Auteur Topic: Sabotage, nog maar eens...  (gelezen 7039 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline svenn

  • Gevorderde
  • ***
  • Berichten: 224
Re: Sabotage, nog maar eens...
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 25 juli 2018 - 18:34:48 »
Ik weet niet of je ...

-een continu registrerende dash-cam voor+achter hebt ?
Zo ene die alles registreert indien er iemand binnen een bepaalde afstand de wagen benadert ...
Na parkeren "leeft" die dash-cam van de eigen en wagenbatterij, en die is bij je Tesla groot genoeg om bwvs onafgebroken een jaar te registreren :D

En daar heeft een AV / syndicus niets op te zeggen, maar vertel het dan ook aan niemand want dan zal die niet mee toeslaan.

-eventueel zo'n "wildlife"-camera in je persoonlijk parkeervak installeren die enkel jouw ruimte registreert / fotografeert (voor de andere delen kan je de lens afplakken) ?

Ik hoop dat je die liever gisteren dan vandaag kan ontmaskeren maar ...
[advocaat vd duivel]
als ik die klojo was en me niet verdacht wil maken ...
indien mijn banden aan vervanging toe zijn, zou ik "toevallig de avond voor een vrije dag" zoiets bij mijn wagen forceren
in de voormiddag het "ontdekken" en dan als onschuldig schaap meedoen met "alweer een sabotage" en weg is de mogelijke verdachtmaking van mij
je zegt "al tien jaar", dus **ik** zou dat dan al 2x zo'n toneeltje opvoeren, ik rij 5 jaar / 100.000km per set
wagen laten takelen, of eventueel door een buur met de band(en) om nieuwe rijden, als 't efkes kan door de verzekering betaalt (gedekt voor vandalisme) ...
de verlofdag is toch lang genoeg om dat allemaal te regelen ... en geluk bij een ongeluk had **ik** toch een verlofdag ..
.
[/advocaat vd duivel]
Sorry ... mss wat te veel Columbo/Monk gezien ...
Hopelijk is die niet zo slim en is die idd een van je drie verdachten !
Enig idee wat die dan kan verwachten bij betrappen ?
Alle vorige schade en zo vergoeden plus ... ?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Sabotage, nog maar eens...
« Reactie #31 Gepost op: woensdag 25 juli 2018 - 20:27:41 »
Enig idee wat die dan kan verwachten bij betrappen ?
Alle vorige schade en zo vergoeden plus ... ?

Weinig kans toe ....

Tegenpartij is nog altijd onschuldig, tot bewijs van het tegendeel.

Wie iets wil vorderen, zal moeten bewijzen.  Dat betekent concreet, bewijzen dat :
* dat hij schade geleden heeft
* dat diegene tegen wie men klacht wil indienen, een fout begaan heeft (in dit geval : vandalisme oa door het platsteken van banden)
* dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen de begane fout enerzijds, en het schadegeval anderzijds

Van hoeveel van de schadegevallen is er nog iets op papier ?  bvb Klacht ingediend bij de politie, opgemaakt schade-bestek, factuur, ... ?

Het is immers pas na méér dan 1 incident op té korte tijd, dat er een belletje is gaan rinkelen dat zulks geen toeval meer kon zijn.  Dus voor die éérste schadegevallen, zal het moeilijk te bewijzen zijn dat zij het gevolg waren van vandalisme.  Laat staan, dat er ook nog bewezen kan worden WIE daarvoor verantwoordelijk is.  En zelfs als de dader NU nog betrapt wordt ... is de kans bijzonder klein dat men onomstotelijk gaat kunnen bewijzen dat dezélfde dader ook voor àlle overige geclaimde schadegevallen verantwoordelijk is.  Een béétje advocaat die hem aanraadt om 1 of 2 schadegevallen toe te geven, en alle overige staalhard te blijven ontkennen ....

Ik zou in ieder geval zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen.  Telkenmale klacht indienen.  En van alle herstellingen in het kader van vandalisme facturen bijhouden.  En hopen dat alle benadeelde buren hetzélfde doen.

Nu, zo op het eerste gezicht denk ik dat JC en de overige benadeelden al héél blij zullen mogen zijn in geval de dader na een betrapping op heterdaad eindelijk stopt met z'n kuren.  Al wat ze daarbovenop nog teruggevorderd zouden kunnen krijgen, zou uiteraard mooi meegenomen zijn.  Maar om 1 of andere reden, denk ik dat het héél moeilijk wordt om àlles terug gevorderd te krijgen.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Sabotage, nog maar eens...
« Reactie #32 Gepost op: woensdag 25 juli 2018 - 22:07:25 »
Ik ken na 10 jaar de Belgische wetten niet zo goed meer. Maar heeft zoiets alleen maar een burgerlijk luik (schade vergoeden)? Is er ook geen strafrechterlijk aspect? Hier in Duitsland is "Sachbeschädigung" een Straftat (te vergelijken met een correctioneel misdrijf in België), anders had ik hier naast ons al lang de bomen van de boer geveld en ze betaald.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."