Auteur Topic: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?  (gelezen 2687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 09:09:22 »
In >>> dit topic stelde ik onlangs nog de vraag hoe vaak een rechter al een alcoholslot oplegde aan een bestuurder. 

Wat lees ik nu vandaag ?

Citaat
Vanaf volgende zomer verplicht alcoholslot

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_02610624?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

En dat in volgende gevallen :

- méér dan 1,8 promille
- ongeval veroorzaken onder invloed
- een tweede veroordeling voor rijden onder invloed

En de prijs: 3.000 euro moet de veroordeelde voor z'n rekening nemen, bovenop de straf die hem al te beurt valt.  Eén kleine bedenking: ik zie het aantal gevallen vluchtmisdrijf nog stijgen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 09:15:05 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 11:04:03 »
In >>> dit topic stelde ik onlangs nog de vraag hoe vaak een rechter al een alcoholslot oplegde aan een bestuurder. 

Wat lees ik nu vandaag ?

Citaat
Vanaf volgende zomer verplicht alcoholslot

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161206_02610624?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

En dat in volgende gevallen :

- méér dan 1,8 promille
- ongeval veroorzaken onder invloed
- een tweede veroordeling voor rijden onder invloed

En de prijs: 3.000 euro moet de veroordeelde voor z'n rekening nemen, bovenop de straf die hem al te beurt valt.  Eén kleine bedenking: ik zie het aantal gevallen vluchtmisdrijf nog stijgen.

3000 euro zijn rap gespaard door minder te drinken, en als ze drinken gaan ze brandstof besparen...
(vb 15 euro per dag besparen tijdens 200 dagen)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 11:09:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 16:23:33 »
3000 euro zijn rap gespaard door minder te drinken, en als ze drinken gaan ze brandstof besparen...
(vb 15 euro per dag besparen tijdens 200 dagen)

Michel heeft weer eens toegeslagen...  ;D

www.bierpromoties.be

Maes - bak met 24 flesjes van 0,25 liter - 8,29 Euro bij Colruyt tot 31 december 2016

24 flesjes * 15 Euro / 8,29 Euro = meer dan 43 flesjes

En je hebt het over "minder" drinken... dus over een gast die nu meer dan 43 pintjes, dus minstens 11 liter bier per dag drinkt. Ik denk niet dat er zo veel rondlopen.

Laten we eens kijken naar een gast die afzakt van 4 naar 2 pintjes per dag, een besparing van 0,69 Euro per dag. Die doet over die 3.000 Euro voor een alcoholslot 4.343 dagen, hetzij bijna 12 jaar. "Rap bijeengespaard"...  ;D

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 16:29:04 »
De berekening wordt nog gekker als je Cara-pils neemt. Het enige bier waarbij het leeggoed meer waard is dan de inhoud! Nu voor zo'n 3.67 €/bak (dat is dan zonder leeggoed).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 16:53:56 »
Citaat
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160609_02331044



Probeer eens een maand zonder alcohol
09/06/2016

De Stichting somt enkele voordelen op:

Uw lichaam krijgt tijd om te recupereren van je gebruikelijke alcoholconsumptie.
Heel wat mensen merken dat ze zonder alcohol beter slapen en zich fitter voelen.
U spaart heel wat geld uit.
U krijgt minder calorieën binnen

Een relaas van een jonge gast die stopte met alcohol drinken:
Citaat
http://nickvinckier.be/100dagenzonderalcohol/
...

Stoppen met roken is makkelijker dan stoppen met drinken.

Wanneer je op café (bij uitbreiding: overal) zit kun je beter zeggen dat je bent gestopt met roken dan dat je geen alcohol meer drinkt. Als je stopt met roken, wordt je ontvangen als een echte held. Mensen wensen je proficiat, zijn trots op je en loven je ijzeren zelfdiscipline. Dan krijg je net wat anders wanneer je diezelfde mensen vertelt dat je geen alcohol (meer) drinkt. Een bloemlezing.

Haha, wat een goeie grap! Een pintje voor jou, Nick!?
Is het voor een weddenschap?
Dat hou je toch nooit vol!
Waarom zou je dat in godsnaam doen?
Amai, uitgaan moet echt saai zijn op die manier!?
Wat win je daar nu mee?

Kortom, als je niet drinkt ben je een loser.
En ik neem het de meesten niet eens kwalijk. We zijn als maatschappij zodanig gewend geraakt aan het feit dat iedereen overal kan en mag drinken zoveel hij of zij maar wil. Donderdagmiddag, iets voor 12 een glaasje wijn zo net voor het lunchke? Ah, waarom niet! ’t Is toch bijna weekend.

Iedereen is verslaafd

Als insider lijkt het niet zo erg, het was maar door me er buiten te stellen dat het me echt opviel hoe normaal we alcohol wel vinden in onze Westerse samenleving en hoeveel we er van consumeren zonder daar bij stil te staan. Sterker nog: ik merkte op dat we elkaar zeer sterk aanzetten (zelfs dwingen) tot het drinken van alcohol. Bizar eigenlijk! Tijdens mijn 100 dagen heb ik beseft dat vrijwel elke jongere van mijn generatie verslaafd is aan alcohol. Jep, ik heb het gezegd. En niet enkel mijn generatie. Maar ik ga hier de rekening niet maken, natuurlijk. Iedereen is vrij om te doen en te laten wat hij of zij wilt. [...]

Citaat
In 4 maanden spaarde ik meer dan 1000 EUR uit door geen alcohol meer te drinken
.

Ik heb het natuurlijk over mensen die aan den toog hangen voor vers getapte pintjes...
(want autorijden doen ze meestal naar café).

Wat kost een gewoon pintje (25 cl) op café ?  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 17:16:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 17:15:54 »
Citaat
Daarbovenop voelde ik me als jongeman van 24 eerder 42 en mijn weken bestonden uit 5 dagen werken, 1 nacht op de lappen gaan en 2 dagen slapen. Genoeg tekenen aan de wand en minstens evenveel redenen om er dus een punt achter te zetten.

1.000 euro op 4 maanden tijd. 
Dat is dus 250 euro per maand. 
Blijkbaar zoop hij enkel vrijdagavond.  De overige dagen werkt hij, en in het weekend sliep hij zijn roes twee dagen uit.  Dus per vrijdag zo'n 63 euro uitgegeven aan alcohol.

Laat het nu nog zo zijn, dat hij ze niet in de supermarkt kocht, maar op café (dus duurder).  Hoeveel pintjes moet hij dan zo gemiddeld op een vrijdag zoal gedronken hebben om aan dat bedrag te geraken ?

Mis ik ergens wat ?  Of mag ik enigszins kritisch zijn bij het bedrag dat hij vermeldt ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 17:19:17 »
Op de plekken waar ik wel eens een pintje drink kan je voor 63 euro 21 Duvels kopen. Daar kan je toch al 3 avonden deftig mee doorzakken!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 17:20:35 »
Citaat
Daarbovenop voelde ik me als jongeman van 24 eerder 42 en mijn weken bestonden uit 5 dagen werken, 1 nacht op de lappen gaan en 2 dagen slapen. Genoeg tekenen aan de wand en minstens evenveel redenen om er dus een punt achter te zetten.

1.000 euro op 4 maanden tijd. 
Dat is dus 250 euro per maand. 
Blijkbaar zoop hij enkel vrijdagavond.  De overige dagen werkt hij, en in het weekend sliep hij zijn roes twee dagen uit.  Dus per vrijdag zo'n 63 euro uitgegeven aan alcohol.

Laat het nu nog zo zijn, dat hij ze niet in de supermarkt kocht, maar op café (dus duurder).  Hoeveel pintjes moet hij dan zo gemiddeld op een vrijdag zoal gedronken hebben om aan dat bedrag te geraken ?

Mis ik ergens wat ?  Of mag ik enigszins kritisch zijn bij het bedrag dat hij vermeldt ?
Waarom niet? Maar dan moet je ook alles lezen:

Citaat
Na die ene keer heb ik het eigenlijk nooit echt lastig meer gehad. Ok, ik miste bij elk etentje een lekkere rode wijn en telkens ik op stap ging met vrienden wou ik ook dat streekbiertje drinken maar ik kon er mee leven.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 17:30:07 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 17:31:48 »
Ok, laten we dat ook nog meerekenen.  Hoeveel keer gaat hij dan zoal uit eten ?  En wat is de prijs, verbonden aan dat éne speciale streekbiertje dat hij dan wel 's dronk ?   

Laat ons zeggen, dat ik zéker niet de pretentie heb om een krak te zijn in rekenen.  Maar ik blijf érgens toch wat kritisch.  Ik zou toch graag die berekening eens precies zien, hoe hij aan die 1.000 euro komt.  ;) 
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 17:49:22 »
Ok, laten we dat ook nog meerekenen.  Hoeveel keer gaat hij dan zoal uit eten ?  En wat is de prijs, verbonden aan dat éne speciale streekbiertje dat hij dan wel 's dronk ?   

Laat ons zeggen, dat ik zéker niet de pretentie heb om een krak te zijn in rekenen.  Maar ik blijf érgens toch wat kritisch.  Ik zou toch graag die berekening eens precies zien, hoe hij aan die 1.000 euro komt.  ;)
Ik zou het niet weten.  ;)  Maar waarom zou hij liegen?

meer dan 1000 € op 4 maand is overigens + 57,7 € per vrijdag, moest hij enkel vrijdag alcohol drinken. €250 per maand/ 4,3333(*52w/12)= 57.69 €

Maar aangezien hij ook bij elk etentje meestal een lekkere rode wijn drinkt, rekent dat lekker door.

Nemen we aan tot 1 keer per week lekker eten en een lekkere fles wijn van 0,75 l of x-glazen dat is al rap boven 20 € per etentje, en een redelijk goede fles rode wijn kan ook +30 € de fles kosten.

Dan kun je die 57,7 euro of afgerond 60 € al gemakkelijk opdelen in 40 € + 20 € als je er ook nog af en toe een paar duurdere streekbiertjes bijtelt.
(overdrijf ik?). Of beter 45 € (bieren) + 15 € (wijn)

bvb € 60 x  ... dagen in die 4 maand = ....... €. Zelf in te vullen.
  Op 4 maand zijn er gemiddeld 17,33333 vrijdagen... (52 weken per jaar gedeeld door 3 want 4 maanden)

En een vb van iemand die vrijdag en zaterdag op stap gaat, en elke zondagavond gaat eten + 2 glazen wijn heb ik niet.  ;)

Maar ik heb nog een drankkaart van 2016 uit Stad Antwerpen, een zogezegde betere brasserie:
Citaat
http://www.plaasj.be/plaasj-srna-bar-grill-drankkaart/

€ 3,20 gewone Maes Pils 0,25 cl van ´t vat
€ 4,50 Duvel 33 cl
€ 5 glas gewone rode huiswijn (22 €/fles 0,75 ?)
Naar keus rode wijnen € 23,50 à € 41,50 fles standaardmaat 0,75 ?).

© 2016 Plaasj Kaffee Food&Drinks - Plaasj @SRNA Bar&Grill
Maar iemand die wat langer doorhangt kan mss een wat goedkopere café nemen, waar het pintje duidelijk minder dan 3 € kost.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 18:48:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 20:11:03 »
Ik zou het niet weten.  ;)  Maar waarom zou hij liegen?

Ik was (en ben) gewoon enigszins kritisch bij het bedrag van 1.000 euro.

Zelfs al zouden zijn berekeningen niet (helemaal) kloppen, dan nog hoeft hij daarom niet noodzakelijk te liegen.  Voor zover ik weet, is er pas sprake van liegen, wanneer iemand wetens onjuiste dingen verkondigt.  Iemand die zich misrekent, is daarom nog geen leugenaar .... 

Dus even voor de duidelijkheid : van liegen, wil ik hem geenszins beschuldigen.   ;)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 06 december 2016 - 22:03:25 »
Ik zou het niet weten.  ;)  Maar waarom zou hij liegen?

Ik was (en ben) gewoon enigszins kritisch bij het bedrag van 1.000 euro.

Zelfs al zouden zijn berekeningen niet (helemaal) kloppen, dan nog hoeft hij daarom niet noodzakelijk te liegen.  Voor zover ik weet, is er pas sprake van liegen, wanneer iemand wetens onjuiste dingen verkondigt.  Iemand die zich misrekent, is daarom nog geen leugenaar .... 

Dus even voor de duidelijkheid : van liegen, wil ik hem geenszins beschuldigen.   ;)
Bert hij heeft mss ook geen precieze berekingen gemaakt... hij zegt : meer dan 1000 euro op die 4 maanden gespaard door...

Citaat
In 4 maanden spaarde ik meer dan 1000 EUR uit door geen alcohol meer te drinken

Naar mijn schattingen kan dat zeker.

Als je bvb op 20 op-stap-dagen van 122 dagen (4 maand), 51 euro niet uitgeeft aan drank heb je 20d x 51 € = 1020 € gespaard.

Wie weet was hij dikwijls BOB voor zijn kameraden en mocht hij gratis meedrinken maar dan geen alcohol... (nu gis ik)


On topic: dat Belgisch alcoholslot is ook vanaf 1,8 promille, dan moet je ook al wat kunnen verzetten...
Er zijn trouwens landen waar je mss 3000 € moet afdokken als je eenmaal boven 1,8 promille blaast, ik denk UK en nog een paar...

UK: tot max 7010 €
Citaat
Richtig teuer wird es in Großbritannien, dort kann man mit bis zu 7010 Euro belangt werden. Zu beachten ist auf der Insel, dass zwar in Großbritannien generell die Promillegrenze 0,8 gilt,
https://www.adac.de/infotestrat/adac-im-einsatz/motorwelt/promillegrenzen_europa.aspx
« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 december 2016 - 22:22:48 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: weldra verplicht alcoholslot in bepaalde gevallen ?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 07 december 2016 - 17:22:51 »
Blijft dus het feit dat niemand in staat is om, louter door minder te drinken, op 200 dagen een alcoholslot bijeen te sparen. Quod erat demonstrandum.

Je kunt relatief snel een alcoholslot bijeensparen als je, naast op het bier, ook bespaart op dienstverleningen. In een gewoon café betaal je 30% voor het bier, 40% voor de kosten van het lokaal en de bediening, en 30% voor de winst van de uitbater. Er zijn ook cafés waar het aandeel van het bier nog minder is.

Maar als het er dan toch alleen maar op aankomt om zo snel mogelijk een alcoholslot bijeen te sparen, ga dan twee weken lang niet elke dag champagne drinken met een bordeelhoudster, inclusief de kamerdienst, en je hebt minstens 3.000 Euro bijeengespaard.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."