Auteur Topic: Ouders van Verongelukte Kinderen pleiten voor strengere straffen  (gelezen 4564 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Ouders van Verongelukte Kinderen pleiten voor strengere straffen
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 13:59:26 »
Er zijn technische oplossingen mogelijk om ervoor te zorgen dat iemand zonder rijbewijs een auto niet kan starten. Technisch kunnen we daar zelfs heel ver in gaan. Je zou zo een chip in een rijbewijs kunnen inbouwen. De auto moet dan een lezer bevatten waarin het rijbewijs dient gestoken te worden. Indien er geen geldig rijbewijs wordt gelezen dan start de wagen niet. Om tegen te gaan dat zo iemand het rijbewijs van iemand anders leent (bv. van de boma, die het toch niet gebruikt) zou je een camera kunnen voorzien die het gezicht van de chauffeur vergelijkt met het gezicht op het rijbewijs. Eventueel voer je nog andere biometrische controles uit (bv. vingerafdruk).
Technisch is het allemaal haalbaar, maar er zal een behoorlijk prijskaartje aan zitten. Wil je het overgrote gedeelte van de chauffeurs, die nooit zonder rijbewijs zouden rijden, verplichten om deze investering te maken? Stel dat deze hardware zo'n 1000 € kost. Bij kleine wagens is het een serieuze meerkost. Ga je alle wagens uitrusten, met een na-installatie? Zo wordt het nog erger voor diegene die zich met moeite een tweedehands auto kan aanschaffen van pakweg 1000 €.

Hmm ....  Er bestaat al zoiets als een alcoholslot.   Hoeveel keer is dat al opgelegd aan een bestuurder ?   
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 15:09:43 »
Enkele denkpistes...

Auto's uitrusten met een kaartlezer? Elke auto heeft tegenwoordig een boorcomputer, dat zal 'de kost' niet echt maken.
Rijbewijs met chip zonder dewelke zo'n auto niet kan rijden, ook niet als rijbewijs ongeldig is...
Mogelijke bestuurders in boordcomputer,...(diefstal)
Een variant van een enkelband (als alternatief voor gevangenis) waardoor zo'n mensen eventueel getraceerd kunnen worden,...

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 16:55:37 »
Hmm ....  Er bestaat al zoiets als een alcoholslot.   Hoeveel keer is dat al opgelegd aan een bestuurder ?
Hmm 30 ... verleden jaar 16... sinds het KB van 2010   .. watjes-BE
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2582686/2016/01/12/Zestien-nieuwe-alcoholsloten-geinstalleerd-in-2015.dhtml
12/01/16

Het koninklijk besluit omtrent de alcoholsloten dateert van 2010. Sinds de start van het programma werden er 30 opgestart. Op het moment rijden er 20 mensen verplicht met een alcoholslot in hun wagen en 10 hebben hun programma al beëindigd. "Dat laatste gebeurt als de veroordelingstermijn van de bestuurder achter de rug is en hij het programma succesvol heeft beëindigd. Dat betekent onder meer dat er geen inbreuken mogen gepleegd zijn", zegt Genoe.
Van de 20 personen die momenteel met een alcoholslot rondrijden, werden er 16 in 2015 opgestart. De 4 andere kandidaten waren eerder opgestart.

In een vergelijkbaar buurland zal dat wel maal duizend zijn...

In Nederland al > 3000 maal dit na amper 10 maanden na invoering einde 2011:
Citaat
https://www.bnr.nl/programmas/bnr-nationale-autoshow/10059698/alcoholslot-al-ruim-3000-keer-opgelegd?s_cid=HUD
vrijdag 21 september 2012

Sinds de invoering eind vorig jaar is het alcoholslot ruim 3000 keer opgelegd.

Het toverwoord is administratieve vereenvoudiging...
Citaat
Genoe verwijst naar Nederland, waar het alcoholslot een louter administratieve beslissing is: bestuurders met een bepaald gehalte alcohol in het bloed, worden er automatisch veroordeeld tot een alcoholslot, maar deze procedure wordt er momenteel herzien. Het BIVV meent ook dat er inspanningen moeten gebeuren om het stigma dat rust op het alcoholslot, weg te werken.
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 november 2016 - 17:06:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 17:16:08 »
[...]
Om tegen te gaan dat zo iemand het rijbewijs van iemand anders leent (bv. van de boma, die het toch niet gebruikt) zou je een camera kunnen voorzien die het gezicht van de chauffeur vergelijkt met het gezicht op het rijbewijs. Eventueel voer je nog andere biometrische controles uit (bv. vingerafdruk).
Technisch is het allemaal haalbaar, maar er zal een behoorlijk prijskaartje aan zitten.
Er zijn smartphones met oog-identificatie (iris is veel beter als vingerafdruk)

https://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition
https://nl.wikipedia.org/wiki/Irisscanner
« Laatst bewerkt op: woensdag 30 november 2016 - 17:17:42 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline de rijprof

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 30 november 2016 - 22:49:45 »
Met of zonder rijbewijs, roekeloze bestuurders moeten uit het verkeer worden geplukt. Meer controles met anonieme politieauto's zou kunnen helpen.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 01 december 2016 - 18:38:01 »
Het zijn denkpistes, Jozef...

Citaat
Beschouw jij, Jozef, de afhandeling van het ongeval met je Volvo de ultieme toepassing van het rechtvaardige oordeel?
Tot zover de rechtsstaat...

Ter info voor diegenen die het niet weten: ik ben op de Ring rond München (een autosnelweg), waar een snelheidsbeperking van 60 km/h gold, 's nachts in een hevige sneeuwstorm, toen ik mij naar een parking begaf, onder een oplegger terechtgekomen. De vrachtwagen stond zonder ook maar de minste verlichting geparkeerd op de rijbaan die van de autosnelweg naar de parking leidt.

Neen, ik vind het niet rechtvaardig dat ik 100% aansprakelijk gesteld werd voor het ongeval, wijl ik mij aan de opgelegde 60 km/h hield en de impact nog slechts tegen 30 km/h plaatsgevonden heeft. Ik heb dat te danken aan mijn advocaat, die mij niet willen verdedigen heeft voor de aansprakelijkheid (later heb ik vernomen dat hij enkel een verdediging opneemt als hij minstens 90% kans ziet om te winnen). Hij heeft me 300 Euro gekost, en me enkel een boete van 160 Euro wegens vermeende overdreven snelheid kunnen besparen.

Dat is inderdaad een rechtsstaat. In een interview vroeg onlangs een reporter aan een rechter of hij er zeker van was dat hij altijd een correct vonnis velde. "Hoegenaamd niet", antwoordde de rechter, "waarom zou ik de enige mens ter wereld zijn die zich nooit vergist?"

Het neemt niet weg dat ik me niet laat verleiden tot denkpistes om de rechtsstaat onderuit te halen.

Citaat
Ik kan je verzekeren, indien ik met jouw wagen zou rijden, ze mij gerust extra in het oog zouden mogen houden op gebied van rij-attitude

Ja, al vóór ik mijn BMW kocht, wist ik dat ik met de vooroordelen tegen BMW rijders zou moeten leven. Gelukkig zijn die hier in Duitsland veel geringer dan in België. Een BMW is een zeer veilige wagen, en ik heb ondervonden dat je er ook 100% kan van genieten als je er niet sportief (laat staan agressief) mee rijdt.

Omgekeerd is een "doodgewone" Ford of Opel lang geen garantie voor een veilige rijstijl van zijn bestuurder.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: zondag 04 december 2016 - 15:23:42 »
Citaat
Ik kan je verzekeren, indien ik met jouw wagen zou rijden, ze mij gerust extra in het oog zouden mogen houden op gebied van rij-attitude

Ja, al vóór ik mijn BMW kocht, wist ik dat ik met de vooroordelen tegen BMW rijders zou moeten leven. Gelukkig zijn die hier in Duitsland veel geringer dan in België. Een BMW is een zeer veilige wagen, en ik heb ondervonden dat je er ook 100% kan van genieten als je er niet sportief (laat staan agressief) mee rijdt.

Omgekeerd is een "doodgewone" Ford of Opel lang geen garantie voor een veilige rijstijl van zijn bestuurder.

Mijn schrijven had niets te maken met welk type auto, maar met de manier op dewelke ik mij in het verkeer probeer te gedragen, met welk type auto dan ook. Niets met een eventuele vooroordeel tegenover u als BMW-rijder.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: maandag 05 december 2016 - 13:43:03 »
Mijn schrijven had niets te maken met welk type auto, maar met de manier op dewelke ik mij in het verkeer probeer te gedragen, met welk type auto dan ook. Niets met een eventuele vooroordeel tegenover u als BMW-rijder.

Ik weet het, beste vriend, maar je bent in België wel één van de weinigen die geen vooroordelen tegen BMW-rijders heeft.  :)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."