Ja, de oldtimerwetgeving verschilt zeer sterk van het ene land tot het andere.
In Duitsland wordt een wagen niet vanzelf een oldtimer wegens zijn leeftijd.
De meest gebruikte oldtimererkenning is de H-plaat (H voor historisch voertuig). De H staat achteraan. Vb.: BGL - JL35H. De oldtimer moet daartoe een afzonderlijke keuring ondergaan waaruit blijkt dat hij:
- minstens 30 jaar geleden voor het eerst tot het verkeer werd toegelaten (is die datum niet bekend, dan gaat men ervan uit dat hij op 1 juli van het bouwjaar voor het eerst werd toegelaten).
- verregaand in originele staat verkeert.
- in goede toestand is en gehouden wordt.
Voor wat de originaliteit betreft, mag je bijvoorbeeld wel een moderne onderhoudsvrije batterij gebruiken of zelfs het boordnet omvormen van 6V naar 12V. Maar je mag de wagen bijvoorbeeld niet laten spuiten in een kleur die nooit door de fabrikant werd aangeboden.
Met zo een wagen mag je zonder Euro-vignet in de lage emissiezones en betaal je, ongeacht de wagen, 191 Euro verkeersbelasting per jaar. Voor de meeste oude wagens is dat minder dan wanneer ze niet als oldtimer zouden erkend zijn, maar voor de Citroën 2CV bijvoorbeeld is het meer. Voor de Zulassungsstelle bestaan er geen beperkingen op het gebruik.
Een oldtimerverzekering is erg gunstig (er gebeuren zeer weinig ongevallen met oldtimers). De uitkering van de omnium vermindert niet, ze kan zelfs verhoogt worden als je het bewijs levert dat de oldtimer inmiddels in waarde gestegen is. De verzekeraars eisen wel dat je daarnaast over een "normale" wagen beschikt voor de dagelijkse behoeften, en je de oldimer voornamelijk voor uitstapjes gebruikt.
Daarnaast bestaat er het 07-kenteken. Dat is een rode plaat met witte karakters, bijvoorbeeld: BGL - 07ABC (ze ziet er identiek uit als de garagehoudersplaten, maar die hebben 06 i.p.v. 07). Dit is een plaat voor verzamelaars van oldtimers: ze mag afwisselend tot op 10 oldtimers gebruikt worden, waarvoor je dan slechts één keer verkeersbelasting betaalt. De oldtimers mogen dan evenwel enkel rijden naar ontmoetingen en rallys, en voor ritten voor onderhoud, herstelling, testen en proefritten. Een houder van een 07-kenteken werd beboet omdat hij enkel maar ging tanken. Waarbij de Polizist hem er opmerkzaam op maakte: "Had U nu ook de bandendruk gecontroleerd, dan was dat onderhoud, en was er geen probleem".