Interessante ontwikkelingen!
Hier heb je een totaalplaatje enkel BE, van alle plug-in modellen, eerste 10 maanden 2016. Evolutie juni tem oktober specifiek:
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Belgium-
Tesla S/X blijft de best verkochte BEV, en wordt pas sinds augustus gesteund door extra inschrijvingen van het model X.
Dit voor Nissan Leaf, BMW i3 en Renault Zoe- Tesla krijgt vooral geduchte concurrentie van de plug-in-hybride wagens of PHEV, er waren er 3 die beter verkochten jan-okt 2016:
De 100 % electrische of BEV = blauw.Pl Belgium YTD (jan-okt)
1. Volvo XC90 T8 : 1.399
2 BMW X5 40e : 1.120
3 Porsche Cayenne Plug-In: 724
4 Tesla Model S : 554 (Tesla S/X totaal: 667)
5 BMW 225xe Active Tourer 419
6 Nissan Leaf 415
7 BMW 330e 396
8 BMW i3 336 (incl minderheid Range Extender modellen)
9 Mercedes GLE500e: 269
10 Mercedes C350e: 257
11 Renault Zoe : 190
... ... allemaal PHEV ....
17 Tesla X : 113 (enkel aug-sep-okt)
18 Audi A3 e-tron: 112
19 BMW 740 e: 108
20 BMW i8 : 97
Enkel inschrijvingen Tesla 2016 tem okt:
maand: S X S-YTD X-YTD (YTD=10 maanden 2016)
Juni 102 - 381 -
juli 20 - 401 -
aug 56 27 457 27
sep 74 72 531 99
okt 23 14 554 113 ( 667)
Tesla heeft wereldwijd nu bijna 200.000 BEV verkocht (2008-2016), bron via wikipedia.
Qua BEV-merk is Tesla n°1
Qua alliantie wordt Tesla enkel voorafgegaan door de Nissan-Renault groep (met Leaf en Zoe enz... tesamengeteld)
Telt men de plug-in-hybrides er ook bij dan is het Chinese BYD de grootste verkoper voor Tesla.
Maar ik verwacht wel dat wslk 2018 al de Chinezen veel meer plug-ins zullen verkopen dan wie weet alle anderen tesamen.
China kan niet anders wegens zijn luchtvervuiling en kan niet anders dan quota-inschrijvingswetten in te voeren waar de BEV bevoordeeld wordt, zelfs de dubbele milieucredits krijgt dan een Plug-in-hybride.
De plug-in hybrides geven wereldwijd natuurlijk een wat vertekend beeld, want dan is qua nieuwe inschrijvingen alle modellen is zelfs BMW opgerukt naar de 3e plaats: (ook dankzij de eindelijk grotere accu in de i3)
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/WorldOp zich is dit niet verwonderlijk. Het segment waar Tesla momenteel wagens verkoopt heeft al geen gigantisch marktaandeel, veel groeipotentieel tot de komst van de Model 3 is er waarschijnlijk niet meer.
De andere elektrische auto's (BMW i3, Nissan Leaf, Renault Zoe, ...) moeten dan wel serieus aan het groeien zijn.
Idd het is dus zeer belangrijk voor Tesla dat het model 3 er vanaf zomer 2017 een patat op gaat geven, met 400.000 voorbestellingen die wslk verspreid over 2-3? jaar gaan geleverd worden verwacht ik ook niet minder...
Want door een ontbrekend middeklassemodel en sowieso kleinwagenmodel - #vooral in Europa te zien- verliest Tesla terrein:
#
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/EuropeOf 3 E-modellen verkochten beter dan het Model S die zakt van 4 naar 5 ingehaald door BMW i3 in oktober en Renault Zoe staat eerste, beide modellen hebben nu een veel groter accupack: (
BEV blauw)
Pl Europe Oct. 2016, enkel 10 maanden
1 Renault Zoe 17.277
2 Mitsubishi Outlander PHEV 17.265
3 Nissan Leaf 16.057
4 BMW i3 10.934
5 Tesla Model S 10.410
6 Volkswagen Golf GTE 9.360
[7...10]
11 Volkswagen e-Golf 5.943
12 Audi A3 e-Tron 5.171
[...]
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Europe
tov klassement opgelet volledig jaar 2015 Europa
Pl Europe Dec. 2015
1 Mitsubishi Outlander PHEV 31.340
2 Renault Zoe 18.670
3 Volkswagen Golf GTE 17.282
4 Tesla Model S 16.455
5 Nissan Leaf 15.515
6 BMW i3 11.820
7 Audi A3 e-Tron 11.711
8 Volkswagen e-Golf 11.124
[...]
http://ev-sales.blogspot.be/2016_01_01_archive.html
Hoe groter de accupacks worden hoe meer de PHEV´s relatief gaan terugvallen
tov de BEV.
Wslk dat de VW-Gp een extra dreun kreeg door het dieselschandaal, ik heb er de
e-Golf en Audi e-tron hybride nog bijgezet, beide zijn serieus teruggevallen, en-of de concurrentie profiteerde...