Auteur Topic: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3  (gelezen 1936 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bas

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Gepost op: maandag 05 december 2016 - 16:20:10 »
goede dag , 3 jaar na inschrijving van mijn citroen c3 1,4ltr benzine/LPG uit 2003 komt  t SPW met  een heffing van 600€ aanzetten wegen ecomalus 205 gr  CO , in de serviceboekjes van de fabrikant staat echter dat deze auto op benzine een CO uitstoot heeft van 156 gr , ik heb dit laten zien aan t SPW samen met nog wat andere dokumenten maar daar nemen ze weer geen genoegen mee,dus  ik moet een attest of COC ( is niet bij deze auto aanwezig omdat dit in 2003 niet verplicht was) van de fabrikant kunnen aantonen  vermeld met t chassisnr   wat t gemiddelde verbruik en/of CO uistoot is , iemand bekend met deze materie  en een idee ho ik dit t beste kan aanpakken ?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #1 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 18:52:40 »
Mss helpt deze site je verder: edit leest best onderaan vanaf SPW.

http://voertuigkosten.be/auto/biv-berekenen-simulatie/euronorm-of-co2-uitstoot-onbekend/
Indien er geen gegevens zijn, of geen COC, heeft jouw auto euronorm 3 en <1400cc en een CO2 van 150 gr/km volgens de tabel.

De standaardwaarde van 200 gr/km CO2 is echter deze van euronorm 2 auto boven de 1400 cc tot 2000 cc, ik vermoed dus ook een fout in die richting.

Citaat
De Euronorm is helemaal onbekend

Als je met een oude auto rijdt die nog geen 25 jaar oud is, dan wordt de BIV-berekening toch gemaakt, ook al ontbreekt de informatie over de Euronorm. Hoe verloopt de berekening dan?

De berekening maakt dan gebruik van een theoretische euronorm op basis van de leeftijd van je wagen. Zoek in onderstaand lijstje de datum van de eerste inschrijving van je wagen en ontdek de euronorm.

Voor 1994: Euro 0
1994 t.e.m. 1996: Euro 1
1997 t.e.m. 2000: Euro 2
2001 t.e.m. 2005: Euro 3
2006 t.e.m. 2010: Euro 4
2011 t.e.m. 2014: Euro 5
Vanaf 2015: Euro 6
De CO2-uitstoot is onbekend

Hetzelfde geldt voor de CO2 indien er nergens data beschikbaar zijn.

Zoek de waarden dan op in onderstaande tabel op basis van de Euronorm en de cilinderinhoud.

Euronorm
6   5   4   3   2   1   0
CO2-emissies uitgedrukt in g/km
Benzine/ LPG   < 1400 cc   117   125   140   150   164   173   175
 1400 – 2000 cc   150   159   172   185   200   211   213
> 2000 cc   228   238   247   259   279   295   297
Diesel   < 1400 cc   98   103   120   116   125   132   133
 1400 – 2000 cc   117   125   144   151   163   173   174
> 2000 cc   159   169   201   199   214   226   228
Aardgas   < 1400 cc   94   100   112   120   131   139   140
1400 – 2000 cc   120   127   138   148   160   169   171
> 2000 cc   182   190   198   207   223   236   238
 
Wij zouden in dat geval altijd de Overheid contacteren om zeker te zijn. Dat doe je via de Vlaamse infolijn:
http://www.vlaanderen.be/nl/vlaamse-overheid/contact
Contact met de overheid heb je al, is daar ook een ombudsdienst of zoiets?

Wat is SPW ? ah ik snap het al ecomalus > Wallonie, jouw ecomalus is dus eigenlijk maar € 100.

Hier de SPW site met jouw probleem:
Citaat
http://www.wallonie.be/fr/taxe-de-mise-en-circulation

Que se passe-t-il si le taux d’émission de CO2/km n’est pas indiqué sur mon certificat d’immatriculation ? Quel montant d’éco-malus vais-je devoir payer ?

Si nos services ne disposent pas de l’information sur le taux d’émission de CO2 de votre véhicule, ils vous adresseront un courrier vous invitant à nous transmettre celui-ci. Si vous ne disposez pas de cette information sur votre certificat d’immatriculation, vous pouvez transmettre une copie de votre certificat de conformité ou une attestation officielle du constructeur que vous pouvez obtenir via votre concessionnaire.
A défaut du taux d’émission de CO2, cette attestation devra mentionner la consommation moyenne en litre du véhicule.


Si malgré tout, l’information reste introuvable, vous serez taxé par défaut comme le prévoit la loi avec un taux d’émission présumé entre 196 et 205gr/km, ce qui correspond actuellement à un montant d’éco-malus de 600 €.
Indien geen COC zou een officieel attest met het normverbruik van uw wagen moeten volstaan lees ik in het vet.
De Citroen-importeur kan in de regel zo´n attest uitvaardigen.






« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 19:23:30 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bas

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #2 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 19:13:13 »
hallo Michel ,  bedankt voor deze info  , het SPW is t Service Public Wallonie   een instituut die de fiscale zaken behelst en die zetelt in Namen ,  naar die ombudsman was ik ook nieuwsgierig naar daar ik eerder ongeregeldheden met deze instantie ondervonden heb , dit ging over schade aan mij auto ontstaan door een slecht wegdek die nooit door hun betaald is hoewel ze daar wel verplicht toe zijn  ,  betreft de zaken omtrent wegenbelasting schijnen dr nogal verschillen te zijn tussen de onderlinge gewesten   of deze tabel dan ook door de Walen overgenomen wordt? Ik heb vooraf bij de invoer en tenaamstelling van de auto informatie gevraagd en opgezocht op intternet wat t nu allemaal ging kosten maar dit werd maar uiterst sumier  verstrekt.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #3 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 19:31:04 »
hallo Michel ,  bedankt voor deze info  , het SPW is t Service Public Wallonie   een instituut die de fiscale zaken behelst en die zetelt in Namen ,  naar die ombudsman was ik ook nieuwsgierig naar daar ik eerder ongeregeldheden met deze instantie ondervonden heb , dit ging over schade aan mij auto ontstaan door een slecht wegdek die nooit door hun betaald is hoewel ze daar wel verplicht toe zijn  ,  betreft de zaken omtrent wegenbelasting schijnen dr nogal verschillen te zijn tussen de onderlinge gewesten   of deze tabel dan ook door de Walen overgenomen wordt? Ik heb vooraf bij de invoer en tenaamstelling van de auto informatie gevraagd en opgezocht op intternet wat t nu allemaal ging kosten maar dit werd maar uiterst sumier  verstrekt.
Volgens die SPW-link die ik gaf moet je dus een klacht of verweerschrift indienen, en indien je het officieel verbruiksattest/CO2 hebt -van de Citroen importeur- deze in bijlage meesturen (eigen copie houden):

Citaat
J’ai constaté une erreur de taux d’émission de CO2 sur mon invitation à payer l’éco-malus. Que dois-je faire ?

Vous pouvez adresser une réclamation à nos services :

Direction générale opérationnelle de la Fiscalité

Direction du Contentieux de la Fiscalité des véhicules

Avenue Gouverneur Bovesse, 29

5100  Jambes

Celle-ci doit être accompagnée d’une copie de votre certificat de conformité ou, à défaut, une attestation officielle du constructeur sur laquelle figure le taux d’émission de CO2 ou la consommation mixte/combinée du véhicule. La procédure de réclamation est reprise au verso de votre invitation à payer. Si l’erreur est avérée et que vous avez déjà acquitté le montant réclamé, la partie indue vous sera remboursée.

http://www.wallonie.be/fr/taxe-de-mise-en-circulation

Je gaat dus maar 100 € ecomalus moeten betalen. Indien je niets schriftelijks onderneemt de forfaitaire 600 € (zie ook vorige post)

ik citeer nog eens:
Citaat
Que se passe-t-il si le taux d’émission de CO2/km n’est pas indiqué sur mon certificat d’immatriculation ? Quel montant d’éco-malus vais-je devoir payer ?

Si nos services ne disposent pas de l’information sur le taux d’émission de CO2 de votre véhicule, ils vous adresseront un courrier vous invitant à nous transmettre celui-ci. Si vous ne disposez pas de cette information sur votre certificat d’immatriculation, vous pouvez transmettre une copie de votre certificat de conformité ou une attestation officielle du constructeur que vous pouvez obtenir via votre concessionnaire.
A défaut du taux d’émission de CO2, cette attestation devra mentionner la consommation moyenne en litre du véhicule.


Si malgré tout, l’information reste introuvable, vous serez taxé par défaut comme le prévoit la loi avec un taux d’émission présumé entre 196 et 205gr/km, ce qui correspond actuellement à un montant d’éco-malus de 600 €.

Jouw auto is maar 13 jaar oud.
Het benzineverbruik -mix- laat zich gemakkelijk omrekenen naar CO2, de importeur zal die CO2 wel in z´n attest vermelden.
(LPG is in de regel iets minder CO2-uitstoot, maar ze nemen hetzelfde).

Citroen PSA heeft een klantenservice, die gaan je wslk kunnen helpen:  best bellen...
https://citroen-be-nl.custhelp.com/app/ask

Kan jouw Citroen garagist je niet helpen ? , want die hebben directe telefoonnummers naar de importeur.
« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 19:55:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bas

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #4 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 19:56:34 »
ja precies , de eco malus zou 100€ moeten zijn op basis van die 156 gr ,( en op LPG nog minder)  ik moet dus met een attest komen van de off citroen importeur , dan zal ik deze importeur eens via internet opzoeken ,  ik heb de auto in 2013 uit Duitsland naar Belgie geimporteert ( verhuizing) , daar stond de auto idd als euro 3 ingeschreven ,   ik zal dan eerst maar dez papieren bij de Belgische importeur proberen op te vragen , ik heb dit een 2 maand geleden ook al bij de Dealer in Stuttgart gedaan die m nieuw afgeleverd heeft maar deze wenste zich niet in te spannen voor een auto van 13 jaar oud, bij de plaatselijke  Dealer in Trois Ponts ben ik van t voorjaar geweest maar die meende  weer dat ik bij de hoofdimporteur in Duitsland moest zijn  , ik persoonlijk vind t ergens van de gekke dat ik deze gegevens bij t SPW moet aanleveren terwijl er 10.000den van deze c3 op de baan rijden  en dit gewoon bij t SPW bekend zou moeten zijn , maar goed dank zij dit forum hoop ik verder te komen .
« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 20:00:37 door bas »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #5 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 19:58:38 »
ja precies , de eco malus zou 100€ moeten zijn op basis van die 156 gr ,( en op LPG nog minder)  ik moet dus met een attest komen van de off citroen importeur , dan zal ik deze importeur eens via internet opzoeken ,  ik heb de auto in 2013 uit Duitsland naar Belgie geimporteert ( verhuizing) , daar stond de auto idd als euro 3 ingeschreven ,   ik zal dan eerst maar dez papieren bij de Belgische importeur proberen op te vragen , ik heb dit een 2 maand geleden ook al bij de Dealer in Stuttgart gedaan die m nieuw afgeleverd heeft maar deze wenste zich niet in te spannen voor een auto van 13 jaar oud , ik persoonlijk vind t ergens van de gekke dat ik deze gegevens bij t SPW moet aanleveren terwijl er 10.000den van deze c3 op de baan rijden  en dit gewoon bij t SPW bekend zou moeten zijn , maar goed dank zij dit forum hoop ik verder te komen .

Wat met je Belgische garagist? Als je daar je auto laat onderhouden zal die met je voertuiggegevens wel een telefoontje doen naar de importeur...

Vraag aan het SPW ook na hoeveel tijd je hebt voor dat verweerschrift+attest.
« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 20:00:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bas

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #6 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 20:01:39 »
Ja daar was ik van t voorjaar al , kan t morgen nog eens proberen , betreft t verrweer  dit heb ik een maand of 2 geleden over de email gedaan , mss beter per post?

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #7 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 20:04:02 »
Ja daar was ik van t voorjaar al , kan t morgen nog eens proberen , betreft t verrweer  dit heb ik een maand of 2 geleden over de email gedaan , mss beter per post?

Heb je een bevestigingsmail van ontvangst teruggekregen van de SPW? Dossiernummer enz...
Je moet toch schriftelijk iets in de hand hebben... een E-mail van SPW van goede ontvangst kan voldoende zijn, maar voor de corrospondentie heb je best een officieel dossiernr van hun, dan hoef je eigenlijk nog maar te wachten op dat attest.

En-of heb je vermeld dat je het CO2-attest nastuurt met schriftelijke réclamation? 

Per post in in zo´n geval altijd veel beter, ze vermelden het tenslotte...: (gaat ook niet anders als je het attest moet opsturen)

Vous pouvez adresser une réclamation à nos services :
Citaat
Direction générale opérationnelle de la Fiscalité

Direction du Contentieux de la Fiscalité des véhicules

Avenue Gouverneur Bovesse, 29

5100  Jambes
« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 20:18:57 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bas

  • Starter
  • *
  • Berichten: 5
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #8 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 20:20:34 »
Ja heb in eerste instantie een bevestigingsmail ontvangen waarin hun meedeelden dat ze wegens de drukte  de zaak nu niet in behandeling konden nemen waarna ik in 2e instantie  afgelopen week  ( dus zon 2 maand later)een mail van hun kreeg dat alleen een officieel attest  met vermelding van chassisnummer  geaccepteerd wordt , de mail werd wel gekenmerkt door een dossiernummer  dus hopelijk kan t nog met dat indienen van dat attest , hier had ik tot nog toe niet over gerept.
« Laatst bewerkt op: maandag 05 december 2016 - 20:33:52 door bas »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: attest of certificaat fabrikant co2 citroen c3
« Reactie #9 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 20:27:05 »
Ja heb in eerste instantie een bevestigingsmail ontvangen waarin hun meedeelden dat ze wegens de drukte  de zaak nu niet in behandeling konden nemen waarna ik in 2e instantie  afgelopen week  ( dus zon 2 maand later)een mail van hun kreeg dat alleen een officieel attest  met vermelding van chassisnummer  geaccepteerd wordt.
OK, dat zal dan het wel lukken.  :)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I