Inderdaad gewoon logisch, maar vaak wordt het toch weggelachen dat de onderhoudskost van een Tesla lager is dan die van een gewone ICE wagen.
Weglachen zou ik het niet doen. Ik zou daar eerst gedetailleerde vergelijkende informatie moeten over hebben.
Het onderhoud van een verbrandingsmotor, een koppeling en een versnellingsbak kent een Tesla natuurlijk niet.
Maar op basis van het feit dat bij een Tesla bijvoorbeeld de remblokjes en remschijven slechts zelden moeten vervangen worden, kan ik weinig zeggen over de onderhoudskosten in het algemeen. Bij een Citroën 2CV moeten de remblokjes en remschrijven vaker vervangen worden dan bij een Tesla, doch alvast de schijven kosten wellicht heel wat minder. De schijven vervangen vergt bij de 2CV wel heel wat meer werk, want ze staan naast de versnellingsbak gemonteeerd, zodat ze, ten gunste van de wegligging, geen deel uitmaken van het niet-afgeveerd gewicht.
Er zijn tussen verschillende merken grote verschillen qua prijs van de onderdelen. Dezelfde batterij die Bosch of Varta met het opschrift "Jaguar" levert, kost plots het dubbel. Hoe zit dat bij Tesla?
En dan is er de moderne modulaire bouwwijze, die de kosten van herstellingen enorm de hoogte in jaagt. In hoeverre doet Tesla daaraan mee? Duurt het bij een Tesla ook een half uur om één koplamp te vervangen?
Wat ik wél al gezien heb, is dat koetswerkherstellingen bij een Tesla zeer duur zijn. Een gewone koetswerkhersteller begint er niet aan, bijna alles is gekleefd, er kruipt heel veel werk in.