Bij Tesla niet vergeten dat je met oudere wagens free unlimited supercharging hebt en je dus €0 brandstofkosten hebt op reis (en voor sommige ook in dagdagelijks gebruik waar het dan weer niet voor bedoeld is).
Wagens die vanaf april geproduceerd worden, krijgen nog steeds 400kWh gratis en betalen daarna gemiddeld €0,23/kWh (afhankelijk van land en/of snelheid van supercharging met een 2-tier model).
Thuis laden kan duurder, maar ook voordeliger zijn, wanneer je enkel op nachttarief laadt bijvoorbeeld. Dus moeilijke vergelijking om te maken met relatief uniforme brandstofprijzen aan de pomp. Met een investering in zonnepanelen ga je zelfs nog goedkoper uitkomen en zelfs helemaal op €0 wanneer ze zij terugverdiend na een paar jaren. Dit laatste is uiteraard voor elke EV, maar de gratis kWh voor Tesla biedt wel een groot voordeel t.o.v. al de rest. En dat is, denk ik toch, niet in deze cijfers opgenomen.
Idd niet. ADAC houdt bij Tesla geen rekening met de gratis superchargermogelijkheid voor auto´s besteld tem 15.01.2017 maar neemt de fixe stroomprijs van 0,3 €/kWh, zoals te lezen op blz 2 onderaan van de betreffende link:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/E-AutosVergleich_260562.pdf 2 blz uitleg/opmerkingen en 5 blz. testresultaten in kolommen 10.000 -> 30.000 km/j, cent/km, de automodellen in groen zijn de E-wagens.
Bij Tesla (p 6 van 7) nemen ze enkel het basismodel S/X van 60 kWh die al goedkoper kan uitvallen dan concurrerende fossiele modellen bij voldoende kms/jaar, vanaf 20.000 km/j, zeker de
basis S 60 die als enige van de 4000 € premie geniet (waar de prijs zonder extra´s telt). Tesla Duitsland heeft hier wel een expliciet basismodel voor geconfigureerd. Andere landen (zoals BE) hoefden dat niet voor in aanmerking van een premie te geraken.
Ook de restwaarde van Tesla blijkt alsnog de hoogste te zijn in de markt. Is dat in rekening gebracht?
Die is *wslk in rekening gebracht, ADAC baseert zich op de Duitse marktwaardecijfers geleverd door DAT, ff pdf opzoeken:
https://www.adac.de/_mmm/pdf/autokosten_grundlagen_47084.pdf blz 2: Wertverlust
Het is idd een feit dat de *markwaardeprijzen van de occasies Tesla S/X gestegen zijn net door het feit dat die, voor de levensduur van de wagen, aan een Suc gratis mogen snelladen. Ik heb dat zelf vastgesteld want ik keek regelmatig naar de occasieprijzen, sinds het nieuws kwam dat na 15.1.2017 de Tesla´s niet meer gratis mochten laden, kregen die een zetje van 5000 à 7000 € meer naargelang model, ik keek enkel naar de 85 en 90 kWh.
Vergeet ook niet dat de nieuwe Tesla´s ook wat duurder geworden zijn, en de vraag naar recente occasie Tesla S/X zal ook wel wat geholpen hebben.
Ik *hoop dat de ADAC (via DAT) dat ook nog net in die berekeningen meegenomen heeft...
Het is natuurlijk moeilijk die gratis Suc stroom mee in de berekening op te nemen aangezien
er toch een redelijk deel (30,3 %) zijn die nooit tot max 6/jaar een Suc benutten, gelukkig maar...(zie statistiek geregistreerde users, groen)Volgens statistieken, 284 users, is -natuurlijk met meer Tesla´s, en meer SUC - het gebruik gemiddeld per jaar serieus toegenomen tot 30 keer per jaar gemiddeld, zie ook #
historical stats van 21,3/j naar 30,6/j na 1 jaar:
Supercharger Use
Supercharging frequency How many users selected this answer? Percentage of users Per year Total sessions
A) daily 6 2.1% 365 2190
B) twice a week 16 5.6% 104 1664
C) weekly 35 12.3% 52 1820
D) twice a month 60 21.1% 24 1440
E) monthly 81 28.5% 12 972
F) a few times a year 67 23.6% 6 402
G) once or twice a year 7 2.5% 2 11
H) never 12 4.2% 0 0
Total 284 users 8499
Average Supercharger Use 29.9 times/year (8499 sessions / 284 users = 29.9)
#Historical Stats
Date Average Supercharger Use
01 Oct 2015 25.1 times/year
01 Jan 2016 21.3 times/year
01 Apr 2016 23.1 times/year
01 Jul 2016 27.7 times/year
01 Oct 2016 27.6 times/year
01 Jan 2017 30.6 times/year
(8499 sessions / 284 users = 29.9)
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/maxrange.35978/
https://docs.google.com/spreadsheets/d/t024bMoRiDPIDialGnuKPsg/edit#gid=490778289