gevaar te voorkomen dat zij kon voorzien.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 02 december 2016 - 22:58:56 »
Ik vond volgend arrest van het Hof van Cassatie :

rolnummer :  P.09.0016.F
Datum : 27/05/2009

De verplichting van de overheid om te strooien tijdens de winterperiode is geen resultaatsverbintenis; dat betekent evenwel niet dat zij ontslagen is van de verplichting om met gepaste maatregelen ieder verborgen of zichtbaar gevaar te voorkomen dat zij kon voorzien.



Thx Bert, en ook wetsartikel Art 10.1.1 is voor mij duidelijk genoeg: ( wat ik al schreef, en wat "de rechter" ook zal gebruiken naargelang ...)

Citaat
Artikel 10. Snelheid

10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Ook 5 kmh is een snelheid... (voor diegene met onaangepaste banden)

En de eerste wegbeheerder die schuldig bevonden wordt voor onvoldoende strooien moet zeker nog geboren worden...

Zelfs in het duidelijk geval van gebrekkige kruispunt-inrichting in Damme, waar de wegbeheerder in eerste aanleg én in beroep schuldig gesproken werd maar... cassatie het beroepsvonnis verbrak... en als uiteindelijk resultaat vrijspraak bij de beroepsrechter in Kortrijk:
Citaat
http://www.vvsg.be/Werking_Organisatie/Lists/Nieuws/DispForm.aspx?ID=349

Vrijspraak burgemeesters, maar wettelijke regeling blijft nodig
31-8-2009

Deze ochtend werd de veelgeplaagde burgemeester van Damme, Dirk Bisschop, vrijgesproken voor een dodelijk ongeval dat in augustus 2005 op het grondgebied van zijn gemeente gebeurde.

Hiermee komt een eind aan een lang verhaal, dat uitgegroeid was tot hét symbooldossier van strafrechtszaken tegen lokale mandatarissen. Na eerdere veroordelingen in eerste aanleg en hoger beroep, verbrak het Hof van Cassatie eind vorig jaar het beroepsvonnis van de politierechtbank van Brugge en verwees het de zaak door naar de beroepsrechter in Kortrijk. De politierechtbank van Kortrijk heeft de burgemeester nu definitief vrijgesproken.
[...]
De teneur bij de strafrechtelijke aansprakelijkheid van lokale mandatarissen (zeker burgemeesters) begint zo duidelijk te worden: veroordelingen zijn mogelijk (afhankelijk van de rechter kennelijk), maar uiteindelijk volgt wel de vrijspraak. Hiermee wordt duidelijk gemaakt dat burgers die zelf de hoofdschuldige zijn beter niet proberen de verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen, die hier rechtstreeks absoluut niks mee te maken hebben (en die waarschijnlijk zelfs onrechtstreeks niks kan ten laste gelegd worden).
[...]
UPDATE
De motivering van de rechtbank in Kortrijk die burgemeester Bisschop over de hele lijn vrijsprak, steunt grotendeels op de specifieke aard van de situatie (m.n. de plaats waar het ongeval zich heeft voorgedaan). Aangezien er zich op die plaats nooit een ongeval had voorgedaan ten gevolge van de gebrekkige inrichting van het kruispunt, kon van de burgemeester niet verwacht worden dat hij wíst dat het om een gevaarlijk kruispunt ging. Belangrijk om hierbij te onthouden is dat dit dus absoluut geen vrijgeleide is voor andere mandatarissen. Steeds dient de afweging gemaakt te worden: levert deze situatie (verkeer of andere) een gevaar op of niet? Dat dit nog altijd een bijzonder zware verantwoordelijkheid is voor m.n. een burgemeester, is een goede reden om de verantwoordelijkheid op lokaal niveau (juridisch) te herbekijken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 02 december 2016 - 23:36:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #5 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 13:32:57 »
(onze winterbanden liggen er 2 weken op, eerder ging niet)

Zelf doen. de banden van mijn auto (en die van mijn echtgenote) zijn op velg. Een uurtje werk (en een dagje pijn aan de rug  ;D ) met vervangen, natrekken met de momentensleutel en op de juiste spanning zetten.


Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #6 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 15:27:47 »
(onze winterbanden liggen er 2 weken op, eerder ging niet)

Zelf doen. de banden van mijn auto (en die van mijn echtgenote) zijn op velg. Een uurtje werk (en een dagje pijn aan de rug  ;D ) met vervangen, natrekken met de momentensleutel en op de juiste spanning zetten.

Dat laat ik ondertussen aan de garage over, ook het gansjaar stockeren (4 banden op velg).

Gedaan met het  2 x per jaar bandenritueel.  ;D
(ooit ga je dat ook laten doen)
« Laatst bewerkt op: zondag 04 december 2016 - 15:31:11 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #7 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:38:56 »
Gedaan met het  2 x per jaar bandenritueel.  ;D
(ooit ga je dat ook laten doen)

Mijn schoonzoon doet het verwisselen samen met mijn schoonvader (die is 77j), 2 auto's, dus dat 'ooit' kan nog ver zijn.  ;)
Tegen dat ik 77j ben rijden we weer met paard en kar (of met een Tesla)  ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #8 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 16:41:52 »
Gedaan met het  2 x per jaar bandenritueel.  ;D
(ooit ga je dat ook laten doen)

Mijn schoonzoon doet het verwisselen samen met mijn schoonvader (die is 77j), 2 auto's, dus dat 'ooit' kan nog ver zijn.  ;)
Tegen dat ik 77j ben rijden we weer met paard en kar (of met een Tesla)  ;D

Ik heb onze velgenboom aan mijn stiefzoon gegeven, hij kon ze heel goed gebruiken (en heeft plaats teveel)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 13:40:19 »
(onze winterbanden liggen er 2 weken op, eerder ging niet)

Zelf doen. de banden van mijn auto (en die van mijn echtgenote) zijn op velg. Een uurtje werk (en een dagje pijn aan de rug  ;D ) met vervangen, natrekken met de momentensleutel en op de juiste spanning zetten.

En nog een tweede keer natrekken na 50 à 200 km. Hier in Duitsland moet de garagehouder de klant schriftelijk wijzen op de noodzaak daarvan (meestal door een vermelding op de factuur). In België trekt zich daar natuurlijk geen kat iets van aan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: spekglad door menselijke fout : strooidiensten mochten gaan slapen
« Reactie #10 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 15:15:18 »
En nog een tweede keer natrekken na 50 à 200 km. Hier in Duitsland moet de garagehouder de klant schriftelijk wijzen op de noodzaak daarvan (meestal door een vermelding op de factuur). In België trekt zich daar natuurlijk geen kat iets van aan.

Bij vrachtwagens, wordt dat op de flank van de band geschreven, in een soort krijt (of is het nu wasco ?) dat behoorlijk weersbestendig is : NATREKKEN
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone