Auteur Topic: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in  (gelezen 6870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in
« Reactie #15 Gepost op: zondag 29 januari 2017 - 20:06:55 »
Uiteraard in een barbarenland dat geen respect heeft voor technisch kultuurhistorisch erfgoed.
Alsof enkele oldtimers een beduidend verschil zouden uitmaken. "Alle beetjes helpen", zeiden de begijntjes, en ze plasten in de zee.

Wie weet komt er nog een LEZ in "heel Vlaanderen"...  ;D

Citaat
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/-maak-van-heel-vlaanderen-een-lage-emissiezone-a3066309/

28/01/2017

"Maak van heel Vlaanderen één Lage Emissiezone"

Tweehonderd Europese steden hebben al een Lage EmissieZone ingevoerd, maar vanaf woensdag springt Antwerpen als eerste Vlaamse stad mee op de kar. Zo'n 20 procent van het wagenpark mag dan niet meer of slechts onder bepaalde voorwaarden het stadsgebied tussen Singel en Kaaien en Linkeroever inrijden. Maar hoeveel schoner moet de stadslucht daar nu precies mee worden? Veertig procent minder fijn stof en 60 procent minder roet tegen 2020, zo claimde schepen van Leefmilieu Nabila Ait Daoud een jaar geleden. In 2020 en 2025 worden de LEZ-voorwaarden trouwens strenger, zodat de lucht steeds schoner wordt.

CurieuzeNeuzen
Professor Roeland Samson, die met zijn expertise het luchtkwaliteitsonderzoek CurieuzeNeuzen begeleidde, twijfelt aan de haalbaarheid van de doelstellingen. "Het lijkt me een beetje optimistisch. Welk effect de invoering echt heeft, zal vooral nog moeten blijken uit de praktijk, maar buitenlandse voorbeelden zoals Rotterdam (zie kader, red.) bewijzen wél dat het systeem werkt, als de burger mee op de kar springt." Zelfs als de lucht maar een beetje schoner wordt, blijft de LEZ een goed systeem, meent Samson. "Slechte lucht leidt tot vroegtijdige overlijdens en ziekten zoals kanker en zelfs dementie. Tal van onderzoeken van de Wereldgezondheidsorganisatie tonen aan dat vooral diesel zeer schadelijk is voor de gezondheid. Door de ergste vervuilers te weren zetten we een stap in de goede richting."

Draagvlak [...]


In het Roergebied bestaat die al sinds 2014 (uitgezonderd autoweg/autosnelweg), is ook de grootste LEZ van Europa (groene sticker sinds juli 2014# ):


Citaat
# http://www.hjs.com/abgasnormen/deutschland/umweltzonen-plaketten.html?pk_campaign=HJS-Slider&pk_kwd=Umweltzone

Zum 01.07.2014 verschärft Europas größte Umweltzone Rhein/Ruhr ihre Richtlinien. Mehr als 20 Städte schalten auf grün, wodurch alle Umweltzonen in NRW nur noch mit grüner Plakette zu befahren sind. Davon betroffen sind nahezu alle Einkaufszentren im Ruhrgebiet.
« Laatst bewerkt op: zondag 29 januari 2017 - 20:10:21 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in
« Reactie #16 Gepost op: maandag 30 januari 2017 - 18:42:48 »
Wie weet komt er nog een LEZ in "heel Vlaanderen"...  ;D

Dat zouden ze wel durven overwegen. Maar dan krijgen ze weer vodden met de EU wegens discriminatie van het buitenlands doorgaand verkeer.

Citaat
In het Roergebied bestaat die al sinds 2014 (uitgezonderd autoweg/autosnelweg), is ook de grootste LEZ van Europa (groene sticker sinds juli 2014# )

Maar elke oldtimer mag er zonder sticker rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in
« Reactie #17 Gepost op: maandag 30 januari 2017 - 19:00:58 »
In Belziek worden old-timers dan ook misbruikt. Ze worden gebruikt als dagelijks voertuig en hebben vele aanpassingen ondergaan. Een old-timer zou hier bv een zwaar getunede Golf 1 GTI kunnen zijn, met een stevig audiosysteem erin! Ik zie ze elke dag rond rijden. Verstreng de regelgeving op oldtimers zoals bv in Duitsland en laat ze dan overal rijden. Ik kan echter niet akkoord gaan met het misbruiken van old-timers wat hier schering en inslag is.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 31 januari 2017 - 19:15:27 »
In Belziek worden old-timers dan ook misbruikt. Ze worden gebruikt als dagelijks voertuig en hebben vele aanpassingen ondergaan. Een old-timer zou hier bv een zwaar getunede Golf 1 GTI kunnen zijn, met een stevig audiosysteem erin! Ik zie ze elke dag rond rijden. Verstreng de regelgeving op oldtimers zoals bv in Duitsland en laat ze dan overal rijden. Ik kan echter niet akkoord gaan met het misbruiken van old-timers wat hier schering en inslag is.
Idd, maar men kan evenzo een "oldtimer" hebben met normale nummerplaat (dus zeer lage wegentaks), maar je moet wel jaarlijks naar de keuring.
Je bedoelt het misbruik bij O-plaat?
Die regels zijn sinds 2013 verandert:
http://www.oldtimerweb.be/informatieve-artikels/wettelijke-beperkingen-oldtimers.aspx

Betreft de 30 jaar (D en meestal Europees) dat zou wel in voege kunnen komen vanaf 1.1.2018 en een bepaalde overgangsregeling:
Citaat
Leeftijd van 25 naar 30 jaar
Momenteel beschouwt de Belgische overheid elke auto die ouder dan 25 jaar is als een oldtimer. Maar daar komt verandering in, want Europa wil de wetgeving rond oldtimers standaardiseren voor elk land binnen de Unie.
Die Europese maatregel legt drie beperkingen op:
- De auto moet minstens 30 jaar oud zijn.
- De auto moet in zijn oorspronkelijke staat verkeren.
- Het voertuigtype mag niet langer geproduceerd worden.

België krijgt 3 jaar de tijd om zich naar die Europese maatregel te schikken. Ten laatste op 1 januari 2018 wordt de leeftijdsgrens van oldtimers dan opgetrokken van 25 naar 30 jaar, al kan dat ook eerder als de desbetreffende wet snel gestemd geraakt. Er zou ook een overgangsregeling komen voor wagens die nu 25 jaar zijn, maar bij het in voege treden van de nieuwe oldtimerwetgeving nog geen 30 jaar oud zijn.
- See more at: http://www.autowereld.be/autonieuws/juridisch/wetgeving-oldtimer.html#sthash.CmPMqhZP.dpuf


Oude benzines (ook oldtimers 25-32* jaar) hebben in de regel geen probleem met LEZ zones, zelfs bouwjaar 1985 soms niet, dat is *32 jaar:

vb Golf II 07/1985, dit is wslk een originele euro 1 die met een extra minikat naar euro 2 omgebouwd is:
Citaat
mobile.de
Volkswagen Golf CL Oldtimer Mit Neu TÜV
Verhandlungsbasis 2.000 €
Fahrzeugzustand Unfallfrei
KategorieLimousine, Oldtimer
Kilometerstand 177.000 km
Hubraum1.576 cm³
Leistung55 kW (75 PS)
KraftstoffartBenzin
Anzahl Sitzplätze 5
Anzahl der Türen 4/5
Getriebe Schaltgetriebe
Schadstoffklasse Euro2
Umweltplakette 4 (Grün)
Erstzulassung 07/1985
HU 11/2018
Voor controle nog een GOLF I Cabrio gevonden van 10/1985, idem euro 2:
mobile.de Golf I Cabrio euro 2
2e controle, GOLF II kon men met geregelde 3 W-katalysator krijgen vanaf 1984, GTI vanaf 1985:
https://de.wikipedia.org/wiki/VW_Golf_II#.C3.9Cberblick

> euro 1 naar euro 2 - ombouw (kan men zelf): http://www.minikat.net/shop_content.php?coID=12&cate=1

GOLF II euro 3 vind men vanaf bouwjaar 1988 in mobile.de:

Een euro 2 mag in Antwerpen binnen tot 1/1/2025, euro 3 nadien ook... (VW was er met de gregelde 3W-kat wel redelijk vroeg bij, andere merken niet zo snel)
... en met wat geluk is de euro 2- benzine-auto dan sowieso 40 jaar... en mag Antwerpen ook daarom binnen na 2025.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 31 januari 2017 - 19:38:04 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Ook Mechelen voert lage-emissiezone in
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 01 februari 2017 - 00:34:07 »
Ja, de oldtimerwetgeving verschilt zeer sterk van het ene land tot het andere.

In Duitsland wordt een wagen niet vanzelf een oldtimer wegens zijn leeftijd.

De meest gebruikte oldtimererkenning is de H-plaat (H voor historisch voertuig). De H staat achteraan. Vb.: BGL - JL35H. De oldtimer moet daartoe een afzonderlijke keuring ondergaan waaruit blijkt dat hij:

- minstens 30 jaar geleden voor het eerst tot het verkeer werd toegelaten (is die datum niet bekend, dan gaat men ervan uit dat hij op 1 juli van het bouwjaar voor het eerst werd toegelaten).
- verregaand in originele staat verkeert.
- in goede toestand is en gehouden wordt.

Voor wat de originaliteit betreft, mag je bijvoorbeeld wel een moderne onderhoudsvrije batterij gebruiken of zelfs het boordnet omvormen van 6V naar 12V. Maar je mag de wagen bijvoorbeeld niet laten spuiten in een kleur die nooit door de fabrikant werd aangeboden.

Met zo een wagen mag je zonder Euro-vignet in de lage emissiezones en betaal je, ongeacht de wagen, 191 Euro verkeersbelasting per jaar. Voor de meeste oude wagens is dat minder dan wanneer ze niet als oldtimer zouden erkend zijn, maar voor de Citroën 2CV bijvoorbeeld is het meer. Voor de Zulassungsstelle bestaan er geen beperkingen op het gebruik.

Een oldtimerverzekering is erg gunstig (er gebeuren zeer weinig ongevallen met oldtimers). De uitkering van de omnium vermindert niet, ze kan zelfs verhoogt worden als je het bewijs levert dat de oldtimer inmiddels in waarde gestegen is. De verzekeraars eisen wel dat je daarnaast over een "normale" wagen beschikt voor de dagelijkse behoeften, en je de oldimer voornamelijk voor uitstapjes gebruikt.

Daarnaast bestaat er het 07-kenteken. Dat is een rode plaat met witte karakters, bijvoorbeeld: BGL - 07ABC (ze ziet er identiek uit als de garagehoudersplaten, maar die hebben 06 i.p.v. 07). Dit is een plaat voor verzamelaars van oldtimers: ze mag afwisselend tot op 10 oldtimers gebruikt worden, waarvoor je dan slechts één keer verkeersbelasting betaalt. De oldtimers mogen dan evenwel enkel rijden naar ontmoetingen en rallys, en voor ritten voor onderhoud, herstelling, testen en proefritten. Een houder van een 07-kenteken werd beboet omdat hij enkel maar ging tanken. Waarbij de Polizist hem er opmerkzaam op maakte: "Had U nu ook de bandendruk gecontroleerd, dan was dat onderhoud, en was er geen probleem".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."