Auteur Topic: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....  (gelezen 3453 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline VAN BELLE Jean Marc

  • Vrije beroeper-journalist-lesgever-handelaar-en nog van die zever
  • Starter
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
  • Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.
    • http://www.vb.be
Re: reporter test de nieuwe maneuvers uit ....
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 25 maart 2017 - 22:03:27 »
Ik ben al een eindje in Bulgarije en ben blij dat ik terug wat kan updaten op dit forum. Ik schrok echter van de 'pretentie' van de testchauffeur in het hier vermelde artikel. Ik heb al een twintigtal mensen leren rijden met de wagen of met moto (waarvan vrouwen van 50 die het motorijbewijs nog gratis kregen) en waarvan de moeder van mijn kinderen de allermoeilijkste was. Ik rij bovendien zo'n 70.000 km per jaar inclusief helse tweedagenritten tss Bulgarije en Belgium maar durf dit niet aan te wenden om te stellen dat ik 'goed kan rijden'. Toch zal ik altijd blijven stellen dat ik, zelfs met mijn 1,75 miljoen kilometers en zware motorfietskilometers, een 'goede' chauffeur zou zijn, want elk jaar merk ik. ij meaelf nieuwe 'fouten' op (afstand houden is zo'n recidief probleem). Maar ik ergerde mij vooral aan de rijtechniek van de testchauffer die ik niet zonpositief quoteer: zwaar aan het stuur draaien in stilstand (hoe haalde hij zijn rijexamen want al in 1986 viel men hier in Brugge over), geforceerd en eenzijdig uit het venster hangen bij maneuvers, niet driedubbel checken bij het overal rondom je kijken... wellicht moet deze man eens met een camion meerijden en goed toekijken of op een motorfiets achteraan stappen en zich open en leergierig opstellen.

Ik raadde mijn leerlingen altijd ook aan (in het tijdperk dat ik zelfs niet geregistrerd moest zijn op het voorlopige rijbewijs, heel dikwijls bij kansarmen ook die het geld niet altijd hadden voor de duurste rijschoolversies) om altijd zoveel mogelijk 'leerkrachten' te nemen om alle visies en rijstijlen en accenten te horen en te zien, want mijn rijwijze is slechts een van de vele, en elke chauffeur heeft zijn/haar eigen rijwijzen en moet daarin ook blijvend evolueren en 'bijsturen'.

Van mij mogen alle rijtest gevraagd worden, ik keur ze allen goed tot zeer goed en essentieel. In Bulgarije is het trouwens nog veel gevaarlijker om te rijden, maar kunnen de meeste chauffeurs verdomd goed rijden (het is niet voor bangerikken daar, de dynamiek is helemaal anders). Een aantal verkeersreels zijn ook anere daar.

Graag zou ik later nog de officiële rijopleiding als instructeur ook volgen om ook officieel motorijlessen te geven. Ik ben immers erg streng en ook hoog zelfkritisch en denk dus dat met mijn engelengeduld en afgaande op de ongevalloae honderd duizenden kilometers van al mijn leerlingen/leerlinges (op mijn echtgenote na, bizar genoeg), ik vrij goed geschikt ben voor dit gevaarlijkste rijsegment. 

Tot slot, dank u allen voor dit forum en alle bijdragen, vooral de bijdragen waar ik een nieuwe of ruimere mening door krijg, zijn levensverrijkend.  +je
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.<br />Als u het niet doet, doe ik het wel.<br />Loquendi libertatem custodiamus.