Het zijn denkpistes, Jozef...
Beschouw jij, Jozef, de afhandeling van het ongeval met je Volvo de ultieme toepassing van het rechtvaardige oordeel?
Tot zover de rechtsstaat...
Ter info voor diegenen die het niet weten: ik ben op de Ring rond München (een autosnelweg), waar een snelheidsbeperking van 60 km/h gold, 's nachts in een hevige sneeuwstorm, toen ik mij naar een parking begaf, onder een oplegger terechtgekomen. De vrachtwagen stond zonder ook maar de minste verlichting geparkeerd op de rijbaan die van de autosnelweg naar de parking leidt.
Neen, ik vind het niet rechtvaardig dat ik 100% aansprakelijk gesteld werd voor het ongeval, wijl ik mij aan de opgelegde 60 km/h hield en de impact nog slechts tegen 30 km/h plaatsgevonden heeft. Ik heb dat te danken aan mijn advocaat, die mij niet willen verdedigen heeft voor de aansprakelijkheid (later heb ik vernomen dat hij enkel een verdediging opneemt als hij minstens 90% kans ziet om te winnen). Hij heeft me 300 Euro gekost, en me enkel een boete van 160 Euro wegens vermeende overdreven snelheid kunnen besparen.
Dat is inderdaad een rechtsstaat. In een interview vroeg onlangs een reporter aan een rechter of hij er zeker van was dat hij altijd een correct vonnis velde. "Hoegenaamd niet", antwoordde de rechter, "waarom zou ik de enige mens ter wereld zijn die zich nooit vergist?"
Het neemt niet weg dat ik me niet laat verleiden tot denkpistes om de rechtsstaat onderuit te halen.
Ik kan je verzekeren, indien ik met jouw wagen zou rijden, ze mij gerust extra in het oog zouden mogen houden op gebied van rij-attitude
Ja, al vóór ik mijn BMW kocht, wist ik dat ik met de vooroordelen tegen BMW rijders zou moeten leven. Gelukkig zijn die hier in Duitsland veel geringer dan in België. Een BMW is een zeer veilige wagen, en ik heb ondervonden dat je er ook 100% kan van genieten als je er niet sportief (laat staan agressief) mee rijdt.
Omgekeerd is een "doodgewone" Ford of Opel lang geen garantie voor een veilige rijstijl van zijn bestuurder.