Auteur Topic: Inschrijvingen wagens 2016 milieuvriendelijker?  (gelezen 1122 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Inschrijvingen wagens 2016 milieuvriendelijker?
« Gepost op: woensdag 21 december 2016 - 10:59:45 »
Ik ben even gaan kijken naar de inschrijvingen van de voertuigen voor dit jaar. Er staan toch enkele opmerkelijke dingen in. Op de website van de FOD vind je meer gedetailleerde cijfers terug. De gegevens van het NIS hebben zware beperkingen.

De gegevens hieronder hebben betrekking op de eerste 11 maanden van 2016. Op basis van inschrijvingen op nummerplaat en schrappingen van nummerplaat kom ik tot de volgende cijfers voor 2016:

- auto's op CNG: 2702 (0.33%)
- hybrides: 16769 (2.08%)
- LPG: 1519 (0.19%)
- elektrische auto's: 5231 (0.65%)

In 2015 (eerste 11 maanden)

- auto's op CNG: 1040 (0.14%)
- hybrides: 10613 (1.45%)
- LPG: 1033 (0.14%)
- elektrische auto's: 2191 (0.30%)


De laatste 2 jaar worden er blijkbaar 2x zoveel elektrische wagens ingeschreven dan wagens op CNG. Dit had ik niet verwacht. Elektrische wagens in 2016 worden meer verkocht dan wagens op gas (CNG + LPG). Beide milieuvriendelijke alternatieven stijgen wel fors op 1 jaar, beide verdubbelen hun aandeel op 1 jaar tijd. Voor elektrische wagens is dit een bevestiging van de trend van de laatste 4 jaar.
Het aandeel van Tesla in de markt van de elektrische wagens stagneert. In 2013 verkocht het merk 148 wagens in België, in 2014 al 521 en in 2015 820 wagens. Voor 2016 zal de verkoop waarschijnlijk op zo'n 840 uitkomen. Op zich is dit niet verwonderlijk. Het segment waar Tesla momenteel wagens verkoopt heeft al geen gigantisch marktaandeel, veel groeipotentieel tot de komst van de Model 3 is er waarschijnlijk niet meer.
De andere elektrische auto's (BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, ...) moeten dan wel serieus aan het groeien zijn.

Interessante ontwikkelingen!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Inschrijvingen wagens 2016 milieuvriendelijker?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 21 december 2016 - 12:08:52 »
Interessante ontwikkelingen!
Hier heb je een totaalplaatje enkel BE, van alle plug-in modellen, eerste 10 maanden 2016. Evolutie juni tem oktober specifiek:

http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Belgium

- Tesla S/X blijft de best verkochte BEV, en wordt pas sinds augustus gesteund door extra inschrijvingen van het model X.
Dit voor Nissan Leaf, BMW i3 en Renault Zoe

- Tesla krijgt vooral geduchte concurrentie van de plug-in-hybride wagens of PHEV, er waren er 3 die beter verkochten jan-okt 2016:
De 100 % electrische of BEV = blauw.
Citaat
Pl   Belgium   YTD (jan-okt)
1. Volvo XC90 T8 :   1.399
2  BMW X5 40e    :   1.120
3  Porsche Cayenne Plug-In: 724
4  Tesla Model S : 554    (Tesla S/X totaal: 667)
5  BMW 225xe Active Tourer 419
6  Nissan Leaf   415   
7  BMW 330e      396   
8  BMW i3       336 (incl minderheid Range Extender modellen)   
9  Mercedes GLE500e:   269
10 Mercedes C350e:   257
11 Renault Zoe :   190   
... ... allemaal PHEV ....
17 Tesla X : 113   (enkel aug-sep-okt)
18 Audi A3 e-tron:  112
19 BMW 740 e:  108
20 BMW i8 :  97   

Enkel inschrijvingen Tesla 2016 tem okt:
maand:   S    X   S-YTD  X-YTD   (YTD=10 maanden 2016)
Juni      102  -      381     -
juli        20   -      401     -
aug       56   27    457    27
sep       74   72    531    99
okt        23   14    554   113  ( 667)

Tesla heeft wereldwijd nu bijna 200.000 BEV verkocht (2008-2016), bron via wikipedia.
Qua BEV-merk is Tesla n°1

Qua alliantie wordt Tesla enkel voorafgegaan door de Nissan-Renault groep (met Leaf en Zoe enz... tesamengeteld)

Telt men de plug-in-hybrides er ook bij dan is het Chinese BYD de grootste verkoper voor Tesla.
Maar ik verwacht wel dat wslk 2018 al de Chinezen veel meer plug-ins zullen verkopen dan wie weet alle anderen tesamen.
China kan niet anders wegens zijn luchtvervuiling en kan niet anders dan quota-inschrijvingswetten in te voeren waar de BEV bevoordeeld wordt, zelfs de dubbele milieucredits krijgt dan een Plug-in-hybride.
 
De plug-in hybrides geven wereldwijd natuurlijk een wat vertekend beeld, want dan is qua nieuwe inschrijvingen alle modellen is zelfs BMW opgerukt naar de 3e plaats: (ook dankzij de eindelijk grotere accu in de i3)
 http://ev-sales.blogspot.be/search/label/World


Citaat
Op zich is dit niet verwonderlijk. Het segment waar Tesla momenteel wagens verkoopt heeft al geen gigantisch marktaandeel, veel groeipotentieel tot de komst van de Model 3 is er waarschijnlijk niet meer.
De andere elektrische auto's (BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, ...) moeten dan wel serieus aan het groeien zijn.
Idd het is dus zeer belangrijk voor Tesla dat het model 3 er vanaf zomer 2017 een patat op gaat geven, met 400.000 voorbestellingen die wslk verspreid over 2-3? jaar gaan geleverd worden verwacht ik ook niet minder...
Want door een ontbrekend middeklassemodel en sowieso kleinwagenmodel - #vooral in Europa te zien- verliest Tesla terrein:
# http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Europe
Of 3 E-modellen verkochten beter dan het Model S die zakt van 4 naar 5 ingehaald door BMW i3 in oktober en Renault Zoe staat eerste, beide modellen hebben nu een veel groter accupack: (BEV blauw)
Citaat
Pl Europe Oct. 2016, enkel 10 maanden
1 Renault Zoe  17.277
2 Mitsubishi Outlander PHEV 17.265
3 Nissan Leaf  16.057
4 BMW i3     10.934
5 Tesla Model S 10.410

6 Volkswagen Golf GTE 9.360
[7...10]
11 Volkswagen e-Golf 5.943
12 Audi A3 e-Tron  5.171
[...]
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Europe
tov klassement opgelet volledig jaar 2015 Europa
Citaat
Pl   Europe   Dec.   2015   
1   Mitsubishi Outlander PHEV      31.340
2   Renault Zoe      18.670   
3   Volkswagen Golf GTE   17.282   
4   Tesla Model S      16.455   
5   Nissan Leaf      15.515   
6   BMW i3      11.820

7   Audi A3 e-Tron   11.711   
8   Volkswagen e-Golf   11.124
[...]   
http://ev-sales.blogspot.be/2016_01_01_archive.html
Hoe groter de accupacks worden hoe meer de PHEV´s relatief gaan terugvallen tov de BEV.
Wslk dat de VW-Gp een extra dreun kreeg door het dieselschandaal, ik heb er de e-Golf en Audi e-tron hybride nog bijgezet, beide zijn serieus teruggevallen, en-of de concurrentie profiteerde...

« Laatst bewerkt op: woensdag 21 december 2016 - 13:27:05 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I