Wel het artikel goed lezen: Lichte vrachtwagenchauffeurs die goederen vervoeren voor derden. Ik rij met een Opel vivaro (= zelfde als Renault Trafic) met lichtste motorversie en is geen dubbele turbo.
Er hangt een klever op van 90 km omdat men niet van mij verwacht dat ik zo zuinig rij van Bulgarije en België en terug. Maandag laatst vertrok ik in Sofia om 13:30 en na 37 uren was ik in Bellegem. Daarna sliep ik 15 uren.
Je moet overigens kerngezond zijn om dit veilig te doen. Ditmaal ging het veel beter omdat ik net die week aan het vasten wzs (Orthodox/christelijk) en dus veel minder moe. Toch blijft dit levensgevaarlijk en slaap ik van zodra ik moe word (ps: ik ben ook een halve marathonloper).
Regels zijn goed, maar in België ben ik dikwijls al doodmoe en slaap op een parking als ik van Maastricht naar Kortrijk moet, soms in Waregem met de hypnotiserende lichtpalen.
Met mijn transportvergunning leerde ik echter dat de rij+rusttijden tot het meest toonaangevende onderzoek ooit behoorden van 'maximale wekrtijden'. Ze vormen gemiddeld een perfecte richtli voor drze afstanden maar ook met cruise control rijden is niet altijd veilig.
De lading in een lichte vrachtwagen kan gevaarlijk zijn. Begrenzing tot 140 km/h(max. snelheid op Bulgaarse snelwegen) kan dan soms ook wel wenselijk zijn.
Maar op motorfietsen dan weer niet... Daar begrensde men de snelheid op 299 kl/h (op de mijke echter 248 km/h).
Ik heb kinderen... dat doet je wel nadenken en ook kn Bulgarije is de hoofdregel nog steeds: snelheif aanpassen aan omstandigheden (sneeuw, minus 5 tot minus 25 waarbij geen ijzel meer op de baan is terug), maar ook putten van een halve band of wiel diep in het wegdek, noodzaken je ertoe erg wakker te zijn of de auto thuis te laten.
Je houdt het geen 4,5 uur vol in mist en sneeuw over een afstand van slechts 140 km via een van de vele bergpassen rondom sofia! +je