Auteur Topic: slachtoffer met oude diesel komt in de media  (gelezen 1824 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
slachtoffer met oude diesel komt in de media
« Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 09:35:56 »
Uit De Standaard:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170201_02707362

De man mag met zijn oude diesel niet meer in de LEZ in Antwerpen zonder 350 euro te betalen. Weer geeft men weinig duiding en gaat men puur de sentimentele weg op. Deze oude diesel is een EURO 3 voertuig zonder roetfilter. Als hij een roetfilter laat plaatsen kan hij nog altijd met zijn oude diesel in de LEZ rijden (toch nog enkele jaren). Niemand die dit aanhaalt! Bovendien, die man blijkt zeer weinig km te doen en dan vooral nog voor korte ritten. Waarom rijdt hij dan met een diesel? Het antwoord is natuurlijk simpel, een jarenlang mank beleid heeft de Belgen in een diesel gejaagd. Deze man zou veel beter af zijn met een kleine benzine. Of misschien nog beter - en dat stond vandaag wel in de krant - zou hij kunnen deelnemen aan een autodeel programma. Hij kan dan een wagen huren voor zijn verplaatsingen, hij rijdt immers maar een 7500 km per jaar. Het gaat hem waarschijnlijk nog goedkoper uitkomen!
Laat nu net die 350 euro ingevoerd zijn om mensen aan te moedigen naar milieuvriendelijker alternatieven te zoeken.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: slachtoffer met oude diesel komt in de media
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 11:37:27 »
En die man heeft bijna 2 jaar de tijd gehad zijn wagen te verkopen (inruilen tegen goedkopere benzine, desnoods recente occasiebenzine) of een halfopen roetfilter te laten monteren (wat ik wel heel dom vind ondanks terugbetaling tot 600€#) want de LEZ Antwerpen werd al aangekondigd in 2015, en het zou al eigenlijk al *medio of zomer 2016 ingaan, Antwerpen heeft hem nog 7 maand extra tijd gegeven tot 1 feb 2017.
# http://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/premie-voor-het-installeren-van-een-roetfilter-oudere-dieselwagens

In mei 2015 stond het nog eens overal in de kranten en was in het nieuws:
Citaat
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/2313757/2015/05/08/15-000-Antwerpenaren-mogen-met-huidige-wagen-volgend-jaar-stad-niet-meer-in.dhtml 8/05/15
15.000 Antwerpenaren mogen met huidige wagen volgend jaar stad niet meer in
Zo'n 15.000 Antwerpenaren zullen vanaf volgend jaar hun auto aan de kant moeten laten staan omdat hij te oud en dus te vervuilend is. Dat berekende de Dienst Inverkeersstelling. Volgens mobiliteitsclub VAB zou dat aantal tegen 2020 oplopen tot bijna 28.000. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud betwist die cijfers en stelt dat het in werkelijkheid maar om zo'n 9.000 wagens gaat.
Een eerste fase gaat reeds *medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden
Vanaf de zomer van 2016 voert de stad Antwerpen een lage-emissiezone in. Oude en vervuilende wagens mogen dan niet meer rondrijden op de Singel, het Eilandje en Linkeroever. Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar. Volgens cijfers van de Dienst Inverkeersstelling zouden door de maatregel ongeveer 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de stad niet meer binnen mogen.
In 2020 zou 56 procent van de Antwerpse dieselrijders zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent.

Hoe kan men zo onwetend zijn? Hoe langer men wacht zijn vervuilende diesel in te ruilen hoe minder men er nog voor krijgt, mei 2015 was ook nog ruim voor dieselgate, zelfs bij een private verkoop had die diesel zeker nog een relatief redelijke verkoopsprijs gehaald ondanks zijn toen 12 jaar oud en  amper 85.000 km.

Nu heeft zijn diesel bovendien de sentimentele 100.000 km overschreden en met nog meer LEZ zones in Vlaanderen + dieselgate en de extra negatieve connectie fijnstof/NOx ...  is de auto ondertussen 14 jaar...

Nu met 14 jaar oud en +100.000 km zal wslk de recyclagepremie mss evenveel opbrengen voor die wagen, maar dan moet hij een nieuwe wagen kopen, moest hij nog ene willen of echt nodig hebben. ca. 2000-2300 € vraagprijs volgens autoscout.be

Naja ik spreek enkel voor mezelf ik ken die mens zijn situatie of denkwijze niet... mss is hij zeer gehecht aan die wagen...  :P

Citaat
Laat nu net die 350 euro ingevoerd zijn om mensen aan te moedigen naar milieuvriendelijker alternatieven te zoeken.
Ipv de calimero uit te hangen als kluifje voor de krant, naja het zal de andere Antwerpen-calimero´s sterken in hun strijd "tegen de pestmaatregelen"... ::)
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 12:16:13 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: slachtoffer met oude diesel komt in de media
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 12:14:18 »
Ja, hij had zijn wagen in 2015 al kunnen wegdoen. De wagen is van 2003, dan was hij amper 12 jaar oud. Maar velen vinden het normaal dat men een wagen al na 12 jaar wegdoet, op een ogenblik dat hij nog geen roest vertoont, zijn verder waardeverlies eindelijk nog slechts zeer gering is, en de wagen mogelijk nog zeer vele jaren goede diensten kan bewijzen. Voor velen is zelfs een auto een wegwerpartikel zoals een GSM.

De man moet maar een nieuwe wagen kopen. Die zal hij waarschijnlijk geen 12 jaar lang meer kunnen betalen, want de herstellingen zullen tot 10 keren meer kosten dan aan zijn huidige wagen.

Eens benieuwd of men in de LEZ eindelijk de bussen gaat beboeten die aan hun eindhalte ook in de zomer de motor een half uur laten draaien.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 12:17:29 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: slachtoffer met oude diesel komt in de media
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 12:27:13 »
Ja, hij had zijn wagen in 2015 al kunnen wegdoen. De wagen is van 2003, dan was hij amper 12 jaar oud. Maar velen vinden het normaal dat men een wagen al na 12 jaar wegdoet, op een ogenblik dat zijn verder waardeverlies eindelijk nog slechts zeer gering is, en de wagen mogelijk nog zeer vele jaren goede diensten kan bewijzen. Voor velen is zelfs een auto een wegwerpartikel zoals een GSM. Bedroevend.
Je maakt wel geen punt.
Jozef, die diesel kan andere mensen nog "zeer vele jaren" een goede dienst bewijzen, die een diesel gebruiken waarvoor hij dient: vooral buiten de stad en vlotte langere afstanden, ik weet echt niet waar die in huidig Vlaanderen nog echt liggen, maar soit.

Als men zijn diesel natuurlijk "andere niet gunt" (desnoods andere in eigen familiekring), eventueel wegens sentimentale redenen, dan moet men ook niet klagen.

Wij hebben onze Mazda 323 - diesel van Bj 2000 (een miskoop eigenlijk, ook duur onderhoud) weggedaan na 12 jaar en 355.000 km op de teller, uiteraard voor de schoothoop of recyclage. Die was echt niet meer te gebruiken na de laatste panne (bovendien ook overal roest dankzij de lustige strooidiensten). Daarbij hebben we ook onze huisgaragist gewisseld....

Citaat
De man moet maar een nieuwe wagen kopen. Die zal hij waarschijnlijk geen 12 jaar lang meer kunnen betalen, want de herstellingen zullen tot 10 keren meer kosten dan aan zijn huidige wagen.
Ik zou niet weten waarom die man geen ocassie-benzine kan kopen.

Ik heb er al twee gevonden op autoscout, dezelfde Nissan Almera maar wel benzine voor 1700 - 1750 € , dus hij krijgt er nog 300 € bovenop als hij zijn diesel voor 2000 € gunt aan iemand anders, maar hij moet zich haasten... :
http://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&make=52&mmvco=1&model=1899&mmvmk0=52&mmvmd0=1899&fuel=B&fregfrom=2003&fregto=2003&cy=B&ustate=N%2CU&sort=threetier%2Cprice&dtr=s

Zelfs nog een mooi kleurtje:
Citaat
http://ww3.autoscout24.nl/classified/296401404?asrc=st|as


€ 1.700,-
Gebruikt
124.000 km
06/2003
66 kW (90 PK)
Benzine
Een euro 3 benzine daar mag hij altijd -ook na 2025- in LEZ Antwerpen binnen.

Citaat
Eens benieuwd of men in de LEZ eindelijk de bussen gaat beboeten die aan hun eindhalte ook in de zomer de motor een half uur laten draaien.
Euh de LEZ geldt voor alle zware voertuigen, ook bussen. Boetes voor zoiets idioots zal een andere bevoegdheid/wet (2) zijn...

Citaat
Voor welke voertuigen geldt de LEZ?

De LEZ geldt altijd, 7 dagen per week, 24 uur per dag voor:

categorie M: personenvervoer met personenwagens, busjes, bussen en autocars
categorie N: goederenvervoer met bestelwagens en vrachtwagens
categorie T: land- of bosbouwtrekkers op wielen

De LEZ geldt niet voor bromfietsen en moto's.

(2)
Citaat
8.6. Het is iedere bestuurder verboden de motor in vrijloopstand herhaaldelijk te versnellen.

De bestuurders mogen daarenboven de motor niet laten draaien in vrijloopstand, behalve ingeval van noodzaak.
Of airconditioning een noodzaak is betwijfel ik zeer sterk.
« Laatst bewerkt op: donderdag 02 februari 2017 - 12:55:20 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: slachtoffer met oude diesel komt in de media
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 02 februari 2017 - 13:12:37 »
Of airconditioning een noodzaak is betwijfel ik zeer sterk.

Kijk naar de talrijke omstandigheden waarbij een start-stop-systeem de motor toch laat draaien uit noodzaak. Dat is onder meer het geval als de airco het interieur niet meer voldoende kan koelen. Door haar invloed op de temperatuur en de vochtigheidsgraad draagt airco in aanzienlijke mate bij tot de veiligheid, en is zij derhalve een noodzaak. Tenzij je natuurlijk een cabrio hebt zoals een 2CV.  :D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."