Auteur Topic: Eerste langere rit met de Model X  (gelezen 1031 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Eerste langere rit met de Model X
« Gepost op: zondag 26 maart 2017 - 23:24:42 »
Ik had vandaag een rit gepland van Mechelen naar Blankenberge. Op de terugrit moest ik nog rond via Heultje (Westerlo) waar ik een vriend van mijn zoon ging afzetten. De 7-zitter laat toe dat de kinderen een vriend(in) kunnen meevragen op de gezinsuitstappen! Dat betekent zo'n 330 km rijden en dat moet perfect mogelijk zijn op één lading, zelfs met veel snelwegkilometers.
Helaas was ik gisteren vergeten om de wagen naar 100% te laden. Meestal laad ik thuis maar tot 80 of 90% op, naargelang de geplande ritten. Een batterij naar 100% laden kan natuurlijk wel, maar er wordt aangeraden om de laadtoestand maar kort op 100% te houden (max. 2u). Dit kan perfect door gepland te laden. De wagen begint 's nachts op een bepaald uur te laden en bereikt de 100% rond je vertrek. Dit heeft als extra voordeel dat de batterij al warm is door het laden en je daar ook geen energie aan moet spenderen tijdens de eerste km.
Uiteindelijk ben ik thuis vertrokken met 91%. Op de rit naar Blankenberge ben ik vergeten om de "range mode" in te schakelen, dit zou me een paar % minder energie hebben gekost. Op de terugweg heb ik die wel gebruikt.
Uiteindelijk had ik de rit nog successvol kunnen afronden maar dan was ik met slechts een paar % thuis gekomen. Ik heb dus toch maar een korte stop van 10 min. aan de supercharger in Gent gemaakt. Handig voor de kinderen omdat ze nog wat uit de koffer nodig hadden. Handig voor mij omdat ik nu zeker wist dat ik kon thuis geraken met nog behoorlijk wat reserve. Toen ik thuiskwam had ik nog 17% batterijlading over.

Op zo'n rit naar de zee heb je natuurlijk altijd de filerit terug. De file rond Aalter is een zekerheid. De autopilot beschikt nog niet over alle mogelijkheden maar in fileverkeer is het een handig hulpmiddel. Ik ben heel de file doorgeraakt op autopilot en heb nooit moeten ingrijpen. De auto volgt netjes de rijstrook en volgt op een correcte afstand zijn voorligger. Stoppen en terug vertrekken is geen enkel probleem. Het neemt veel van de stress van de file weg!

Een andere eigenschap van de Model X is de aandacht dat die wagen trekt. Zeker bij het uitstappen stoppen voetgangers om zich te vergapen aan de falcon wings.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Eerste langere rit met de Model X
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017 - 01:04:00 »
 :o

Begrijp ik dat nu goed: een daguitstapje van Mechelen naar Blankenberge, en dat gaat vrijwel niet zonder onderweg bij te laden? 330 km, dat hat ik met mijn Citroën 2CV met een tank van 25 liter bij een verbruik van 6,5 liter op 100 km nog gehaald (niet met een oudere 2CV, want die had slechts een tank van 20 liter).

Je moet toch wel aan heel wat denken: batterij voldoende opladen (en dan op het geplande uur vertrekken, want ze mag maar 2 uur 100% opgeladen zijn - hoe doe jij dat, op tijd vertrekken met een vrouw?), "range mode", ...

Tijdens het opladen kan je wel iets leuks bedenken, maar ik vrees dat het niet leuk blijft als die pauze telkens weer een verplichting wordt.

Ik moest maandag om 10 u. bij het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap op de Koning Albert II laan in Brussel zijn. Ik heb gelogeerd bij onze goede vrienden Eddy (bibi585) en Rita in Wijer (Limburg), en had aldus maandagochtend een ritje van 73 km voor de boeg. Opgestaan om 5 uur en vertrokken om 6 uur, en het was nog nodig ook om op tijd te komen (om 6:30 u. stond ik in Aarschot al in de file). Aldus kwam bij de ergernis aan de Belgische chauffeurs nog het gebrek aan mobiliteit.

Natuurlijk is er bij het ministerie één en ander misgelopen, het is immers een overheidsinstelling, en dan nog een Belgische.

Toen ik wou vertrekken, bleek de betaalautomaat in de parkeergarage uitsluitend Franse boodschappen te bevatten en aanvaardde hij bovendien geen baar geld. Ik heb moeten wachten tot er iemand bereid was om, tegen een biljet van 10 euro, met zijn kaart voor mij te betalen.

Het was genoeg geweest, en ik wilde alleen nog zo snel mogelijk thuis zijn, bij mijn vrouw vóór ze ging slapen. In plaats van 6,4 liter op 100 km, zoals gewoonlijk, heeft de BMW 8,7 liter op 100 km gezopen, maar daarvoor heeft hij in Duitsland dan ook heel wat kilometers tussen 180 en 220 km/h gevreten (bij de lentetemperatuur en die snelheden zullen de winterbanden nogal wat rubber kwijtgeraakt zijn). Alleen: als ik er dan nog verplichte laadstops met een elektrische wagen had moeten bijnemen, dan was het écht wel van het goede teveel geweest.


"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Eerste langere rit met de Model X
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017 - 03:23:54 »
De rit naar Mechelen - Blankenberge en terug is geen enkel probleem. Daar hoef ik zelfs geen volle batterij voor te hebben. Zondag ging de rit van Mechelen naar Blankenberge, dan via Gent en Antwerpen richting Heultje en dan terug naar Mechelen. Dat is ongeveer 330 km en dat is zeer goed te doen met een volle batterij. Ik zou dan toekomen met nog een 10% over. Omdat ik de range mode niet had aanstaan en de batterij niet volledig was geladen was ik mijn reserve kwijt. Misschien dat ik later wanneer ik meer ervaring heb het wel zou aandurven, maar nu heb ik een 10-tal min. geladen.

Op langere trajecten met nu en dan hoge snelheid in Duitsland zal ik gemiddeld om de 2u à 2,5u moeten laden. De kinderen willen hun bennen dan wel eens strekken. Bovendien weet Tesla dat en zorgen ze er meestal voor dat er ontspanningsmogelijkheden, restaurants in de buurt van de supercharger zijn gelegen.

Je moet inderdaad beter plannen met een e-wagen. Maar ritten van pakweg meer dan 350 km doe ik niet zo dikwijls per jaar. Mits wat creativiteit kom je al ver. Bijvoorbeeld op zaterdag, dat is een dag waarop ik wel eens in de buurt van de 300 km kom. 's Morgens breng ik de kinderen naar de dansschool bij Studio 100. Ik moet daar dan 2 u wachten in de cafetaria. Er is echter een supercharger op enkele km afstand. Met de Tesla ga ik dan wel even naar de supercharger en drink daar een koffie in de lounge. Binnen het uur sta ik terug aan de dansschool, maar deze keer wel met een bijna volle batterij. Genoeg voor de andere ritten van zaterdag, zelfs met overschot.

Momenteel werk ik thuis nog met een trage oplader. Ik ben van plan te verhuizen en wil niet investeren in een aansluiting van 400V 3-fasig. Momenteel laad ik op 230 V aan 13A, zo'n 3 kW. Op 400V zou dat 11 kW kunnen zijn, een groot verschil. Als je dan eens vergeet om de laatste 10% vol te laden is dat op minder dan 1 u gebeurd, geen probleem dus.

In de nabije toekomst ga je op meer plaatsen kunnen laden en zal je op de meeste bestemmingen simpelweg kunnen inpluggen. Je ziet deze tendens nu bij restaurants en hotels. Ik verwacht zeker meer opladers in parkings en bij shopping centers. Het wordt een manier om e-rijders te lokken. Meestal zal dat een type 2 aansluiting zijn, goed voor zo'n 11 kW. Chademo is nog mooier, dat gaat tot 50 kW.

Het grootste probleem dat ik momenteel zie voor het laden van e-wagens zijn de hoge tarieven. De meeste laadpalen bieden dure elektriciteit. Als je soms zelfs meer dan 0,5 euro/kWh moet betalen is het voordeel van e-rijden eraf, dan kost de "brandstof" evenveel als bij een fossiele wagen. Daar zal echter ook verandering in komen. Colruyt gaat laadpalen uitrollen in zijn filialen. Op de site van Dats24 vind ik dat de stroom daar 0,25 euro/kWh kost. Dat is billijk want dat zullen de meeste mensen thuis ook betalen. Bovendien leveren ze daar alleen groene stroom via Eoly, ook een Colruyt enseigne.

Ik geef echter toe dat een Tesla geen wagen is voor iedereen. Zeker als je langere en snellere ritten maakt, zal je moeten rekenen. De wagen helpt daarin, maar het vereist een zeker bewustzijn. Je krijgt er wel wat voor in de plaats.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519