Tesla S/X 100D is nu ook officieel verkrijgbaar rijbereik 75 km meer dan de 90D die wslk in afzienbare tijd zal verdwijnen uit de bestellijst.
De S 100D haalt dus het nieuw officieel rijbereikrecord, NEFZ 632 km, maar realistischer is het EPA-rijbereik van 540 km.
Het model 3 gaat wslk de zuinigste E-wagen worden als we "de insidergeruchten" mogen geloven, slechts geschatte 14,3 kWh/100 km met de 70D-versie die ze aan´t testen zijn! Ook als ze 1 kWh te optimistisch zijn gaat daarmee het record van de Hyundai Ionic EV (15,54 kWh/100 km) gebroken worden.
Model 3 kleinere versies 60D -55-50 kWh? zijn in de regel dan ietsje zuinger dan een zwaardere 3 70D.
Het vermoedelijk EPA-rijbereik voor de 3 70D zou dan met
ca. 490 km ergens tussen de Tesla S 90D (473 km) en de 100D (539 km) kunnen liggen.
"Insiderbron" 8 feb 2017:
https://electrek.co/2017/02/08/tesla-model-3-test-mule-battery-pack-dual-motors/
Exclusive: Tesla is testing a Model 3 mule with a 70 kWh battery pack and dual motors (Model 3 70D)
Sources familiar with the program confirmed to Electrek that Tesla has been testing third generation systems in a Model 3 test mule configured with dual motors and a 70 kWh battery pack, which would make it a “Model 3 70D”.
The only working prototypes that Tesla allowed people to ride in have been the gray prototype and the matte black prototype both unveiled at the original launch event in March 2016.
At least for the gray prototype (pictured above and below), an engineer giving test rides confirmed that the drivetrain was an all-wheel-drive with dual motors, but they never confirmed the size of the battery pack.
It’s not clear if the Model 3 70D test mule is one of those prototypes since, of course, they had no badging, or if it’s an all new vehicle.
The fact that Tesla is testing a Model 3 with a 70 kWh battery configuration doesn’t necessarily mean that it would be an option after the test mule program is over, but it’s the best indicator of an actual Model 3 configuration we have so far.
[...]
A Model 3 70D configuration could enable close to 300 miles of range on a single charge, which would be in-line with our report from last year that Tesla was aiming for the high-end version of the car to have over 300 miles of range.
Tesla’s dual motor configuration is also more efficient than its rear-wheel-drive option since it can adjust the torque between the two axles. Considering the vehicle is about 20% smaller than the Model S and Tesla aims for a 0.21 drag coefficient, it could achieve something close to ~230 Wh per mile on average, which would add up to about 304 miles on a charge. That’s only our estimate.
A Model 3 70D would certainly be more expensive than the $35,000 base version. We know that Tesla aims for the 2wd base vehicle to travel over 215 miles of range on a single charge. Based on the similar efficiency estimates, it would make the pack between 50 and 55 kWh. The Chevy Bolt, with much worse drag/aerodynamics, gets 238 miles from a 60kWh battery.
We should know more relatively soon since a final reveal event is expected in the coming weeks based on a comment by Elon Musk last year. At the event, Tesla is expected to release all the details about the Model 3 and possibly even start letting reservation holders configure their vehicles ahead of the start of production during the second half of the year.
http://teslamag.de/news/tesla-model3-kwh-akkupaket-doppelmotor-12387
Tesla testet offenbar Model 3 mit 70 kWh-Akkupaket und Doppelmotor
Posted on 9. Februar 2017
Nun will der Branchendienst Electrek von mit der Angelegenheit vertrauten Personen erfahren haben, dass Tesla einen Model 3-Technikträger mit 70 kWh-Akkupaket und Doppelmotor testet. Dieses Model 3 70D muss nicht zwingend eine neuere Produktion sein, schließlich gab es bereits im April letzten Jahres zwei voll funktionsfähige Prototypen, die für Probefahrten genutzt wurden.
Bei dem 1. Enthüllungs-Event, wo auch die Probefahrten angeboten wurden, bestätigte ein Tesla-Ingenieur, dass es sich dabei um Fahrzeuge mit Allradantrieb und Doppelmotor handelte. Es wurden jedoch keine Details über die verwendeten Akkupakete verraten. Zudem hatte Tesla verständlicherweise auch keinen Modellschriftzug am Heck der Fahrzeuge angebracht.
Da das Model 3 circa 20 Prozent kleiner als das Model S ist und einen Strömungswiderstandskoeffizienten von 0,21 haben soll, könnten laut Electrek Durchschnittswerte um 230 Wh pro Meile erreicht werden. Das würde beim Model 3 70D eine Reichweite von circa 304 Meilen (ca. 490 km) pro Akkuladung ermöglichen. Zum Vergleich: Der Chevy Bolt mit deutlich schlechterem cw-Wert schafft 238 Meilen (ca. 380 km) mit einem 60 kWh-Akkupaket.
Een Hyndai Ionic EV heeft een cd van 0,24, een Tesla 3 zou cd 0,21 halen dat zal de voornaamste reden zijn.
Een Chevrolet Bolt EV=Ampera e zou een zeer matige cd 0,32 hebben, vandaar ook zijn relatief hoog verbruik van 28 kWh/100 mi of 17,4 kWh/100 km:
https://electrek.co/2016/08/08/chevy-bolt-disaster-aero-lead-designer-drag-coefficient-of-0-32/voorlopige EPA-stand: (onderaan xx kWh/100 mi per auto, voorlopige top 7 al getest door EPA)
https://electrek.co/2016/11/21/hyundai-ioniq-electric-efficient-electric-car-epa/N.B. de USA EPA-norm heeft (sinds 2008) een deel
aggressive driving (extra snelwegcyclus US06) waar een snelheid tot 129,2 kmh gehaald wordt, en bijna de helft van de cyclus is boven de 100 kmh is, gemiddeld 78 kmh.
Ook de normale snelwegcyclus heeft 77,7 kmh gemiddeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75
The current procedure has been updated in 2008 and includes four tests: city driving (the FTP-75 proper), highway driving (HWFET), aggressive driving (SFTP US06), and optional air conditioning test (SFTP SC03).
https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#US06
The cycle represents an 8.01 mile (12.8 km) route with an average speed of 48.4 miles/h (77.9 km/h), maximum speed 80.3 miles/h (129.2 km/h), and a duration of 596 seconds.