Auteur Topic: vader verkeersslachtoffer wil onderscheid dronkenschap en intoxicatie weg  (gelezen 1423 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
vader verkeersslachtoffer wil onderscheid dronkenschap en intoxicatie weg
« Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 08:56:01 »
Citaat van: HLN
“Dat hij alleen maar ‘geïntoxiceerd’ was, is géén excuus”

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161214_02625583?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

“Schrap het verschil tussen ‘geïntoxiceerd’ en ‘dronken’ rondrijden”, zegt een boze Vincent Leus (foto), vader van de verongelukte Emilie (18). Aanleiding zijn de vergoelijkende reacties nadat minister Borsus ­tegen de lamp liep, na een glaasje te veel. Maar politierechters willen dat onderscheid behouden: “Anders straffen we sommige bestuurders te hard, en anderen niet hard ­genoeg.”

Het gaat om de vader van een verkeersslachtoffer.  De man schrijft een soort opiniestuk nav minister Borsus die tegen de lamp gelopen is bij een alcoholcontrole.  Hij vindt dat de minister de feiten minimaliseert, en wil daarom het onderscheid tussen intoxicatie en dronkenschap het liefst weg hebben.

Nu prijs ik mezelf héél gelukkig dat ik niemand persoonlijk ken die het leven liet in een ongeval waarbij er alcohol in het spel is.  Ik kan dus begrijpen dat 1 en ander bij deze man erg gevoelig ligt.  Zijn dochter liet het leven in een ongeval, en helaas was er sprake van alcohol.  Ik kan dus perfect begrijpen dat deze man het moeilijk heeft met het gegeven dat Waalse politici er toleranter tegenover staan dan hetgeen pakweg een Vlaamse minister te beurt zou vallen die tegen de lamp loopt.  En wat bij hem uiteraard ook extra gevoelig ligt, is het feit dat de bestuurder die zijn dochter doodreed 1,6 promille in het bloed had, wel geïntoxiceerd doch niet dronken beschouwd werd.  En dus naar zijn aanvoelen niet zwaar genoeg gestraft werd voor de dood van zijn dochter.  En ik kan perfect begrip opbrengen voor deze gevoelens.  Mocht iemand mijn kind morsdood rijden, zou die bestuurder naar mijn gevoel gegarandeerd ook nooit zwaar genoeg gestraft kunnen worden.

Toch meen ik, dat de rechters gelijk hebben.  Gelukkig is er dat onderscheid tussen intoxicatie en dronkenschap.  Gelukkig hebben de rechters nu een tool waarbij ze bijkomende vaststellingen van dronkenschap kunnen mee opnemen in de strafmaat.  Als iemand die nipt positief blaast even zwaar gestraft wordt als iemand die compleet lazarus is, zijn we verkeerd bezig.  Ontneem een rechter dus alstublieft niet de mogelijkheid om élk element te laten meespelen in de strafmaat.

En de reacties zijn helaas weer te lomp om dood te slaan.  "Als ge rijdt, dan drinkt ge niet".  Natuurlijk niet, en dat beweren de rechters ook helemaal niet.  Daar gaat de discussie dan ook helemaal niet over.
« Laatst bewerkt op: woensdag 14 december 2016 - 09:15:25 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: vader verkeersslachtoffer wil onderscheid dronkenschap en intoxicatie weg
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 09:09:59 »
 ???
het IS ook gewoon verschillend, niet ?
Men kan dan even goed het verschil schrappen tussen "tafel" en "stoel"  ::)

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: vader verkeersslachtoffer wil onderscheid dronkenschap en intoxicatie weg
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 09:19:55 »
???
het IS ook gewoon verschillend, niet ?
Men kan dan even goed het verschil schrappen tussen "tafel" en "stoel"  ::)

Natuurlijk is het dat. 

Vanuit de redenering van mr Leus zou je iedereen die een snelheidsovertreding begaat mss ook maar even zwaar moeten straffen. Of iemand nu 130 op een lege autosnelweg rijdt bij droog wegdek of 180 in de gietende regen in volle spits aan een schoolomgeving, moet dan mss ook maar geen verschil meer uitmaken in de strafmaat.   Want te snel, is te snel ....  Toch ?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: vader verkeersslachtoffer wil onderscheid dronkenschap en intoxicatie weg
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 14 december 2016 - 17:17:00 »
Ik vind het passend dat zowel met de mate van alcoholintoxicatie als met die van dronkenschap rekening gehouden wordt. Van twee mensen met dezelfde graad van alcoholintoxicatie gaat de ene extra voorzichtig naar huis rijden, terwijl de andere roekeloos gaat rijden.

Helaas wordt er inderdaad, wanneer iemand sneller dan toegestaan gereden heeft, weinig of geen rekening gehouden met het feit of dit al dan niet gevaar opleverde, en zo ja, in welke mate. In Duitsland gaat men voor het bepalen van de strafmaat bij een snelheidsovertreding onder meer na:

- of ze hinder voor andere weggebruikers opgeleverd heeft.
- of ze gevaar voor andere weggebruikers opgeleverd heeft.
- of ze oorzaak was van een aanrijding.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."