Auteur Topic: Bellen achter het stuur?Geen gordel dragen? Te snel rijden? Kan allemaal in Luik  (gelezen 1589 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Bellen achter het stuur?Geen gordel dragen? Te snel rijden? Kan allemaal in Luik
« Gepost op: vrijdag 03 februari 2017 - 16:37:35 »
Citaat van: GVA
Bellen achter het stuur? Geen gordel dragen? Te snel rijden? Kan allemaal in Luik

Zonder gordel rijden, Facebook checken achter het stuur en tot 149 km/uur rijden kan relatief straffeloos in Luik. Wie daarvoor beboet wordt en niet betaalt zal zich niet voor de rechtbank moeten verantwoorden. De procureur des Konings van Luik heeft de lokale parketten de opdracht gegeven zulke pv’s te negeren, aldus de Sudpresse kranten.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170203_02710628/bellen-achter-het-stuur-geen-gordel-dragen-te-snel-rijden-kan-allemaal-in-luik

Leven als God in Luik.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

• Meer dan expert
Re: Bellen achter het stuur?Geen gordel dragen? Te snel rijden? Kan allemaal in Luik
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 04 februari 2017 - 13:04:17 »
Verkeersveiligheid is duidelijk geen prioriteit. Misdadig is dit.

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Bellen achter het stuur?Geen gordel dragen? Te snel rijden? Kan allemaal in Luik
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 04 februari 2017 - 16:50:11 »
Citaat
“We hebben te weinig mensen en te weinig tijd”, getuigde hij in de Sudpresse kranten. Verder zou het toegenomen aantal flitspalen en dus ook het gestegen aantal boetes enorm verhoogd hebben. In een reactie aan La Meuse vertelde de procureur dat ze in Luik gekozen hebben voor “kwalitatieve” en geen “kwantitatieve” aanpak die voor “een significante vermindering van het aantal pv’s” heeft gezorgd. “Die 100.000 onbetaalde pv’s moeten we handmatig verwerken. Een magistraat moet ze vervolgens behandelen voor de rechtbank, waarna de chauffeur ook nog eens in cassatie kan gaan. En dat allemaal voor een snelheidsovertreding.”

Of ze vragen naar het Nederlands systeem van "handhaving". Eerst betalen en dan mag je (blijven) klagen voor gerecht, dus in beroep gaan. (Wet Mulder, administratieve boete). Eventueel kan je dan ... veel later ... de boete terugkrijgen...

Zo lossen ze dat op in NL:
Citaat
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_administratiefrechtelijke_handhaving_verkeersvoorschriften

Beroep
Wie van mening is dat de boete onterecht is opgelegd, kan administratief beroep (Mulderberoep) instellen bij de officier van justitie via de Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM), Afdeling Mulder (soms wordt dit "bezwaar" genoemd, ter onderscheiding van "beroep" in de zin van het hierna vermelde[3]). Wordt dit afgewezen, dan kan de burger via hetzelfde adres beroep instellen bij de kantonrechter van de rechtbank. Deze neemt echter de zaak pas in behandeling indien als zekerheid de boete voldaan is. Als de burger door de OvJ of de kantonrechter in het gelijk gesteld wordt krijgt hij de betaalde boete terug. Mocht hij in het ongelijk worden gesteld dan staat hoger beroep open bij het Gerechtshof Leeuwarden. Dit kan alleen wanneer de opgelegde boete hoger is dan € 70[4].

De boete kan in deze procedures niet hoger worden.

In Nederland waren er jaren dat ze 10 miljoen verkeersboetes hadden, in gans BE pakweg 1-2 miljoen.
Stel eens voor dat al die Nederlanders die boetes niet betalen en gewoon op zijn beloop laten, dus voor de rechtbank.
NL heeft dat op voorhand voorzien en rap - 1989 - die Wet Mulder gemaakt:

Citaat
Achtergrond
Vóór invoering van deze wet vonden bekeuringen strafrechtelijk plaats als een transactievoorstel. Dit is een voorstel van de politie of het Openbaar Ministerie (OM) om een zaak niet te vervolgen, indien een bedrag (boete) werd betaald. Was een burger het er niet mee eens, dan hoefde hij niets te doen, maar kon hij de vervolging afwachten (wel met het risico dat hij uiteindelijk een hogere boete zou krijgen). Aangezien verkeersovertredingen als te hard rijden, dubbelparkeren, kleven, door rood rijden, geen voorrang verlenen etc. erg vaak voorkomen, leidde dit tot overbelastingsgevaar voor het OM. De zaak rekken door niet te betalen kon lonen, en van uitstel kwam misschien wel afstel. In 1989 is daarom besloten deze overtredingen administratiefrechtelijk af te handelen. Dit betekent dat niet meer het Wetboek van Strafrecht en Wetboek van Strafvordering van toepassing zijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 februari 2017 - 17:06:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline VAN BELLE Jean Marc

• Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 25 maart 2017 - 22:48:51 »
Dit kan overal in Belgie. De pakkans is hier klein in vergelijking met Oostenrijk, Duitsland en Nederland.

Rond Luik worden net de meeste Vlamingen geflitst. Ik heb er ook ooit een boete gehad, net als in 2016 in Oostenrijk bij Wenen: 112 km/h waar 100 km bergaf was toegelaten. Terwijl ik normaal altijd met begrenzer 100 km/h daar rij maar er geen motorrem op lichte vrachtwagens zit. Ik betaalde die zonder morren, en anders nemen ze je camionette in beslag zodra je de grens over gaat (ook terecht, mijns inziens).

We kunnen dus wel (voorstanders nultolerantie) of niet (voorstanders meer persoonlijke rijvrijheid) klagen in België, inclusief Luik. Los van de regels acht ik mijzelf 300% verantwoordelijk voor alle verkeersveiligheid in mijn buurt, zelfs over de stommiteiten van anderen! +je
« Laatst bewerkt op: zaterdag 25 maart 2017 - 22:50:24 door VAN BELLE Jean Marc »
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.