Auteur Topic: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?  (gelezen 1299 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Gepost op: vrijdag 10 februari 2017 - 11:09:52 »
Citaat van: GVA
Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?

Ook voor lichte bestelwagens van minder dan 3,5 ton moet die er komen. “Want die mogen nu nog langer dan negen uur per dag rijden en moeten niet stoppen om te rusten na 4,5 uur. Erg onveilig”, zegt ­Isabelle De Maegt van transportfederatie ­Febetra, die vragende partij is.

http://www.gva.be/cnt/dmf20170210_02723119/binnenkoort-ook-tachograaf-in-lichte-bestelwagens

Nu nog een tachograaf in de personenwagen van de man die een autocar volgt om de autocarchauffeur te vervangen wanneer die zijn rijtijd op is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 11 februari 2017 - 13:05:03 »
Bestelwagens ook op 90 afstellen zou nog beter zijn.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 11 februari 2017 - 13:15:33 »
Bestelwagens ook op 90 afstellen zou nog beter zijn.

Ik vind het overdreven als ik ze hier op de Duitse snelwegen tegen 160 km/h zie rijden. Maar 90, dat lijkt me toch wel erg weinig. Een bestelwagen is toch nog heel wat anders dan een vrachtwagen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 11 februari 2017 - 14:05:33 »
De meeste bestelwagens kan je ook krijgen in een versie voor personenvervoer. Neem bijvoorbeeld de V-klasse van Mercedes. Moeten die dan ook 90 km/u rijden?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 12 februari 2017 - 10:55:25 »
Er wordt vaak heel agressief en gevaarlijk met bestelwagens gereden, enige bijkomende regelgeving zou niet slecht zijn.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: Binnenkort ook tachograaf in lichte bestelwagens?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 maart 2017 - 22:39:32 »
Wel het artikel goed lezen: Lichte vrachtwagenchauffeurs die goederen vervoeren voor derden. Ik rij met een Opel vivaro (= zelfde als Renault Trafic) met lichtste motorversie en is geen dubbele turbo.

Er hangt een klever op van 90 km omdat men niet van mij verwacht dat ik zo zuinig rij van Bulgarije en België en terug. Maandag laatst vertrok ik in Sofia om 13:30 en na 37 uren was ik in Bellegem. Daarna sliep ik 15 uren.

Je moet overigens kerngezond zijn om dit veilig te doen. Ditmaal ging het veel beter omdat ik net die week aan het vasten wzs (Orthodox/christelijk) en dus veel minder moe. Toch blijft dit levensgevaarlijk en slaap ik van zodra ik moe word (ps: ik ben ook een halve marathonloper).

Regels zijn goed, maar in België ben ik dikwijls al doodmoe en slaap op een parking als ik van Maastricht naar Kortrijk moet, soms in Waregem met de hypnotiserende lichtpalen.

Met mijn transportvergunning leerde ik echter dat de rij+rusttijden tot het meest toonaangevende onderzoek ooit behoorden van 'maximale wekrtijden'. Ze vormen gemiddeld een perfecte richtli voor drze afstanden maar ook met cruise control rijden is niet altijd veilig.

De lading in een lichte vrachtwagen kan gevaarlijk zijn. Begrenzing tot 140 km/h(max. snelheid op Bulgaarse snelwegen) kan dan soms ook wel wenselijk zijn.

Maar op motorfietsen dan weer niet... Daar begrensde men de snelheid op 299 kl/h (op de mijke echter 248 km/h).

Ik heb kinderen... dat doet je wel nadenken en ook kn Bulgarije is de hoofdregel nog steeds: snelheif aanpassen aan omstandigheden (sneeuw, minus 5 tot minus 25 waarbij geen ijzel meer op de baan is terug), maar ook putten van een halve band of wiel diep in het wegdek, noodzaken je ertoe erg wakker te zijn of de auto thuis te laten.

Je houdt het geen 4,5 uur vol in mist en sneeuw over een afstand van slechts 140 km via een van de vele bergpassen rondom sofia! +je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.